پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته شبکه و نرم افزار هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.3/5 - (6 امتیاز)

در این مقاله با رشته شبکه و نرم افزار هنرستان آشنا خواهید شد. رشته شبکه و نرم افزار زیر مجموعه بخش صنعت است که در هنرستان های فنی و یا آموزشگاه های فنی حرفه ای ارائه می شود. با مطالعه این مقاله از شرایط تحصیلی در این رشته, بازار کار آن و سایر شرایط دیگر مطلع می شوید. اگر می خواهید انتخاب رشته کنید می توانید در سایت آموزشگاه پرسا سایر رشته های فنی حرفه ای را مطالعه کنید.

تاریخچه اختراع کامپیوتر

چارلز بابیج یکی از ریاضی دانان و فیلسوفان اهل انگلیس بود که در سال 1822 شروع به کار بر روی دستگاه هایی کرد که به مرور به عنوان کامپیوتر شناخته شده اند. چارلز موفق شد دو ماشین تجزیه و تحلیل و تفاضلی را درست کند. او تلاش کرد و بر روی ماشین تفاضلی که برای محاسبه توابع چند جمله ای ساخته شده بود سخت کار کرد.

اما نخستین دستگاهی که آن را به عنوان کامپیوتر می شناسیم, ماشین تجزیه تحلیلی بود که سیستم پیچیده تری داشته و باعث تحولی بزرگ در صنعت کامپیوتر و تکنولوژی شد. این ماشین شباهت های زیادی به کامپیوتری که امروزه از آن استفاده می کنیم داشت. چارلز قطعه ای به نام “میل” را در این دستگاه قرار داده بود که امروزه آن را با نام CPU می شناسیم. علاوه بر آن بخش مهم دیگری که در این ماشین وجود داشت قسمت حافظه بود که چارلز آن را store نامید.

اما چون پول کافی برای اجرای همه ایده هایش بر روی ماشین تجزیه و تحلیلی نداشت, در سال 1991 در موزه علوم لندن این ماشین را با همان امکاناتی که چارلز در زمان خودش داشت ساختند.

البته لازم به ذکر است که در کشورهایی مثل چین یا یونان هم دستگاه هایی مشابه به کامپیوتر دیده شده است. اما نخستین کامپیوتری که قابل برنامه ریزی بود در سال های 1935 و 1937 توسط کنراد زوس که اهل آلمان بود ساخته شد.

computer networking

اسم این کامپیوتر Z1 بود اما نتوانست به خوبی از پس انتظاراتی که از آن می رفت بربیاید. و سرانجام در جریان جنگ جهانی دوم از بین رفت. بعد از آن کامپیوترهایی با اسامی Z2, Z3 ساخته شدند که به مراتب پیشرفته تر هم بودند.

این ها شروعی بود در پیشرفت ماشین های پیشرفته ای که با نام کامپیوتر آن ها را می شناسیم. تاریخچه این صنعت بسیار گسترده است و افراد زیادی در جهت تکمیل ایده های جدید تلاش کردند. در ادامه بیش تر با این رشته در هنرستان های فنی آشنا خواهید شد.

رشته شبکه و نرم افزار هنرستان

احتمالا بدانید که رشته شبکه و نرم افزار هنرستان جزو رشته های پر طرفدار خصوصا در بین جوانان است. این رشته در هنرستان های فنی برای دانش آموزان سال دهم, یازدهم و دوازدهم ارائه می شود. و علاقه مندان می توانند تا مقطع دکتری در این رشته به تحصیل بپردازند. در مقطع کارشناسی یکی از دو گرایش سخت افزار و نرم افزار را باید انتخاب کرده و بطور تخصصی این رشته را ادامه دهید.

رشته شبکه و نرم افزار هنرستان دو سال تحصیلی طول می کشد و بعد از آن می توانید مدرک دیپلم را دریافت کنید. اما دانش آموزان کار و دانش برای مطالعه این رشته در هنرستان باید در کنکور فنی شرکت کنند و درس های اختصاصی فنی حرفه ای را برای این آزمون بخوانند.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته شبکه و نرم افزار هنرستان

از مهم ترین ویژگی هایی که برای تحصیل در این رشته لازم دارید به روز بودن میزان اطلاعات و توانایی هایتان است. نیروی انسانی زیادی در این رشته مشغول به کار هستند و همین هم باعث شده تا پیشرفت تکنولوژی و نوع استفاده از کامپیوترها همواره در حال تحول باشد. پس باید بتوانید خودتان را با این شرایط وفق داده و مدام در حال کسب اطلاعات بیش تر و جدیدتر باید.

توانایی و قدرت تحلیل مسائل ریاضی و پیچیده کامپیوتر را داشته و زبان انگلیسی قوی هم داشته باشید. زیرا زبان کامپیوتر و منابع مهم آن با اصطلاحات و مفاهیم انگلیسی در هم آمیخته است.

01 MSR SIGCOMM Data Network 1400x788

ادامه تحصیل در رشته شبکه و نرم افزار

دانش آموزانی که این رشته را در هنرستان خوانده اند از چند روش می توانند ادامه تحصیل داده و وارد دانشگاه شوند. روش اول: از طریق کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد. روش دوم: از طریق کاردانی پیوسته علمی کاربردی. روش سوم: کاردانی پیوسته دانشگاه های فنی حرفه ای یا موسسات غیرانتفاعی. روش چهارم: با استفاده از سوابق تحصیلی برای مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی و یا آزاد. روش پنجم: شرکت در کنکور رشته نظری, هنر و یا زبان برای مقطع کارشناسی. ( لازم به ذکر است این روش برای دانش آموزان نظام جدید است و اگر جزو داوطلبان نظام قدیم باشید باید یا گواهی پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی داشته باشید تا بتوانید در کنکور سراسری شرکت کنید)

بازار کار رشته شبکه و نرم افزار

از آنجایی که کامپیوتر از دو بخش اصلی سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده مشاغل مربوط به این رشته هم به این دو بخش اساسی مربوط هستند. سخت افزار از بخش هایی مانند مانیتور, بردهای الکترونیکی و صفحه کلید تشکیل شده و نرم افزار هم از بخش هایی که به پردازش و هدایت داده ها می پردازد گفته می شود.

مشاغل زیادی برای این رشته و کلا رشته کامپیوتر و زیر شاخه های آن وجود دارد. معمولا کسانی که به تحصیل در رشته کامپیوتر می پردازند نگران پیدا کردن شغل نباید باشند. تنها باید دانش خود را به روز نگه دارند تا فرصت های شغلی خوبی را بدست آورند.

در ادامه تعدای از این مشاغل را مشاهده می کنید.

  • فعالیت در کارگاه سخت افزار
  • سرپرست سایت کامپیوتر
  • طراحی و برنامه نویسی
  • راهبر سیستم های کاربردی کامپیوتر
  • مسئول آرشیو نرم افزاری
  • سرپرست راهبری شبکه های محلی کامپیوتری
  • اپراتور رایانه
  • فعالیت در زمینه‌های هوش مصنوعی
  • تحلیلگر شبکه های رایانه ای
  • پشتیان وب سایت
  • تولید محتوای الکترونیکی

آیا رشته کامپیوتر و زیرشاخه های آن سخت است؟

اگر گاهی اوقات می شنوید که رشته کامپیوتر سخت است باید بگوییم که هر رشته ای می تواند سخت باشد. در واقع هیچ درس و رشته ای وجود ندارد که کاملا خوب باشد. هر رشته ای مزایا و معایب خودش را دارد. برای مثال یکی از خوبی های این رشته آن است که جزو رشته های پر درآمد فنی حرفه ای محسوب می شود و همچنین شاغلان می توانند کسب و کار خورشان را راه انداخته و یا دورکاری کنند.

اما از معایب و سختی های این رشته طولانی بودن ساعت های کاری آن است که ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی شود. همچنین معمولا شاغلان در این حوزه فشار کاری زیادی را هم می توانند تجربه کنند.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

رشته شبکه و نرم افزار برای دانش آموزانی که به کامپیوتر علاقه دارند رشته مناسبی است و این افراد اگر به خوبی درس خوانده و تواایی های خودشان را گسترش دهند آینده روشنی را خواهند داشت. در صورتیکه برای انتخاب رشته به کمک مشاورین نیاز دارید از مشاوران تلفنی آکو می توانید مشاوره بگیرید.

همچنین در اینستاگرام آکو می توانید اخبار و ویدیوهای آموزشی درسی را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا