پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی هنر

معرفی رشته نمایش عروسکی در دانشگاه

تحصیل در رشته نمایش عروسکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در رشته نمایش عروسکی در دانشگاه افراد سعی می ‌کنند احساسات خود را از طریق عروسک ‌ها انتقال دهند. برای اجرای نمایش، عروسک‌ هایی را متناسب با شخصیت داستان که می تواند انسان یا حیوان باشد، را تولید می کنند و به صورت پشت پرده، دیالوگ های داستان را با تغییر صدا می‌گویند. انواع عروسک هایی که در رشته نمایش های عروسکی با آنها آشنا میشوید  عروسک های دستکشی، میله‌ای، نخی، ماپت، ماروت و سایه‌ای هستند.

به کسانی‌ که کنترل عروسک‌ ها را پشت صحنه در اختیار دارند، عروسک گردان می‌گویند و اکثرا رشته نمایش عروسکی در هنرستان یا دانشگاه را انتخاب کرده اند. داشتن خلاقیت و ذوق هنری از شرایط اصلی ورود به همه رشته های دانشگاهی هنر است. معمولا نمایش های عروسکی، برای کودکان صورت می‌پذیرد و اکثرا جنبه‌ آموزشی و طنز دارند. از آن‌ جایی که این افراد ارتباط زیادی با کودکان دارند باید با مباحث روانشناسی کودک نیز آشنایی داشته باشند.

فعالیت حرفه ای در بازار کار رشته نمایش عروسکی نیازمند افرادی با حوصله، عاشق کار گروهی، داشتن قلمی خوب، علاقه ‌مند به خواندن داستان‌ های متنوع ایرانی و خارجی، داشتن صدای رسا و مناسب، برخورداری از آمادگی جسمانی خوب، علاقه‌ مند به افزایش اطلاعات خود در زمینه جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات ایران و جهان، اقتصاد است. درباره رشته نمایش عروسکی در ادامه این مقاله بیشتر بخوانید.

رشته نمایش عروسکی کنکور هنر در دانشگاه

قبولی رشته نمایش عروسکی

رشته نمایش عروسکی در دانشگاه از جمله رشته‌های نیمه متمرکز کنکور هنر است. پذیرش دانشجویان این رشته ملزم به قبولی در دو آزمون کتبی و عملی هنر است. ‌چنا‌نچه داوطلبی در دانشگاه سراسری پذیرش نشد، می‌تواند بدون در نظر گرفتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود در رشته‌های بدون کنکور هنر دانشگاه آزاد اسلامی نام نویسی کند.

پذیرش در رشته نمایش عروسکی بدون کنکو در دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی است و ملاک و معیار سنجش داوطلبان معدل مقطع قبلی آن‌ها می‌باشد. بدین معنی که هر چه معدل مقطع قبلی داوطلب بیشتر باشد، شانس قبولی او نیز بیشتر است. دروس رشته نمایش عروسکی به شرح زیر است.

رشته نمایش های عروسکی در دانشگاه های سراسری تهران و هنر به صورت روزانه و بدون پرداخت هزینه ارائه میشود. البته در دانشگاه غیر انتفاعی سوره در نوبت اول و دوم و دانشگاه های آزاد و پردیس های خودپردان دانشگاه تهران همراه با پرداخت شهره و هزینه نیز میتوان به تحصیل در این رشته پرداخت.

دروس رشته نمایش عروسکی در دانشگاه

دروس رشته نمایش عروسکی به دسته های دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم میشود. دروس پایه که شامل دروس مبنای هنر برای کسانی است که رشته نمایش عروسکی در هنرستان رشته تخصصی او نبوده است.

دروس پایه نمایش عروسکی در دانشگاه: اصول و مبانی ارتباطات، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران، جامعه شناسی عمومی، شناخت موسیقی، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر جهان، جامعه شناسی هنر، فرهنگ و ادبیات عامه، تمثیل شناسی، فلسفه مقدماتی شرق، روش تحقیق و تدوین پروژه، فلسفه مقدماتی غرب.

دروس اصلی رشته نمایش‌عروسکی: بنیاد نمایش در غرب و شرق، مبانی بازیگری، مبانی کارگردانی، مبانی طراحی صحنه، مبانی ادبیات نمایشی، مبانی نمایش عروسکی، تاریخ نمایش در ایران، تاریخ نمایش در جهان، بررسی تطبیقی نظریه های نمایش شرق و غرب.

دروس تخصصی: نمایشنامه نویسی عروسکی، ماسک و گریم، شناخت مواد، بیان، تاریخ نمایش عروسکی در شرق، تاریخ نمایش عروسکی در غرب، خیمه شب بازی، کارگاه چوب و فلز، روانشناسی شخصیت، طراحی چهره و بدن انسان، عروسک سازی، بازی دهی عروسک، طراحی صحنه نمایش عروسکی، طراحی و دوخت لباس، کارگردانی نمایش عروسکی، موسیقی در نمایش، طراحی چهره و بدن حیوان، موسیقی در نمایش عروسکی، کودک و نمایش، رایانه و نمایش عروسکی، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان، نقاشی چهره عروسک، نور و صدا در نمایش عروسکی، دیدن و تحلیل نمایش عروسکی، پروژه

کارنامه قبولی نمایش عروسکی در دانشگاه

نمایش عروسکی در رشته های کنکور هنر در زیرگروه 4 قرار دارد و نوع گزینش رشته نمایش عروسکی در دانشگاه به صورت کشوری خواهد بود. در بین دانشگاه های هنر ایران، دانشگاه های ارائه دهنده رشته نمایش عروسکی در سال 1401 دانشگاه هنر تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه سوره میباشد. بی شک برای قبولی در رشته نمایش های عروسکی در دانشگاه باید تلاش مضاعفی نسبت به سایر داوطلبان کنکور هنر داشت و این تلاش مضاعف به معنی بیشتر درس خواندن نیست.

برای موفقیت در کنکور هنر باید بهترین منابع کنکور هنر را انتخاب کنید، مشاوره کنکور هنر داشته باشید و در صورت نیاز از کلاس های کنکور هنر برای تقویت نقاط ضعف خود کمک بگیرید. نمونه کارنامه قبولی رشته نمایش های عروسکی در دانشگاه تهران را در زیر برای شما آورده ایم.

نمونه کارنامه قبولی رشته نمایش عروسکی در دانشگاه

بازار کار و درآمد رشته نمایش عروسکی در ایران

در رشته نمایش عروسکی سطح مهارت ارتباط زیادی با در آمد فرد خواهد داشت. مهارت در این هنر می‌تواند سطح در آمدتان را بالاتر و یا پایین‌تر ببرد.  اما میزان درآمد رشته نمایش عروسکی در ایران با توجه به اینکه کجا ، به چه صورت و در چه تایمی کار کنند، بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از افراد به طور ثابت در فرهنگسراها، مهدکودک ها، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در تایم‌های از قبل تعیین شده به فعالیت در زمینه نمایش عروسکی می‌پردازند و حقوق متوسط ثابتی دارند.

اما برخی دیگر از افراد ممکن است در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به طور ثابت مشغول به کار باشند و دوره های آزاد این حرفه را نیز در مهد کودک ها و دیگر موسسه ها برگزار کنند، که این افراد درآمد بیشتری نسبت به دسته اول دارد. تحصیل در رشته نمایش های عروسکی یا عروسک گردانی در خارج از کشور نیز در بهترین دانشگاه های هنر دنیا امکان پذیر است که در این باره در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد.

تحصیل نمایش های عروسکی در دانشگاه های خارج از کشور

اخلاق و رفتار، میزان خلاقیت، میزان تلاش و فعالیت حرفه ای و رزومه کاری و البته دانشگاه محل تحصیل در داشتن درآمد همه رشته های هنر و به ویژه نمایش عروسکی تاثیر گذار خواهد بود. درآمد رشته‌های هنرهای نمایشی در کشورهای مختلف متفاوت است اما به طور کلی فضای فعالیت های خیابانی برای رشته نمایش عروسکی در خارج از کشور بیشتر خواهد بود.

مثلا  درآمد افراد با مدرک تحصیلی ارشد و یا دکترای نمایش عروسکی به طور میانگین 45 هزار دلار در سال است. این در آمد ممکن است در کشورهای دیگر و حتی ایالات مختلف آمریکا متفاوت باشد. همچنین بالاترین درآمد رشته نمایش های عروسکی و عروسک گردانی در ایالت مانتانا آمریکا است که به میزان سالانه 132 هزار دلار است.

آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش، ارمنستان، اسپانیا و…در آمد شاغلین در رشته‌های نمایشی در حدود 1500 تا 2000 یورو در ماه است. بهترین دانشگاه های رشته نمایش عروسکی در دنیا عبارتند از:

  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین
  • مدرسه جولیارد در آمریکا
  • آکادمی سلطنتی موسیقی در انگلستان
  • مؤسسه موسیقی کرتیس
  • دانشگاه نیویورک
  • مدرسه موسیقی و نمایش گیلدهال
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه نورت وسترن
  • دانشگاه آکسفورد

دانشگاه های ارائه دهنده رشته نمایش عروسکی

در این قسمت دانشگاه هایی را که رشته نمایش عروسکی را ارائه می دهند بررسی می کنیم

نام دانشگاه نوع رشته ظرفیت شهر جنسیت

نوع پذیرش

دانشگاه تهران

روزانه

11

تهران

هردو

با آزمون

دانشگاه هنر

روزانه

12

تهران

هردو

با آزمون

دانشگاه غیر انتفاعی سوره غیر انتفاعی

40

تهران

هردو

بدون آزمون

موسسه غیر انتفاعی معماری و هنر پارس غیر انتفاعی 60 تهران هردو

بدون آزمون

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر تخصصی

پس ازاعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشارکارنامه اولیه هرفرد با مراجعه به سایت سنجش می تواند کارنامه خود را دریافت کرده و از نتیجه خودکه شامل درصد مکتسبه درهردرس، رتبه ونمره خود در زیرگروه های مختلف میباشد، مطلع گردد. البته باتوجه به تغییرات کنکور 1402 و حذف زیرگرووه ها و ضرایب هر درس، ممکن است شرایط انتخاب رشته های هنر در سال آینده متفاوت باشد.

مشاوره تحصیلی کنکور و انتخاب رشته هنر

برای مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر به صورت تخصصی میتوانید از تیم مشاوران کنکور آکو کمک بگیرید. برای دریافت اولین وقت مشاوره تخصصی کنکور هنر خود  از طریق شماره تماس 02633408944 با ما ارتباط برقرار کنید و یا از طریق اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو همراه ما باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا