پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته معدن در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.1/5 - (7 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته معدن در هنرستان می پردازیم. رشته معدن فنی حرفه ای در هنرستان ها یا آموزشگاه های فنی ارائه می شود. همچنین معدن جزو زیرشاخه های گروه مواد و فناوری می باشد. بطور کلی 4 رشته: سرامیک, صنایع نساجی, متالوژی و معدن جزو زیر گروه های مواد و فناوری هستند. در صورتیکه می خواهید با سایر رشته های فنی آشنا شوید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

معدن

در گذشته های دور انسان ها برای ساخت ابزار یا سلاح از سنگ و سرامیک استفاده می کردند. با گذشت زمان انسان ها در نقاط مختلف دنیا شروع کردند به استفاده گسترده تر از فلزات نزدیک به سطح زمین. به این ترتیب معادن بیش تری توسط انسان ها کشف شده و مورد استفاده قرا رگرفت. برای مثال معدن سنگ چخماق در درون چاه هایی درون زمین کشف شدند.

یکی از قدیمی ترین معدن هایی که کشف کرده اند, واقع در سوازیلند است که انسان های دوره کهن سنگی از این معدن هماتیت استخراج می کردند. همچنین در نقطه دیگری از دنیا یعنی در ایتالیا, از روش های نوین برای استخراج مواد از معادن استفاده می کردند. یکی از جدیدترین روش هایشان, روش هیدرولیک بود. با کمک این روش سنگ های معدن را استخراج می کردند.

رشته معدن در هنرستان

معدن یکی از صنایع پایه هر کشوری محسوب می شود. زیرا مواد اولیه را از طریق استخراج معادن بدست می آورند. صنعت معدن شامل روش ها و علوم کشف معادن, استخراج و استفاده از فراورده های آن است. رشته معدن از رشته هایی است که تعداد کمی از افراد مایل به تحصیل در آن هستند. زیرا رشته سختی است و شرایط کاری مخصوص به خودش را دارد.

در سال دهم تحصیلی دانش آموزانی که واجد شرایط هستند می توانند رشته معدن را انتخاب کنند. بعد از گذراندن دوره کاردانی نیز می توانند در مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند. در ادامه مطلب دروس تخصصی این رشته در سه سال تحصیلی را مشاهده می کنید.

سال دهم سال یازدهمسال دوازدهم
نقشه کشی فنی رایانه ایعملیات نقشه برداری آتش باری در معدنعملیات خواص سنجی و پرعیارسازی مواد معدنی
حفاری اکتشافی و استخراجی در معدنخرد کردن و تفکیک و آماده سازی مواد معدنیعملیات استخراج, کنترل محیط و ماشین آلات معدنی
ایمنی, جاده سازی و خدمات در معدندانش فنی پایه
دانش فنی پایه

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته معدن نیاز دارید؟

همانطور که هر رشته ای نیاز به یکسری شرایط و ویژگی ها دارد رشته معدن نیز همینطور می باشد. مهم ترین ویژگی دانش آموزان این رشته توان جسمی بالا است. زیرا شرایط کار کردن در محیط هایی مثل معدن و یا شکل دادن و استفاده از آن ها کار راحتی نیست. برای مثال استخراج معادن و یا نقشه برداری هایی که در زیر زمین انجام می شود به نیروی جسمانی قوی نیاز دارد. از دیگر شرایطی که بهتر است داشته باشید, علاقه به کارهای گروهی و دانش کافی در محاسبات ریاضی است.

ادامه تحصیل در رشته معدن

علاقه مندان به رشته معدن می توانند در دانشگاه های آزاد یا پردیس خودگردان, از طریق سوابق تحصیلی و یا شرکت در کنکور سراسری به ادامه تحصیل بپردازند. رشته مهندسی معدن دارای 4 گرایش می باشد که با توجه به علاقه و استعدادی که دارید می توانید یکی از گرایشات را انتخاب کرده و بطور تخصصی به ادامه تحصیل بپردازید. این گرایشات شامل: اکتشاف معدن, استخراج معدن, مکانیک سنگ و فراوری مواد معدنی است.

.

مطالعه رشته معدن در خارج از کشور

اگر تحصیل رشته معدن در خارج از کشور یکی از دغدغه های شماست, در این قسمت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. برای مطالعه هر رشته ای در دانشگاه های خارج از کشور لازم است که دانشگاه های مختلف و شرایط تحصیلی هریک را بررسی کنید. مرحله بعدی که یکی از مهم ترین مراحل است, زبان انگلیسی است.

به همین منظور مدرک تحصیلی تاثیر زیادی در قبولی شما خواهد داشت. در قدم بعدی رزومه انگلیسی بنویسید و هر چند وقت یکبار به آن مراجعه کرده و ایرادات آن را برطرف کنید. توصیه نامه از اساتید خود داشته باشید و بطور پیوسته ایمیل زده و رزومه خود را بفرستید.

اشتغال در رشته معدن

مهندسی معدن یکی از رشته هایی است که بازار کار نسبتا خوبی دارد. این صنعت در هر جامعه ای اهمیت بالایی دارد و این افراد مسئولیت بالایی هم دارند. زیرا با منابع طبیعی که مهم ترین منابع زندگی انسان ها هستند درارتباط می باشند. همچنین چالش های زیادی وجود دارد که یک مهندس معدن باید بتواند از پس آن ها بربیاید. در ادامه مطلب شغل هایی مربوط به این رشته را بطور خلاصه معرفی میکنیم:

  • مسئول فنی معدن
  • زمین شناسی و اکتشاف معدنی
  • مهندسینی که در امور صنایع معدن مشاوره می دهند
  • طراحی روش های اکتشافی
  • مدیریت معدن
  • مشاوره در بخش های تونل و فضاهای زیرزمینی

برای مطالعه رشته های پر درآمد روی لینک کلیک کنید.

مشاوره تحصیلی آکو

ایران یکی از کشورهایی است که منابع طبیعی و مواد معدنی غنی دارد. این معادن شامل سرب, مس, روی, طلا, اورانیوم و سنگ های قیمتی می باشند. به این ترتیب فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند. اگر به رشته معدن و یا سایر رشته های فنی علاقه دارید از مشاوران تحصیلی آکو می توانید کمک بگیرید.

همچنین در اینستاگرام آکو نیز می توانید ویدیوها و اخبار درسی را مشاهده کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا