پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته کاردانی پالایش گاز

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته کاردانی پالایش گاز از رشته های گروه ریاضی است و داوطلبان این رشته می توانند بدون شرکت در آزمون سراسری و با استفاده از سوابق تحصیلی برای پذیرش در رشته کاردانی پالایش گاز اقدام کنند. دانشجویان در این رشتهدر زمینه هایی مانند پالایش گاز طبیعی و تولید فراورده های گازی می پردازند.

همچنین مهارت های عملی و توانایی های دانشجویان در طی این دوره افزایش پیدا می کند. بطور مثال دانشجویان با اصول و فناوری هایی که در صنعت گاز طبیعی استفاده می شود مانند جدا سازی مولفه ها, تصفیه, ذخیره سازی گاز طبیعی, حمل و نقل و …آشنا می شوند.

دروس و مفاهیمی که دانشجویان در طی دوره کاردانی پالایش گاز یاد می گیرند, شامل فیزیک, مکانیک سیالات, ایمنی صنعتی, مهندسی شیمی و … می باشد. هدف از ارائه این دروس آماده سازی دانشجویان و فارغ التحصیلان برای کار در صنعت پالایش گاز و نفت است. این افراد می توانند در پروژه های طراحی یا نگهداری و کنترل فرایندهای پالایشگاهی مشغول به کار شوند.

در ادامه با رشته کاردانی پالایش گاز بیش تر آشنا خواهید شد. در صورتیکه به رشته های دانشگاهی گروه ریاضی علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم معرفی این رشته ها را در سایت مطالعه کنید.

همه چیز درباره رشته کاردانی پالایش گاز

همانطور که می دانید دوره های کاردانی دوره های تحصیلی هستند که دانشجویان را با اصول و پایه های رشته آشنا می کنند و طول تحصیل در این دوره ها معمولا 2 سال است که دانشجویان در طی این دوره با تکنولوژی ها و تجهیزات مورد نیاز در این صنعت آشنا می شوند و قوانین و مقررات مربوط به صنعت نفت را یاد می گیرند.

1

اما چرا اصلا این رشته را مطالعه کنیم؟ رشته پالایش گاز چه اهمیتی دارد؟ تقریبا کسی نیست که نداند صنعت نفت و گاز چه اهمیت بالایی برای دولت ها و کلا در جهان دارد. منابع نفت و گاز از منابع بسیار غنی محسوب می شوند که در تامین انرژی جهانی نقش موثری ایفا می کنند. یکی از وظایف متخصصان این رشته پالایش و فناوری منابع انرژی می باشد.

همچنین نفت و گاز به عنوان منابعی که انرژی اصلی جهان را تامین می کنند, برای تولید برق و صنایع مختلف بسیار مهم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مسئله اقتصاد در دنیا چقدر متاثر از صنعت نفت و گاز می باشد و تخصص در رشته پالایش گاز به تضمین و پایداری انرژی و امنیت انرژی کشورها کمک می کند.

دروس رشته کاردانی پالایش گاز

دروس رشته پالایش گاز شامل دروس نظری و عملی هستند. دروس نظری به ازی هر واحد نظری 16 ساعت درسی, هر واحد آزمایشگاهی 32 ساعت درسی, هر واحد کارگاهی 48 واحد درسی و هر واحد کارآموزی 120 واحد درسی را شامل می شود. در ادامه تعداد واحدهای این رشته را به تفکیک بررسی کرده و بعد سراغ معرفی دروس آن می رویم.

دروس عمومیدروس اصلیدروس پایهدروس تخصصی
11 واحد23 واحد10 واحد27 واحد

دروس اصلی رشته کاردانی پالایش گاز

نام درسواحد
تربیت بدنی 11
زبان خارجی 13
معارف اسلامی 12
اخلاق و تربیت اسلامی2
ادبیات فارسی 13

دروس عمومی رشته کاردانی پالایش گاز

نام درسواحد
ریاضی عمومی2
کامپیوتر و کاربرد آن2
ایمنی و آتش نشانی2
شیمی فیزیک2
فیزیک مکانیک و حرارت2

دروس اصلی رشته کاردانی پالایش گاز

نام درسواحد
ایمنی گاز طبیعی1
بهداشت روانی در محیط کار1
آزمایشگاه انتقال حرارت و ترمودینامیک1
نقشه خوانی و آشنایی با علائم1
کارگاه برق و ترانسفورماتور1
مبدل های حرارتی2
ترمودینامیک کاربردی2
شیمی هیدروکربن ها و خوردگی2
مبانی برق و ترانسفورماتور2
انتقال حرارت2
موازنه مواد و انرژی2
مکانیک سیالات و آزمایشگاه3
آشنایی با ابزار دقیق و سیستمهای کنترل و کارگاه3

دروس تخصصی رشته کاردانی پالایش گاز

نام درسواحد
احتراق و کوره ها1
فراورش گاز با امین و مراکس2
جدا کننده ها2
بازیافت گوگرد2
پمپ ها و کمپرسورها2
LPG و تثبیت مایعات گازی2
کارآموزی2
کارگاه پمپ ها، کمپرسورها و توربین ها2
لوله و اتصالات و شیرها2
توربین ها2
زبان تخصصی2
پروژه2
فرایند نم زدایی و سیکل تیبرید3

دانشگاه های دارای رشته کاردانی پالایش گاز

در ایران تعدادی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی هستند که رشته کاردانی پالایش گاز را ارائه می دهند. قبل از معرفی این دانشگاه ها باید بگوییم که حتما قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظرتان به سایت های رسمی دانشگاه مراجعه کنید و جزئیات رشته ها و پذیرش را بررسی کنید. زیرا برخی از دانشگاه ها در سال های آینده ممکن است تغییراتی را در دوره ها و رشته های خود اعمال کنند.

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعت نفت
  • موسسه غیر انتفاعی رهنما اهواز

مهارت و توانایی های فارغ التحصیلان رشته کاردانی پالایش گاز

در این بخش توانایی ها و مهارت هایی که فارغ التحصیلان رشته کاردانی پالایش گاز دارند را بررسی می کنیم. توجه داشته باشید که این ها تنها تعدادی از توانایی های این افراد است و توانایی متخصصان رشته پالایش گاز لزوما به مواردی که مطرح می کنیم محدود نمی باشد.

  • درک فرایندهای پالایش گاز: آشنایی با روش های مختلف تصفیه و پالایش گاز طبیعی مانند جداسازی مواد غیرمرغوب و استخراج مواد ارزشمند.
  • مدیریت ایمنی: دانش کافی درباره استانداردهای ایمنی و حفاظت از محیط زیست در صنعت گاز.
  • کار با تجهیزات صنعتی: توانایی کار با تجهیزات و دستگاه های مخصوص پالایش گاز از جمله کمپرسورها, سیستم های کنترل و توربین ها.
  • توانایی نگهداری و تعمیرات تجهیزات و سیستم های پالایش گاز.
  • کنترل کیفیت: توانایی ارزیابی کیفیت گاز پالایش شده و اطمینان از آن که محصول نهایی استانداردهای لازم را دارا است.
  • مهارت های فنی و تحلیلی: توانایی تفسیر و خواندن نقشه ها و مدارک فنی, انجام محاسبات و تحلیل های ربوط به فرایند پالایش.
  • توانایی کار تیمی و مهارت ارتباطی: توانایی کار در محیط های گروهی و توانایی برقراری ارتباط موثر و خوب با همکاران و غیره.

بازار کار رشته کاردانی پالایش گاز در ایران

در این بخش بازار کار رشته کاردانی پالایش گاز در ایران را بررسی می کنیم. فارغ التحصیلان این رشته در فرایندهایی مانند بهره برداری تولید و احیا مواد یا فرایند جداسازی مایعات مشغول به کار شوند و یا به راه اندازی تاسیسات بهره برداری گاز و تعمیر و نگهداری آن بپردازند. در ادامه تعدادی دیگر از مشاغل مربوط به رشته پالایش گاز در ایران را معرفی می کنیم:

  • تکنسین پالایشگاه گاز: اشتغال بر روی تجهیزات و فرایندهای مرتبط با پالایش گاز مانند نظارت بر عملیات و انجام تعمیرات.
  • اپراتور فرایند: کنترل و نظارت فرایندهای مختلف در پالایشگاه ها.
  • تکنسین نگهدری و تعمیرات: تعمیرات و نگهداری دوره ای از تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در پالایشگاه های گاز.
  • کارشناس کنترل کیفیت: بررسی و تضمین کیفیت گاز پالایش شده و تطبیق آن با استانداردهای معین شده.
  • تکنسین ایمنی و محیط زیست: تمرکز بر رعایت استانداردهای ایمنی و حفاظت محیط زیست.
  • مدیریت عملیاتی: نظارت بر عملیات روزانه در پالایشگاه ها و تاسیسات گازی.
  • مهندس فرایند: طراحی و بهبود فرایندهای پالایشی گاز.
  • تکنسین آزمایشگاه: انجام آزمایشات مختلف بر نمونه های گاز به دلیل تعیین خصوصیات و کیفیت.
  • نماینده فروش و بازاریابی: فروش محصول های گازی و مشاوره دادن به مشتریان درباره محصولات و خدمات مربوط به صنعت گاز.
2

این مشاغل ممکن است در پالایشگاه های گاز, شرکت های مهندسی و طراحی صنعتی یا شرکت های نفت و گاز و یا در سازمان های تحقیقاتی و آموزشی مربوط به این صنعت موقعیت های شغلی زیادی را ایجاد کنند. لازم به ذکر است که بعضی از این مشاغل می تواند به تحصیلات تکمیلی یا مدرک نیاز داشته باشند.

رشته پالایش گاز در جهان

همانطور که گفتیم پالایش گاز صنعت بسیار مهم و تاثیرگذاری در جهان است. حالا بیایید نگاهی به بازار کار این رشته در جهان بی اندازیم. پالایش گاز در جهان نقش کلیدی داشته و به عنوان یک منبع انرژی مهم شناخته می شود. رشته پالایش گاز در جهان می تواند دارای ویژگی های زیر باشد:

  • تمرکز در فناوری: در کشورهای پیشرفته تمرکز زیادی در بکارگیری و توسعه فناوری های نوین در پالایش گاز وجود دارد تا بازدهی زیاد شود و تاثیرات مخرب زیست محیطی کاهش پیدا کند.
  • تحقیق و توسعه: کشورهایی که در صنعت گاز پیشرو هستند معمولا در تحقیق و پیشرفت این حوزه سرمایه گذاری می کنند. ابن موضوع فرصت های شغلی تحقیق و توسعه را افزایش می دهد.
  • استانداردهای بین المللی: رعایت استانداردهای بین المللی درباره ایمنی و محیط زیست در کل جهان اهمیت زیادی دارد و فارغ التحصیلان این رشته حتما باید با این استانداردها آشنا باشند.
  • آموزش و مهارت های مورد نیاز: در بسیاری از کشورها برنامه های آموزشی بروزرسانی خواهد شد تا از این که فارغ التحصیلان مهارت های لازم را برای مقابله با چالش های فعلی و آینده صنعت گاز را دارند اطمینان حاصل شود.
  • تاثیر تغییرات اقلیمی: با توجه به این که تغییرات اقلیمی در حال افزایش است, کشورها به دنبال راه هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هستند و این موضوع می تواند بر تقاضا برای گاز طبیعی و روش های پالایش آن تاثیر بگذارد.

آینده صنعت پالایش گاز

آینده صنعت پالایش گاز می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد که به تحولات فناوری, سیاست های جهانی درباره انرژی و تغییرات اقلیمی مرتبط می شود. در نظر گرفتن این عوامل می تواند تصویری از آینده این صنعت را در اختیارمان بگذارد.

  • توسعه گازهای تجدید پذیر: توسعه در زمینه گازهای تجدید پذیر مانند هیدروژن و گازهای طبیعی می تواند به تغییر دینامیک های صنعت پالایش گاز کمک کند.
  • تحولات جهانی: تغییرات در الگوهای تجاری جهانی, روابط بین المللی و سیاست های انرژی می تواند در بازار جهانی گاز و صنعت پالایش تاثیر بگذارد.
  • سیاست های محیط زیستی: اعمال مققرات سخت گیرانه محیط طیستی در جهان می تواند در صنعت پالایش گاز تاثیر بگذارد و ممکن است به توسعه فناوری های سازگار با محیط زیست ترغیب کند.
  • تقاضا برای گاز طبیعی: گاز طبیعی ممکن است به عنوان یک منبع انتقالی در مسیر حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر تقاضای زیادی داشته باشد. مخصوصا در کشورهایی که دنبال کاهش اتکا به ذغال سنگ هستند.

مشاوره تحصیلی آکو

با توجه به عواملی که بررسی کردیم, صنعت پالایش گاز ممکن است به سمت فناوری های پیشرفته و روش های سازگارتر با محیط زیست و یا بازارهای جدید حرکت کند. در هر صورت امیدواریم تا اطلاعاتی که در این مقاله مطالعه کردید برایتان مفید بوده باشد. پیشنهاد می کنیم برای دریافت وقت مشاوره تحصیلی به صورت رایگان یا آنلاین با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

به اینستاگرام مشاوره تحصیلی آکو بپیوندید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا