پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی انسانیرشته های دانشگاهی تجربیرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته حفاظت اطلاعات

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.8/5 - (60 امتیاز)

رشته حفاظت اطلاعات از رشته‌های ارائه شده در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی است. این رشته به محافظت از اطلاعات مهم و حساس در برابر تخریب، اصلاح و بازرسی می‌پردازد. چنانچه حادثه امنیتی رخ دهد، متخصصان حفاظت اطلاعات در کاهش اثرات منفی حادثه نقش بسزایی دارند. ناگفته نماند این اطلاعات می‌تواند الکترونیکی یا فیزیکی باشد.

در این رشته تمرکز اصلی در حفاظت اطلاعات و همچنین محافظت از حریم آنها، یکپارچه بودن و عدم در دسترس بودن اطلاعات می‌باشد. در این رشته برای حفاظت از اطلاعات راه‌حل‌های امنیتی ارائه می‌شود و با استفاده از رمزگذاری و سایز فناوری‌ها و فرآیندها از به‌دست‌آوردن اطلاعات محرمانه جلوگیری می‌شود. در واقع باتوجه‌به اینکه امنیت و حفاظت اطلاعات در بسیاری از سازمان‌ها یک الزام است افراد متخصص در این رشته باید تهدیدات احتمالی و خطرات احتمالی را شناسایی کنند و کنترل‌های امنیتی را انتخاب، طراحی و پیاده‌سازی کنند.

معرفی رشته حفاظت اطلاعات

رشته حفاظت اطلاعات از زیرمجموعه رشته‌های گروه تجربی، ریاضی و انسانی است. متقاضیان این رشته پس از شرکت در کنکور سراسری و انتخاب کد رشته مربوطه در صورت داشتن شرایط موردنیاز از دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی پذیرش می‌گیرند. لازم به ذکر است تا سال 99 دانشجویان تنها از میان آقایان انتخاب شدند و برای سال جدید باید منتظر دفترچه انتخاب رشته سال 1400 باشیم. طبق دفاتر انتخاب رشته، ظرفیت این رشته برای افرادی که در دبیرستان محصل رشته انسانی بودند بیشتر است.

رشته پرستاری

پذیرش رشته حفاظت اطلاعات

لازم به ذکر است پذیرش در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی طی چند مرحله انجام می‌شوند و چندین ماه به طول می‌انجامد. در مرحله اول معاینات پزشکی برای اطمینان از سلامت جسمی و روانی انجام می‌شود. سپس مصاحبه حضوری اول که شامل پرسش‌های فرهنگی، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است انجام می‌شود. مصاحبه حضوری دوم شامل مسائل فردی و خانوادگی داوطلب می‌باشد سپس استعلام حفاظتی امنیتی و پس از آن تحقیقات محلی انجام می‌شود. درصورتی‌که متقاضی تمامی شرایط لازم را داشته باشد از طرف دانشگاه پذیرش می‌شود.

شرایط عمومی پذیرش دانشگاه:

  • داوطلب باید به دین اسلام معتقد باشد.
  • داوطلب ضمن داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران باید دارای والدین ایرانی­الاصل باشد.
  • داوطلب باید معتقد به ولایت‌فقیه و نظام جمهوری اسلامی باشد و آمادگی هرگونه فداکاری را داشته باشد.
  • صلاحیت استخدام در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را دارا باشد.
  • به تشخیص مراجع پزشکی از سلامت روانی و جسمی برخوردار باشد.
  • همچنین داوطلبان نباید به هنگام استخدام در وزارت اطلاعات به وزارتخانه یا سازمان دیگری تعهد داشته باشد.

شرایط اختصاصی پذیرش در دانشگاه:

علاوه بر شرایط فوق داوطلب باید شرایط اختصاصی زیر را داشته باشد:

  • داوطلب باید حداکثر 22 سال سن داشته باشد.
  • داوطلبان شرکت‌کننده در گروه آزمایشی ریاضی و تجربی باید معدل کتبی دیپلم بالای 15 و در گروه آزمایشی انسانی باید معدل کتبی بالای 16 داشته باشند.

رتبه لازم برای قبولی در رشته حفاظت اطلاعات

در جداول زیر می‌توانید رتبه لازم برای قبولی در رشته حفاظت اطلاعات را مشاهده نمایید.

رتبه قبولی حفاظت اطلاعات-ریاضی
رتبه لازم برای رشته حفاظت اطلاعات رشته ریاضی
رتبه قبولی حفاظت اطلاعات-تجربی
رتبه لازم برای قبولی رشته تجربی
رتبه قبولی حفاظت اطلاعات-انسانی
رتبه لازم برای قبولی رشته انسانی

مهارت های لازم برای رشته حفاظت اطلاعات

در ادامه به شرح مهارت های لازم برای رشته حفاظت اطلاعات میپردازیم. در درجه اول تحصیل در این رشته نیازمند کسب رتبه قبولی در کنکور سراسری می‌باشد. اما متقاضیان باید هوش و استعداد تحصیلی بالایی داشته باشند. همچنین از شم اطلاعاتی قوی برخوردار باشند. مهارت خوب در حل مسائل، مهارت در مدیریت پروژه، درک مباحث محرمانه و توانایی تحمل فشار کاری زیاد و اعتمادبه‌نفس در تصمیم‌گیری از جمله مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای تحصیل در این رشته است.

مزایای تحصیل در رشته حفاظت اطلاعات

در ادامه مقاله به شرح مزایای تحصیل در رشته حفاظت اطلاعات می پردازیم.

  • داوطلبان آقا درصورتی‌که خدمت سربازی نرفته باشند این خدمت را در وزارت اطلاعات می‌گذرانند.
  • دانشجویان از بدو ورود حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند و دوران تحصیل آنها جزو سابقه ­شان در نظر گرفته می‌شود.
  • تحصیل در این دانشگاه به‌صورت شبانه‌روزی است و شامل آموزش‌های عملی و نظری می‌شود.
  • دانشجویان از زمان ورود به استخدام رسمی وزارت اطلاعات در می ­آیند و از تسهیلاتی مانند بیمه برخوردار می‌شوند.
  • دانشجویان طی تحصیل یکی از زبان‌های زنده دنیا را یاد می‌گیرند.

گرایش های رشته حفاظت اطلاعات

در مقطع کارشناسی شاهد گرایش‌های مختلفی رشته حفاظت اطلاعات هستیم: علوم فنی امنیت، حـفاظت اطـلاعات، امنیت اطلاعات، امنیت نرم، ضد تروریسم، پژوهشگری امنیت، مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات

در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان در شاخه‌های مدیریت اطلاعات، مطالعات امنیتی ایران، امنیت اقتصادی، علوم جرم‌شناسی، بیوتروریسم، مهندسی مخابرات امنیت، امنیت بین‌الملل، مهندسی فناوری اطلاعات و امنیت و پژوهشگری امنیت تحصیلات ادامه تحصیل داد.

و در نهایت در مقطع دکتری باید در شاخه مدیریت اطلاعات تحصیلات خود را ادامه دهید.

بازار کار رشته حفاظت اطلاعات

در ادامه به شرح بازار کار رشته حفاظت اطلاعات می پردازیم. باتوجه‌به اینکه فناوری اطلاعات تقریباً در تمامی سازمان‌ها ورود پیدا کرده بخش امنیت اطلاعات نیز حائز اهمیت است و افراد تحصیل‌کرده در این رشته می‌توانند در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار شوند. می‌توان این‌گونه گفت که هرکجا که شبکه و کامپیوتر وجود داشته باشد امنیت آن مطرح است و اگر تعداد شبکه‌ها بیشتر باشد موضوع امنیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به متخصصین بیشتری در این زمینه نیاز می‌شود.

در حال حاضر یکی از بخش‌هایی که با استقبال خوبی همراه است امنیت در بخش دوربین‌های مداربسته است که کسب‌وکار و رونق خوبی پیدا کرده است. همچنین نیروی پلیس، شهرداری، سازمان‌های امنیتی و نظامی، سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای از جمله مراکزی هستند که در این شغل نیرو می‌پذیرند و شما می‌توانید پس از تحصیل اقدام به کار در این سازمان‌ها کنید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته حفاظت اطلاعات سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

آیا ثبت نام در دانشگاه اطلاعات امنیت ملی تنها مختص آقایان است؟

با توجه به دنفترچه انتخاب رشته سال 99 رشته های این دانشگاه تنها برای آقایان ارائه شده است. ولی برای سال جدید باید منتظر ماند تا دفترچه انتخاب رشته سال 1400 منتظر شود.

شرط معدل در رشته حفاظت اطلاعات تا چه اندازه اهمیت دارد؟

اگر معدلتان از حداقل های گفته شده کم‌تر باشد قطعا شانس قبولی کم‌تری دارید. اما به معنی عدم قبولی 100 درصد نیست.

اگر حافظ قرآن باشیم در روند پذیرش تاثیر گذار است؟

چنانچه حافظ قرآن باشید در روند مصاحبه تاثیر خواهد داشت و امتیاز مثبت تلقی می‌شود.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا