پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته ماشین های کشاورزی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله قرار است به معرفی رشته ماشین های کشاورزی در هنرستان بپردازیم و از خصوصیات و شرایط تحصیلی د ر آن صحبت کنیم. رشته ماشین های کشاورزی یکی از زیر شاخه های گروه کشاورزی می باشد که در هنرستان ها و یا آموزشگاه های فنی ارائه می شود. دانش آموزانی که به سایر زیرشاخه های این گروه یعنی بخش کشاورزی علاقمند هستند, می توانند به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کرده و با سرچ رشته مورد نظر درباره آن بیش تر بخوانند.

ماشین های کشاورزی

در ابتدا کمی درباره تاریخچه ماشین های کشاورزی و این که اصلا این ماشین ها چیستند و به چه کاری می‌آیند صحبت خواهیم کرد. ماشین های کشاورزی انواع مختلفی از وسایل مکانیکی هستند که در صنعت کشاورزی و تولید مواد غذایی به روش های ساده و سریع کمک می کنند. این ابزارها ممکن است به صورت دستی یا برقی باشند و یا تراکتورها و سایر ابزار دیگر.

حالا بیائید نگاه مختصری به تاریخچه صنعت کشاورزی بی‌اندازیم. در زمان های قدیم وقتی که انسان ها هنوز به قدرت صنایع فلزی پی نبرده بودند و راه های استفاده از آن را نمی دانستند, حیوانات بخصوص گاوها اولین و مهم ترین نیرویی بودند که بخش اعظمی از کارهای کشاورزی را انجام می دادند. اما با گذشت زمان موتورهایی درست کردند که قابل حمل بودند و به آن ها موتور بخار می گفتند.

1280px Maler der Grabkammer des Sennudem 001
اولین ماشین کشاورزی تاریخ بشر- گاو آهن

به همین ترتیب انسان یاد گرفت تا از منابع خود به درستی استفاده کرده و کار خود را راحت تر کند. بعد از موتورهای بخاری, موتورهای کششی و موتورهای احتراق داخلی روی کار آمدند که هر کدام ویژگی منحصر به خود را داشتند اما کارآمدی ماشین های پیچیده تری مانند تراکتور و یا کمباین ها را نداشتند. بطور مثال کمباین ها ماشی هایی بودند که غلات را برداشت می کردند .

رشته ماشین های کشاورزی در هنرستان

رشته ماشین های کشاورزی یکی دیگر از رشته های هنرستان های فنی می باشد که برای تربیت نیروی انسانی متخصص ارائه می شود. بنابراین دانش آموزان می توانند در سال تحصیلی دهم رشته ماشین های کشاورزی فنی را انتخاب کنند. دوره تحصیل این رشته در هنرستان 3 سال است و امکان ادامه تحصیل درمقاطع بالاتر کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

لازم به ذکر است که رشته ماشین های کشاورزی هم در هنرستان های فنی و هم در هنرستان های کار دانش ارائه می شود. هر فرد با توجه به علاقه ای که دارد با داشتن شرایط تحصیلی لازم می تواند یکی از این گروه را انتخاب کند. اما رشته ماشین های کشاورزی در هنرستان کار و دانش, ساعات تحصیلی بیش تری را باید بگذرانند و حجم درس هایشان هم بیش تر است.

1024px John Deere cotton harvester kv02
ماشین برداشت پنبه

رشته ماشین های کشاورزی در هنرستان مناسب چه کسانی است؟

این رشته در ابتدا درس های مربوط به کشاورزی و ماشین های کشاورزی را ارائه می داد. اما با گذشت زمان تعداد دروس بیش تری به این رشته اضافه شد تا دانش آموزان بتوانند مطالعات وسیع تری داشته باشند. افرادی که به کارهای مربوط به کشاورزی مانند کاشت و برداشت محصولات و کار در مزرعه علاقمند باشند. از طرفی لازم است که تا حدی به امور بازاریابی هم مسلط باشید و برای فروش محصولات بتوانید با صادرکنندگان و یا فروشنده‌ها معامله کنید. درواقع باید ارتباط اجتماعی قوی داشته باشید.

دروس تخصصی رشته ماشین های کشاورزی

دانش آموزانی که در هنرستان رشته ماشین های کشاورزی را مطالعه می کنند, مفاهیم و دروس پایه را به خوبی یاد گرفته و با بخش عملی کار هم آشنا می شوند. در ادامه دروس تحصصی سه سال تحصیلی این رشته را مشاهده می کنید.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
نگه داری و کاربرد ماشین های کشاورزیتعمیر موتور و سیستم های مکانیکی تراکتورتعمیر و نتظیم ماشین های زراعی و باغی
آب و خاک و گیاهکاربرد و سرویس ماشین های برداشت و پس از برداشتتعمیر و مونتاژ تجهیزات کشاورزی
کاربرد و سرویس ماشین های کاشت و داشت دانش فنی پایه
دانش فنی پایه

ادامه تحصیل و گرایشات رشته ماشین های کشاورزی

همانطور که گفتیم علاقمندان می توانند این رشته را در دانشگاه در مقاطع بالاتر تا دکتری بخوانند. برای تحصیل در دانشگاه می توانید یا در کنکور سراسری شرکت کنید یا بطور آزاد و با استفاده از سوابق تحصیلی در دانشگاه های آزاد اقدام کنید. اگر می خواهید در کنکور سراسری شرکت کنید و برنامه ریزی داشته باشید مقاله برنامه ریزی کنکور 1402 را مطالعه کنید. در ادامه گرایشات این رشته را در مقطع کارشناسی خواهیم گفت.

  • گرایش مکانیزاسیون کشاورزی
  • گرایش مکانیک بیوسیستم
  • گرایش ماشین های صنایع غذایی

رشته صنایع غذایی یک رشته مجزایی است که در مقاله مربوط به ۀن می توانید اطلاعات بیش تری را کسب کنید. رشته ماشین های کشاورزی در مقطع ارشد به دو بخش اصلی مکانیک و مکانیزاسیون تقسیم می شود. گرایشات این رشته نیز بدین صورت است:

  • مکانیک بیوسیستم
  • مکانیزاسیون کشاورزی بعد از برداشت
  • مکانیزاسیون کشاورزی مدیریت ضایعات و بازیافت
  • مکانیزاسیون کشاورزی انرژی

بازار کار رشته ماشین های کشاورزی

از آنجاییکه رشته ماشین های کشاورزی جزو رشته های مهم در صنعت کشاورزی است اما رشته کم تر شناخته شده ای است که عموما کارگرهایی با دستمزدهای پایین کار این ماشین ها را انجام می دهند. و این باعث شده تا ماشین و ابزارآلات کشاورزی نتوانند به خوبی جای خود را در این رشته باز کرده و پیشرفت کنند. از طرفی هم هزینه وسایل و ابزارهای کشاورزی بسیار زیاد است و این باعث می شود که افراد کمتری در این رشته بخواهند تحصیل کنند.

در ادامه مطلب مشاغلی را که می توانید در آن مشغول به تحصیل شوید را بررسی خواهیم کرد.

  • تکنسین ماشین های کشاورزی
  • نقشه خوانی و نقشه کشی برای قطعات مختلف کشاورزی
  • مزارع شخصی و تولید محصولات
  • فروش محصولات و بازاریابی
  • اشتغال در شرکت های خصوصی مربوط به امور مشاوره ای, بازرگانی و…
  • نصب و راه اندازی ماشین های کشاورزی
  • سرپرستی کارگاه های ساخت قطعات
  • اشتغال در کارهای دولتی مانند وزارت جهاد کشاورزی
Harvest Straw Bales in Schleswig Holstein

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

اگر در درس های زمین شناسی, شیمی و یا ریاضی قوی هستید و به کار کردن با ابزارهای کشاورزی هم علاقه دارید رشته ماشین های کشاورزی می تواند برای شما مناسب باشد. اما بهتتر است قبل از انتخاب رشته خوب مشخصات آن را مطالعه کرده و از کمک مشاوره تحصیلی نیز استفاده کنند. همچنین در اینستاگرام آکو نیز می توناید اطللاعات بیش تری را درباره رشته های مختلف ببینید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا