پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته منابع طبیعی

رشته مهندسی منابع

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته منابع طبیعی رشته ای است که فقط از کنکور رشتهٔ تجربی می توان وارد آن شد. رشته مهندسی منابع طبیعی چندین گرایش ارشد دارد که طبیعتا دروس تخصصی متفاوتی دارند. در این مقاله به معرفی کامل دروس این رشته و بازار کار رشته مهندسی منابع طبیعی می پردازیم. بهتر است که مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی برای رشته منابع طبیعی را با معرفی رشته های ارشد منابع طبیعی شروع کنیم. درآمد و حقوق مهندس منابع طبیعی نیز از موارد مهمی است که باید به کمک مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی بررسی شود.

آینده شغلی و شرایط قبولی مهندسی منابع طبیعی

رشته مهندسی منابع طبیعی

رشته مهندسی منابع طبیعی در ایران زیاد رشته پر طرفداری نیست. درحالی که بازار کار رشته مهندسی منابع طبیعی در کشور های خارجی درامد خوبی دارد. امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل و خارج از کشور برای همه‌ی گرایش‌های مهندسی منابع طبیعی وجود دارد. رشته مهندسی منابع طبیعی برای مهاجرت تحصیلی رشته مورد توجهی است.

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اولین و بهترین دانشگاه دارای رشته مهندسی منابع طبیعی در ایران است که رشته‌ی منابع طبیعی تا مقطع دکتری در آن تدریس می‌شود. 

رشته مهندسی منابع طبیعی در مقطع کارشناسی نیز دارای گرایش های تخصصی است. دروس رشته منابع طبیعی باتوجه به گرایش در هر مقطع متفاوت خواهد بود. درباره گرایش مقاطع کارشناسی و کارشناس ارشد رشته مهندسی منابع طبیعی در ادامه مقاله سایت تخصصی مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی بیشتر بخوانید.

رشته منابع طبیعی گرایش جنگل داری

دروس رشته منابع طبیعی گرایش جنگل داری به تربیت متخصصانی می‌پردازد که در زمینه‌های طراحی و اجرای برنامه‌های جنگل داری نظیر جاده-سازی در جنگل، اندازه گیری و آمار برداری، بهره برداری از تولیدات جنگل مثل چوب، حفاظت و احیاء مناطق جنگلی و مدیریت و سیاست گذاری به منظور ارتقاء سطح جنگل داری فعالیت کنند.

 

جنگل داری از گرایش های رشته مهندسی منابع طبیعی

در بازار کار رشته مهندسی منابع طبیعی دانش آموخته جنگل داری می‌تواند در نقشه برداری از جنگل، مطالعه و بررسی طرح‌های جاده سازی و تأمین نیازهای نهالستان‌های جنگلی با سازمان‌ها و موسسات مربوطه همکاری فعالی داشته باشد. همچنین درامد مهندس منابع طبیعی می‌تواند از طریق فعالیت در شرکت‌های بهره برداری از جنگل‌ها، شهرداری،  سازمان مراتع و جنگل‌های کشور و سازمان پارک‌ها و فضای سبز کسب شود.

مهندسی منابع طبیعی شیلات

هدف از مطالعه دروس رشته منابع طبیعی گرایش شیلات، تربیت کارشناسانی در این زمینه است که بتوانند با شناسایی دقیق آبزیان دریایی، روش های جدید تکثیر و پرورش آن‌ها، آشنایی کامل با ابزار و دستگاه‌های صید و صیادی و تحقیق و پژوهش در زمینه شیلات، روش‌های نوین و مقرون به صرفه اقتصادی را وارد چرخه پرورش آبزیان کند.

مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات

در کشور ما، صنعت شیلات نقش مهمی در ایجاد اشتغال به ویژه از لحاظ کیفی و در مناطق روستایی و سواحل صیادی دارد. بازار کار رشته مهندسی محیط زیست گرایش شیلات در سازمان شیلات، سازمان محیط زیست، بخش خصوصی پرورش و تکثیر ماهی و دیگر آبزیان و موسسات آموزش و پژوهش شیلات است. این مراکز از معدود محیط کارهایی هستند که دانش آموختگان این گرایش را جذب می‌کنند و درامد رشته مهندسی منابع طبیعی نیز در صورت فعالیت حرفه ای قابل ملاحظه خواهد بود.

مهندسی منابع طبیعی گرایش صنایع چوب و کاغذ

هدف مهندسی منابع طبیعی گرایش صنایع چوب و کاغذ ، تربیت کارشناسانی است که با کسب مهارت و دانش‌های لازم، با انواع چوب و خواص آن، ساختمان و درجه بندی چوب و کاغذ، اقتصاد چوب، کاربردهای آن در صنعت و نحوه نگهداری و حفاظت از آن آشنا می‌شوند و می-توانند معلومات و دانسته‌های خود را، در جهت بهبود بهره وری از منابع چوب و کاغذ یا برای راه اندازی کارخانجات قانونی تولید الوار های چوبی یا تولید کاغذ به کار گیرند.

رشته صنایع چوب از گرایش های مهندسی منابع طبیعی

بازار کار فارغ التحصیل گرایش چوب و کاغذ، همچنین می‌تواند در اجرای امور پژوهشی در صنایع چوب و کاغذ و قبول مسئولیت مدیر فنی در بخش دولتی و خصوصی مجتمع‌های چوب و کاغذ، با سازمان‌های مربوطه، مشارکت فعالی داشته باشد.

کارخانه‌های کاغذسازی و مقواسازی، وزارت صنایع و کارخانه‌های صنایع چوب و تولید مبلمان، میز و صندلی از دیگر مراکزی هستند که فارغ التحصیلان می‌توانند در آن جا مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان گرایش کاغذ و چوب ، در بازار کار همکار فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع چوب هستند.

گرایش مرتع و آبخیزداری از رشته مهندسی منابع طبیعی

در گرایش مرتع و آبخیزداری رشته مهندسی منابع طبیعی، هدف تربیت متخصصانی است که با شناخت دقیق اکولوژی و قوانین حاکم بر طبیعت مراتع، با عوامل تهدید کننده محیط زیست مبارزه کنند. همچنین در جهت حفظ و توسعه مراتع و مناطق آبخیز،  بهبود وضعیت پوشش گیاهی و تثبیت شن‌های روان، مهار آب‌های روان، سیلاب‌ها و رودخانه‌های فصلی و استفاده از آن‌ها در فصول خشک سال، گام بردارند.

فارغ التحصیل این رشته می‌تواند فرصت‌های شغلی مناسبی را در مراکزی چون وزارت جهاد کشاورزی،  وزارت نیرو،  موسسه تحقیقات مرتع و موسسه تحقیقات حفاظت آبخیزداری داشته باشد. وی، همچنین می‌تواند در امر آموزش به دانش آموزان و هنر آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مشارکت داشته باشد. البته نمیتوان بازار کار و درامد مهندسی منابع طبیعی را در ایران و خارج باهم مقایسه کرد.

رشته مهندسی محیط زیست

هدف از تحصیل در رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست،شناخت مسائل و مشکلات محیط زیست، ارتباط جانوران و گیاهان با محیط زیست، راه های حفظ و نگهداری محیط زیست، شکارگاه ها و حیات وحش است. درواقع یک فرغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی سعی می کند با ارائه دانش و آگاهی های لازم به حمایت و حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی بپردازد.

از آن جایی که این رشته آمیخته ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، شیمی و آمار است. مهندس محیط زیست برای کسب درآمد به بررسی و مطالعه بیولوژیکی، تشخیص و شناسایی مجموعه های گیاهی و آمارگیری و چگونگی توزیع و گسترش جانوران در مناطق مختلف می پردازد.

 

رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست

فارغ التحصیل محیط زیست می‌تواند در سازمان پارک‌ها و فضای سبز، مدیریت پارک‌های ملی و منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به کار شود. امکان همکاری رشته مهندسی منابع در بازار کار با سازمان‌های محیط زیست در زمینه شناخت منابع آلودگی در هوا، آب یا خاک و تشخیص میزان آلودگی‌های کمّی و کیفی نیز وجود دارد. وزارت کشور، وزارت نیرو، شهرداری و وزارت نفت از دیگر مراکز جذب دانش آموختگان رشته منابع طبیعی است.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی در کرج

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

آکو، بهترین مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی در کرج، برای انتخاب عاقلانه و هوشمندانه تر بر اساس دروس و محیط شغلی رشته های کنکور تجربی را در وبسایت تخصصی خود توضیح داده است. به علاوه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب رشته کنکور 1401 میتوانید با ما در اینستاگرام مشاوره کنکور آکو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا