پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

رشته مهندسی مکانیک از نظر مشاور کنکور ریاضی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته مهندسی مکانیک در قرن ۱۸ میلادی طی انقلاب صنعتی در اروپا به عنوان یک رشته مجزا شناخته شد اما گسترش آن در دنیا طی چند هزار سال اتفاق افتاد. در قرن ۱۹ میلادی علم مهندسی مکانیک در نتیجه پیشرفت های فیزیک نشات گرفت. این رشته در کنکور سراسری ایران نیز جای خود را پیدا کرده و به یکی از بهترین رشته های کنکور ریاضی تبدیل شده است.

رشته مهندسی مکانیک در زیر گروه یک گروه آزمایشی ریاضی قرار دارد و از زیر مجموعه‌های رشته فیزیک است با این تفاوت که رشته مهندسی مکانیک کارگاه های عملی و گرایش های تخصصی خود را دارد. در رشته مهندسی مکانیک مفاهیم پایه و اساسی فیزیک و ریاضی که با حرکات اجسام و نیروهای وارد بر آن مرتبط هستند، بررسی می‌شود.

مهندسی مکانیک تا حد زیادی با رشته های مهندسی خودرو، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی دریا، مهندسی راه آهن، مهندسی صنایع، مهندسی نفت و … هم پوشانی دارد‌. رشته مهندسی مکانیک به مادر علوم مهندسی مشهور است و نیازمند درک مسائلی مانند مکانیک، دینامیک، ترمودینامیک، الکتریسته و دانش مواد می‌باشد.

دروس رشته مهندسی مکانیک در همین زمینه دانشجویان را تربیت میکند و بازار کار و درآمد این رشته نیز خوب است. برای اطلاعات بیشتر با تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو همراه باشید.

رشته مهندسی مکانیک از پر درآمد ترین رشته های کنکور ریاضی و فیزیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک در کنکور سال های گذشته در زیر گروه یک گروه آزمایشی ریاضی قرار داشت اما این روز ها با حذف زیرگروه های کنکور این رشته را میتوان فقط به عنوان یکی از رشته های اصلی کنکور ریاضی نامید. مهندسی مکانیک از شاخه های رشته فیزیک است که به صورت تخصصی به یک مبحث از محاسبات به صورت عملی میپردازد.

به بیان دیگر دانش مهندسی مکانیک، اصل حرکت در فیزیک می باشد و افراد در این رشته اجرای پروژه های صنعتی شامل تحقیق و مطالعه، طراحی اولیه، محاسبات طراحی با جزییات و تهیه نقشه ها، تدوین فناوری ساخت و روش های ساخت را مطالعه می کنند.

از نظر فنی مهندسی مکانیک به کارگیری روش ها و تکنیک های حل مسئله مهندسی از طراحی تا تولید و بازار برای هر شی می باشد و مهندسان مکانیک کار خود را به وسیلۀ اصول حرکت، انرژی و نیرو تحلیل و بررسی می‌کنند. قبولی رشته مکانیک در دانشگاه های برتر کشور کار سختی است اما علاقه به این رشته عامل اصلی موفقیت خواهد بود.

مهندسان مکانیک علاوه بر این که به طراحی کل یک فرآیند مکانیکی می پردازند در خیلی از چالش های طراحی یک جز از یک دستگاه هم همکاری می کنند. در  واقع مهندسان مکانیک به طراحی هرچیزی که قطعات متحرک دارد مانند اتومیبل و ماهواره و یا سنسور ها و سوئیچ ها می‌پردازند.

از مهم ترین دستاورد های رشته مهندسی مکانیک که درآمد خوبی هم در هر شرایطی دارد در دنیا می‌توان محاسبات مختلف، مدل سازی های گوناگون و شبیه سازی های نرم افزاری و تجربی، تولید نقشه های ساخت، تولید و آزمایش همۀ ماشین آلات و … را نام برد.

برای موفقیت در کنکور ریاضی و قبولی رشته مکانیک داشتن مهارت های فنی و اجرایی لازم است که در ادامه به شرایط و رتبه قبولی و مهارت های لازم برای موفقیت در این رشته خواهیم پرداخت.

قبولی رشته مکانیک به کمک هدفگذاری صحیح و برنامه ریزی

مهارت های لازم برای رشته مهندسی مکانیک

داوطلبان برای ورود به این رشته باید به دروس ریاضی و فیزیک علاقه زیادی داشته باشند. آن ها باید از هوش و قدرت تجسمی بالایی برخوردار باشند زیرا رشته مهندسی مکانیک دانش پیاده سازی فیزیک در دنیای واقعی و ابزاری است.

قدرت تجسم بالا باعث می شود که طراحی سیستم ها و ماشین آلات به خوبی انجام شود. دانشجویان رشته مهندسی مکانیک باید بر کامپیوتر نیز مسلط باشند زیرا اکثر طراحی ها و شبیه سازی با نرم افزار های کامپیوتری مانند marc ,Working Model  انجام می‌شود.

علاقه مند بودن به کار تیمی و تسلط بر زبان انگلیسی نیز از جمله ویژگی هایی است که باید داشته باشند. یک مهندس مکانیک بعد از فارغ التحصیلی وظایفی مانند تحلیل و بررسی فرسودگی دستگاه ها، ارائه و نوشتن گزارش، مدیریت پروژه، آزمایش کردن، مشاوره و … را دارد.

کارنامه قبولی رشته مهندسی مکانیک

کارنامه قبولی رشته مهندسی مکانیک در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. مثلا برای قبولی در رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه علم و صنعت داشتن رتبه برتر و شاید زیر 100 میطلبد این درحالی است که برای قبولی در رشته مکانیک بدون کنکور دانشگاه آزاد حتی نیاز به شرکت در کنکور ریاضی هم نیست و با داشتن سوابق تحصیلی مرتبط میتوانید در دانشگاه ثبت نام کنید.

جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته مهندسی مکانیک
کارنامه قبولی رشته مهندسی مکانیک سال 1399
کارنامه مهندسی مکانیک
کارنامه مهندسی مکانیک سال 1399

باتوجه به تغییرات کنکور 1402 به بعد ، احتمالا رتبه و نحوه انتخاب رشته برای کنکور چه مرحله اول یعنی کنکور دی 1401 و چه کنکور تیر 1402 متفاوت باشد و برای قبولی در رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها و آقایان متفاوت باشد. در اولین فرصت بعد از انتخاب رشته کنکور سال آینده درباره شرایط قبولی رشته مکانیک در دانشگاه های آزاد و سراسری از طریق کنکور توضیحات کامل را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دروس رشته مهندسی مکانیک

دوره تحصیل رشته مهندسی مکانیک ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد و دانشجویان باید ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانند که به صورت زیر می‌باشد:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 25 واحد
  • دروس اصلی: 61 واحد
  • دروس تخصصی الزامی: 12 واحد
  • کارآموزی، کارگاه، پروژه: 7 واحد

دروس پایه رشته مهندسی مکانیک: ریاضی عمومی 1 و2، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک 1و2، آزمایشگاه فیزیک 1و2، شیمی عمومی.

دروس اصلی رشته مهندسی مکانیک: ریاضی مهندسی، مبانی مهندسی برق 1و2، مبانی مهندسی برق، نقشه کشی صنعتی 1، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح 1، علم مواد، ترمودینامیک 1و2، آزمایشگاه ترمودینامیک، مکانیک سیالات1و2، آزمایشگاه مکانیک سیالات، طراحی اجزاء 1 و2، مقاومت مصالح 2، آزمایشگاه مقاومت مصالح، انتقال حرارت 1، دینامیک ماشین، ارتعاشات مکانیکی، آزمایشگاه دینامیک ماشین، کنترل اتوماتیک.

دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی مکانیک: ریاضی مهندسی، مبانی مهندسی برق 1و2، مبانی مهندسی برق، نقشه کشی صنعتی 1، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح 1، علم مواد، ترمودینامیک 1و2، آزمایشگاه ترمودینامیک، مکانیک سیالات1و2، آزمایشگاه مکانیک سیالات، طراحی اجزاء 1 و2، مقاومت مصالح 2، آزمایشگاه مقاومت مصالح، انتقال حرارت 1، دینامیک ماشین، ارتعاشات مکانیکی، آزمایشگاه دینامیک ماشین، کنترل اتوماتیک.

گرایش های رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی دارای گرایش های حرارت و سیالات، طراحی جامدات و ساخت و تولید می باشد و در آخر مهندسی دریا است که در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایش های مهندسی مکانیک ارائه می شود.

گرایش حرارت و سیالات

در این گرایش نیروی وارد بر سیالات، خواص سیالات و … بررسی می شود. در واقع هدف از این گرایش طراحی و محاسبه اجزای سیستم‌هایی می باشد که با جرم و انتقال حرارت و انرژی درگیر هستند. این گرایش در تولید قدرت و انرژی، پمپ، کمپرسور، توربین و … کاربرد دارد.

علاوه بر این موضوعات در زمینه های نظامی و پزشکی نیز کاربرد دارد. مانند تانک ها، کشتی ها، زیردریایی ها و دستگاه تصفیه خون.

رشته مکانیک سیالات از گرایش های رشته مهندسی مکانیک

از جمله دروس تخصصی گرایش حرارت و سیالات می توان به:

توربوماشین‌، تهویه‌ مطبوع‌، توربین‌ گاز و موتور جت‌، کنترل‌ آلودگی‌ محیط‌ زیست‌، سوخت‌ و احتراق‌ نیروگاه‌، سیستم‌های‌ تبرید و سردخانه، موتورهای‌ احتراق‌ داخلی‌، سیستم‌های‌ انتقال‌ سیال‌ اشاره کرد.

گرایش مهندسی دریا

در این گرایش موضوعاتی مانند طراحی بدنه، استحکام بدنه، پایداری کشتی و … بررسی می شود. در سایر گرایش ها نیز دانشجویان باید این دروس را مطالعه کنند اما دانشجویان مهندسی دریا کشتی سازی را خیلی تخصصی تر مطالعه می کنند.

این گرایش فقط در دانشگاه شریف ارائه می شود و سایر دانشگاه‌ها این رشته را با ۳ عنوان مهندسی کشتی سازی، دریانوردی و مهندسی کشتی ارائه می دهند.

گرایش دریا مهندسی مکانیک

گرایش طراحی جامدات

در این گرایش رفتار مواد جامد تحت اثر بارگذاری هایی خارجی بررسی می شود. طراحی ماشین آلات گوناگون در کارخانه ها هدف اصلی این رشته است. دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در این گرایش می توانند در کارخانه های صنایع نفت، خودروسازی و صنایع غذایی مشغول به کار شوند.

درآمد مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات

گرایش ساخت و تولید

در این گرایش مسائلی مانند ریخته گری، جوشکاری، فلزات، ابزار سازی و … مورد مطالعه قرار می گیرد و مهندسین با استفاده از این موارد می توانند اقدام به ساخت ماشین آلات کنند. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در خودروسازی، ماشین سازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و … مشغول به کار شوند.

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های ساخت و تولید، طراحی کاربردی، تبدیل انرژی، مواد مرکب؛ دریا، طراحی و ساخت خودرو می باشد.

مهندسی مکانیک تا مقطع دکتری ارائه می شود.

مهندسی طراحی و تولید از گرایش های پر درآمد مهندسی مکانیک

بازار کار و درآمد رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک از رشته‌های پرطرفداری است که نرخ بیکاری در آن به دلیل گسترش تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در داخل کشور به دلیل تحریم ها و کاهش درآمد های نفتی و محدودیت های ارزی بسیار پایین می باشد. فارغ التحصیلان این رشته با به دست آوردن تجربه های عملی می توانند جذب بازار کار شوند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک  می توانند در کارخانه های مختلف، موسسه های تولیدی‌، سازمان های دولتی و خصوصی و … به کار شوند و به فعالیت هایی مانند طراحی و تولید تاسیسات برودتی و حرارتی، طراحی و تولید وسایل و تجهیزات حمل و نقل، ساخت ربات، طراحی و تولید تجهیزات مکانیکی و … مشغول شوند.

آن ها علاوه بر فعالیت در کارخانه های تولیدی می توانند به عنوان مشاور و کارشناس در شرکت های مختلفی مانند سرمایه گذاری، بانک، شرکت های بازرسی و بیمه مشغول به کار شوند. حقوق مهندسان مکانیک به محیط کار، تجربه شغلی و میزان تحصیلات آن ها بستگی دارد‌‌. افرادی که در بخش های دولتی مشغول به کار شوند حقوقی مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند‌. میانیگن حقوق ماهانه مهندسان مکانیک حدود 8 تا 12 میلیون تومان است.

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج از کشور

مهندسی مکانیک از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی می باشد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در کشور های اروپایی از طریق ویزای کاری، مشغول به کار شوند. کشور های آمریکا، کانادا و استرالیا از کشور های غنی و ثروتمند هستند که حقوق بالایی به مهندسان مکانیک پرداخت می کنند.

برای مهاجرت تحصیلی و ورود به دوره های تحصیل مهندسی مکانیک در کشور های انگلیسی زبان، دانشجو باید توان مالی خوبی داشته باشد. به همین دلیل با این که کشور های انگلیس و آمریکا بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک در دنیا را دارند اما اکثر ایرانی ها شرایط ورود به این دانشگاها را ندارند. اما بیشترین بورسیه ی تحصیلی در این کشور ها به افراد نخبه تعلق می‌گیرد.

از جمله دانشگاه های برتر رشته مهندسی مکانیک در دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه فناوری دلفت

درآمد مهندسی مکانیک در کشور های مختلف متفاوت است. به طور مثال درآمد مهندسان مکانیک در کشورهای مختلف به شرح زیر می‌باشد:

  • ایالات متحده ۸۶،۰۰۰ دلار
  • ژاپن ۸۲۰۰۰دلار
  • کانادا۸۲۰۰۰دلار
  • در آلمان ۶۱۰۰۰ دلار

رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها

برخلاف تصوراتی که بسیاری از افراد دارند رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها نیز میتواند رشته پر درآمدی باشد. شاید تصور کنید که دروس مهندسی مکانیک در ارتباط با یادگیری نحوه کار با وسایل فنی ماشین است اما درواقع رشته مکانیک خودرو است که به صورت تخصصی در این زمینه آموزش میدهد و از نظر یادگیری مکانیکی فنی و کسب درآمد بهتر تحصیل در رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای را در دانشگاه ها و هنرستان های فنی حرفه ای پیشنهاد میکنیم.

مهندسی مکانیک برای خانم ها

شاید انتخاب این رشته برای همه داوطلبان دختر کنکور ریاضی آسان نباشد و به همین دلیل است که به کمک مشاور نیاز داریم. شاید ندانیم بازار کار فعال برای ما چیست یا از چه طریقی میتوانی رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها را به یک بازار کار پر درآمد تبدیل کنیم. ماهم برای ایجاد بستر مناسب مشاوره آنلاین از طریق کانال تلگرام مشاوره آکو هماره شما هستیم. همچنین شما عزیزان میتوانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

بهترین بازار کار رشته مکانیک برای خانم ها چیست؟

بهترین محل کار برای فارغ التحصیلان رشته مکانیک برای خانم ها خارج از کشور است که گستره فعالیت بیشتری دارد.

چطور با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک مهاجرت کنیم؟

اگر در یکی از بهترین دانشگاه های صنعتی کشور تحصیل کرده اید و قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را نیز دارید، مهاجرت تحصیلی برای شما با یک اپلای ساده امکان پذیر خواهد بود.

درآمد رشته مکانیک چقدر است؟

درآمد رشته مکانیک باتوجه به حیطه تخصصیکار متفاوت است. مثلا اگر مگرایش مکانیک خودرو را انتخاب کنید و در بازار آزاد فعالیت داشته باشید درآمد 40 تا 50 میلیون به صورت ماهیانه یک درآمد تضمین شده است.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا