پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته ماشین ابزار در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.9/5 - (47 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته ماشین ابزار در هنرستان خواهیم پرداخت. رشته ماشین ابزار جزو رشته های فنی حرفه ای است که آن را معرفی کرده و از شرایط تحصیل در آن هم صحبت می کنیم. این رشته جزو زیرشاخه های گروه صنعت می باشد که در آموزشگاه های فنی حرفه ای یا هنرستان ها ارائه می شود. در صورتیکه می خواهید با رشته های مختلف هنرستانی آشنا شوید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

رشته ماشین ابزار چیست؟

رشته ماشین ابزار رشته ای است که در آن پروسه ساخت قطعات کوچک یا بزرگ ماشین آلات آموزش داده می شود. هنرجویان رشته ماشین ابزار فنی یاد می گیرند که با استفاده از دانش و مهارت های خود چگونه مواد خام را با برش کاری, مونتاژ و یا شکل دادن به قطعات ماشین آلاتی تبدیل کنند که از نظر ویژگی و کاربرد مطابق با ایده مورد نظر است. همچنین در کارگاه ها و دروسی که به طور تخصصی تر ارائه می شود, شکل دادن به فلزات و طراحی انواع قالب های مختلف نیز آموزش داده می شود.

از آنجایی که این رشته وسعت بسیار زیادی دارد علاقه مندان می توانند با تحصیل در این رشته در هنرستان مهارت های پایه ای را بدست آورده و در ادامه بطور تخصصی تر یکی از گرایشات رشته ماشین ابزار را ادامه دهند. برای ورود به این رشته در هنرستان باید هنگام انتخاب رشته در سال دهم اقدام کنید. البته در فرم هدایت تحصیلی خود باید واجد شرایط انتخاب رشته های فنی بوده و حداقل معدل را نیز کسب کرده اند باشید.

چه توانایی هایی برای رشته ماشین ابزار لازم است؟

همانطور که در سایر مقاله ها گفتیم, مهم ترین و اولین ویژگی مورد نیاز برای مطالعه هر رشته ای علاقه و اشتیاق است. هر رشته ای را که با علاقه دنبال کنید, احتمال موفقیت بیش تری خواهید داشت. همچنین این رشته نیاز به افرادی دارد که نیروی جسمانی قوی داشته باشند تا بتوانند با ابزارهای متفاوت و سنگین کار کنند. در هنگام کار کردن با ابزارهای ساخت و پرداخت لازم است که دقت زیادی داشته باشید و تا جای ممکن اشتباها کاری را انجام ندهید.

دروس تخصصی رشته ماشین ابزار در هنرستان

دانش آموزانی که به رشته ماشین ابزار علاقه دارند و در درس هایی مثل ریاضی و فیزیک قوی هستند, می توانند دروس تخصصی این رشته را مشاهده کنند تا بدانند در هنرستان چه مهارت و دانش هایی را به طور تخصصی یاد خواهند گرفت. در ادامه این دروس را در سه پایه تحصیلی هنرستان برای شما آورده ایم.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
نقشه کشی فنی رایانه‌ایتولید قطعات به روش فرزکاری و سنگ زنیدانش فنی تخصصی
دانش فنی پایهتولید به روش تراش کاریپروژه ساخت
تولید به روش تغییر فرم دستی و ماشینی تولید قطعات به روش تراش کاری و CNN
تولید به روش مونتاژ کاریکارآموزی

ماهیت برخی از دروس رشته ماشین ابزار

در این قسمت توضیحات بیش تری درباره جزئیات بعضی از دروس تخصصی و مهم خواهیم داد.

  • درس تولید قطعات به روش تراش کاری: دانش آموزان با مطالعه این درس یاد می گیرند که از ماشین های ابزار چگونه باید نگهداری کرد مهارت هایی مانند داخل تراشی, سوراخ کاری, تراش کاری, شیار تراشی, آج زنی و … را یاد می گیرند.
  • درس تولید به روش تغییر فرم دستی و ماشینی: در این درس مهارت های سوهان کاری, تراش کاری, اره کاری به دانش آموزان یاد داده می شود.
  • درس تولید به روش مونتاژ کاری: در این درس دانش آموزان با خزینه کاری, مونتاژ, قلم کاری, ورق کاری آشنا می شوند.
  • درس تولید به روش فرزکاری و سنگ زنی: در این رشته مهارت های فرزکاری شیارها, فرزکاری سطح های شیب دار, چرخ دنده تراشی, سنگ زنی و …یاد داده می شود.

بازار کار رشته ماشین ابزار

رشته ماشین ابزار بازار کار گسترده ای دارد که در قسمت های مختلف این رشته می توانید به طور حرفه ای مشغول به کار شوید. از آنجاییکه افراد در دوره تحصیلی خود همواره در محیط هایی مانند آزمایشگاه, کارگاه‌ها و یا در کارخانه ها آموزش داده می شوند می توانند در بخش هایی مانند: خودروسازی, ابزار سازی, فرزکاری, تراش کاری, سنگ کاری و … کار کنند. در ادامه سایر مشاغل مربوطه را می بینید:

  • جوشکاری
  • صنایع هوایی
  • مونتاژ و تعمیر و نگهداری
  • صنایع کشاورزی
  • صنایع تسلیحاتی
  • ساخت کارخانه
  • اپراتوری دستگاه های CNC
  • ریخته گری
  • صنایع نظامی

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

رشته ماشین ابزار برای افاردی که روحیه حساسی دارند و به کارهای آرام و هنری علاقه دارد مناسب نیست. این رشته نیاز به افرادی دارد که روحیه سختی داشته و از کارکردن در بخش های فنی و تعمیرات و تاسیسات لذت ببرند. رشته های دیگری هم هستند که در قسمت هایی با رشته ماشین ابزار مشترک‌اند. مانند رشته: مکانیک خودرو, مکاترونیک و صنایع فلزی. در صورتیکه برای انتخاب رشته در هنرستان یا دانشگاه به مشاوره نیاز دارید, از مشاوران تحصیلی آکو می توانید کمک بگیرید.

به داوطلبان کنکور پیشنهاد می کنیم در اینستاگرام آکو عضو شوندد تا از جدیدترین اخبار تحصیلی و کنکوری مطلع بمانند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

    1. سلام و عرض ادب این سوال بسیار کلی است و باید در مورد موارد دخیل دیگه صحبت بشه

  1. خسته نباشید خواستم استخدام گی هستش زیر وزارت آموزش و پرورش برا رشته هنرآموز ماشین ابزار خواستم بدونم فرقش با من که می خوام مدرک کارگاه ماشین ابزار بگیرم چیه

  2. سلام و عرض ادب
    برای ورود به دانشگاه در حالی که در هنرستان همین رشته رو خوندن و معدل دیپلم هم دارن، باید چه مراحلی رو سپری کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا