پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضی

معرفی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته الکترونیک و مخابرات دریایی از رشته های گروه ریاضی است و در این مقاله می خواهیم شما را با رشته الکترونیک و مخابرات دریایی آشنا کنیم. در ابتدا به معرفی این رشته می پردازیم و بعد از آن مقاله به بررسی دروس تخصصی و پایه رشته الکترونیک و مخابرات خواهیم پرداخت و از بازار کار و دانشگاه های دارای رشته الکترونیک می گوییم.

برای دریافت مشاوره تحصیلی با شماره تماس ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ در ارتباط باشید.

باتوجه به اهمیت ارتباطات دریایی, رشته الکترونیک و مخابرات دریایی از رشته هایی است که قدمت و اهمیت بسیار زیادی داشته و دارد. دانش آموزانی که علاقمند هستند تا در آینده رشته الکترونیک و مخابرات دریایی را مطالعه کنند باید در آزمون کنکور ریاضی و فیزیک شرکت کنند. دانشگاه های ارائه دهنده رشته الکترونیک و مخابرات دریایی محدود هستند و تنها با آزمون کنکور و کسب رتبه لازم علاقمندان می توانند به مطالعه این رشته بپردازند.

معرفی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

رشته الکترونیک و مخابرات دریایی, زیر گروه مجموعه برق است و داوطلبان زیادی دارد. طول دوره تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ۴ سال است و علاقمندان می توانند این رشته را در مقطع کاردانی و کارشناسی مطالعه کنند. اما هدف از ارائه رشته الکترونیک و مخابرات دریایی چیست؟ بطور خلاصه می توان گفت که هدف از ارائه این رشته, تربیت نیروی از افرادی است که در ارگان های دریایی, نظامی مشغول به کار شوند. و از آن جایی که کشتی وسیله نقلیه ای بسیار عظیم است, به سیستم مخابراتی بسیار قوی ای هم نیاز دارد تا بتوان پیام ها و یا اطلاعاتی که از طریق مدارها بدست می رسد را به سرعت دریافت کرده و درصورت وجود مشکل آن را بررسی و حل کنند.

معرفی رشته برق الکترونیک

رشته الکترونیک و مخابرات دریایی یا Marine Electronics and Telecommunications engineering, در دوره کارشناسی خود کارشناسانی را تربیت می کند که بتوانند مدارها و سیستم های مخابراتی و الکترونیکی را بررسی کرده و تجزیه تحلیل اطلاعاتی که از این سیستم ها بدست می آورند را یاد گرفته باشند. همچنین این افراد نحوه کار با این سیستم ها را هم یاد خواهند گرفت.

اما الکترونیک دریایی دقیقا چه چیزی است؟ الکترونیک دریایی دستگاه هایی هستند که بر روی قایق ها و یا کشتی ها طبقه بندی شده و قرار گرفته اند. فارغ التحصیلان رشته الکترونیک و مخابرات دریایی کار با این دستگاه ها و تحلیل داده های آن ها را نیز فرا می گیرند.

بنابراین می توانید حدس بزنید که رشته الکترونیک و مخابرات دریایی رشته ای حساس و دقیق است و علاوه بر آن فعالیت در این رشته با خطرات و هیجانات همراه خواهد بود. دانشجویان این رشته با مطالعه دروس مختلفی از جمله برق که اهمیت بسیار زیادی هم دارد, می توانند در ناوگان های نظامی مشغول به کار شوند. در ادامه با دروس و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته آشنا خواهید شد.

برای مطالعه سایر رشته های دریایی مانند رشته مدیریت و بازرگانی دریایی یا رشته مهندسی ماشین آلات دریایی روی لینک کلیک کنید.

دروس رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

رشته الکترونیک و مخابرات دریایی ارتباط زیادی با دروس ریاضی و فیزیک دارد. بنابراین دانشجویان بهتر است در ابتدا بدانند که آیا علاقه ای به مطالعه این دروس دارند یا خیر. در طول دوره کارشناسی ۱۴۰ واحد درسی وجود دارد و بسیاری از دروس رشته مهندسی برق نیز در این رشته نیز وجود دارد.

نکته مهم در خصوص گرایش های رشته الکترونیک دریایی این است که این رشته در دوره کارشناسی گرایشی ندارد. و این مورد درباره اکثر رشته های فنی مهندسی نیز صدق می کند. مطالعه رشته های فنی مهندسی بطور تخصصی تر و حرفه ای معمولا در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری انجام می شود.

در جدول زیر تعداد واحدهای مربوط به هر بخش را مشاهده می کنید:

دروس عمومیدروس پایهدروس تخصصیدروس اختیاریدروس نظامی
۲۲ واحد۳۰ واحد۷۰ واحد۱۸ واحد۲۰ واحد

بعد از مشاهده واحدهای درسی هر بخش دروس این رشته را بررسی می کنیم.

دروس عمومیدروس پایهدروس تخصصیدروس تخصصیدروس اختیاریدروس اختیاریدروس نظامی
تاریخ و تمدن اسلامیریاضی ۱ و ۲الکترونیک ۱ و ۲ و ۳آز مدارهای مخابراتیامواج صوتی در آبسیستم های ناوبری الکترونیکیآشنایی با نیروهای مسلح و شناسایی رسته ها
مبانی نظری اسلامفیزیک ۱ و ۲مدارهای الکتریکی ۲تکنیک پالس و آزسیستم های مخابرات نوریکارگاه رادارعملیات ویژه دریایی
اخلاق اسلامیمعادلات دیفرانسیلآز الکترونیک ۱ و ۲میدان ها و امواجتاسیسات الکتریکیمباحث ویژه رادارروانشناسی نظامی
انقلاب اسلامیمبانی رایانه و برنامه نویسیریاضی مهندسیمایکروویوآنتنالکترونیک صنعتیموضوعات ستادی
آشنایی با منابع اسلامیآزمایشگاه فیزیک ۱ و ۲زبان تخصصیآز مایکروویومخابرات ماهواره ایکارورزی ۳اصول و قواعد اساسی در رزم
تربیت بدنی ۱ و ۲محاسبات عددیماشین های الکتریکی ۱ و۲مدارهای منطقی
ماشین های مخصوصتجزیه و تحلیل سیستم هامهمات و مواد منفجره
فارسی عمومیآمار و احتمالات مهندسیآز اندازه گیری الکتریکی و مدارمدارهای منطقیمبانی دریانوردیمباحث پیشرفته در جنگ الکترونیکپدافند غیرعامل
زبان عمومی
مدارهای الکتریکیکارگاه عمومی برقآز مدار منطقیاصول مهندسی دریایی ۲آز ماشین های الکتریکی ۲جنگ افزار شناسی و تیراندازی
الکترومغناطیسمخابرات ۱اجزا کامپیوترآز مدارهای الکتریکی ۲مباحث پیشرفته کنترل سلاح های هوشمندعملیات روانی
مدارهای مخابراتیریزپردازندهکنترل و اندازه گیری در کشتی
فیلتر و سنتز مدارنقشه خوانی
سیستم های کنترل خطیسیستم های کنترل جنگ افزارسیستم های مخابرات و الکترونیکی دریاییآز اجزا کامپیوترمخابرات عمومی و جنگال
اصول جنگ الکترونیکیاندازه گیری الکتریکیآز سیستم های کنترل خطیآز الکترونیک ۳
اصول سیستم های راداراصول مهندسی دریایی ۱پروژه کارشناسی
کارورزی ۱کارورزی ۲مخابرات ۲

کارشناسی ارشد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

علاقمندان و فارغ التحصیلان کارشناسی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی که قصد دارند تا در همین رشته ادامه تحصیل دهند می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کنند.

دکتری رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته نیز کافی است تا نمره کافی و لازم را در آزمون ورودی کسب کنید. به این ترتیب از شما برای مصاحبه حضوری دعوت خواهد شد و بعد از قبولی در مصاحبه می توانید در مقطع دکتری رشته الکترونیک و مخابرات دریایی تحصیل کنید.

توانایی های لازم برای مطالعه در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

انتخاب رشته علاوه بر این که باتوجه به علاقه شخصی باید صورت بگیرد, در نظر گرفتن توانایی و استعدادها هم بسیار مهم است. برای مثال علاقمندان رشته الکترونیک دریایی باید کار در شرایط سخت دریا را پذیرفته و مشکلی با آن نداشته باشند. سایر توانایی های مورد نیاز برای مطالعه این رشته بدین صورت است:

  • توانایی کنترل استرس و مدیریت موقعیت های دشوار یا خطرناک
  • علاقمند به کار با نرم افزارهای تخصصی برق
  • علاقمند به کار در ناوگان های زیر آب و یا بر روی آب
  • علاقمند به دروس ریاضی و فیزیک
  • علاقمند به تحلیل و تحقیق برق الکترونیک دریایی

دانشگاه های دارای رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم دانشگاه های ارائه دهنده رشته الکترونیک و مخابرات دریایی بسیار کم هستند و بدلیل اهمیت بالای آزمون کنکور ریاضی پذیرش در این رشته بدون کنکور انجام نمی شود. و امکان پذیرش در دوره روزانه و یا شبانه وجود دارد.

هزینه تحصیل در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی برای افرادی که در دوره روزانه قبول شده اند محاسبه نمی شود اما دانشجویان دوره شبانه ملزم به پرداخت هزینه هستند. بنابراین در هنگام پر کردن فرم انتخاب رشته به این موضوع توجه لازم را داشته باشید. در ادامه اطلاعات مربوط به این دانشگاه ها را می بینید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرروزانه۴۰خرمشهرهردوبا آزمون
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرروزانه۱خرمشهرهردوبا آزمون

توانایی های فارغ التحصیلان رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

مهارت و توانایی هایی که فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی بدست می آورند بسیار مهم است. این افراد باید مهارت هایی که برای کار و اشتغال لازم دارند را در طول دوره تحصیل خود فرا بگیرند. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم تا کمی از توانایی هایی که با مطالعه رشته الکترونیک. مخابرات دریایی بدست می آورید را بررسی کنیم.

  • توانایی خدمت در ناوگان های سطحی و یا زیر سطحی
  • توانایی نگهداری دستگاه ها و سیستم های دریایی
  • توانایی تهیه گزارش های فنی
  • انجام کارهای پژوهشی
  • توانایی مقابله در جنگ های الکترونیکی
  • ایجاد کارگاه های نیروی دریایی و هدایت آن

بازار کار رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

محل کار فارغ التحصیلان و شاغلان رشته الکترونیک و مخابرات دریایی در دریا و کشتی ها است. بنابراین علاقمندان باید توجه داشته باشند که کار در این رشته به معنای دور بودن از خانه و محل زندگی به مدت زیاد است. نکته مهم درباره کار و اشتغال در این رشته این است که بستگی زیادی به محیط و کشوری که در آن زندگی می کنید دارد. طبیعتا کشورهایی که به دریاهای زیادی را دارند بازار کار خوبی را برای فارغ التحصیلان این رشته می توانند فراهم کنند.

علاوه بر موقعیت جغرافیایی ارتباطات سیاسی کشورها نیز بسیار موثر است. بطور مثال ایران از نظر موقعیت جغرافیایی می تواند درآمد خوبی را از این راه کسب کند اما بدلیل تحریم شدن آب های بین المللی در حال حاضر بازار کار پر رونقی ندارد. وجود ارتباطات ماهواره ای و مخابراتی باعث شده تا در ایران شرایط شغلی مناسبی را بتوان بوجود آورد. در ادامه مشاغل مربوط به این رشته را بررسی می کنیم:

  • بطور کلی تمام ارگان های دریایی
  • اشتغال در کارگاه های دریایی
  • اشتغال در کارخانه های نیروی دریایی
  • اشتغال به عنوان افسر برق در نیروی دریایی

مهم ترین و بزرگ ترین ارگان دریایی در ایران, ارگان ارتش دریایی ایران می باشد و فارغ التحصیلان رشته الکترونیک و مخابرات دریایی می توانند در هریک از سازمان های دریایی و کشتیرانی مشغول به کار شوند. یک مهندس الکترونیک می تواند در زمینه نگهداری, تعمیر دستگاه های الکترونیک نیز کار کند. نقطه مشترک شاغلان این رشته آشنایی کامل با مهندسی برق و مخابرات است.

مشاوره تحصیلی آکو

با مطالعه بخش معرفی رشته در سایت پرسا می توانید درباره بسیاری از رشته های دانشگاهی ریاضی, تجربی و انسانی اطلاعات کسب کنید. همچنین برای انتخاب رشته خود می توانید با تیم مشاوره آکو تماس گرفته و وقت مشاوره حضوری و یا غیر حضوری بگیرید.

از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو با ما در ارتباط باشید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا