پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته کارشناسی چاپ

رشته چاپ در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

با پیشرفت صنعت و مدرنیزه شدن دنیا، صنعت چاپ پا به عرصه تجارت های داخلی و بین المللی کشور ها گذاشت. رشته چاپ باعث برقراری ارتباط نزدیکتر بین تولید کننده و مشتری شده است و خیلی هم فرقی نمیکند چه نوع محصولی! از کتاب و نشریات و نوشت افزار گرفته تا بسته بندی محصولات غذایی و پوشاک و هرآنچه که فکرش را می کنید رابطه ای تنگاتنگ با رشته کارشناسی چاپ دارد.

لازم به ذکر است داوطلبان و متقاضیان تحصیل در  رشته چاپ در دانشگاه، چون از هر سه رشته انسانی و ریاضی و تجربی میتوانند وارد این رشته شوند پس الزام به دریافت حتمی دیپلم در یک رشته خاص نمی باشند. درواقع رشته چاپ یکی از رشته های شناور در کنکور سراسری است.

بعد از اعلام نتایج و انتشار کارنامه در صورت مجاز شدن داوطلبان قادر به انتخاب رشته خواهند بود و با مطالعه دفترچه انتخاب رشته و بررسی دانشگاه های دارای رشته مذکور و انتخاب رشته البته بهتر است زیرنظر مشاوران خبره این کار انجام شود لازم به ذکر است که قبولی در این رشته صرفا براساس سوابق تحصیلی  میباشد.

کارشناسی چاپ

قبولی در رشته کارشناسی چاپ

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته چاپ باید حتما در کنکور سراسری شرکت کنید البته شما میتوانید در مقطع کاردانی چاپ در انتخاب رشته دانشگاه های فنی و حرفه ای در بعضی از مراکز علمی فنی و حرفه ای رشته کاردانی چاپ را تحصیل کنید. باید بدانید که فقط دانشگاه های غیر انتفاعی فقط رشته کارشناسی چاپ را ارائه میدهند و در سال 1400 رشته چاپ در دانشگاه و  موسسه غیرانتفاعی میرعماد – قزوین با ظرفیت 60 نفر دانشجو پذیرفت.

در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 هیچ دانشگاهی اعم از دولتی و غیر انتفاعی رشته چاپ را برای داوطلبان ارائه نداده است.

قبولی در این رشته  کاملا با شرط مجاز شدن براساس سوابق تحصیلی می باشد و البته بازار کار تضمین شده ای نیز برای این رشته در نظر گرفته نشده است. بلکه فعالیت در حوزه های مختلف رشته چاپ کاملا وابسته به علایق اشخاص و زمینه فعالیت است. پس تنها در شرایطی میتوانید در این رشته موفق باشید که سرمایه راه اندازی مراکز مرتبط و یا حداقل بازار کار تضمین شده ای برای فعالیت داشته باشید.

تعداد کل واحدهای دروس رشته چاپ در دانشگاه 135 واحد است که در دسته بندی دروس تخصصی و اصلی به شرح زیر است:

  • دروس عمومی : 20 واحد
  • دروس پایه : 25 واحد
  • دروس اصلی: 26 واحد
  • دروس تخصصی : 64 واحد

دروس پایه رشته کارشناسی چاپ

ریاضیات و آمار

شیمی عمومی طراحی پایه

فیزیک

مبانی کامپیوتر و اینترنت مبانی هنرهای تجسمی
رسم فنی عمومی و پرسپکتیو

روش تحقیق

عکاسی پایه

آشنایی با هنر و تمدن ایران

آشنایی با هنر و تمدن جهان.

دروس اصلی رشته چاپ

 کارگاه عکاسی رنگی

کارگاه گرافیک گرافیک کامپیوتر

صفحه‌آرایی

طراحی بسته‌بندی

طراحی و چاپ اوراق بهادار

کارآموزی

دروس تخصصی رشته چاپ

آزمایشگاه مواد

تاریخ فناوری چاپ استاندارد‌شناسی صنعت چاپ

مروری بر روش‌های چاپ

زبان تخصصی

تکنولوژی بسته‌بندی

تکنولوژی صحافی کارگاه چاپ افست

لیتوگرافی

شناخت کاغذ و مرکب

اقتصاد چاپ و بازاریابی چاپ قوانین و مقررات چاپ
کارگاه چاپ دیجیتال کارگاه چاپ فلکسو

کارگاه چاپ گراور

کارگاه چاپ سیلک اسکترین

طرح و رساله

دروس عمومی رشته کارشناسی

دروس مبانی نظری اسلام

دروس اخلاق اسلامی دروس انقلاب اسلامی
دروس تاریخ وتمدن اسلامی دروس آشنایی با منابع اسلامی

ادبیات فارسی

زبان عمومی

تربیت بدنی 1

تربیت بدنی 2

بازار کار رشته کارشناسی چاپ در ایران

از نظر بازار کار فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه های مختلفی مشغول به فعالیت شوند و تقریبا سیستم چاپ در هر صنعتی وارد شده و حوزه کاری متخصصان این رشته بسیار گسترده است. دانش آموختگان رشته چاپ در دانشگاه می توانند در حوزه های فرهنگی صنعتی بازاریابی و… مشغول به کار شوند.

باتوجه به بازارکار گسترده و نیاز هرحوزه به صنعت چاپ، درآمد متخصصین در این حوزه با توجه به تجربه و سابقه کاری متغیر خواهد بود. اما باید بدانید که درصورت ورود به بازارکار تخصصی، از نظر اقتصادی شرایط خوبی برایشان فراهم شده است و می توان به عنوان یکی از شغل هایی که از نظر موقعیت اجتماعی و اقتصادی جایگاه خوبی در جامعه دارد پیشنهاد کرد.

انتخاب رشته چاپ در خارج از کشور

داوطلبانی که خواهان تحصیل در این رشته در خارج از کشور هستند متاسفانه خیلی مشکل می توانند بورسیه تحصیلی برای مهاجرت به خارج از کشور دریافت کنند و در اغلب موارد باید با هزینه خود در خارج از کشور تحصیل کنند. ولی در دانشگاه های خارج از کشور خیلی بیشتر به این رشته پرداخته و فضای مطالعاتی و کارآموزی بیشتری برای داوطلبان فراهم کرده است اما مهاجرت برای ادامه تحصیل رشته چاپ را نمیتوان تضمین کرد.

البته در هرجای دنیا بازارکار رشته کارشناسی چاپ وجود دارد چون حوزه فعالیت دانش آموختگان این رشته بسیار فراوان  وگسترده است و هر صنف و صنعتی نیاز محرز به متخصصانی در رشته چاپ دارد .

مشاوره فنی حرفه ای و انتخاب رشته فنی حرفه ای

گروه مشاوره انتخاب رشته فنی حرفه ای آکو

مرکز تخصصی مشاوره فنی حرفه ای آکو با هدف کمک به داوطلبان کنکور فنی و حرفه ای در انتخاب رشته به صورت تخصصی به تحلیل تحصیل در رشته کارشناسی چاپ پرداخته است و امیدواز است قدمی هرچند کوچک در زمینه پیشرفت داوطلبان کنکور فنی حرفه ای برداشته باشد.

مشاوره انتخاب رشته فنی حرفه ای آکو به صورت ویژه در مرکز مشاوره آکو انجام میشود و شما عزیزان میتوانید برای دریافت اولین وقت مشاوره خود با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور فنی حرفه ای آکو در کرج با مشاوران ما به طور مستقیم در ارتباط باشید تا در تصمیم گیری آینده ی شما در کنار شما بهترین و صحیح ترین تصمیم گرفته شود .

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا