پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته مرمت آثار فر هنگی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته مرمت آثار فرهنگی در هنرستان فنی حرفه ای می پردازیم. رشته مرمت آثار فرهنگی از رشته های جدید است که اطلاعات کمی هم درباره آن وجود دارد. با معرفی این رشته سعی می کنیم تا اهمیتی که این رشته برای حفظ آثار تاریخی دارد را بررسی کنیم. اگر مایلید سایر رشته های هنرستان فنی حرفه ای را مطالعه کنید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

تاریخچه مرمت آثار فرهنگی در ایران و جهان

درواقع زمانی که انسان ها احساس کردند که باید از آثار قدیمی که گاها عمری بیش از 100 سال دارند نگه داری کنند, مرمت آثار تاریخی آغاز شد. این وظیفه مهم بر دوش معماران و مرمتگران بود. آن ها باید اصالت و قدمت یک ساختمان یا بنا را تشخیص می دادند, و با استفاده از جدیدترین دانش و تکنولوژی آن زمان به مرمت این آثار با ارزش می پرداختند.

جالب است بدانید که اهمیت دادن به این بناها اولین بار به زمانی بر می گردد که شهرهای پمپی و هراکلیوم از زیر آتش فشان ها پیدا شدند. اما در آن زمان افرادی که به مرمت این آثار احاطه داشته باشند یا با مفاهیم زیباشناسی آشنا باشند خیلی وجود نداشت.

28694282 ec3a 4bf9 85db 2f582887f08d 840x560 2

در دوره های تاریخی مختلف از زمان قرون وسطی تا قرن 19 میلادی هدف از مرمت بناهای تاریخی متفاوت و درحال تغییر بوده است. اما در نیمه قرن 19 میلادی جان راسکین یکی از نظریه پردازانی که عقیده داشت باید مرمت با هدف حفظ آثار و جلوگیری از ازبین رفتن آن ها انجام بگیرد, تحولی در این راستا ایجاد کرد.

با گسترش مرمت آثار تاریخی در اروپا کم کم این تحولات به خاورمیانه هم وارد شد. این تحقیقات اولین بار بر روی تخت جمشید انجام شدد و مستنداتی هم از این آثار باشکوه قدیمی تهیه کردند.

رشته مرمت آثار فرهنگی چیست؟

یکی دیگر از زیر مجموعه های رشته هنر, رشته مرمت آثار فرهنگی می باشد. اهمیت این رشته از آنجایی است که با آموزش مهارت های فنی بناهای تاریخی را بررسی کرده و سعی می کند این بناها را زنده نگه دارد. اهمیت بناهای تاریخی برای هر جامعه ای آشکار است. این بناها جزو ارزش های اجتماعی و فرهنگی به شمار رفته و نشان دهنده نبوغ انسان ها در سال های گذشته می باشد.

افرادی که در این رشته تحصیل می کنند درواقع کار بسیار مهمی را برای جامعه خود انجام می دهند. این افراد بر روی آثار مهم تاریخی تحقیق می کنند. راه و روش استفاده از ابزارها را یاد می گیرند و باید علاوه بر این ها در مورد گذشته و تاریخچه شکل گیری این بناها و تکنیک های استفاده شده, نظری واضح و روشن داشته باشند. و مهم ترین نکته این است که هر اشتباهی یا نداشتن علم کافی می تواند به نابودی یک اثر تاریخی با قدمت چندین ساله بی انجامد.

رشته مرمت آثار فرهنگی در هنرستان

دانش آموزانی که به این رشته علاقه مند هستند می توانند در زمان انتخاب رشته در دانشگاه, رشته مرمت آثار فرهنگی را انتخاب کنند. این رشته نیز مانند سایر رشته های هنرستان نیاز به شرایطی مانند کسب حداقل نمره دروس تخصصی, معدل متوسط می باشد.

1

بازار کار رشته مرمت آثار فرهنگی

آینده شغلی در رشته مرمت آثار فرهنگی یک نکته مثبت و یک نکته منفی دارد. نکته مثبت آن از این جهت است که در همه جا آثار و بناهای تاریخی وجود دارد که نگهداری و مرمت آنان اهمیت زیادی دارد. و کسانی که در این زمینه کار می کنند از نظر کاری جایگاه شغلی خوبی دارند. اما نکته منفی آن هم ناشناخته بودن اهمیت این رشته است.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در نهادها و سازمان های فرهنگی مشغول به کار شوند. متخصصان این رشته نیز می توانند به مرمت و حفظ آثار تاریخی بپردازند. سایر مشاغل مربوط به این رشته نیز بدین صورت می باشند:

  • مرمت کاشی کاری
  • مرمت آثار پارچه ای
  • مرمت آینه کاری و گچ بری
  • مرمت آثار سنگی
  • موزه های خصوصی
  • کتابخانه های دولتی

چه توانایی هایی برای ورود به رشته مرمت آثار فرهنگی داشته باشیم؟

این رشته به افرادی توانا که به حفظ آثار تاریخی اهمیت می دهند و این کار را با تمام صداقت و نیت خدمت به جامعه خود انجام می دهند نیاز دارد. توانایی هایی که برای ورود به این رشته نیاز دارید درک آثار هنری, مطالعه کافی, علاقه به کارهای عملی و دستی و برای تحقیق و مرمت آثار گوناگون با سفر کردن و رفتن به مناطق دور مشکلی نداشته باشید.

رشته مرمت آثار فرهنگی در دانشگاه

با شرکت در کنکور هنر می توانید رشته مرمت آثار فرهنگی را انتخاب کنید. دانشگاه هنر شیراز اولین دانشگاهی است که به صورت تخصصی در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد. اما در حال حاضر در دانشگاه های زیادی برای مثال دانشگاه های دولتی روزانه, دانشگاه های آزاد و پردیس خودگردان این رشته تدریس می شود.

دانشجویان در دانشگاه در مقطع لیسانس می توانند تا زمانی که تمام واحدهای کارشناسی را پاس کنند به تحصیل بپردازند. دروس تخصصی و پایه این رشته نیز به این صورت است:

دروس تخصصیدروس پایه
آسیب شناسی آثارشیمی
آزمایشگاه حفاظت و مرمتترسیم فنی
آشنائی با هنر و معماری پیش از اسلامفیزیک
هنر و تمدن اسلامیتاریخ و مبانی نظری مرمت
تاریخ و فن شناسی آثار
آشنائی با هنر های سنتی ایران

اهمیت رشته مرمت آثار فرهنگی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم, هدف این رشته تربیت افراد متخصصی است که از نظر فنی نیز توانایی و دانش خوبی داشته و در حفظ آثار تاریخی همواره تلاش می کنند. تحقیق و بررسی این آثار از نظر علمی و فنی خیلی ارزشمند است ولی افزایش کیفیت و مطالعات گسترده نیز اهمیت خاص خودش را دارد.

مشاوره تحصیلی آکو برای انتخاب رشته مرمت آثار فرهنگی

از آن جایی که انتخاب رشته درستی که با علایق و توانایی های شما مطابقت داشته باشد بسیار مهم است, باید قبل از انتخاب رشته به خوبی بررسی های لازم را کرده و یا در صورت نیاز با مشاورین تحصیلی مشورت کرده باشید. مشاورین تحصیلی آکو برای پاسخگویی به سوالات شما در دسترس هستند. همچنین با عضویت در اینساتگرام آکو از اخبار تحصیلی مطلع شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.اگر‌بخوامرمت آثار تاریخی بخونیم در دبیرستان می توانیم هنرستان بریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا