پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

شرایط، بازارکار و درآمد رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بعد از رشته های روانشناسی و حقوق رشته زبان و ادبیات فارسی برای بچه های انسانی جزو محبوب ترین رشته های دانشگاهی است. اصلا ۹۰درصد بچه های انسانی به علت علاقه ای که به ادبیات و شعرخوانی و تحلیل شعر و اینطور مسائل داشتند وارد رشته انسانی شدند و بسیاری هم تصمیم به ادامه تحصیل در همین رشته میگیرند.

رشته ادبیات فارسی در دانشگاه های علوم انسانی مثل دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه های فرهنگیان با بهترین کیفیت ارائه میشود و هدف این رشته آموزش متون نظم و نثر ادبیات فارسی است و امکان ادامه تحصیل تا دکتری هم برای علاقه مندان وجود دارد. بازار کار رشته ادبیات فارسی در بخش های علمی و فرهنگی است.

تدریس در مدارس یا دانشگاه ها، نوشتن شعر یا نویسندگی، نقد آثار ادبی، ویراستاری و حتی ترجمه میتواند از بازار کار های فعال این رشته در ایران باشد. بهترین شرایطی که برای علاقه مندان به زبان و ادبیات فارسی میتواند فراهم باشد قبولی در دانشگاه فرهنگیان است که در ادامه درباره شرایط درآمدی و سایر نکات مربوطه توضیح خواهیم داد.

برای رزرو اولین وقت انتخاب رشته تخصصی رشته انسانی میتوانید با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره آکو همراه ما باشید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

دروس رشته ادبیات فارسی در دانشگاه

اگر به خواندن درباره رستم و سهراب،قصیده های ناصر خسرو و خاقانی، قصاید حافظ و سعدی و تاریخ بیهقی و کتاب هایی مثل قابوس نامه و گلستان سعدی علاقه مندید به کارهایی مثل سبک شناسی و سیر شناسی و جریان شناسی و بررسی نظریه های ادبی و ارتباط ادبیات فارسی با عربی و حتی تا حدودی فرهنگ شناسی علاقه مندید، دروس رشته ادبیات به درد روحیات شما میخورد.

چارت درسی رشته ادبیات در دانشگاه را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید و ما نیز در ادامه توضیح خواهیم داد که چه ویژگی هایی برای موفقیت در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه احتمال موفقیت شما را بیشتر میکند.

رشته زبان وادبیات فارسی در دانشگاه

به طور کلی رشته های گروه انسانی تا حد زیادی برای شخصیت هی درونگرا و تفکر گرا طراحی شده اند. اگر به ماهیت رشته های زبان، روانشناسی، مشاوره، مددکاری حتی همین رشته ادبیات فارسی دقت کنید میبینید که داشتن طبع شاعرانه و شهودی و احساسی میتواند موفقیت در این رشته ها را محتمل سازد.

البته درست است که برای هر رشته ای باتوجه به بازار کاری که دارد شخصیت فرد تغییر میکند. اما کسی که انرژی زیادی به صورت ذاتی دارد و نمیتواند برای خواندن یک کتاب به اندازه کافی تمرکز کند چطور میتواند ساعت ها روی یک شعر قدیمی تمرکز کند یا معنا و مفهوم و ارتباط آن با سایر نویسنده و شاعران و تلمیح و … را در متن مورد نظر پیدا کند و آنها را به هم ربط دهد.

افراد برونگرا تر و پر انرژی تر میتوانند در شاهنامه خوانی، روزنامه و مطبوعات، تدریس و حتی نقادی فعالیت کنند این درحالی است که افراد درونگرایی که رشته ادبیات فارسی در دانشگاه را انتخاب میکنند میتوانند شاعران یا نویسندگان بهتری باشند و بیشتر به تحلیل نظریه های ادبی، بررسی متون نظم و نثر و حتی انتشار انواع مختلف متن های قدیمی به نثر ساده بپردازند.

البته تا این حد تبهر و کارشناسی برای نثر کردن نظم های شاعرین کلاسیک معمولا در حد توان یک کارشناس نیست و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای موفقیت وی میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

گرایش های ارشد رشته ادبیات فارسی در دانشگاه

گرایش های کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی در دانشگاه به اختصاص هر وزه از ادبیات فارسی متفاوت است و خب این برای بچه های ارش خیلی هم خوب است. البته از حق نگذریم کنکور کارشناسی ارشد برای رشته های انسانی چندان طرفدار نداره چون معمولا برای رشته های انسانی بلافاصله بازار کار فعال هست و مدرک بالا تر در ارتقاء شغلی تقریبا تاثیری ندارد. گرایش های ارشد رشته ادبیات فارسی عبارتند از:

  • ادبیات کودک و نوجوان
  • ادبیات پایداری
  • ادبیات تطبیقی
  • ادبیات عامه
  • آموزش زبان فارسی
  • ادبیات روایی
  • ویرایش و نگارش
  • نظریه و نقد ادبی
  • ادبیات معاصر
رشته ادبیات فارسی در دانشگاه

رتبه قبولی رشته ادبیات فارسی در دانشگاه

خب بی شک هر رشته ای در دانشگاه های برتر رتبه پایین تری لازم دارد مثلا همین رشته زبان و ادبیات فارسی را اگر بخواهید در دانشگاه شهید بهشتی یا علامه طباطبایی بخوانید باید جزو ۲۰۰۰ نفر اول کنکور انسانی باشید و البته انتخاب رشته درستی هم داشته باشید ولی اگر دانشگاهی که قرار است درس بخوانید برایتان مهم نیست (که البته اینطور پیشنهاد نمیکنیم)حتی میتوانید با رتبه ۱۵۰۰۰ نیز رشته ادبیات فارسی در دانشگاه های سراسری مثل دانشگاه قم یا دانشگاه بیرجند درس بخوانید.

حتی برخی از دانشگاه های آزاد مثل دانشگاه آزاد تهران مرکز یا دانشگاه آزاد تهران شمال رشته زبان و ادبیات فارسی را بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی ارائه میدهند. رتبه داوطلبان قبول شده در رشته ادبیات در دانشگاه های سراسری را در جدول زیر مشاهده میکنید.

دانشگاه محل قبولیسهمیهرتبه کشوریرتبه در منطقه
دانشگاه تهرانمنطقه ۱۱۷۵۰۷۳۱
دانشگاه شهید بهشتیمنطقه ۳۲۳۲۴۱۷۲۶
دانشگاه محقق اردبیلیمنطقه ۲ ۱۵۱۰۲۳۴۵۱

توجه داشته باشید که اگر تراز بالای ۸۰۰۰ دارید و به فکر رشته زبان و ادبیات فارسی هستید بهتر است رشته ادبیات در دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنید که اولا بازار کار تضمین شده تری داشته باشد و ثانیا در کنار درآمد معقول به شما اجازه فعالیت های جانبی را هم میدهد.

بازار کار رشته ادبیات در دانشگاه و بعد از فارغ التحصیلی در ایران

همانطور که همیشه گفته ایم در انتخاب رشته های علوم انسانی اول دانشگاه حرف میزند. یعنی اگر رتبه ای دارید که بر اساس نرم افزار های انتخاب رشته کنکور مثلا روانشناسی سیستان و بلوچستان قبول میشوید و مثلا رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران یا رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه، بی شک دانشگاه علامه را انتخاب کنید چون پیشرفت و کیفیت آموزشی که در دانشگاه های بنام کشور دریافت میکنید اصلا قابل مقایسه نیست.

مثلا فکر کنید برای رشته زبان و ادبیات فارسی آقای دکتر اسماعیل تاجبخش که نویسنده شناخته شده ای در ادبیات امروزی هستند عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستند اما در دانشگاه های دور افتاده نمیتوانید حتی یک استاد سرشناس پیدا کنید! حالا تخمین بزنید که شما چه چیزی از یک نویسنده به نام میتوانید یاد بگیرید و چقدر میتوانید در یک شهر کوچک به عنوان دانشجوی روانشناسی(که به نسبت رشته محبوب تری است و بر اساس باور عموم بازار کار بهتری هم دارد) پیشرفت داشته باشید.

این درحالی است که با امکاناتی که دانشگاه های برتر تهران برای دانشجوهای علوم انسانی فراهم میکنند، امکان پیشرفت تحصیلی و پیشرفت شغلی بسیار بیشتر است. هرچند البته پیشرفت شغلی، در رشته های انسانی تا حد زیادی به فعال بودن خود دانشجو و علاقه وی به حوزه شغلی اش دارد.

  • آموزش زبان فارسی در مدارس ایران
  • آموزش زبان فارسی به دانش آموزان خارجی(به شرط داشتن مدرک دلتا یا سلتا)
  • نویسندگی و شعر
  • روزنامه نگاری یا مدیریت مجله های ادبی
  • ترجمه
  • کتابخوانی و کتابداری
  • تحلیل داده های ادبی در مراکز فرهنگی مثل دانشگاه ها یا شب شعر های دانشجویی
  • کار در فرهنگستان ادب فارسی
  • کار در صدا و سیما
بازار کار رشته ادبیات فارسی در ایران و خارج از کشور

بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور

بسیاری از ایرانی های مقیم خارج از کشور که فرزندشان در کشور های دیگر بدنیا آمده است علاقه مندند که زبان فارسی را به فرزندانشان آموزش دهند. کلاس های حضوری یا حتی کلاس های آنلاین میتواند برای فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی بسیار درآمد زا باشد. ضمنا مدارس ایرانی کشور های خارجی هم به معلم فارسی نیاز دارند که البته تعداد بسیار محدود تری نیرو خواهند داشت و استخدام آموزش و پرورش شدن برای ایرانی ها همخ چندان راحت نخواهد بود.

شرکت در دوره های نقادی ادبی به صورت بین المللی به شرط داشتن اطلاعات کافی نیز میتواند بسیار مورد توجه باشد به شرطی که با فعالیت حرفه ای و یافتن نقطه نظر های جدید بتوانید مطالب جدیدی را به جمعیت هدف ارائه دهید. تدریس در دانشگاه های خارج از کشور نیز میتواند برای شما گزینه مناسبی باشد که البته بدون داشتن تحصیلات تکمیلی (مقاطع ارشد یا دکتری) از دانشگاه های به نام، مهاجرت با رشته زبان و ادبیات فارسی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

حقوق رشته ادبیات فارسی

خب گفتیم که بازار کار رشته ادبیات فارسی خیلی به میزان فعالیت حرفه ای، علاقه و پشتکار فرد بستگی دارد و میتواند از حقوق پایه وزارت کار که درحال حاضر ۸ میلیون تومان است تا ماهیانه بیش از ۵.۰۰۰ دلار به ازای تدریس خصوصی ۵ دانش آموز متفاوت باشد.

بستر های شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا یوتیوب برای افرادی که میخواهند در زمینه ادبیات و نمایشنامه خوانی یا شاهنامه خوانی و … فعالیت کند بسیار بکر و فعال است و حتی برگزاری کلاس های مرتبط میتواند درآمد بسیار زیادی برای افراد به همراه داشته باشد.

مشاوره رتبه های برتر کنکور انسانی

انتخاب رشته ادبیات فارسی در انتخاب رشته انسانی کار درستی است؟

همانطور که گفتیم اگر به این کار علاقه دارید و کلا فرددی با شخصیت ادبی و استعداد نوشتار هستید، رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه میتواند یکی از بهترین گزینه هایی باشد که انتخاب میکنید. بازارکار های بکر این رشته واقعا هنوز فتح نشده اند و فردی که بتواند با یک مشاوره خوب، مسیر درست را طی کند میتواند جزو اولین کسانی باشد که از رشته زبان و ادبیات فارسی درآمد میلیونی دارد.

میدانید مشکل کجاست؟ مشکل بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی در آن قسمتی است که اکثر افراد سوار موج های بی هدف میشوند و با سرودن شعر های عجیب و غریب سیاسی یا شعر های ممنوعه جنسی به بن بست میخورند یا با مشکلاتی مواجه میشود که روحیه لطیف ادبیات شناسان را مخدوش میکند.

اگر بتوانیم از موج منفی بیکاری و کم تلاشی دوری کنیم و با هدف مشخصی که داریم فعالیت کنیم بی شک در هر رشته ای میتوانیم موفق باشیم.

حداقل رتبه قبولی رشته زبان و ادبیات فارسی در کنکور انسانی چند است؟

بسته به دانشگاه رتبه قبولی از رتبه ۳ رقمی تا ۵ رقمی میتواند متفاوت باضشد. مثلا با رتبه ۱۵هزار منطقه ۲ میتوانید رشته ادبیات در دانشگاه سراسری بیرجند بخوانید.

بازار کار رشته ادبیات فارسی در ایران و خارج چگونه است؟

باتوجه به میزان استعداد نویسندگی یا تحلیل شعر و فعالیت موثر در زمینه کارهای فرهنگی مثل روزنامه نگاری و … بازار کار و درآمد رشته ادبیات متفاوت است.

دروس رشته ادبیات در دانشگاه شامل چیست؟

دروس تخصصی رشته ادبیات مربوط به حوزه های مختلف ادبیات از جمله ادبیات نمایشی، ادبیات حماسی، نظم نثر و … است که باتوجه به فرهنگ ادبی غنی ایران زمین متفاوت است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا