پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

معرفی رشته مرمت بناهای تاریخی در کنکور هنر

رشته مرمت آثار تاریخی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور هنر جزو گروه های آزمایشی است که از کلیه رشته ها میتوان در کنکور آن شرکت کنند و تعدادی زیادی از دانش آموزان هر ساله از رشته های مختلف متقاضی شرکت در کنکور هنر بودند. رشته ی هنر زیرگروه های کمتری در دانشگاه نسبت به بقیه ی رشته ها دارد و همچنین آزمون ورودی آن ها گاه دو مرحله ای میباشد یک مرحله عملی و یک مرحله تستی . از پر طرفدار ترین رشته ها در گروه هنر میتوان به رشته کارگردانی، عکاسی، سینما، چاپ صنعتی و رشته مرمت بناهای تاریخی اشاره کرد که در ادامه بیشتر با آخرین رشته پر طرفدار در کنکور هنر آشنا خواهیم شد.

انتخاب رشته مرمت آثار تاریخی در کنکور هنر

انتخاب رشته مرمت آثار تاریخی در واقع پلی از گذشته به آینده میزند و با بهره گیری از گذشته، امروز را برای آینده میسازند. متخصصان تاریخ و آثار تاریخی باید گذشته را به خوبی بشناسند و در واقع کسانی که در این رشته فارغ التحصیل میشوند معماران تاریخ امروز هستند. در دروس رشته مرمت بناهای تاریخی متخصصان می آموزند که تسلط زیادی روی ابعاد مختلف تاریخ انسانی داشته باشند و همچنین نگاه عالمانه و هوشیارانه به گذشته برای آنها معنای تخصص پیدا میکند.

مرکز تخصصی مشاوره کنکور هنر آکو  میتواند انتخاب رشته کنکور هنر را به صورت تخصصی به داوطلبان علاقه مند ارائه دهد.

نحوه قبولی در رشته مرمت بناهای تاریخی

در مقطع کارشناسی، فارغ التحصیلان میتوانند به صورت عملی تجربه مرمت آثار تاریخی که در اختیار واحد های دولتی هست را به دست بگیرند و برای مرمت بناهای تاریخی برنامه ریزی های دقیق و تخصصی بکنند. پذیرش رشته مرمت بناهای تاریخی در دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه (نوبت دوم) ،پیام نور و غیر انتفاعی امکان پذیر هست.

برای انتخاب بدون کنکور رشته مرمت بنا های تاریخی علاقه به حفاظت، مرمت و احیای بناها و مطالعه مجموعه ها و بافت های تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و این رشته از محبوب ترین رشته های دانشگاهی در انتخاب رشته کنکور هنر بدون کنکور است .

برای قبولی با کنکور در رشته مرمت آثار تاریخی در بهترین دانشگاه های هنر لازم است دروسی مثل خلاقیت تصویری، ریاضی و فیزیک با ضریب 2، ترسیم فنی با ضریب 2، درک هنری با ضریب 4 را در دوران تحصیل و برای کنکور به خوبی بخوانیم.

پیش از انتخاب رشته بناهای تاریخی باید بدانید که در دروس تخصصی این رشته باید دروس آزمایشگاه حفاظت و مرمت یک تا پنج ،آسیب شناسی یک تا سه،آفت شناسی ، تاریخ و فن شناسی آثار یک تا سه،تجزیه و تحلیل و نقد آثار،ترسیم فنی،زبان تخصصی 4،هندسه نقوش در صنایع دستی ایران یک و دو،هندسه مناظرو… را بگذرانید.

برای قبولی در دانشگاه روزانه در رشته بناهای تاریخی رتبه های دو یا سه رقمی لازم است که برای قبولی در دانشگاه هنر اصفهان نیز خوب است. در زیر نمونه کارنامه قبولی در رشته مرمت آثار تاریخی در دانشگاه هنر شیراز را میبینید.

رتبه رتبه منطقه 2

رتبه در منطقه 1

2077

3995

دروس عمومی و تخصصی رشته مرمت آثار تاریخی در دانشگاه

دروس پایه رشته مرمت بناهای تاریخی در دانشگاه عبارتند از: انسان، طبیعت، معماری، هندسه یا پرسپکتیو، ریاضیات، ترکیب، کارگاه عکاسی پایه، نقشه برداری.

دروس عملی رشته مرمت آثار تاریخی در دانشگاه عبارتند از شناخت مواد و مصالح، ایستایی، عناصر و جزئیات ساختمان، طراحی معماری، آشنایی با هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با بافت ها و محوطه های دوره اسلامی ایران، آشنایی با هنر و تمدن فرهنگ های همجوار، مدیریت امور ساختمان، آشنایی با معماری جهان، تنظیم شرایط محیطی، آسیب شناسی، آشنایی با باستان شناسی، آشنایی با مرمت تزئینات وابسته به معماری .

دروس تخصصی این رشته نیز مبانی نظری مرمت و احیای ابنیه و بافت ها، مطالعه و شناخت بناهای تاریخی ایران پیش از اسلام، مطالعه و شناخت بناهای تاریخی ایران اسلامی، قوانین و تشکیلات مرمت، شناخت سازه های سنتی بناهای تاریخی، طرح مرمت و احیای بنا، طرح مرمت و احیای بافت های تاریخی،طرح مرمت و احیای محوطه های باستان شناسی،کارآموزی حفاظت و مرمت،فتوگرامتری،پروژه نهایی.

بهترین دانشگاه های دارای رشته مرمت بناهای تاریخی را در ادامه برای شما آورده ایم.

رشته مرمت بناهای تاریخی در دانشگاه های خارج از کشور

بهترین دانشگاه های دارای رشته مرمت آثار تاریخی

دانشگاه هایی مثل دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه شاهد، پردیس خودگردان کیش دانشگاه تهران، دانشگاه زابل، دانشگاه با ازمون اسلامی تبریز، و دانشگاه های آزاد، دانشگاه یزد، دانشگاه کاشان دارای این رشته میباشند.

بازارکار رشته مرمت بنای تاریخی در ایران

کسانی که در رشته مرمت بناهای تاریخی تحصیل کردند و فارغ التحصیل شدند میتوانند با تحقیقات و تجربیاتی که کسب کردند واحد های تاریخی و آثار باستانی در اختیار دولت ایران است را مرمت و بازسازی کنند. همچنین با اطلاعاتی که درباره مرمت بناهای تاریخی دارند، میتوانند برای بازسازی اثار تاریخی برنامه ریزی کنند که از اتفاقات ناگهانی، تخریب های غیر منتظره و از بین رفتن آثار و بنا ها جلوگیری کنند و آنها را به خوبی مرمت و بازسازی کنند.

رشته مرمت بناهای تاریخی به دلیل زیاد بودن آثار تاریخی و میراث غنی در کشور میتواند پرتقاضا و خوب باشد. علاوه بر آن در جای جای دنیا اهمیت آثار باستانی مشخص است و نگهداری از آن ها بسیار مهم میباشد. این رشته میتواند با عرق ملی و علاقه به تاریخ کشور عزیزمان بسیار در ارتباط باشد. به علاوه افرادی که در این رشته تحصیل میکنند میتوانند در موزه ها و مراکز نگه داری آثار باستانی و تاریخی مشغول باشند.

مرمت و آثار باستانی در دانشگاه و محیط کار از نظر فرهنگی نیز جایگاه خاص و ویژه ای دارد ولی متاسفانه در برخی کشور ها اهمیت چندانی برای حفظ و مرمت آثار باستانی قائل نیستند. به همین دلیل است که تحصیل رشته مرمت آثار تاریخی در کشور های کوچکتر یا کشور های جدید مثل سوئد و هلند که آثار باستانی خاصی ندارند نمیتواند پر طرفدار باشد.

البته عدم اهمیت به مرمت بناهای تاریخی بیشتر در کشورهای جهان سوم این اتفاق میوفتد.

تحصیل مرمت آثار در خارج از کشور

اغلب دوره هایی که برای مرمت آثار تاریخی در خارج از کشور برگزار میشوند دارای اعتبار سی ای سی بی(CACB) هستند و تعدادی از دانشگاه هایی را که در این رشته جزو 11 دانشگاه مورد تائید سی ای سی بی هستند را معرفی میکنیم:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا که دارای رتبه بیستم در کل دنیا در رشته مرمت آثار تاریخی میباشد.
  • دانشگاه تورنتو که رتبه ی 36 جهانی را در رشته مرمت بناهای تاریخی از طرف CACB کسب کرده است.
  • دانشگاه مک گیل دارای رتبه 51 جهانی در رشته مرمت تاریخی است
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه کارلتون
  • کلگری،لاوال

آنهایی که گفته شد از جمله دانشگاه هایی هستند که در رشته مرمت بناهای تاریخی بسیار معروف و ماهر هستند. در هنگام تحصیل رشته مرمت آثار تاریخی در خارج از کشور ابتدا دوره های کارورزی شروع میشود و سپس دوره های حرفه ای یادگیری مرمت آثار  ادامه پیدا میکند. دوره های حرفه ای عملی و تئوری حدود پنج الی هفت سال طول میکشد و لیسانس و فوق لیسانس مهمترین مقاطع برای رشته مرمت بنا های هستند. هرچند لیسانس و مقطع کارشناسی اولین قدم برای تحصیل در این رشته است ولی مدارک حرفه ای فقط مختص به دوره ی فوق لیسانس است.

اگر به دنبال بازار کار خوب و حرفه ای هستید میبایست حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا همان MA از دانشگاه های خارج از کشور در رشته مرمت بناهای تاریخی دریافت کنید.

بازارکار و درآمد رشته ی مرمت آثار تاریخی در خارج

پس از گذراندن دوره های کارورزی و شروع دوره ی حرفه ای به مدت 5 تا7 سال در کشورهایی که نرخ بیکاری کمتر است مثل هلند،اتریش،آلمان،دانمارک،فنلاند و نروژ ممکن است بیشتر برای این رشته شرایط کار محیا باشد برای مثال در ایتالیا و اسپانیا که نرخ بیکاری بسیار بالاست ممکن است برای آینده ی شغلی خیلی مناسب نباشد. برای مشاوره مهاجرت تحصیلی از طریق انتخاب رشته کنکور هنر با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

گفته شد که یکی از زیرشاخه های رشته هنر برای تحصیل در دانشگاه مرمت آثار تاریخی است که اکثر داوطلبان و متقاضیان این رشته به دنبال پیدا کردن معنی این رشته هستند. به عنوان مشاوره کنکور هنر به شما میگوییم که انتخاب رشته مرمت تاریخی یعنی تلاش تخصصی برای حفظ و بازسازی آثار تاریخی و پژوهش و احیا آثار و اشیا بسیار مهم و بسیار قدیمی. هدف از انتخاب این رشته تربیت افرادی ست که به خوبی بتوانند از آثار باستانی و تاریخی محافظت کنند و برای سالیان طولانی آنها را سالم نگه دارند که با روش تجربی و عملی همراه است.

بهترین مشاوره کنکور هنر در کرج

برای مشاوره کنکور هنر به صورت تخصصی و دریافت برنامه ریزی دقیق برای قبولی در رشته مرمت بناهای تاریخی و یا انتخاب رشته کنکور هنر به صورت اختصاصی با بهترین مشاور کنکور هنر در کرج، از طریق راه های ارتباط با مشاور تحصیلی به صورت آنلاین با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت میتوانید سوالات خود را درباره کنکور هنر از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کنکور آکو مطرح کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا