پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته الکتروتکنیک هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.2/5 - (22 امتیاز)

در این مقاله شما را با رشته الکتروتکنیک هنرستان آشنا خواهیم کرد. این رشته بدلیل شباهت هایی که با رشته الکترونیک دارد ممکن است اشتباه گرفته شود اما دو رشته متفاوت از هم هستند. با معرفی رشته الکتروتکنیک و کاربرد آن در جامعه شما را با این رشته که زیر مجموعه رشته برق صنعتی می باشد آشنا خواهیم کرد.

در سایت آموزشگاه پرسا می توانید سایر رشته های فنی حرفه ای را پیدا کرده و درباره آن ها بیش تر بدانید.

الکتروتکنیک چیست؟

اگر بخواهیم بطور کوتاه الکتروتکنیک را تعریف کنیم می گوییم در الکتروتکنیک مدارهایی که ولتاژ و قدرت زیادی دارند را همراه با قطعاتی مانند موتورهای الکتریکی, تابلوهای صنعتی و کابل ها مورد بررسی قرار می دهند.

رشته الکتروتکنیک هنرستان

دانش آموزانی که به صنعت و برق علاقه دارند می توانند برای انتخاب رشته سال تحصیلی دهم, رشته الکتروتکنیک را انتخاب کرده و در هنرستان به مطالعه بپردازند. این رشته بازار کار خوبی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

1600x900 post image semiconductor chip

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته الکتروتکنیک نیاز داریم؟

دانش آموزان توجه داشته باشند که رشته الکتروتکنیک رشته ای است که درس هایی مثل ریاضی و فیزیک در آن بسیار مهم است. زیرا این رشته مانند سایر رشته های برق بر پایه ریاضی و مفاهیم فیزیک است. همچنین معمولا منابع مهم و اصولی این رشته هم به زبان انگلیسی می باشند.

بنابراین بهتر است در درس هایی مثل فیزیک, ریاضی و زبان قوی باشید. اما قوی بودن در این دروس به تنهایی کافی نیست. باید به بخش های عملی این رشته هم علاقه‌مند باشند.

دروس رشته الکتروتکنیک هنرستان

دانش آموزان در هنرستان با کمک دروس تخصصی که در این رشته ارائه می شود, مهارت و دانش لازم را بدست میاورند. در این قسمت دروس تخصصی مربوط به رشته الکتروتکنیک هنرستان را مشاهده می کنید:

نصب و تنظیم تابلوهای فشار ضعیفطراحی و نصب تاسیسات حفاظتی و ساختمان های هوشمند
 طراحی و اجرای رله های قابل برنامه ریزیکابل کشی و سیم پیچی ماشین های الکتریکی
طراحی و نصب تاسیسات جریان ضعیفشیمی 
طراحی و سیم کشی برق ساختمان های مسکونی ریاضی
فیزیک 

چه ابزار و وسایلی برای مطالعه رشته الکتروتکنیک مورد نیاز است؟

همانطور که می دانید در رشته های هنرستان و فنی, مباحث نظری حجم کمتری داشته و بیش تر دانش آموزان با فعالیت های عملی سر و کار درند. به همین دلیل با توجه به رشته ای که می خوانند, به وسایلی و ابزاری هم نیاز خواهند داشت.

برای مثال در رشته الکتروتکنیک فنی به تخته رسم و خط کش نیاز دارید. چون در درس فنی باید به رسم مدارهای ساختمانی و الکتریکی بپردازید. برای کار در کارگاه ها هم به لباس مخصوص کارگاه نیاز دارید که پرداخت هزینه این لباس بر عهده دانش آموز است. به غیر از وسایلی که نام بردیم ممکن است هر معلم باتوجه به نوع تدریس و کلاس درسی‌اش وسایل متفاوت دیگری هم بخواهد.

ادامه تحصیل در رشته الکتروتکنیک

اگر می خواهید در رشه الکتروتکنیک بطور تخصصی تر به تحصیل ادامه دهید با شرکت در آزمون کاردانی یکی از گرایشات این رشته را انتخاب کنید. همچنین می توانید در این رشته بدون کنکور وارد دانشگاه های آزاد, پیام نور و یا غیر انتفاعی شوید. از طریق ارائه سوابق و مدارک تحصیلی نیز امکان تحصیل در دانشگاه ها وجود دارد.

الکتروتکنیک دارای دو گرایش می باشد. گرایش اول ميكروالكترونیک نام دارد. این رشته به علم مواد, طراحی و ساخت قطعات ساده و پیچیده و فیزیک الکترونیک می پردازد. گرایش دوم مدار و سيستم نامیده می شود. این رشته به طراحی و ساخت سیستم های الکترونیکی پرداخته و قطعاتی که متخصصان میکروالکترونیک می سازند را بررسی می کند.

بازار کار رشته الکتروتکنیک

همانطور که اشاره کردیم رشته الکتروتکنیک و درواقع رشته هایی که زیر مجموعه رشته برق هستند, بازار کار نسبتا خوبی دارند. اگر در دوره تحصیلی دانش کافی را بدست آورده و در کارهای فنی و عملی نیز مهارت خوبی کسب کرده باشید حتما می توانید شغل مربوط به تحصیلاتتان را پیدا کنید.

مشاغلی را که می توانید در آن ها مشغول به کار شوید بدین صورت است:

  • نقشه کشی مدارات الکتریکی
  • سیم کشی ساختمان
  • سیم پیچی ترانسفورماتورهای فشار ضعیف
  • نگهداری و تعمیر ماشین ها و سیستم های الکتریکی
  • تعمیر وسایل خانگی الکتریکی
  • برقکار وسایل حمل و نقل پیشرفته
  • نصاب و تعمیرکار پله برقی و پیاده‌ روی برقی
  • نصب و راه اندازی سیستم برق و فرمان ماشین آلات صنعتی
  • راه اندازی تعمیر انواع تابلوهای برق
  • ایجاد کارگاه خصوصی

تفاوت رشته الکتروتکنیک با رشته الکترونیک چیست؟

دو رشته الکتروتکنیک و الکترونیک از زیرمجموعه های رشته برق بوده و طرفداران زیادی هم دارند. اما بهتر است که تفاوت ها و کاربردهای هر دو رشته را شناخته و با آگاهی کامل رشته مورد نظرتان را انتخاب کنید. البته در ابتدای مقاله توضیح کوتاهی درباره رشته الکتروتکنیک دادیم.

اما رشته الکترونیک که یکی از گرایشات مهندسی برق هم می باشد بیش تر با جزئیات کار در ارتباط است و به دقت نیاز دارد. در این رشته افراد مدارهای الکترونیکی را بررسی کرده و با جریان ها و ولتاژها در ارتباط هستند. با توجه به تعریفی که از این دو رشته دارید می توانید رشته ای را که بیش تر مناسبتان است را انتخاب کنید.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

اگر به برق و کارکردن با مدارهای الکتریکی, تعمیر وسایل الکتریکی و یا ساخت یک وسیله جدید علاقه مند هستید رشته الکتروتکنیک می تواند برای شما مناسب باشد. برای کار در این رشته نیازی هم نیست که در مکان های رسمی استخدام شوید. بازار کار این رشته بصورت آزاد بسیار زیاد است و اگر بتوانید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید, درآمد بیش تر و پیشرفت چشمگیری در کارتان خواهید دید.

درصورتیکه برای انتخاب رشته به مشاوره نیاز داشتید با مشاوران تلفنی آکو تماس بگیرید. همچنین با عضو شدن در اینستاگرام آکو از جدیدترین اخبار تحصیلی آگاه شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا