پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته صنایع فلزی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.7/5 - (4 امتیاز)

در این مقاله با رشته صنایع فلزی در هنرستان آشنا خواهید شد. رشته صنایع فلزی جزو گروه مکانیک است و در هنرستان های فنی یا در آموزشگاه های فنی حرفه ای ارائه می شود. همانطور که از اسم این رشته پیداست صنایع فلزی یک صنعت بزرگی است که در رشد و پیشرفت زندگی انسان ها تاثیر زیادی داشته. در ادامه مطلب با این تاثیرات و کاربرد صنایع فلزی بیش تر آشنا می شوید. برای مشاهده سایر رشته های هنرستان های فنی حرفه ای نیز به سایت آموزشگاه پرسا سر بزنید.

عصر فلزات

طبق بررسی های باستان شناسان زمانی که عصر سفال هنوز رواج داشت و محصولات سفالی مورد استفاده قرار می گرفتند, انسان ها با قابلیت های مختلف فلزات آشنا شدند. این قابلیت ها که انسان را به شوق می آورد استحکام و دوام فلزات و قابلیت ذوب شدن آن ها بود. به این ترتیب شروع کردند به ساختن ابزار جنگی, شکار یا کشاورزی با اسفاده از فلزات و با گذشت زمان فلزات جانشین سفال و چوب شدند.

بنابراین عصر فلزات که به هزاره هشتم قبل از میلاد برمی گردد شروع به رشد کرده و باعث تمدن بشریت شد. دیگر انسان ها در وسایل مختلف و پرمصرف روزانه شان از فلزات استفاده می کردند. آن ها فلزات را به شکلی که مورد استفاده شان بود در می آوردند و از استحکام آن ها بهترین استفاده را می کردند.

UHHIKJ42525353

عصر فلزات در ایران

کشف فلز و استفاده از آن در ایران قدمت طولانی 7000 ساله دارد. طبق بررسی های باستان شناسان فلزات متنوعی در ایران کشف شده که نقوش و طرح های زیبایی این فلزات را زینت داده است. جواهرات, سلاح های جنگی, زیور آلات و ظروف از جمله وسایلی بودند که ایرانیان با استفاده از فلزاتی مانند طلا, برنز و یا نقره ساخته اند.

این آثار فلزی با ارزش در دوره های مختلف به شکل های متنوعی ساخته شده است. برای مثال در دوره هخامنشیان آثار جالبی را می توان یافت. در این دوره از طلا و نقره برای ساخت زیورهای لباس و یا ظروف استفاده می کردند. کاسه های نوشیدنی که عمق کمی داشتند و یا وسیله ای به نام ریتونرا. از ریتونرا برای نوشیدن مایعات استفاده می کردند . همچنین بخشی از فلزات نیز به عنوان پیشکش و هدیه به دربار داده می شده است.

رشته صنایع فلزی در هنرستان

دانش آموزانی که به کار با فلزات, برش دادن و یا ذوب کردن و شکل دادن به فلزها علاقه دارند می توانند در پایان سال تحصیلی نهم و برای انتخاب رشته سال دهم, رشته صنایع فلزی هنرستان را انتخاب کنند. البته هنرجویان باید نمره کافی در دروس مربوط به این رشته را کسب کرده و حدااقل نمره معدل را نیز داشته باشند.

رشته صنایع فلزی کار با فلزات و شیوه استفاده از آن در حالت های گوناگون را آموزش می دهد. درواقع هدف این رشته تربیت افرادی است که در کارخانه ها و کارگاه های صنایع فلزی مشغول به کار شده و در کارهای عملی مانند جوشکاری, برش کاری, سوراخکاری, صافکاری و خمکاری متبهر باشند. در ادامه دروس تخصصی رشته صنایع فلزی در هنرستان را مشاهده می کنید.

برای مطالعه رشته های صنعت فنی حرفه ای مطالعه کنید.

فیزیک 2محاسبت فنی 1حفاظت وایمنیرسم فنی تخصصیکارگاه مکانیک عمومی
اجزاء ماشینرسم فنی 1 و 2تکنولوژی وکارگاه تغییر نیم ساخته های 1 و 2محاسبات فنی تخصصیرسم فنی عمومی
مبانی و کاربرد رایانهشناخت و خواص موادتکنولوژی کارگاه جوش گازمتالوژی عمومی و شناخت مواد صنعتیتکنولوژی کارگاه جوش برق

ادامه تحصیل رشته صنایع فلزی

اگر به ادامه تحصیل در رشته صنایع فلزی در دانشگاه علاقه مند هستید, بعد از گذراندن دوره کاردانی می توانید برای ادامه تحصیل یکی از رشته های مهندسی جوش, ساخت و تولید, ماشین ابزار, طراحی و نقشه کشی, رشته های مهندسی جامدات و … را انتخاب کنید. در مقاله رشته صنایع فلزی می توانید اطلاعات دیگر این رشته را هم ببینید.

us steel industry

صنایع فلزی چه اهمیتی دارند؟

پیشرفت صنعت فلز یک کشور نقش مهمی در آن کشور خواهد داشت. زیرا بسیاری از ابزارهای بزرگ و کارآمد با فلزاتی ساخته می شوند که جایگزین کردن این ابزار با مواد دیگر بسیار سخت خواهد بود. مهم ترین فلزات برای استفاده در صنعت فلز, فولاد و مواد غیر آهنی هستند. اگر یک کشور پیشرفته را با کشوری که پیشرفت چندانی ندارد مقایسه کنید خواهید دید که صنعت فلز و استفاده ای که هر کشور دارد موجب این تفاوت است. زیرا به غیر از صنعت, فلزات در پیشرفت اقتصاد و تکنولوژی کشور نیز نقش مهمی دارد.

از مهم ترین ویژگی های فلزات که جزو مزیت های آن حساب می شود, توانایی بازیافت آن ها بدون کاهش کیفیتشان می باشد. بازیافت فلزات به استحکام مواد کمک کرده و باعث می شود در مصرف انرژی و مواد اولیه صرفه جویی شود. همچنین CO2 کم تری هم تولید می شود.

بازار کار رشته صنایع فلزی

بعد از آن که فلزات را از سنگ معدن استخراج کرده و فلزات را تصفیه کردند, این فلزات به شکل مواد قابل استفاده ای مانند شمش, لوله یا رول در می آیند. در طی این مراحل افراد زیادی هستند که مشغول به کار هستند. مشاغل دیگری که در این رشته وجود دارد, مهندسان متالوژی هستند که خواص فلز را مطالعه می کنند.

یا گروهی از تکنسین هایی هستند که در بخش های متفاوتی تخصص دارند. گروهی از این تکنسین ها در آزمایشگاه ها کار می کنند و گروهی دیگر تکنسین متالوژی هستند که جریان تولید فلز را بررسی کرده و مطالعه می کنند. گروه دیگری از تکنسین ها هم هستند که در آزمایشگاه ها آلیاژ تولید می کنند. کارگران نیز مواد موجود را به محصولات صنعتی تبدیل می کنند.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته صنایع فلزی جز رشته هایی است که می توانید بدون شرکت در کنکور, با استفاده از سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید. معمولا رشته ها را زنانه و یا مردانه دیدن خوب نیست, اما رشته صنایع فلزی بیش تر برای مردان جذاب بوده و طرفدار دارد. همچنین افرادی که یک سرمایه نسبتا خوبی دارند می توانند کارگاه های صنایع فلزی راه انداخته و به ساخت لوازم خانگی بپردازند. به این ترتیب درآمد بسیار زیادی را می توانند داشته باشند.

در صورتیکه می خواهید انتخاب رشته کنید و برای تصمیم گیری بهتر به مشاوره نیاز دارید, از مشاوران درسی آکو کمک گرفته و در اینستاگرام آکو جوین شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا