پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مدیریت صنعتی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله از گروه مشاوره مهندس سهیل حاج کرم به برسی رشته مدیریت صنعتی پرداخته‌ایم و سعی کردیم مطالبی که برایتان دررابطه‌با رشته مدیریت صنعتی مفید است را مورد برسی قرار دهیم:

همان‌طور که از اسم این رشته پیداست، مدیران صنعت به مدیریت امور مختلف در صنعت می‌پردازند. کار و وظیفه یک مدیر برسی کل سازمان و هدایت افراد و منابع آن به سمت اهداف و آرمان های سازمانی است. به دلیل اینکه مدیران هم با افراد و هم با دیگر منابع سازمانی در ارتباط هستند، مسلماً نیازمند طیف وسیعی از مهارت‌ها خواهند بود.

معرفی رشته مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی شامل فنی و تکنیکی، مالی و رفتاری و اجتماعی است. بعد فنی و تکنیکی در دروسی مثل تحقیق در عملیات و کنترل پروژه مشاهده می‌شود. بعد مالی در درس‌هایی مثل حسابداری صنعتی است و بعد رفتاری و اجتماعی در درس‌هایی مثل رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و تئوری‌های مدیریت بیان می‌شود و البته بعضی دروس مانند مدیریت تولید و عملیات به هر سه این بعد می‌پردازد.

رشته مدیریت صنعتی 2

مهارت های لازم برای رشته مدیریت صنعتی

در ادامه مقاله به شرح مهارت های لازم برای رشته مدیریت صنعتی می پردازیم. توانایی‌هایی که از شما مدیری قوی در زمینه صنعت می‌سازد عبارتند از: داشتن روابط‌عمومی بالا و برخورد مناسب است زیرا زمان زیادی را صرف منابع انسانی می‌کنید. همچنین باید فردی به‌روز باشید و اطلاعات فراوانی دررابطه‌با صنایع داشته باشید، تنها نباید به واحدهای درسی اکتفا کنید و منابع مرتبط را نیز مطالعه کنید.

از برخی وظایف کارشناسان این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به تصمیم‌گیری‌های ارگان
  • برسی و ارزیابی وضعیت و چالش‌های افراد ارگان
  • ایجاد انگیزه میان کارکنان برای افزایش بهره‌وری
  • نظارت و رهبری بر نیروی انسانی سازمان

دروس رشته مدیریت صنعتی

در ادامه مقاله به شرح دروس رشته مدیریت صنعتی می‌پردازیم. دوره تحصیلی این رشته در مقطع کارشناسی 4 ساله است و 8 ترم تحصیلی را شامل می‌شود. در مقطع کارشناسی دانشجویان موظف به گذراندن 134 واحد درسی هستند.

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 38 واحد
  • دروس اصلی: 27 واحد
  • دروس تخصصی: 38 واحد
  • دروس اختیاری: 11 واحد

دروس پایه: اصول حسابداری 1 و 2 ،ریاضیات پایه، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، روان‌شناسی صنعتی.

دروس تخصصی: حسابداری صنعتی 1 و 2، کنترل کیفیت آماری، سیستم‌های خرید انبارداری و توزیع، تحقیق در عملیات 3، زبان تخصصی 1 و 2 و 3 و 4، کنترل پروژه، طرح‌ریزی و تعمیرات و نگه‌داری، کارسنجی و روش سنجی، مدیریت کارخانه، حفاظت صنعتی، برسی اقتصادی طرح‌های صنعتی، پروژه.

گرایش های رشته مدیریت صنعتی

در ادامه به شرح گرایش های رشته مدیریت صنعتی می پردازیم. این رشته در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه می‌شود. فارق التحصیلان این رشته می‌توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و شرط قبولی وارد این مقطع شوند. گرایش‌های این رشته عبارت‌اند از:

  • تولید و عملیات
  • تحقیق در عملیات
  • مدیریت عملکرد
  • مدیریت زنجیره تأمین
  • مدیریت کیفیت و بهروری
  • مدیریت پروژه

کارنامه قبولی رشته مدیریت صنعتی

رتبه قبولی رشته مدیریت صنعتی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

قبولی رشته مدیریت صنعتی 2

دانشگاه های پذیرنده رشته مدیریت صنعتی

در ادامه مقاله دانشگاه های پذیرنده رشته مدیریت صنعتی را نام می بریم.

دانشگاه های دولتی پذیرنده رشته مدیریت صنعتی: دانشگاه تهران، دانشگاه بین‌الملل امام خمینی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه، دانشگاه شیراز، دانشگاه قم، دانشگاه اصفهان، دانشگاه زنجان، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه یزد، دانشگاه سمنان، دانشگاه فردوسی، دانشگاه مازندران و …

دانشگاه های غیر انتفاعی پذیرنده رشته مدیریت صنعتی: دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه شیخ بهایی، دانشگاه امام رضا، دانشگاه علم و هنر یزد، دانشگاه البرز، دانشگاه شمال آمل و …

همچنین این رشته در بیشتر دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور دانشجو می‌پذیرد.

بازار کار رشته مدیریت صنعتی

در ادامه مقاله به شرح بازار کار رشته مدیریت صنعتی می پردازیم. این رشته جزو رشته‌هایی است که بازار کار گسترده و متنوعی دارد. فارغ التحصیلان این رشته در هر شغلی که نیازمند مهارت و دانش یک مدیر باشد، می‌توانند کار کنند. برای مثال:

  • مدیریت و کنترل پروژه
  • مدیریت و کارشناس کنترل کیفی
  • کارشناس تحقیقات بازار
  • کارشناس گمرک
  • حسابدار
  • کارمند بانک
  • مدیر روابط‌عمومی و …

دررابطه‌با درآمد در این رشته نمی‌توان اطلاعات دقیقی ارائه داد زیرا به سه فاکتور مهم مهارت، تجربه و دانش لازم بستگی دارد.

تحصیل رشته مدیریت صنعتی در خارج از کشور

بسیاری از دانشجویان این رشته، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور، قصد مهاجرت از ایران برای ادامه تحصیل را دارند. همان‌طور که می‌دانید کسانی که پایه علمی قوی‌تری دارند راحت‌تر پذیرفته می‌شوند و برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های برتر جهان معمولاً باید آزمون GMAT یا GRE بدهید. همچنین باید در مصاحبه نیز شرکت کنید و نمره لازم را کسب کنید. نمره آیلتس و تافل بالا از شروط اصلی است. از بهترین دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه هاروارد در امریکا اشاره کرد و همین‌طور دانشگاه لندن، دانشگاه استنفورد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه ماساچوست، دانشگاه کمبریج و … .

در مقابل دانشگاه‌های کشورهایی نیز هستند که شرایط راحت‌تری دارند و حتی در بعضی داشتن مدرک زبان نیز الزامی نیست. این کشورها عبارت‌اند از استرالیا، چین، روسیه، ترکیه و … .

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته مدیریت صنعتی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

فرق رشته مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع چیست؟

این دو رشته تشابه زیادی به هم دارند اما مدیریت صنعتی سه بعد فنی و تکنیکی، مالی، رفتاری و اجتماعی دارد. این رشته بیشتر بر بعد مالی و رفتاری و اجتماعی نظارت دارد و با علوم انسانی پیوند دارد. در مقابل رشته مهندسی صنایع بیشتر به مباحث فنی و تکنیکی می پردازد.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا