پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی تجربیمقالات آموزشی و مشاوره ای

رشته علوم و مهندسی خاک

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

نخستین سیستم طبقه بندی خاک از چین شناخته شده است که در کتاب یوگونگ آمده است، جایی که خاک با توجه به رنگ، بافت و هیدرولوژی به سه دسته تقسیم شده است. فردریش آلبرت فالو پدر بنیان گذار علوم خاک است و واسیلی دوکوچایف بنیانگذار روسی علوم خاک مدرن می باشد. پیش از این، خاک محصول تحولات شیمیایی سنگ ها و یک بستر مرده که گیاهان از آن عناصر مغذی استخراج می کنند، در نظر گرفته شده بود. اما دوکوچایف  معتقد بود خاک  جسمی طبیعی است که دارای پیدایش، فرآیند های پیچیده و چندشکل در درون خود می باشد. از گذشته تا به امروز تحقیقات زیادی درباره خاک انجام شده که موجب شناخت ماهیت واقعی آن شده است. به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان خاک، تحصیلات دانشگاهی آن در ایران و سراسر جهان مطرح شد.

معرفی رشته مهندسی خاک

رشته علوم و مهندسی خاک از رشته های زیر گروه ۵ علوم تجربی است. این رشته ارتباط خیلی نزدیکی با رشته های زمین شناسی و شیمی دارد. در رشته علوم و مهندسی خاک به بررسی و مطالعه ی جنبه های زیستی خاک پرداخته می شود.

مهندسان خاک شناسی به مطالعه و طبقه بندی خاک می پردازنند و این طبقه بندی برا بر اساس عواملی مانند بافت یا ساختمان، خواص شیمیایی و خواص زیستی انجام می دهند. آن ها درباره ترکیبات خاک مطالعه می کنند و با شناسایی ترکیبات خاک در هر محل بهترین کاربردش را برای منطقه معین می کنند. در واقع با شناسایی ترکیب خاک در هر منطقه تشخیص می دهند که چه کاربری دارد. مهندسان علوم خاک،خاک را یک ترکیب طبیعی و بسیار پیچیده می دانند و چگونگی پیدایش آن را از سنگ ها بررسی می کنند.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

دروس رشته علوم و مهندسی خاک

در ادامه به شرح دروس رشته علوم و مهندسی خاک می پردازیم. دوره تحصیل علوم و مهندسی خاک ۴ سال می باشد و ۱۳۵ واحد دارد که به شرح زیر است:

  • دروس عمومی: ۲۰ واحد
  • دروس علوم پایه: ۲۹ واحد
  • دروس اصلی: ۳۰ واحد
  • دروس تخصصی الزامی: ۴۱ واحد
  • دروس گزینه انتخابی: ۱۵ واحد

دروس تخصصی رشته مهندسی خاک: ریاضی، فیزیک، شیمی عمومی، گیاه شناسی، زمین شناسی، بوم شناسی، خاک شناسی عمومی، آمار و احتمالات، زراعت عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، زیست شناسی، هوا و اقلیم شناسی، باغبانی عمومی، آبیاری عمومی، اصول تفسیر عکس های هوایی، طرح آزمایش‌ها کشاورزی، میکروبیولوژی خاک، پیدایش خاک، مهارت آموزی، فیزیک خاک، کاربرد سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی در کشاورزی، ماشین های کشاورزی عمومی، رده بندی خاک ها، کارتوگرافی، بیوشیمی عمومی، کاربرد رادیو ایزوتوپ (ها) در خاکشناسی، شیمی خاک، بیولوژی خاک، شناسایی و تهیه نقشه خاک، حاصلخیزی خاک و کود ها، ارزیابی خاک ها و اراضی، رابطه آب خاک و گیاه، خاک های شور و سدیمی، فرسایش و حفاظت خاک، مدیریت خاک در کشاورزی پایدار، مدیریت خاک در کشاورزی پایدار.

توانایی های لازم برای رشته مهندسی خاک

در ادامه مقاله رشته علوم و مهندسی خاک به شرح توانایی های لازم برای رشته مهندسی خاک می پردازیم. فارغ التحصیلان علوم و مهندسی خاک روابط خاک، آب، گیاه و عوامل مختلف اقلیمی را در مناطق مختلف شناسایی می کنند. مراحل پیدایش و تکامل خاک های مختلف را مطالعه و انواع خاک های مورد استفاده در کشاورزی را طبقه بندی می کنند. آن ها برنامه هایی مناسب برای بهره وری از زمین های مختلف طراحی می کنند. ازجمله مهارت های لازم برای ورود به این رشته علاقه مند بودن به طبیعیت است. زیرا اساس این رشته بر مبنای شناخت خاک و طبیعت است. داوطلبان باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشند و به جزئیات دقت زیادی کنند. انرژی و توانایی جسمی بالایی داشته باشند. زیرا ممکن است برای ماموریت های خود مجبور باشند به جنگل و صحرا بروند.

کارنامه قبولی رشته مهندسی خاک

رتبه قبولی رشته مهندسی خاک در هر یک از دانشگاه ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی رشته مهندسی خاک در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها میتوانید قبول شوید.

کارنامه قبولی مهندسی خاک منطقه 1
کارنامه قبولی رشته مهندسی خاک منطقه 1 سال 1396
قبولی مهندسی خاک منطقه 2
کارنامه قبولی رشته مهندسی خاک منطقه 2 سال 1396
کارنامه قبولی مهندسی خاک منطقه 3-1
کارنامه قبولی رشته مهندسی خاک منطقه 3 سال 1396

گرایش های رشته علوم و مهندسی خاک

در ادامه مقاله به ذکر گرایش های رشته علوم و مهندسی خاک می پردازیم. مهم ترین درس برای قبولی رشته علوم و مهندسی خاک ریاضی می باشد ک ضریب ۳ دارد. فیزیک و شیمی و زیست هر کدام ضریب ۲ و زمین شناسی ضریب ۱ را دارد. رشته علوم و مهندسی خاک در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های زیر می باشد:

  • پیداش و رده بندی خاک
  • شیمی خاک
  • فیزیک خاک
  • آلودگی خاک
  • بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک
  • حاصلخیزی خاک
  • فرسایش خا‌ک

این رشته امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را دارد.

بازار کار رشته مهندسی خاک

رشته علوم و مهندسی خاک از رشته های پراهمیت در علوم مهندسی به شمار می آید. اما بازار کار آن در ایران خیلی مناسب نیست و فارغ التحصیلان به سختی شغل مورد علاقه خود را پیدا می کنند اما می توانند در بسیاری از سازمان ها و شرکت های خصوصی در جستجوی کار باشند.آن ها می توانند در آزمایشگاه های دولتی و خصوصی که زمینه ی فعالیتشان شیمی خاک است و یا شرکت های مشاوره مهندسی مشغول به کار شوند.

کار در گلخانه ها و موسسه های حفاظت از محیط زیست، مشخص کردن قابلیت اراضی، تاسیس سیستم های آبیاری تحت فشار از جمله کارهایی است که می توانند به آن مشغول شوند.

درآمد مهندسان علوم خاک در ایران به نوع کار و سازمانی که در آن کار می کنند بستگی دارد. اما به دلیل این که ظرفیت بازار کار ایران در این رشته با تعداد فارغ التحصیلان تناسب ندارد درآمد قابل توجهی در انتظار آن ها نخواهد بود. اما فارغ التحصیلان می توانند با تاسیس شرکت های خصوصی و کارآفرینی شغل ایجاد نمایند. این افراد بعد از چندین سال می توانند به درآمد قابل قبولی دست یابند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله رشته علوم و مهندسی خاک سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مهم ترین درس برای قبولی در رشته مهندسی خاک کدام است؟

درس ریاضی با ضریب 3 مهم ترین درس برای قبولی در این رشته است.

رشته علوم و مهندسی خاک تا چه مقطعی امکان ادامه تحصیل دارد؟

رشته مهندسی خاک تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارد.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا