پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته صنایع هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

این مقاله برای علاقه مندان به هنر و هنرهای دستی است. با معرفی رشته صنایع هنرستان از موقعیت های شغلی در این رشته تا درآمد آن و راه های تحصیلی در رشته صنایع دستی خواهیم گفت. برای مطالعه سایر رشته های هنر به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره با شماره 02691690517 تماس بگیرید.

تاریخچه صنایع دستی در ایران

احتمالا درباره هنر ایرانیان در کارهای سنتی و دستی بسیار شنیده اید. ایران یکی از مهم ترین کشورهایی است که در جهت پیشرفت صنایع دستی بسیار کوشیده و تلاش های آن را امروزه در قالب های گوناگون می بینیم. یکی از دلایل موفقیت ایرانیان در هنرهای دستی, انعکاس افکار و احساسات هنرمند در این هنر با ارزش می باشد.

1

در ادامه نگاهی کوتاه به تاریخچه صنایع دستی خواهیم انداخت. طبق تحقیقات و بررسی هایی که باستان شناسان انجام داده اند, اینطور به نظر می رسد که در زمان عصر حجر در کوهستان های بختیاری انسان هایی زندگی می کردند که ظروف سفالی می ساخته اند. احتمالا این ظروف را در کنار آتشی که در آن غذا درست می کردند ساخته اند.

با گذشت زمان صنایع دستی در زمان های مختلف به مرور پیشرفت کرد. در زمان عصر فلز استفاده از ظروف فلزی که روی آن نقاشی و طرح هایی کشیده شده بود بسیار رواج یافت. اما با فرارسیدن عصر مفرغ تمدن آسیای غربی دچار تحول شد و مهره های زینتی, ابزارهای سنگی و سایر ابزاراتی که زندگی انسان ها را راحت تر کرد ساخته شد.

معرفی صنایع هنرستان

رشته صنایع در هنرستان یکی دیگر از رشته های گروه هنر می باشد که در هنرستان به دانش آموزان ارائه می شود. رشته صنایع دستی همانطور که از اسمش پیداست, ترکیبی از هنر و صنعت می باشد. در صنایع دستی و محصولاتی که ساخته میشود علاوه بر هنر و تکنیک هایی که استفاده می شود, کیفیت و کاربردی بودن این وسایل نیز مهم است.

از ویژگی های این رشته آن است که به ابزار و تکنولوژی های پیچیده ای نیاز ندارد. با استفاده از ابزارهای ساده و تمرین و استعداد هنری می توان آثار هنری بسیار با ارزشی که در زندگی انسان ها کاربرد زیادی دارد ساخت. به این ترتیب صنایع دستی از هنرهایی است که اگر در آن تحصیل کرده و کار با ابزار را یاد گرفته باشید, در پیدا کردن یک شغل مناسب کم تر به مشکل خواهید خورد.

1

دانش آموزان علاقه مند به این رشته در سال دهم تحصیلی خود می توانند رشته صنایع دستی را انتخاب کرده و 3 سال تحصیلی خود را به مطالعه این رشته بپردازند و کار با ابزار مختلف را یاد بگیرند. همچنین رشته صنایع را بدون شرکت در کنکور سراسری از طریق دانشگاه های آزاد نیز می توانید بخوانید. بنابراین یکی از رشته های بدون کنکور هنر حساب می شود. در ادامه تعدادی از درس های پایه های مختلف این رشته در هنرستان را مشاهده خواهید کرد.

پایه دهمپایه یازدهمپایه دوازدهم
الزامات محیط کارپرداخت و سرویس کاری فرشارزیابی و بازاریابی فرش
چله کشی و بافت انواع گلیمنصب دستگاه و تولید جاجیم و زیلوتاریخ معاصر
طراحی و زبان بصریفیزیکنصب دار، چله ریزی و بافت قالی
نقشه کشی دستی و رایانه ای فرشعلوم اجتماعیاخلاق حرفه ای
دانش فنی پایهکارگاه نوآوری و کارآفرینیکارآموزی
شیمی سلامت و بهداشت

چه شرایطی برای ورود به این رشته نیاز است؟

برای انتخاب رشته صنایع در هنرستان شرایطی وجود دارد. برای مثال باید کارنامه سال تحصیلی نهم خود را دریافت کرده و حداقل نمرات لازم را کسب کرده باشید. در فرم هدایت تحصیلی هم باید شرایط انتخاب رشته های فنی را داشته باشید.

علاوه بر این شرایط برای ورود به رشته صنایع, باید حتما علاقه و اشتیاق به مطالعه در این رشته را داشته باشید. در اینجا تعدای از شرایط و توانایی هایی را که بهتر است داشته باشید را ذکر کرده ایم.

  • صبر کافی برای انجام کارهای هنری که عموما به هنر دست مرتبط هستند را داشته باشید.
  • با نقوش متفاوت آشنایی کمی داشته باشید.
  • به شناخت فرهنگ و سنت های کشورهای مختلف یا ایران علاقه مند باشید.

ادامه تحصیلی در رشته صنایع دستی

علاقه مندان به این رشته می توانند در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل در این رشته ادامه دهند. دانشجویان در دوره 4 ساله تحصیلی خود اطلاعات گسترده و مختصری در رابطه با انواع صنایع دستی ایران بدست می آورند و در صورت ادامه تحصیل با 4 گرایش: صنایع چوب, نگارگری, طراحی فرش و سفال آشنا شده و یکی از این گرایشات را برای تحصیل به صورت تخصصی انتخاب می کنند.

1

چه چیزهایی در این رشته یاد می گیرید؟

اگر بخواهیم بطور خلاصه یادگیرهای هنرجویان و دانشجویان را در رشته صنایع دستی بررسی کنیم به این صورت می باشد:

  • بافت گلیم و قالی
  • یادگیری مراحل قلم زنی
  • نگارگری
  • رسم گره ها با استفاده از پرگار
  • انجام طرح های سنتی
  • یادگیری ساخت سفال های دستی, لعاب دادن به سفال ها
  • ساخت تابلوهای معرق و منبت چوب

بازار کار رشته صنایع دستی

دانشجویان و یا فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی با توجه به گرایشی که انتخاب کرده اند می توانند در همان بخش هم به کار مشغول شوند. برای مثال در سازمان میراث فرهنگ کشور, سازمان ایران گردی و جهان گردی, اداره کل موزه ها, اداره کل صنایع دستی, سازمان صنایع دستی ایران و … مشغول به کار شوند. تولید آثار و کار در بخش های کارگاهی و تحقیقاتی نیز از دیگر بخش های مربوط به این رشته است.

در آمد افرادی که در این رشته مشغول به کار هستند درآمد متوسطی است. اما مانند خیلی از کارهای دیگر اگر کارگاه مختص به خودتان را داشته و تبلیغات خوبی برای کسب و کارتان هم کرده باشید, تعداد سفارش ها بیش تر شده ودرآمد خوبی را کسب خواهید کرد.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

رشته صنایع دستی از رشته هایی است که طرفدار زیادی ندارد و افرادی که در این رشته مشغول به تحصیل و یا کار هستند شوق و علاقه, آن ها را به سمت این رشته برده است. کم بودن متقاضی برای این رشته یکی از ویژگی های مثبت آن است. بدین طریق می توانید نوآوری و کارهای متفاوتی را در این زمینه انجام دهید.

درصورتیکه برای انتخاب رشته به کمک مشاوران درسی نیاز داشتید, با مشاوره تحصیلی آکو تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید. همچنین در اینستاگرام آکو نیز عضو شوید تا از اخبار درسی مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا