پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته الکترونیک هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.7/5 - (10 امتیاز)

در این مقاله قرار است با اهمیت الکترونیک و الکترونیک هنرستان آشنا شویم. علم الکترونیک همراه با پیشرفت تکنولوژی رو به رشد است و اهمیتی که در زندگی انسان ها دارد به مرور بیش تر شده و در آینده ای نزدیک احتمالا تاثیر آن بیش تر هم خواهد شد.

تفاوت هایی که این رشته با رشته الکتروتکنیک دارد باعث شده تا گاهی این دو رشته را با هم اشتباه بگیرند. برای این که تفاوت این دو رشته را شناخته و با رشته الکتروتکنیک آشنا شوید, می توانید مقاله معرفی الکتروتکنیک هنرستان را مطالعه کنید.

الکترونیک چیست؟

الکترونیک دانشی است که در جامعه مدرن امروزی تاثیر بسیار زیادی داشته. در سال 1897 الکترون شناسایی شد و با اختراع لامپ خلا عصر الکترونیک آغاز شد. و با گذشت زمان و تلاش های فیزیکدانان بزرگ این عرصه پیشرفت چشم گیری کرد. برای پردازش اطلاعات, پردازش سیگنال و ارتباط از راه دور بطور وسیعی از الکترونیک استفاده می شد.

صنعت الکترونیک, زیر شاخه های آن و قطعات مختلفی که در آن استفاده می شود آنقدر وسیع است که در این مقاله نمی گنجد. در ادامه درباره رشته الکترونیک هنرستان و شرایط تحصیل آن صحبت خواهیم کرد. برای دیدن سایر رشته های هنرستان نیز می توانید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

رشته الکترونیک هنرستان

رشته الکترونیک از زیر مجموعه های رشته برق است که در هنرستان, آموزشگاه های فنی و دانشگاه ها ارائه می شود. دانش آموزانی که به رشته برق و گرایشات آن علاقه مند هستند می توانند با داشتن پیش زمینه از هر یک از این گرایشات به ادامه تحصیل در یکی از این رشته ها بپردازند.

برای تحصیل در هنرستاه های فنی باید در پایان سال تحصیلی نهم و شروع سال دهم خود رشته الکترونیک را انتخاب کنید. رشته الکترونیک به بررسی مدارهای الکترونیکی و سیستم های الکترونیکی می پردازد. هدف این رشته تربیت افرادی است که بتوانند تجهیزات الکترونیکی را طراحی کرده و بسازند.

شرایط تحصیل در رشته الکترونیک هنرستان

برای مطالعه رشته الکترونیک در هنرستان بهتر است که در درس ریاضی و فیزیک قوی باشید. زیرا این رشته و در کل رشته برق با مفاهیم ریاضی و فیزیک سروکار دارد. همچنین این رشته در هنرستان در قالب کارهای عملی در کارگاه ها ارائه می شود. پس بهتر است که در انجام کارهای عملی استعداد داشته و دقت لازم را بتوانید به خرج دهید.

از دیگر شرایط مهم برای انتخاب رشته الکترونیک هنرستان این است که باید:

  • مجموع نمرات درس حرفه و فن در پایه های ششم و هفتم و هشتم از 30 بیش تر باشد.
  • مجموع نمرات درس های مربوط به رشته الکترونیک در پایه های ششم, هفتم و هشتم و نهم از 120 کم تر نباشد.
  • معدل آن ها از 12 کم تر نباشد.

دروس رشته الکترونیک هنرستان

درس هایی که در این رشته برای دانش آموزان ارائه می شود به این هدف است که هم از نظر دانش و فهم مفاهیم و هم از نظر کارهای فنی و عملی نیروی انسانی قوی ای را تربیت کند. دروسی که در رشته الکترونیک هنرستان درس داده می شود بدین صورت می باشد:

نقشه کشی فنی رایانه ایدانش فنی پایه الکترونیک
طراحی و ساخت مدار چاپیمونتاژ و دمونتاژ
شیمیفیزیک
دانش فنی تخصصی الکترونیکساخت پروژه
نصب و سرویس دستگاه های الکترونیکی خانگینصب و سرویس دستگاه های الکترونیکی اداری و صنعتی
همراه هنرجو -الکترونیکعرصه تخصصی قطعات الکترونیکی

تحصیل در رشته الکترونیک در دانشگاه

متقاضیانی که می خواهند در دانشگاه رشته الکترونیک را مطالعه کنند می توانند یا در آزمون سراسری شرکت کنند و یا وارد دانشگاه های آزاد شوند. رشته الکترونیک از گرایشات رشته برق است و می توان گفت که از رشته های سخت در دانشگاه هم حساب می شود. دانشجویان در رشته مهندسی الکترونیک دروس تخصصی ای مانند: میکروپروسسور, فیزیک مدرن, فیزیک الکترونیک, تکنیک پالس و الکترونیک 3 را مطالعه می کنند.

افرادی که این رشته را در هنرستان خوانده اند می توانند از سه طریق وارد دانشگاه شوند:

  • بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت گنند.
  • در آزمون تغییر رشته به رشته ریاضی شرکت کنند. به این طریق بعد از گذراندن دوره آموزشی می تواند در آزمون سراسری شرکت کنند.
  • بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون های ورودی آموزشگاه هایی که به دانشگاه های علمی کاربردی وابسته است شرکت کنند.
  • ورود به دانشگاه های آزاد, پیام نور

گرایشات رشته الکترونیک در دانشگاه

دانشجویان در طول تحصیل در رشته الکترونیک در دانشگاه با مفاهیمی مانند ساخت و آزمایش قطعات الکتریکی و طراحی آشنا می شوند. دانشجویان این رشته با دانش و فناوری هایی مثل الکترونیک دیجیتال, مغناطیس و الکترومغناطیس نیز بیش تر آشنا خواهند شد.

رشته مهندسی الکترونیک 4 گرایش اصلی دارد که مختصر به بررسی آن ها می پردازیم. گرایش اول گرایش مخابرات را معرفی می کنیم. در گرایش مخابرات دانشجویان با نحوه انتقال اطلاعات به سیستم های مخابراتی و دریافت و ارسال اطلاعات آشنا می شوند.

گرایش کنترل: دانشجویان بعد از اتمام این رشته می توانند سیستم هایی که برق را کنترل می کنند را طراحی کرده و با استفاده از دانشی که از علم ریاضی بدست آورده اند, می توانند به بررسی سیستم های الکتریکی و الکترونیکی بپردازند.

گرایش قدرت: گرایش قدرت جزو قدیمی ترین رشته های مهندسی مکانیک است. در پایان دوره تحصیلی دانشجویان نحوه انتقال و توضیع برق از نیروگاه به بخش های مختلف را یاد گرفته سیستم های انتقال و توضیع برق را بررسی می کنند.

گرایش الکترونیک: در این گرایش دانشجویان به طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی می پردازند و با مفاهیم علوم مختلف آشنا می شوند. همچنین کار با نرم افزارهایی را یاد می گیرند که اهمیت زیادی را در این رشته دارند.

آینده شغلی رشته الکترونیک

افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند با توجه به گرایشی که خوانده اند می توانند در ارگان های دولتی و یا خصوصی کار کنند. مشاغل زیادی برای مهندسان الکترونیک وجود دارد. برای مثال کارخانه ها, سازمان های مخابراتی, صنایع نظامی و دفاعی و نیروگاه ها مشاغل مناسبی برای این گروه از افراد هستند.

همچنین اگر بتوانید نیازها و ظرفیت جامعه را تشخیص دهید و مطابق با آن از توانایی و مهارت هایتان استفاده کنید رشد و پیشرفت زیادی را چه از نظر مالی و چه از نظر توانایی هایتان خواهید دید.

آخرین سخن مشاوره تحصیلی آکو

انتخاب رشته یکی از تصمیم های سخت و مهمی است که با آن روبه رو می شوید. مهم ترین فاکتور در تصمیم گیری شما علاقه و اشتیاقی است که به رشته دارید. رشته الکترونیک هم یکی از رشته های پرطرفدار در هنرستان ها و دانشگاه ها است. اما دانش آموزان باید حتما به این نکته توجه داشته باشند که هوش ریاضی و فیزیک در این رشته بسیار مهم است. در ادامه اگر برای انتخاب رشته به کمک نیاز داشتید, با مشاوران تحصیلی آکو می توانید تماس بگیرید.

در اینستاگرام آکو نیز می توانید عضو شوید تا ویدیوهای آموزشی و تحصیلی را ببینید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من رشته ی تجربی پایه دهم هستم وقصد تغییررشته دارم این رشته چقدرمیتونه برای خانم هاکارامدباشه آیامیتونه مفیدباشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا