پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته نمایش در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.7/5 - (8 امتیاز)

در این مطلب قصد داریم تا رشته نمایش را بطور کامل بررسی کنیم. در ابتدا از هنر نمایش صحبت می کنیم و بعد به بررسی دروس این رشته, بازارکار, شرایط ورود به رشته نمایش و … صحبت خواهیم کرد. اگر به هنر علاقه‌مندید و می خواهید با رشته های هنر و گرایش های آن بیش تر آشنا شوید, به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

با رشته نمایش بیش تر آشنا شویم

رشته نمایش یکی از زیر شاخه های رشته هنر است. که با زبان بدن سر و کار دارد. هنرمندان در هنرهای نمایشی با استفاده از دانش تئاتر و ابزار و تکنیک های نمایشی به خلق آثار نمایشی می پردازند همچنین می توان گفت که مجموعه ای از هنرها مثل شعر, موسیقی و … در رشته نمایش وجود دارند.

” ریچارد برتن ” بازیگر مشهور تئاتر و سینمای انگلستان در مورد ماهیت هنر نمایش می گوید: تئاتر(نمایش) توسط افرادی در جهان آفریده شده که نمی توانند در مقابل نیاز به سلام گفتن مقاومت نکنند.

دانش آموزانی که می خواهند وارد این رشته شوند, بعد از اتمام دوره تحصیلی سال نهم و برای ورود به سال دهم, رشته نمایش را می توانند انتخاب کنند. بعد از اتمام دوره کاردانی نیز در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری می توانند به تحصیل ادامه دهند.

111

برای ورود به رشته نمایش چه خصوصیاتی داشته باشیم؟

در ابتدا لازم است بگوییم اصلی ترین و مهم ترین ویژگی برای انتخاب رشته علاقه فرد می باشد.حتی افرادی که با علاقه و ذوق زیاد وارد یک رشته‌ای می شوند ممکن است با گذشت زمان و مواجه شدن با سختی های آن رشته دچار روزمرگی شوند. البته نمی گوییم که این اتفاق همیشه می افتد اما مهم است که با علاقه قلبی و انتخاب خودتان رشته مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

در ادامه درباره سایر ویژگی های مورد نیاز و مهم در رشته نمایش هنرستان صحبت خواهیم کرد.

  • ارتباط اجتماعی قوی و علاقه به کارهای گروهی. چون رشته نمایش نیاز به تمرین و کارهای گروهی دارد.
  • صدای خوب و تعلیم دیده. می توان گفت که اکثر افرادی که به نحوی با رشته نمایش سروکار دارند تعلیمات لازم برای یک صدا رسا را دیده اند.
  • جسم سالم و توانمند. چه زمانی که در این رشته تحصیل می کنید و چه زمانی که شاغل می شوید, تمرینات طولانی همراه با حرکات فیزیکی طولانی ممکن است بدن را خسته کند. پس باید جسمی قوی داشته باشید.
  • توانایی و دانش کافی برای نوشتن داشته باشید.

موقعیت شغلی در رشته نمایش, مزایا و معایب آن

هنر نمایش هنری بسیار گسترده بوده و در ارتباط زیادی با مسائل اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و … است. در هنر نمایش آئین و رسوم ها, افکار و عقاید, جشن و سوگ واری ها نمایش داده می شود. بنابراین حتی وقتی که در این رشته مشغول به کار شدید هم باید هواره مطالعه شخصی مربوط به آن را داشته باشید.

با وجود علاقه ای که افراد به این رشته دارند اما هنوز اهمیت و حمایت لازم برای گسترش موقعیت های شغلی این رشته انجام نشده است. منابع و راه های محدودی برای این رشته و گرایشات آن وجود دارد. برای مثال سالن های تئاتر به چندتا سالن در تهران محدود می شود و در شهرستان ها و استان های دیگر امکانات خیلی کم تری در این جهت وجود دارد.

اما اگر واقعا علاقه و استعداد لازم را داشته باشید و از سختی هایی که در طول مسیر شغلی وجود دارد یادگیری کسب کرده باشید می توانید در محیط هایی مثل : صدا و سیما, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, سازمان تبلیغات و یا در گروه های آزاد هنری مشغول به کار شوید.

تعداد دیگری از موقعیت های شغلی در رشته نمایش نیز به این صورت است:

  • فیلم نامه نویسی
  • طراحی گریم و ماسک
  • کارگردانی نمایش در مراکز مختلف
  • گوینده یا مجری در برنامه تلویزیونی
  • فیلم برداری
  • تدریس بازیگری در هنر

دروس اختصاصی رشته نمایش

در این قسمت دروس اختصاصی رشته نمایش فنی حرفه ای را بررسی می کنیم.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
تاریخ نمایشاصول و مبانی طراحی صحنهخواندن و تحلیل نمایش‌نامه
طراحی 1تاریخ هنر جهاناصول و مبانی ماسک و گریم
اصول و مبانی نمایش نامه نویسیاصول و مبانی بازیگری و کارگردانیاصول و مبانی نمایش عروسکی
آشنایی با موسیقیکارگاه نمایش
آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
مبانی هنرهای تجسمی

گرایش‌های رشته نمایش در دانشگاه

رشته نمایش یکی دیگر از زیرشاخه های رشته هنر می باشد. و خود رشته نمایش در دانشگاه به 5 گرایش : ادبیات نمایشی, بازیگری, کارگردانی, نمایش عروسکی و طراحی صحنه تقسیم می شود. در گرایش ادبیات نمایشی, هدف نوشتن یک نمایشنامه برای اجرا آن در صحنه می باشد.

در گرایش کارگردانی هنرجویان یاد می گیرند چگونه بازیگران را انتخاب کنند, متن مناسب را انتخاب کرده و آن را تحلیل کنند و با بازیگران تمرین های لازم را انجام دهند.

در گرایش بازیگری تکنیک های بازیگری روی صحنه و اجرای آن بطور طبیعی و صادقانه آموزش داده می شود. اما در گرایش طراحی صحنه هنرجو یاد می گیرد با توجه به نور, فضا, لباس, رنگ ها و … فضا و حال و هوای مناسب را ایجاد کند. گرایش نمایش عروسکی اما جزو رشته هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و تعداد کمی در این رشته تحصیل می کنند. در این رشته ساخت انواع عروسک ها آموزش داده می شود و بر روی نحوه صداگذاری روی عروسک ها نیز آموزش های لازم داده می شود.

مشاوره تحصیلی آکو برای انتخاب رشته نمایش

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم, رشته نمایش ترکیبی است از هنرهایی مثل موسیقی, بازیگری, شعر و … همچنین با مفاهیم گوناگون اجتماعی, سیاسی و … هم در ارتباط تنگاتنگی دارد. بنابراین رشته نمایش برای علاقه‌مندان به هنر و ادبیات بسیار مناسب است. اگر برای انتخاب رشته به مشاوره نیاز داشتید می توانید از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرید.

همچنین برای دیدن جدیدترین اخبار درسی در اینستاگرام آکو عضو شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام پسر من امسال دهم ریاضی فیزیک میخونه و میخواد سال دیگه وارد هنرستان بشه.امکانش هست؟

    1. عرض سلام و وقت بخیر
      با توجه به آخرین تغییرات، تغییر رشته در شاخه ی فنی و حرفه ای بصورت کلی ممنوع و فقط با تکرار پایه انجام میشه

  2. سلام خسته نباشید من پایه دوازدهم رشته انسانی هستم و میخوام در کنکور هنر رشته نمایش شرکت کنم به نظر شما نیازی هست که در رشته نمایش هنرستان سابقه تحصیلی ایجاد کنم یا فقط شرکت در کنکور کفایت میکنه یا اصلا میتونم اینکارو بکنم یا نه

    1. سلام وقت بخیر قانون تا به امروز میگه که شما فقط باید در دروس ادبیات، عربی، زبان، دینی و سلامت سابقه تحصیلی ایجاد کنید و ما در هنرستان امتحانات نهایی نداریم که سوابق تحصیلی ایجاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا