پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی از رشته های گروه ریاضی است که به صورت تخصصی به بررسی و آموزش نگهداری و کار با ماشین های کشاورزی می پردازد. دانشجویان و داوطلبانب که علاقمند به کار در مزرعه و زمین های کشاورزی هستند می توانند با مطالعه این رشته, بطور تخصصی و حرفه ای با ماشین های پیشرفته و متنوع کشاورزی کار کنند.

البته این رشته نه تنها در دانشگاه بلکه در هنرستان با عنوان رشته ماشین های کشاورزی نیز ارائه می شود. برای مطالعه رشته ماشین های کشاورزی در هنرستان می توانید معرفی این رشته را در سایت آکو بخوانید.

رشته تکنولوژی ماشین های کشاورزی تمرکز بر طراحی, نگهداری و بهره برداری از ماشین ها و تجهیزات مورد استفاده در صنعت کشاورزی دارد و دانشجویان این رشته یاد می یگرند که چطور با استفاده از دانش مهندسی خود به بهبود روش های کشاورزی کمک کنند. در ادامه بیش تر با این رشته آشنا خواهید شد.

برای دریافت مشاوره تحصیلی با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی

رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی در ایران در دانشکده کشاورزی ارائه می شود. علاقمندان به این رشته می توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی ماشین های کشاورزی را ادامه تحصیل بدهند و دانشجویان در این رشته با مطالعه رشته تکنولوژی ماشین های کشاورزی با مباحث و مفاهیم اولیه آشنا می شوند و مهارت های عملی را برای اشتغال در بازار کار یاد می گیرند.

درس هایی که در این رشته ارائه می شود شامل مباحثی از جمله مکانیک, الکترونیک, هیدرولیک, طراحی ماشین ها, مدیریت کشاورزی و اصول کاربرذی ماشین ها می شود. همچنین دانشجویان در طی دوره تحصیلی خود به انجام پروژه های عملی و کارآموزی نیز مشغول می شوند و این فرصت را دارند تا از توانایی و قابلیت های خود بصورت عملی استفاده کنند.

تاریخچه ماشین های کشاورزی

شاید جالب باشد که تاریخچه کوتاهی درباره ماشین های کشاورزی و این که اولین بار این ماشین ها چه زمانی ساخته شدند بدانید. ماشین های کشاورزی اولین بار در طول انقلاب صنعتی یعنی اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 توسعه پیدا کردند.

در این دوره پیشرفت چشم گیر و زیادی در تکتولوژی ماشین های کشاورزی مشاهده شد. برای مثال در سال 1831 فردی به نام سایرس مک کورمیک, یک دستگاه دروگر اختراع کرد که باعث شد تا انقلابی در برداشت محصولات کشاورزی و زراعی ایجاد شود. بعد ها و در طی قرن های 19 و 20 نیز پیشرفت های بزرگی رخ داد و باعث بهبود کارایی و تولید محصولات کشاورزی شد.

دروس رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی

دروس رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی شامل دروس اصلی, دروس پایه و دروس تخصصی می باشد که داونشجویان را با مباحثی مانند شناخت و کاربرد انواع ماشین های کشاورزی, نقشه برداری و عملیات کشاورزی و … آشنا می کند. در ادامه دروس این رشته را همراه با واحد هر درس مشاهده می کنید:

نام درسواحد نظری
ریاضیات 13
ریاضیات 23
رسم فنی 11
مساحی و نقشه برداری1
ماشین ها و تجهیزات ثابت زراعی2
ماشین های كاشت و داشت2
ماشین های تسطیح اراضی2
تكنولوژی موتور2
سرویس و تعمیر تراكتور و ماشین های كشاورزی1
ماشین های برداشت2
ماشین های خاک ورزی2
ساخت و كاربرد تراكتور2
روش های آبیاری1
باغبانی عمومی2
گیاهشناسی عمومی2
كارآموزی تخصصی0
عملیات كشاورزی0
عملیات كارگاهی0
زراعت عمومی2
خاكشناسی عمومی2
مقدمات ترویج و آموزش كشاورزی2
فیزیک الكتریسیته و مغناطیس3

مهارت های فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی ماشین های کشاورزی

از اصلی ترین و مهم ترین مهارت هایی که فارغ التحصیلان رشته کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی کسب می کنند توانایی کار با ابزار و ماشین های کشاورزی است. همچنین این افراد با داشتن اطلاعات کافی درباره هر یک از ماشین ها, کاربرد آن ها ررا شناخته و در زمان مورد نیاز توانایی تعمیر آن ها را نیز دارند. در ادامه توانایی فارغ التحصیلان این رشته را بیش تر توضیح می دهیم:

  • توانایی همکاری در پروژه هایی که در مکانیزه کردن فعالیت های کشاورزی نقش دارند.
  • انجام پروژه های تحقیقاتی مربوط به ماشین الات و تجهیزات کشاورزی.
  • توسعه دانش و مهارت های فنی در حیطه تکنولوژی و تولید ماشین های کشاورزی.
  • توانایی نصب, پیاده سازی, عیب یابی, بازسازی, تجزیه قطعات, ارزابی فنی ماشین آلات, انتقال ماشین های کشاورزی و … .
  • توانایی استفاده از دستور العمل ها و جدول های راهنما برای انجام فعالیت های مربوط به ماشین آلات کشاورزی.
  • توانایی محاسبه و درک فنی.

بازار کار رشته تکنولوژی ماشین های کشاورزی

بازار کار رشته تکنولوژی ماشین های کشاورزی در ایران با چالش هایی همراه است. زیرا فارغ التجصیلان این رشته در بازر کار و میزان درآمد خود محدودیت هایی دارند. بری مثال بدلیل مشکلاتی مانند کمبود آب, کشاورزی در ایران با مشکلاتی مواجه شده که این مشکلات تاثیر مستقیم بر فرصت های شغلی گذاشته است.

همچنین بدلیل وجود کارگران ارزان و استفاده از روش های سنتیدر بسیاری از روستاها, استفاده از ماشین های کشاورزی نیز با محدودیت هایی مواجه شده است لازم به توجه است که این موضوع همراه با قیمت بالای ماشین آلات کشاورزی نیز باید در نظر گرفته شود.

  • وزارت جهاند کشاورزی: اشتغال در قسمت های مختلف وزارتخانه های مرتبط با کشاورزی.
  • مراکز خدمات کشاورزی روستایی و عشایری: کار در مراکزی که به روستا ها و عشایرها خدمات کشاورزی ارائه می دهند.
  • شرکت های کشت و صنعت: اشتغال در شرکت هایی که به کشت و پرورش محصولات کشاورزی و فراوری آن ها می پردازد.
  • واحدهای تولیدی کشاورزی: اشتغال در واحدهایی که به تولید و نگهداری محصولات کشاورزی اختصاص دارند.

همچنین فارغ تاتحصیلان این رشته می توانند در بخش های مرتبط با تعمیر و نگهداری, فروش و بازاریابی تجهیزات کشاورزی, طراحی و توسعه ماشین آلات کشاورزی, مشاوره فنی در زمینه ماشین آلات نیز فعالیت کنند. و یا در صورت تمایل به راه اندازی کسب و کار خود در زمینه کشاورزی و خدمات فروش آن مشغول شوند.

مشاوره تحصیلی آکو

تیم مشاوره تحصیلی آکو به دانشجویان و دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند مسیر شغلی و تحصیلی خود را بهتر تعیین کنند. در طی این پروسه مشاوران حرفه ای تیم آکو با دانش گسترئده خودشان اطلاعات و پشتیبانی لازم را در حیطه تحصیلی انجام می دهند و موضوعات مختلفی از جمله هدف گزاری, مدیریت استرس و … را با مراجعان خود کار می کنند.

برای ارتباط با تیم ما در اینستاگرام مشاوره تحصیلی آکو جوین شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا