پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته امور زراعی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله شما را با رشته امور زراعی در هنرستان آشنا خواهیم کرد. رشته امور زراعی یکی از رشته های گروه کشاورزی می باشد. اگر می خواهید بدانید رشته امور زراعی چیست و چه مهارت هایی را به هنرجویان ارائه می دهد با ما همراه باشید. در صورتیکه می خواهید در هنرستان فنی حرفه ای انتخاب رشته کنید, به سایت آموزشگاه پرسا سر زده و با رشته های فنی حرفه ای بیش تر آشنا شوید.

رشته امور زراعی

کشاورزی و امور زراعی یکی از پراهمیت ترین صنایع یک کشور محسوب می شود. این صنعت قدمت تاریخی بسیار قدیمی دارد و به ده هزار سال پیش بازمی گردد. با گسترش کشاورزی در قسمت های مختلف جهان, روابط تجاری بین کشورها و جمعیت انسان ها بیش تر شد. به این ترتیب انسان توانست برای خود مواد غذایی در حجم زیاد تولید کند و فقط مجبور به شکار حیوانات نباشد.

کشاورزی را علم کشت گیاهان می نامند که با وقوع انقلاب صنعتی این علم نقش بسیار مهم تری را در جامعه به خود گرفت. در طول زمان با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن برخی از دستگاه های مورد نیاز, تعداد کارگران کاهش یافت. اما این موضوع از طرفی هم باعث ارتقا صنعت کشاورزی شد چون ماشین ها می توانستند در زمان کم تر و با سرعت و دقت بیش تری کارها را انجام بدهند.

در مقاله رشته اقتصاد کشاورزی می توانید اطلاعات بیش تری را درباره این رشته بدست آورید.

رشته امور زراعی در هنرستان

با وجود آن که نیروهای ماشینی جای خود را در امور کشاورزی و زراعت باز کرده اند, اما هنوز هم نیاز به نیروی انسانی ماهر حس می شود. به همین منظور رشته امور زراعی برای آن که افراد در همان سنین پایین مهارت های لازم را بدست آورند, در مقطع سال تحصیلی دهم و در هنرستان ها یا مراکز فی حرفه ای ارائه می شود.

هنرجویان در این رشته با تامین انواع غذاهای مورد نیاز انسان ها آشنا می شوند. و درباره تغذیه و کشت گیاهان دانش کافی بدست می آورند. این هنرجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در دبیرستان می توانند در دوره کاردانی تحصیل کرده و در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری مشغول شوند. این رشته در بخش هایی با رشته علوم تغذیه در ارتباط است که برای اطلاعات بیش تر می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

دروس تخصصی رشته امور زراعی در هنرستان

رشته امور زراعی که یکی از رشته های فنی حرفه ای است, نسبتا رشته جدیدی است و ممکن است که کتاب های درسی آن با کسب تجربه بهتر شده یا تغییر کند. دروس تخصصی این رشته برای آن است که مطالب نظری و عملی را هرچه بهتر به دانش آموزان یاد دهد. در ادامه دروس تخصصی رشته امور زراعی در سه سال تحصیلی دهم, یازدهم و دوازدهم را خواهید دید.

سال دهمسال یازدهمسال دوزادهم
آب و خاک و گیاهمراقبت و نگهداری گیاهان زراعیدانش فنی تخصصی
دانش فنی پایهکاشت گیاهان زراعیپرورش و تولید گیاهان علوفه ای
عملیات خاک ورزیپرورش و تولید غلات
پرورش و تولید حبوبات

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته امور زراعی لازم است داشته باشید؟

در انتخاب هر رشته ای مهم ترین فاکتور علاقه و اشتیاق به آن رشته است. در رشته های فنی اما بعد از علاقه, استعداد و توجه به کارهای عملی با اهمیت است. شرایط دیگری نیز برای تحصیل در رشته امور زراعی فنی حرفه ای نیاز است. برای مثال چون با خاک و محصولات گیاهی در تماس هستید بهتر است که حساسیت نداشته باشید. یا در نگهداری و مراقبت از محصولات بتوانید دقت و حوصله کافی را خرج دهید.

فرصت های شغلی در رشته امور زراعی

همانطور که اشاره کردیم رشته امور زراعی ررشته جدیدی است و این موضوع باعث می شود که هنرجویان و دانش آموزان با استعداد, فرصت رشد و پیشرفت چه برای خودشان و چه در صنعت کشاورزی را داشته باشند. این رشته فرصت های شغلی خوبی نیز برای علاقه مندان دارد. برای مثال فارغ التحصیلان می توانند در مشاغلی مانند: کارشناس امور کشاورزی, مدیریت مزارع کشاورزی, کار با وسایل و ماشین های کشاورزی, اشتغال در شهرداری, شرکت های تولید سموم کشاوررزی, نمونه برداری, دفاتر خدمات کشاورزی و … مشغول به کار شوند.

موفق ترین کشور ها در تولید محصولات کشاورزی

یکی از موفق ترین کشورهایی که در صنعت کشاورزی بطور فعال وجود دارد, کشورر چین است. این کشور با وجود آنکه کم تر از 10 درصد زمین زراعی در خود دارد اما یک چهارم غلات جهان را تولید می کند و یک پنجم جمعیت جهان نیز از این مواد غذایی تغذیه می کنند. کشور چین از سال 1978 سیاست اصلاحات را در پیش گرفته. این کشور با اولویت قرار دادن صنعت کشاورزی توانسته پیشرفت زیادی را در زمین های روستایی حاصل کند.

Terrace field yunnan china denoised
مزرعه کشاورزی در چین

مشاوره تحصیلی آکو

رشته امور زراعی از رشته های مهمی است که به نیروی جوان و تحصیل کرده نیاز دارد تا بتوانند درآینده این صنعت را ارتقاع بدهند. ممکن است تعداد افرادی که وارد این رشته می شوند کم تر باشد اما این نشان می دهد که تنها افرادی که واقعا به رشته امور زراعی علاقه مند هستند به تحصیل در این رشته می پردازند. دانش آموزانی که برای انتخاب رشته در هنرستان های فنی می خواهند اقدام کنند می توانند از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرند.

متقاضیان کنکوری نیز می توانید در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از اخبار درسی و کنکوری مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا