پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مهندسی کشاورزی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله رشته مهندسی کشاورزی به شرح این رشته می‌پردازیم. انسان‌ همواره به علم کشاورزی برای تأمین نیازهای اولیه خود نیاز داشته و دارد و کار کشاورزی را در ابتدا همراه با آزمون‌وخطا و تجربه انجام داده است. در واقع ما نمی‌توانیم برای ظهور این کار تاریخ دقیقی را بیان کنیم.

در ایران نیز پیشینه رشته مهندسی کشاورزی به حدود یک قرن می‌رسد و با تأسیس اولین پردیس و دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران به‌تدریج در بین رشته‌ها جا باز کرد و کم‌کم گرایش‌های مختلف آن به این دانشکده وارد شد و توسعه یافت. بعد از آن و به‌مرورزمان رشته مهندسی کشاورزی و گرایش‌های مختلف آن در دیگر دانشگاه‌های مختلف کشور آغاز به تدریس کردند. رشته مهندسی کشاورزی از قدیمی‌ترین رشته‌هایی است که بشر برای تأمین نیازهای زیستی با آن سروکار داشته است. اگر شما جزو افرادی هستید که علاقه‌مند به طبیعت هستید و از دیدن گیاهان و مناظر طبیعی به وجد می‌­آیید این رشته بسیار برای شما مناسب است پس خواندن این مقاله را از دست ندهید تا با این رشته آشنا شوید.

معرفی رشته مهندسی کشاورزی

در ادامه به معرفی رشته مهندسی کشاورزی می‌پردازیم. رشته مهندسی کشاورزی با طراحی، ساخت و بهینه‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی درگیر است در واقع مهندسان کشاورزی فناوری را با کشاورزی ادغام می‌کنند و با علم و دانش خود این صنعت را از نظر کمی و کیفی بهبود می‌بخشند.

امروزه به علت ازبین‌رفتن محیط زیست و بهره‌برداری زیاد از حد بشر از محیط‌زیست نیاز به مهندسین کشاورز بیش‌ازپیش احساس می‌شود. چرا که مهندس کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین تلاش می‌کند تا کشاورزی را امن‌تر و سازگارتر با محیط زیست کند و با استفاده از استراتژی‌های مناسب در جهت افزایش محصول و کیفیت آن گام بردارد. به این ترتیب هم سلامت محصولات کشاورزی را حفظ کند و هم به محیط زیست آسیب نرساند. در حال حاضر نیز باتوجه‌به افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به محصولات حاصل از کشاورزی و بروز بی‌آبی‌ها و خشکسالی بیش از گذشته به متخصصین این حوزه نیاز است. افراد حاذق در زمینه کشاورزی تلاش می‌کنند راه‌های جایگزین و مناسب برای افزایش سطح زیر کشت را ارائه دهند تا با استفاده از کمترین میزان آب به بهترین و بیشترین بهره‌برداری رسید.

مهارت های لازم برای رشته مهندسی کشاورزی

در ادامه به شرح مهارت های رشته مهندسی کشاورزی می‌پردازیم. کشاورزی شغلی زنده است و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با طبیعت سروکار دارد پس در درجه اول افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید علاقه زیادی به طبیعت و کارهای طبیعی داشته باشند. این افراد باید در زمان‌های مختلف در موقعیت‌های مختلفی در محیط‌های کشاورزی قرار گیرند. پس مهم‌ترین و اصلی‌ترین مورد در انتخاب این رشته علاقه است. علاوه بر علاقه نیاز است فرد توانایی جسمی و بدنی بالایی داشته باشد چرا که ساعات زیادی را سرپا و در شرایط اقلیمی متفاوت خواهد بود.

فارغ‌التحصیلان این رشته زمان زیادی را با افراد و کشاورزان می‌گذرانند از این رو نیاز است روابط عمومی بالایی داشته باشند تا بتوانند در شغل خود پیشرفت کنند. همچنین خلاقیت در حل بعضی از مسائل که در حیطه کشاورزی به‌وجود می‌آید می‌تواند به مهندس کشاورز کمک کند تا از پس حل آنها به‌خوبی برآید. توقع می‌رود مهندس کشاورز هوش فیزیک و ریاضی مناسبی داشته باشد تا بتواند محاسبات لازم را انجام دهد و همچنین مسائل طبیعی را به‌خوبی تحلیل کند.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

دروس رشته مهندسی کشاورزی

در ادامه به شرح دروس رشته مهندسی کشاورزی می‌پردازیم. رشته مهندسی کشاورزی از زیرمجموعه رشته‌های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک است. داوطلب در صورت کسب رتبه قابل‌قبول می‌تواند وارد دانشگاه شده و در این رشته تحصیل کند. مدت‌زمان تحصیل در مقطع کارشناسی برای رشته مهندسی کشاورزی 4 سال است و در این چهار سال دانشجو باید در هر گرایشی 140 واحد درسی را با موفقیت بگذراند که به صورت زیر می‌باشد:

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه: بسته به گرایش بین 18 تا 25 واحد
  • دروس تخصصی: بسته به گرایش بین 80 تا 90 واحد
  • دروس اختیاری: 8 تا 12 واحد

رشته مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی شامل 12 گرایش می‌شود که در ادامه به معرفی هر یک از گرایش‌ها می‌پردازیم.

دروس مشترک رشته مهندسی کشاورزی در همه گرایش ها: ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، آمار و احتمالات مهندسی، آشنایی با کامپیوتر و برنامه‌نویسی کامپیوتر، اقتصاد کشاورزی‌، هواشناسی‌، خاک‌شناسی عمومی، زراعت عمومی، آبیاری عمومی، مسّاحی و نقشه‌برداری، باغبانی عمومی، زراعت غلات، عملیات کشاورزی‌.

دروس تخصصی گرایش های مهندسی کشاورزی

در ادامه به شرح دروس تخصصی گرایش های رشته مهندسی کشاورزی می پردازیم.

دروس تخصصی گرایش علوم و مهندسی آب:

هیدرولیک، استاتیک‌، مقاومت مصالح‌، نقشه‌برداری‌، اصول زهکشی‌، طراحی سیستم‌های آبیاری، آب‌های زیرزمینی‌، هیدرولوژی آب‌های سطحی، هیدرولیک انهار، اقتصاد مهندسی، مهندسی زهکشی، مصالح و روش‌های ساختمانی‌، پمپاژ و ایستگاه‌های پمپاژ، تأمین آب شرب روستاها، طراحی ساختمان‌های انتقال آب‌، حفاظت آب‌وخاک.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد کشاورزی:

اقتصاد خرد، بازاریابی محصولات کشاورزی‌، اقتصادسنجی‌، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصاد تولید، حسابداری‌، مدیریت مزرعه، تهیه و ارزیابی طرح‌های کشاورزی‌، اقتصاد منابع طبیعی‌، روش تحقیق‌، اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی‌.

دروس تخصصی گرایش ماشین های کشاورزی:

نقشه‌کشی صنعتی‌، مقاومت مصالح‌، استاتیک‌، برق و الکتریسیته‌، ترمودینامیک، دینامیک‌، مکانیک سیالات‌، تکنولوژی موتور، طراحی اجزای ماشین‌، مواد ساختمانی ادوات کشاورزی‌، شناخت و کاربرد تراکتور، ماشین‌های کشاورزی.

دروس تخصصی گرایش علوم دامی:

تغذیه دام، اصول بهداشت دام، تشریح و فیزیولوژی دام، اصلاح دام، بیماری های دام و طیور، پرورش گاو شیری، پرورش گوسفند و بز، پرورش طیور، فیزیولوژی تولید مثل، مرتع داری، پرورش زنبورعسل، کارآموزی

دروس تخصصی گرایش گیاه پزشکی:

حشره شناسی، قارچ شناسی، آفات مهم گیاهان زراعی، بیماری های مهم گیاهان زراعی، آفات مهم درختان میوه، بیماری های مهم درختان میوه، آفات و بیماری های مهم گیاهان زینتی، جالیزی و سبزی ها، اصول مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی، سم شناسی، تکنولوژی مبارزه شیمیایی، علف های هرز و کنترل آنها، آفات انباری، کارآموزی.

دروس تخصصی گرایش علوم و مهندسی باغبانی:

اصول باغبانی، اصول اصلاح نباتات، علف های هرز و کنترل آن‌ها، حاصلخیزی خاک و کودها، ازدیاد نباتات، سبزیکاری عمومی، سبزیکاری خصوصی، میوه های مناطق معتدل، فیزیولوژی بعد از برداشت، گلکاری، میوه های ریز، اصلاح و بذرگیری گل و گیاه، میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، فیزیولوژی گیاهی، کارآموزی.

دروس تخصصی گرایش علوم و مهندسی صنایع غذایی:

بیوتکنولوژی در صنایع غذایی، کنترل کیفی مواد غذایی، صنایع روغن، صنایع محصولات قنادی و نوشابه، صنایع شیر و لبنیات، صنایع غلات، صنایع سبزی و میوه، صنایع گوشت و مرغ و شیلات، صنایع قند، صنایع بسته بندی، سمینار، تاثیر فرآیند بر ارزش غذا، شناخت و کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی، کارآموزی.

گرایش های رشته مهندسی کشاورزی

طبق آخرین مصوبات وزارت علوم رشته مهندسی کشاورزی شامل 12 گرایش می‌شود که در این قسمت قصد داریم شما را با گرایش‌های مختلف آن آشنا کنیم. گرایش های رشته مهندسی کشاورزی به صورت زیر است.

گرایش اقتصاد کشاورزی: استفاده از علم اقتصاد و ادغام آن با کشاورزی برای تولید و توزیع بهتر محصولات و خدمات کشاورزی.

گرایش ترویج و آموزش کشاورزی پایدار: بدست آوردن مهارت‌های موردنیاز برای ترویج و آموزش کشاورزی است تا آگاهی دیگر افراد جامعه افزایش یابد.

گرایش علوم دامی: در این گرایش رشته مهندسی کشاورزی دانشجو به مطالعه بیولوژی حیوانات می‌پردازد و در زمینه‌های تغذیه، ژنتیک و اصلاح ژن، بهداشت، فیزیولوژی، رفتارشناسی، مدیریت تجهیزات و جایگاه‌ها به‌منظور بالابردن تولید اقتصادی آنها فعالیت می‌کند.

گرایش گیاه­پزشکی: مجموعه اطلاعات از علوم و تکنولوژی در زمینه شناخت گیاهان و آفات و عواملی که باعث ایجاد بیماری در گیاهان می‌شود و روش‌های مبارزه با آنها.

گرایش علوم و مهندسی آب: دانشجو در این گرایش به کسب دانش در حیطه آب و یا یکی از زمینه‌های تخصصی هواشناسی کشاورزی، آب کشاورزی، سازه‌های آبی و … می‌پردازد.

گرایش علوم و مهندسی باغبانی: کسب غلم و دانش در زمینه هنر تولید، پرورش اصلاح و بازار رسانی گیاهان، گل‌وگیاه زینتی، گیاهان دارویی و ادویه­ای.

گرایش علوم و مهندسی صنایع غذایی: مطالعه در حیطه نگهداری، تبدیل و حفظ کیفیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محصولات غذایی با منشأ گیاهی، دامی و دریایی.

گرایش علوم و مهندسی خاک: کسب دانش در زمینه تغییرات مکانی خاک‌ها و رده‌بندی خاک‌ها. همچنین در این گرایش پتانسیل‌های اراضی و اصلاح و مدیریت اراضی نیز آموخته می‌شود.

گرایش مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی: به‌کارگیری علوم مربوط به ژنتیک در زراعت و تولید گیاهان.

گرایش مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی: این گرایش مربوط به ساخت و تحقیق در زمینه ماشین‌های کشاورزی است.

گرایش مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی: مطالعه و تحقیق در زمینه ماشینی کردن کشاورزی و مدیریت مناسب برای افزایش درآمد و کیفیت بهتر محصول و کاهش هزینه‌های مصرفی.

گرایش مهندسی مکانیک بیوسیستم: کسب علم در زمینه استفاده از انرژی تجدیدپذیر در صنعت کشاورزی و فناوری پس از برداشت.

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته مهندسی کشاورزی
کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی سال 1399

دانشگاه های برتر رشته مهندسی کشاورزی

از جمله دانشگاه های برتر رشته مهندسی کشاورزی می توان نام برد از:

دانشگاه تهران – پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تربیت‌مدرس – دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد از بهترین دانشگاه‌هایی در ایران هستند که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند.

دیگر دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته مهندسی کشاورزی:

دانشگاه زنجان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه سمنان – پردیس دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم طبیعی گرگان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه مازندران – دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز – دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه – دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه اراک – دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلی – دانشکده کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان، دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشکده مهندسی کشاورزی، دانشگاه ایلام – دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، دانشگاه رازی کرمانشاه – دانشکده کشاورزی.

بازار کار رشته مهندسی کشاورزی

در ادامه به شرح بازار کار و درآمد رشته مهندسی کشاورزی می‌پردازیم. باتوجه‌به شرایط کم‌آبی در کشور ارگان‌های دولتی و خصوصی تلاش برای استخدام مهندسینی هستند که علاقه به کارآفرینی و نوآوری در این حوزه دارند و سعی به کمترین مصرف آب داشته باشند. افرادی که با استفاده از روش‌های نوین به تولید محصولات مختلف کشاورزی بپردازند تا چرخ این صنعت بچرخد. حتی فارغ‌التحصیلان می‌توانند به‌عنوان مشاور و مدرس در اداره‌های کشاورزی مشغول به کار شوند.

دررابطه‌با درآمد رشته مهندسی کشاورزی باید گفت بسته به جایگاه شغلی افراد متفاوت است. افرادی که به‌عنوان کارمند در اداره‌های مربوطه مشغول به کار می‌شوند هر ماه حقوقی ثابت دریافت می‌کنند و ممکن است سالانه باتوجه‌به تصمیمات دولت بر این حقوق افزوده شود. حداقل درآمد مهندسین کشاورز حدوداً 3 میلیون تومان است. مهندسینی که کارآفرینی می‌کنند در شرایط عادی درآمد بالاتری خواهند داشت.

تحصیل رشته مهندسی کشاورزی در خارج از کشور

در ادامه به شرح تحصیل رشته مهندسی کشاورزی در خارج از کشور می‌پردازیم. متقاضیان این رشته می‌توانند در گرایش‌های مختلف در این رشته در دنیا به تحصیل بپردازند چرا که این رشته یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در دنیاست و باتوجه‌به پیشرفت روزبه‌روز نیاز به افراد متخصص در این رشته افزایش میابد. برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در حیطه کشاورزی دانشگاه تحقیقات واگنینگن، دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، دانشگاه علوم کشاورزی سوئد بیشتر، دانشگاه کرنل، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، مؤسسه فناوری فدراب سوئیس، دانشگاه ویسکانسین – مدیسون می‌باشند.

فارغ‌التحصیلان این رشته به طور معمول چشم‌انداز شغلی خوبی دارند و می‌توانند علاوه بر اینکه مدرک خود را کسب می‌کنند وارد دیگر رشته‌های مهندسی شوند. طی پیش‌بینی‌های انجام شده این‌طور به نظر می‌رسد که اشتغال مهندسان کشاورزی طی ده سال آینده 2 درصد رشد پیدا می‌کند که البته کندتر از مشاغل دیگر است و باتوجه‌به پیشرفت‌هایی که در حوزه کشاورزی ایجاد می‌شود تقاضا برای جذب نیرو بیشتر می‌شود.

در دنیا افراد تحصیل‌کرده در حوزه کشاورزی می‌توانند به‌عنوان کارشناس فنی در پروژه‌های مهندسی در بانک‌ها و شرکت‌ها شرکت کنند و در کل فرصت‌های خوبی برای کار در بخش‌های دولتی و خصوصی برای آنها وجود دارد.

از محبوب‌ترین کشورها برای کار کشاورزی می‌توان به فرانسه، اسپانیا، ایرلند و آلمان اشاره کرد.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته مهندسی کشاورزی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین گرایش رشته مهندسی کشاورزی کدام است؟

در بین گرایش های مختلف نمی توان بهترین را انتخاب کرد اما برخی معتقدند که گرایش باغبانی، از گرایش های خوب در رشته مهندسی کشاورزی است.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا