پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور هنر

معرفی رشته هوانوردی خلبانی

رشته خلبانی در دانشگاه های ایران

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1/5 - (2 امتیاز)

معرفی رشته هوانوردی خلبانی در کنکور هنر چگونه است؟ آیا رشته خلبانی در دانشگاه های ایران تدریس میشود؟ شرایط ورود به رشته خلبانی در هنرستان چگونه است؟ رشته هوانوردی خلبانی «Aviation » دانشی است که انسان در آن با استفاده از ماشین ها و ابزارهایی که ساخته موفق به پرواز شود. اما خلبان شدن و پرواز کردن بر فراز آسمان ها کار هرکسی نیست! بایدانتخاب  درباره دروس رشته خلبانی اطلاعات کامل داشته باشید و به حقوق و آینده شغلی رشته خلبانی نیز بیشتر فکر کنید. با مشاوره تخصصی کنکور هنر آکو همراه باشید.

رشته هوانوردی خلبانی در ایران

دانش آموزانی که علاقه مند به تحصیل در رشته خلبانی در ایران هستند می توانند رشته خلبانی هنرستان (رشته هوانوردی) را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند ، رشته خلبانی در کنکور هنر جزو رشته های بین المللی میباشد پس قطعا دارای شرایط ورود خاص و ویژه ایی است که فرد باید قبل از ورود به هنرستان و انتخاب رشته خلبانی در هنرستان شرایط را بپذیرد و با آگاهی کامل وارد این رشته شود. با مرکز مشاوره تخصصی کنکور هنر آکو همراه باشید تا درباره رشته خلبانی در دانشگاه های ایران و به طور کلی شرایط زندگی برای خانم ها و آقایان بعد از انتخاب رشته هوانوردی در دانشگاه بیشتر اطلاعات کسب کنید.

داشتن صلاحیت پزشکی و سلامت فیزیکی جزو شرایط ورود به رشته خلبانی در دانشگاه استو پیش از شروع تحصیل آزمایش ها و تست های لازم از داوطلب گرفته میشود.

مشاوره تخصصی کنکور هنر درباره رشته خلبانی در ایران

بازار کار و حقوق رشته خلبانی در ایران

رشته خلبانی را میتوان یک رشته اشباع نشده در بازار کار دانست و با اطمینان ، فعالیت حرفه ای فارغ التحصیلان را در ارگان های دولتی یا خصوصی تضمین کرد. داوطلبان رشته خلبانی در دانشگاه می توانند بعد از فراغت از تحصیل، در شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها مشغول کار شوند.

حقوق رشته خلبانی برای خلبان های خبره به قدری مناسب است که احتمالا به بجز فعالیت در رشته خلبانی به فعالیت در هیچ شغل دیگری فکر نمیکنید. اما نمیتوان انکار کرد که شرایط کاری رشته خلبانی به ویژه برای پرواز های خارجی ، علیرقم حقوق بالا برای برخی افراد سخت است. پس میتوان فعالیت در کارگاه های فنی و بخش خصوصی را یکی از گزینه های شغلی برای بازار کار رشته خلبانی در ایران در نظر گرفت.

همانطور که گفتیم برخی از گرایش های رشته خلبانی مثل گرایش نگهداری و تعمیر هواپیما یا گرایش های الکتریک و الکترونیک هواپیما می توانند به عنوان تعمیرکار و یا مهندس نگهداری و ارتقاء هواگیما در کارگاه های فنی و بخش خصوصی مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید: مشاوره کنکور هنر

شرایط ورود به رشته خلبانی در هنرستان

فرد می بایست برای ورود به رشته خلبانی در هنرستان رشته هوانوردی را انتخاب کند. قبل از ورود به این رشته ، آزمون جامعی از دروس عربی،فارسی،ریاضی،علوم تجربی،زبان انگلیسی برای داوطلب برگزار میشود. منابع آزمون ورودی رشته خلبانی در هنرستان از دروس دوره تحصیلی قبلی داوطلب است و در صورت قبولی در آزمون مجوز حضور در رشته خلبانی در هنرستان صادر میشود.

 ورود به رشته هوانوردی خلبانی در دبیرستان و ادامه تحصیل در رشته خلبانی در دانشگاه برای دانش آموزانی که از مهارت های زبان انگلیسی و ریاضی برخوردارند بهترین گزینه است. در کنار شرایط و مهارت های گفته شده فرد می بایست در کلاس های مکالمه زبان، زبان تخصصی فنی هواپیما، تحقیق و پژوهش کامپیوتر و ریاضی و فیزیک کاربردی شرکت نمایند.

در نهایت دانش آموزان با ورود به رشته خلبانی در هنرستان در سال اول، دروس عمومی رشته  هوانوردی را را می گذرانند و در نهایت در سال دوم گرایش تحصیلی خود را انتخاب میکنند و در ادامه راه به تحصیل تخصصی دروس در مدارس هوانوردی می پردازند.

تحصیل در رشته هوانوردی یا همان رشته خلبانی برای دختران و پسران در ایران امکان پذیر است.

گرایش های رشته خلبانی در هنرستان

در سه سال تحصیلی رشته خلبانی در هنرستان فرد تمام دروس فنی و مهارت های تعیین شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور را یاد می گیرند ولی کار به اینجا ختم نمیشود. داوطلب باید از مطالب آموخته امتحان بدهد و در صورت قبولی در امتحانات مدرک دیپلم هوانوردی به او داده می شود. گرایش های رشته هوانوردی در هنرستان شامل موارد زیر است:

  • مهمانداری (مراقبت پرواز)
  • مهندسی پرواز (ناوبری هوایی)
  • خلبانی
  • مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما
  • الکتریک هواپیما
  • برج مراقبت
  • مدل سازی
  • الکترونیک

رشته خلبانی در هنرستان و دانشگاه های ایران

دروس رشته خلبانی در هنرستان

دروس انتخابی، الزامی و عمومی رشته هوانوردی خلبانی ۵۳ واحد  میباشد که مطابق با سر فصل های آموزش و پرورش است. هرچند دروس تخصصی هر رشته باتوجه به گرایش انتخاب شده در هنرستان متفاوت خواهد بود. مهارت های فنی برای رشته خلبانی در دبیرستان  ۴۷ واحد است مطابق با سرفصل های هواپیمای کشوری که شامل ۲۴ واحد عملی  و ۲۳ واحد نظری(تئوری) میباشد. دروس تخصصي رشته خلبانی در هنرستان های ایران شامل موارد زیر است:

  • كارگاه عمومي
  • الكتريك هواپيما
  • ساختمان هواپيما
  • مقررات هوايي
  • كارگاه مدل سازي هواپيما
  • زبان فني هوپيما
  • آيرو ديناميك
  • نقسه كشي صنعتي
  • مواد هواپيما
  • تئوري شعبات

مدارس هوانوردی و شهریه آن ها

شهریه هنرستان های هوانوردی در ایران مطابق با مصوبه آموزش و پرورش است. البته هزینه های جانبی برای تحصیل در رشته هوانوردی خلبانی در دبیرستان برعهده خود دانش آموزان می باشد .

پس نکته مهم و قابل توجه این است که اگر علاقه و مهارت های لازم برای ورود به رشته هوانوردی در هنرستان را دارید باید توجه کنید که هزینه های جانبی برعهده خود شماست و حتما این نکته را در نظر بگیرید. بهترین هنرستان های هوانوردی ارائه دهنده رشته خلبانی در ایران:

  • هنرستان دانش پرواز مشهد
  • هنرستان هوانوردی مجمع صنعت
  • هنرستان دخترانه فراز
  • هنرستان هوانوردی مدبر

رشته خلبانی در دانشگاه

رشته خلبانی در دانشگاه یکی از گرایش های رشته هوانوردی کنکور هنر است که داوطلبان زیادی دارد. اولین راه ورود به رشته خلبانی در دانشگاه ، تحصیل و موفقیت در رشته خلبانی در هنرستان میباشد. اما این تنها راه ورود به رشته خلبانی در دانشگاه نیست!

یکی از راه های دیگر برای تحصیل در رشته خلبانی از طریق دبیرستان است. داوطلبانی که در رشته های  تجربی، ریاضی تحصیل کرده اند پس از دریافت مدرک دیپلم می توانند هنگام انتخاب رشته کنکور ، رشته خلبانی در دانشگاه را انتخاب کنند . توجه داشته باشید که فقط دانشگاه های خاصی رشته خلبانی را ارائه میدهند. که بهترین آنها دانشگاه خلبانی است.

به عبارت ديگر افراد براي ورود به رشته خلباني در دانشگاه بايد از مراکز خصوصي يا دانشگاه ها اقدام به تحصيل بکنند چرا؟ به دليل اينکه در رشته خلبانی در هنرستان صرفا مهارت هاي لازم به دانش آموز آموزش داده ميشود و براي گرفتن مجوز پرواز و ورود به بازار کار رشته خلبانی نیاز به داشتن تحصیلات عالیه رشته خلبانی در دانشگاه یا تحصیلات تکمیلی در مراکز خصوصی آموزش خلبانی است.

رشته خوانوردی خلبانی در ایران

دانشگاه های رشته خلباني در ایران

دانشگاه های نظامی رشته خلبانی را البته به تخصیص جنسیت مذکر ارائه میدهند. مثلا دانشگاه شهید ستاری یکی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته خلبانی در ایران است. علاوه بر دانشگاه های نظامی مخصوص برادران که رشته خلبانی را ارائه میدهند، دانشگاه هایی مانند  دانشکده صنعت هوانوردی و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز میتوانند به ارائه این رشته بپردازند. در ادامه ب توضیح درباره رشته خلبانی در دانشگاه های ایران میپردازیم.

بهترین دانشگاه ارائه دهنده رشته خلبانی در ایران طبق آمار های جهانی دانشکده تکنولوژی ایران است که از نظر رتبه بین المللی 32 امین دانشکده خلبانی برتر جهان و رتبه یک دانشکده خلبانی خاورمیانه است.

رشته خلبانی در دانشگاه نظامی شهید ستاری

دانشجویان پذیرفته شده در رشته خلبانی دانشگاه ستاری زیر مجموعه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی می باشند و دانش آموزان از بدو ورود خود به این دانشگاه یک فرد نظامی محسوب مي شوند و در نهایت نیز تحت عنوان افسر مهندس هوایی یا کارشناس هوایی فارغ التحصیل می شوند.

در دانشگاه نظامی شهید ستاری خانم ها پذيرش نميشوند و دانشگاه ویژه برادران است.

رشته خلبانی در دانشکده صنعت هوانوردی

در دانشکده صنعت هوانوردی فرد بعد از تکمیل تحصیلات به استخدام شرکت هواپیمایی کشور درميايد و در دانشگاه های وزارت راه و ترابری به تحصیل مشغول می گردند. دانشگاه صنعت هوانوردی به وزارت راه و ترابری وابسته است. شرايط ورود به رشته خلبانی در دانشکده هوانوردی به شرح زیر است:

  • فرد دارای دیپلم رشته ریاضی و فیزیک باشد
  • شرکت در کنکور سراسری و گرفتن تراز لازم
  • انتخاب کد رشته محل مربوطه براي انجام مصاحبه و معاينات پزشکي
  • حداکثر سن ۲۲سال

توجه:موارد ذکر شده بر اساس اطلاعيه و دفترچه انتخاب رشته که هر سال اعلام ميشود ممکن است تغيير کند.

 دوره تحصيل رشته خلبانی در دانشگاه صنعت هوانوردی ایران  ۴ ساله خواهد بود و فرد پس از موفقیت در دروس و آزمون ها در اين دوره به استخدام شرکت هواپيمايي در مي آيد و ابتدا به عنوان کمک خلبان و سپس خلبان از وي استفاده  ميشود. پس از تجربه بیش از ۴۰۰ ساعت پرواز داوطلب به عنوان خلبان اول هواپیما مي تواند پرواز کند.

رشته خلبانی در دانشکده صنعت هواپیمایی ایران

رشته هوانوردی خلبانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی

ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رشته خلبانی براساس سوابق تحصیلی است. یعنی معدل دیپلم برای ورود به رشته هوانوردی خلبانی در دانشگاه علمی کاربردی تعیین کننده است. لازم به ذکر است که تحصیل در این رشته به صورت کارشناسی ناپیوسته انجام میشود.

یعنی متقاضیان در ابتدا 2 سال تحصیل میکنند و مدرک کاردانی در رشته PPL کسب می کنند. سپس در کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کرده و درصورت قبولی وارد دوره کارشناسی میشوند و درنهایت موفق به کسب مدرک  CPL  می شوند. امکان ادامه تحصیل در رشته خلبانی در ایران وجود ندارد.

ورود به رشته خلبانی در دانشگاه علمی کاربردی برای خانم ها و آقایان امکان پذیر است .

رشته هوانوردی خلبانی در آموزشگاه های آزاد

در آموزشگاه هاي آزاد خلباني هم خانم ها و هم آقایان ميتواند به تحصيل بپردازند. مدارک و آموزش ها مانند مراکز دانشگاهي ميباشد ولي هزینه شرکت در آموزشگاه های آزاد خلبانی بسیار بالا بوده و برعهده خود هنرجو است. اما اگر به رشته خلبانی علاقه دارید ، به این نکته توجه کنید که بعد از آموزش کامل و دریافت مدرک ، به سرعت جذب بازار کار میشوید و میتوانید حقوق بسیار خوبی از رشته خلبانی در ایران و خارج از کشور دریافت کنید.

شرایط ورود به آموزشگاه های خلبانی

برای ثبت نام رشته خلبانی در آموزشگاه های آزاد داشتن شرایط عمومی و خصوصی خاصی الزامی است. رشته خلبانی بدون کنکور در آموزشگاه های خلبانی آزاد در حال حاضر در برخی استان ها اقدام به جذب هنرجو بدون محدودیت های جنسیتی میکند. شرایط ثبت نام در رشته خلبانی در آموزشگاه هاي آزاد به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک دیپلم
  • حداقل سن ۱۸ سال
  • داشتن حداقل قد ۱۶۵ سانتی متر
  • قبولی در آزمون و مصاحبه ورودی (شامل زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی در مورد هوافضا می باشد)
  • تاییدیه صلاحیت پزشکی و قبولی در تست های پزشکی رشته خلبانی
  • اعتقاد به دین اسلام و یا دیگر ادیان رسمی کشور
  • عدم اعتیاد
  • عدم سوء پیشینه

تست پزشکی برای رشته خلبانی

تست پزشکی برای رشته خلبانی در آموزشگاه های آزاد سطح کشور شامل دو کلاس ميباشد: گواهی نامه کلاس ۲ که برای دانشجویان PPL و خلبانان دارای گواهی نامه PPL و یا مهندسین پرواز و ناوبر می باشد. نوع دوم گواهی نامه سلامت پزشکی کلاس ۱ است که برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهی نامه CPL میباشد. در هردو تست پزشکی رشته خلبانی در ایران موارد زیر بررسی میشود:

  • شرایط و سلامت قل(نوارهای قلبی و مغزی، اکو قلب، در صورت لزوم مانیتورینگ هولتر)
  • بینایی سنجی(تست های استاندارد جهانی و معاینه دید میانه، نزدیک بینی، دور بینی، عمق دید فرد، تست رنگ جهت بررسی کور رنگی و موارد مشابه دیگر)
  • تست شنوایی سنجی(آدیومتری برای بررسی فرکانس های ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ هرتز برای هردوگوش در مدت زمان خاص)
  • بررسی سلامت ریه ها و سینوس ها
  • بررسی سلامت فک و دندان ها
  • تست HIV
  • معاینات کلی و تست فشار خون
  • تست های روان سنجی و بررسی رفتار فرد در موقعیت های مختلف و تحت فشارهای عصبی

در صورتی که متقاضی بتواند آزمایش های سلامت پزشکی را با موفقیت طی کند،کارت AMC به وی تعلق می گیرد. مجوز ورود داوطلب به رشته خلبانی، سلامت فیزیکی و روحی کامل می باشد.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور

مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو، برای همه داوطلبان شرایط ایده آل را در نظر میگیرد. در مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو برای انتخاب رشته در ابتدا تست شخصیت شناسی تحصیلی و شغلی از داوطلب گرفته میشود. برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری و مصاحبه شغلی با آکو در تماس باشید.

اینستاگرام مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا