پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته طراحی صنعتی دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

این مقاله شما را با رشته طراحی صنعتی دانشگاه آشنا می کند. رشته طراحی صنعتی تلفیقی از صنعت, هنر و خلاقیت می باشد که شرایط تحصیلی, دروس تخصصی, آینده شغلی و اطلاعات دیگری را درباره این رشته خواهیم گفت. اگر برای انتخاب رشته به کمک مشاوران تحصیلی نیاز دارید با مشاوران درسی آکو تماس بگیرید.

تاریخچه طراحی صنعتی

ظهور نام طراحی صنعتی به قرن بیستم باز می گردد. بر سر این که چه کسی برای بار اول طراحی صنعتی را استفاده کرد بحث و اختلاف نظر وجود دارد. نام سه نفر به عنوان اولین افرادی که طراحی صنعتی را انجام دادند به گوش می خورد. جوزف کلاود سینل, طراح نیوزلندی یکی از افرادی است که گفته می شود طراحی صنعتی را بطور رسمی انجام داد.

کریستوفر دسر به عنوان اولین طراحی که به طور مستقل شروع به کار کرد شناخته می شود. در آخر معمار آلمانی, پیتر بهرنس بود که با تاثیر پذیری از شاعر و طراح انگلیسی ویلیام موریس به طراحی صنعتی پرداخت و موفق شد برای نسل های بعد از خودش فردی مهم و تاثیر گذار باشد.

major industrialdesign 3201

رشته طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی را می توان جزو رشته های جدیدی شمرد که سطح علمی بالایی هم دارد. هدف ایجاد این رشته نیاز صنایع به طراحی های بهتر در جهت بهبود محصولات است. افراد در این رشته طراحی محصولاتی مانند وسایل و تجهیزاتی که انسان ها از آن استفاده می کنند را یاد می گیرند.

این لوازم می تواند وسایل مربوط به مبلمان و صندلی ها , وسایل مربوط به آشپزخانه و یا کامپیوتری باشد. فارغ التحصیلان این رشته یاد می گیرند که چگونه ابزاری را طراحی کنند که در عین کاربردی بودن زیبا نیز هستند. در واقع می توان گفت که رشته طراحی صنعتی هم بخشی از صنعت را در خود جا داده و هم هنر. و بدون هر یک از این بخش ها دیگر طراحی صنعتی نخواهد بود.

همچنین طراحان صنعتی علاوه بر علمی که در زمینه طراحی بدست می آورند, با توجه به تخصصشان در این رشته با مفاهیم زیادی مثل روانشناسی, جامعه شناسی, کامپیوتر, برق, مکانیک و … نیز آشنا می شوند. و بیش تر کارها نیز به صورت عملی و پروژه ای می باشد.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته طراحی صنعتی

افرادی برای این رشته مناسب هستند که با دید دیگری به اطراف خود نگاه می کننند. خلاق هستند و به جزئیات توجه دارند. هم درک هنری بالایی دارند و هم در صنعتمی توانند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. به کارهای تیمی علاقه مند بوده و بتوانند با افراد جدید ارتباط خوبی بگیرند.

علاوه بر این ها افرادی که در درس هایی مثل ریاضی, فیزیک و هنر قوی هستند و در انجام کارهای تیمی می توانند انعطاف پذیر بوده و با صبر و حوصله باشند هم در این رشته موفق تر خواهند بود.

صنعتی

دانشجویان رشته طراحی صنعتی در دانشگاه چه چیزی یاد می گیرند؟

همانطور که گفتیم رشته طراحی صنعتی ترکیبی است از هنر و صنعت. بنابراین تعداد زیادی از دانشجویان طراحی صنعتی, رشته ریاضی یا تجربی داشته اند. در دانشگاه دانشجویان با انواع پروژه های متفاوتی رو به رو خواهند بود که در عین پیچیدگی بسیار جذاب هستند.

در چند ترم اول دانشجویان باید اطلاعات مختلفی را جمع آوری کرده و آن ها را بررسی کنند تا در دادامه برای انجام پروژه ها از این اطلاعات استفاده کنند. به دانشجویان رشته طراحی صنعتی پیشنهاد می کنیم که به درس های دانشگاه اکتفا نکرده و مطالعه شخصی داشته باشند. که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند, می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد به تحصیلی بپردازند. رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی گرایش ندارد و در مقطه ارشد هم شامل گرایش طلا و جواهر می باشد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته طراحی صنعتی

برای آن که از ظرفیت دانشگاه هایی که رشته طراحی صنعتی را ارائه می دهند مطلع شوید جدول زیر را مطالعه کنید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه تهرانروزانه20تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علم و صنعتروزانه20تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه هنرروزانه30تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علم و صنعتشبانه7تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه الزهراروزانه21تهرانزنبا آزمون
دانشگاه الزهراشبانه9تهرانزنبا آزمون
دانشگاه هنر اصفهانروزانه40اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه هنر اصفهانشبانه1اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه هنر اسلامی تبریزروزانه25تبریززنبا آزمون
دانشگاه بوعلی سیناروزانه33همدانهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانروزانه21سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانشبانه5سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه هنر اسلامی تبریزروزانه1تبریزمردبا آزمون
دانشگاه هنر اسلامی تبریزشبانه24تبریزمردبا آزمون
دانشگاه تهرانپردیس30کیشهردوبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی معماری و هنر پارسغیر انتفاعی60تهرانهردوبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی نبی اکرمغیر انتفاعی60تبریزهردوبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی دانش پژوهان پیشروغیر انتفاعی60اصفهانهردوبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی ارمغیر انتفاعی60شیرازهردوبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی علامه قزوینیغیر انتفاعی20قزوینهردوبا آزمون
دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنرغیر انتفاعی25یزدهردوبا آزمون
موسس غیر انتفاعی کمال الملکغیر انتفاعی40بوشهرهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور مازندرانپیام نور20مهرشهرهردوبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی صالحانغیر انتفاعی8غیر انتفاعیهردوبا آزمون

رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی

متقاضیان می ت.انند یا در آزمون عملی و کنکور شرکت کنند یا از طریق سوابق تحصیلی اقدام به ثبت نام در دانشگاه کنند. در دوره کارشناسی رشته طراحی صنعتی بیش تر بر روی مسائل تئوری تمرکز شده و موضوعاتی مانند جامعه شناسی صنعتی, علوم و فنون, اقتصاد در این مقطع بررسی می شود.

دانشجویان با گذراندن 135 واحد درسی که شامل دروس تخصصی, پایه و عمومی می شود این دوره را تمام می کنند. در ادامه دروس تخصصی این رشته را مشاهده می کنید.

طراحی صنعتیمبانی طراحی صنعتیطراحی صنعتی محیط زیست
طراحی صنعتی بسته بندیطراحی صنعتی مبلمانطراحی صنعتی حال و آینده
طراحی صنعتی مهندسی عوامل انسانیطراحی صنعتی بیونیککارآموزی عمومی
طراحی صنعتی طرح های سریع طراحی صنعتی ارتباط با صننعتکارآموزی تخصصی

آزمون عملی رشته طراحی صنعتی

همانطور که گفتیم قبولی در این رشته ملزم به قبولی در آزمون عملی نیز هست. دانشجویان بعد از آن که در آزمون سراسری شرکت کردند, تقریبا تا دو الی سه هفته بعد برای آزمون عملی باید اقدام کنند. این آزمون از پرسش های فنی (تئوری) و طراحی ابزارآلات (عملی) تشکیل شده است.

سوالات آزمون تئوری بدین صورت می توانند باشند: نام بردن تصویرهایی از قطعات مختلف خودرو , کاربرد عاج های پله برقی یا علت طراحی یک ابزار یا وسیله. در سوالات آزمون عملی نیز ممکن است از دانشجو خواسته شود یک وسیله ای را همراه کاربردها و ویژگی هایش طراحی کند.

بازار کار رشته طراحی صنعتی

یکی از معایب این رشته کم رونق بودن بازار کار آن است. هرچند فارغ التحصیلان می توانند در کارخانه ها, خطوط تولید و یا مدیریت کالا فعالیت کنند. اما اگر از مزیت های این رشته بگوییم, پر درآمد بودن رشته طراحی صنعتی است. افرادی که توانایی و مهارت های خوبی را کسب کرده اند و یا پروژه های کارآموزی انجام داده اند, از درآمد خوبی برخوردار خواهند بود.

در ادامه تعدادی از مشاغلی که برای علاقه مندان به این رشته وجود دارد را مشاهده خواهید کرد. در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که مشاغلی که بازار کار زیادی ندارند, مثل رشته طراحی صنعتی جزو ویژگی های مثبت ان هم می تواند باشد.زیرا امکان انجام کارهای خلاقانه و طرح ایده های جدید بسیار بیش تر است.

  • طراحی داخلی
  • طراحی جواهرات
  • طراحی تجهیزات پزشکی
  • طراح UI/UX
  • صنایع مبلمان و دکور
  • دفترهای خصوصی
  • مدل سازی های تبلیغاتی

سخن پایانی مشاوره تحصیلی آکو

رشته طراحی صنعتی از رشته هایی است که درحال رشد و پیشرفت است و فارغ التحصیلان می توانند کارهای جدیدی را در این حیطه انجام دهند. طراحی صنعتی هرچند هم هنوز در ایران پر رونق نباشد, اما حوزه گسترده ای دارد و حتما در آینده ای نزدیک این رشته و مشاغل آن پیشرفت چشمگیری خواهد کرد.

اگر برای انتخاب رشته و شناخت توانایی ها و علایقتان به یک مشاوره باتجربه نیاز دارید از مشاوران تلفنی آکو می توانید کمک بگیرید. همچنین در اینستاگرام آکو هم عضو شوید تا از جدیدترین اخبار درسی مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا