پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های شناور

معرفی رشته مطالعات زنان و جهان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

از آنجایی که خانواده مهم ترین نقش را در جامعه ایفا می کند و جامعه از خانواده ها تشکیل شده است و هسته هر خانواده را هم زنان تشکیل میدهند. پس مهم ترین و اصلی ترین بخش  هرجامعه را زنان تشکیل می دهند. این رشته در جهت پرورش و آموزش زنان برای ایجاد جامعه ای  کاملا استوار ارائه می شود. پس پرورش زنان متناسب با اصول و علم به روز و تفاسیر و تحقیقات علمی برای جامعه مان امری ضروری و واجب می باشد .

رشته مطالعات زنان و جهان در حوزه ی علوم انسانی می باشد و علاقمندان به تحصیل در این رشته می توانند از هر رشته و شاخه تحصیلی وارد این رشته شده و به تحصیل بپردازند. این رشته در دانشگاه تحت عنوان سه گرایش حقوق زن در اسلام، زن و خانواده و زن و تاریخ تدریس می شود. بعضی از این گرایش ها مورد استقبال دانشجویان قرار گرفتند ولی بعضی از گرایش ها تحت استقبال آنچنانی قرار نگرفته و حذف شدند و به مرور یکسری گرایش نیز به این رشته اضافه شد.

ضرایب دروس رشته مطالعات زنان در آزمون کارشناسی ارشد

داوطلبانی که خواهان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته زنان می باشند با توجه به گرایشاتی که مدنظرشان بوده و می خواهند در آن قبول شده و به ادامه ی تحصیل بپردازند باید به 5 سر فصل موجود پاسخگویی و مطالعه داشته باشند. سرفصل‌ها و ضرایب دروس گرایش‌های مختلف کنکور کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان براساس دفترچه کنکور ارشد ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

  • زبان عمومی و تخصصی انگلیسی در  رشته مورد نظر -تعداد سوالات مطرح شده در آزمون : 30
  • مبانی و نظریه های جامعه شناسی – تعداد سوالات مطرح شده در آزمون :  25
  • روش تحقیق – تعداد سوالات مطرح شده در آزمون :  20
  • حقوق زنان در اسلام – تعداد سوالات مطرح شده در آزمون :  25
  • – مبانی روانشناسی – تعداد سوالات مطرح شده در آزمون :    20

در ادامه گرایش های مربوط به این رشته را مشاهده می کنید. اگر مایلید تا دفترچه سوالات کنکور را دانلود کنید بر روی لینک کلیک کنید.

گرایش ضریبضرایب
حقوق زن در اسلام 123231
زن و خانواده 123231

افرادی که در این رشته به تحصیل می پردازند برای آمادگی و احیای ارزش ها و موقعیت های زنان در جامعه بکارگیری قوانین در جهت پیشبرد اهداف و ارتقا جایگاه زنان می باشد. افرادی که در پایگذاری این رشته در دانشگاه ها نقش داشتند عبارتند از :

زهرا شجاعي ، رييس مركز امور زنان رياست جمهوري محمد خاتمی و معصومه ابتكار، معاون رييس جمهوري آن دوران . بعد ها سکان موقعفیت ها و تدوین کتاب ها کاملا بدرست زنان افتاد  و خود  بانوان درر جهت پیشرفت روز افزون این رشته همت گماشتند .

دانشگاه های مناسب برای رشته مطالعات زنان و جهان

در این قسمت دانشگاه هایی را که رشته مطالعات زنان و جهان را ارائه می دهند معرفی کرده ایم. اگر برای انتخاب دانشگاه سردرگم هستید و می خواهید اطلاعات بیش تری را درباره ان ها بدست آورید بر روی لینک انتخاب رشته در دانشگاه کلیلک کنید.

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تربیتت مدرس
  • دانشگاه الزهرا تهران
  • دانشگاه علامه زباطبایی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه الزهرا ارومیه
  • دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشگاه غیرانتفاعی ادیان و مذاهب قم تدریس می شود.
1

اهداف ارائه و تحصیل دانش آموختگان در این رشته

گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس به عنوان اولین گروه مطالعات زنان در سال 1380 به همت مرحوم جناب آقای دکتر صادق آیینه‌وند تاسیس شد اما در سال 1380 تا سال 1381 به مدت 7 ماه سركار خانم دكتر نهله غروي مدیریت گروه را برعهده داشتند. مدیریت گروه از 1381 تا 1384 نیز به عهده سرکار خانم دکتر کبری روشنفکر بوده است.

در نهایت مدیریت گروه مطالعات زنان از سال 1384 تا سال 1394 به عهده سرکار خانم دکتر نهله غروی نائینی بوده که در حال حاضر مدیریت گروه مطالعات زنان را سرکار خانم دکتر کبری روشنفکر برعهده دارند. این گروه در سال 1390 برای اولین بار در دانشگاه دولتی دانشگاه تربیت مدرس، دانشجویان را در مقطع دکتری رشته مطالعات زنان پذیرش کرد. در این سال رشته مطالعات زنان زیر مجموعه گروه علوم اجتماعی قرار داشت.

در ادامه اهدافی که رشته مطالعات زنان و جهان دنبال می کند را گفته و نقشی که این رشته در جامعه دارد را بررسی می کنیم.

  • تربيت نيروي انساني متخصص و فوق تخصص در جهت آموزش و پژوهش در امور زنان
  • تربيت نيروي انساني جهت سياست گذاري مطلوب در سطوح برنامه ريزي كشور
  • تقويت بينش علمي نسبت به مسئلة زن جهت اصلاح نگرشهاي اجتماعي و فرهنگي
  • تربيت كارشناس در امور زنان جهت مشاوره در كلية سطوح اجرايي كشور
  • تربيت كارشناس جهت اجراي طرحهاي مربوط به زنان در كلية سطوح
  • تربيت كار شناس جهت سياستگذاري و برنامه ريزي در امور بانوان
  • طرح مواضع كلي بينش اسلامي نسبت به زن به صورت علمي در سطح دانشگاهي براي اولين بار در ايران و جهان

آینده شغلی رشته مطالعات زنان و جهان

ممکن است که رشته مطالعات زنان در مقایسه با سایر رشته هایی که طرفدار بیش تری دارند, کم تر مورد توجه قرار گرفته باشد. اما این به آن معنا نیست که نتوان در حیطه های متنوعی مشغول به کار شد. برای آن که بدانید در چه بخش هایی می توانید کار کنید ادامه مطلب را بخوانید.

تربیت کارشناس در امور زنان جهت مشاوره در کلیه سطوح اجرایی کشور؛ تربیت کارشناس جهت اجرای طرح‌های مربوط به زنان در کلیه سطوح؛ تربیت کارشناس جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در امور زنان و طرح مواضع کلی بینش اسلامی نسبت به زن به صورت علمی در سطح دانشگاهی.

قرار بر این بود که دانش‌‌ آموختگان این رشته به صورت کارشناس اجرایی، مشاور یا سیاست‌گذار در زمینه‌هایی چون: کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون‌های زنان، خدمات مشاوره‌ای، مددکاران اجتماعی، سازمان بهزیستی، مشاوران وزراء و دفتر امور مشاوره‌‌ی زنان در وزارتخانه‌ها، سازمان تدوین کتب درسی، صدا و سیما، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شورای‌‌ عالی جوانان، سازمان‌های غیر‌‌دولتی، جراید، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کلیه سطوح آموزش و پرورش کشور، بازپروری و زندان‌ها، شورای‌‌عالی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، مشاور حقوقی دادگاه‌ها و دفاتر حقوقی شورای فرهنگ عموعی تربیت شده و به کار گرفته شوند.

مشاوره تحصیلی آکو

با کمک تیم مشاوره آکو شما می توانید برنامه مطالعاتی مناسب با وضعیت خودتان به دریافت کنید، و هر هفته آزمون هایی از مطالبی که خواندید بدهید. شما میتوانید بهترین اطلاعات راجع‌ به ترکوندن آزمون های شبیه ساز کنکور کسب کنید. تیم مشاوره تحصیلی آکو همراه با مشاورین برجسته ومجرب خود و آزمون های روانشناسی به دانش آموزان عزیزکمک می کند تا به راحتی به تحصیلات ودرجات عالی علمی راه پیدا کنید.

مشاوره تمامی رشته ها به صورت ویژه در مرکز مشاوره آکو با مهندس سهیل حاج کرم، مهندس مجتبی سادات رسول و سرکار خانم نرگس لک انجام میشود و شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو در کرج با مشاوران ما به طور مستقیم در ارتباط باشید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا