پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

فروش سوالات کنکور و مجازات آن

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

خرید و فروش سوالات کنکور بازار داغیست که هر سال داوطلبان را درگیر خود می کند اما این بازار چه عواقبی را برای داوطلبان در پیش دارد؟ آیا واقعا افرادی که هزینه های هنگفت بابت خرید سوالات کنکور می دهند در نهایت به سوالات کنکور دسترسی پیدا می کنند؟ آیا سوالات کنکور واقعا پیش از برگزاری آزمون سراسری لو میرود؟

متاسفانه یکی از مواردی که همواره باعث ایجاد اضطراب و دلهره میان داوطلبان می شود لو رفتن سوالات کنکور و یا پخش و خرید و فروش آن ها است. این موضوع به خصوص برای داوطلبانی که بسیار برای کنکور تلاش کردند و در این مسیر به درستی قدم برداشتند دلهره آور است چرا که منجر به ایجاد ناحقی و ناعدالتی در زمینه برگزاری کنکور سراسری می شود و می توان گفت حق داوطلبانی که واقعاً تلاش کردند پایمال میشود.

در این مقاله میخواهیم در ارتباط با کرد خرید و فروش سوالات کنکور و موسساتی که این کار را انجام می دهند و همچنین مجازات این کار صحبت کنیم. در سایت آموزشگاه پرسا می توانید اطلاعات بیش تری را درباره کنکورهایی که هرساله برگزار می شوند کسب کنید. همچنین درباره تقلب در کنکور و عواقب آن نیز توضیح داده ایم که می توانید مطالعه کنید.

نحوه فروش سوالات کنکور و کلاهبرداری از داوطلبان

متاسفانه این اواخر با موسسات و گروه های بسیار زیادی مواجه شدیم که این گروه ها مدعی هستند که سوالات کنکور های سراسری را می فروشند و متاسفانه دانش آموزانی که در طول سال کنکور خود تلاش زیادی نکردند و می‌خواهند سالی که گذشت را به نحوی جبران کند جذب این نوع افراد و موسسات می شوند. این موسسات در ابتدا با پخش سوالات و یک کلید سوالات آزمون هایی که اعتبار کمتری نسبت به کنکور سراسری دارند مانند انواع و اقسام آزمون های آزمایشی تلاش می‌کنند تا نظر افراد را به خود و اعتماد آنها را جلب کنند.

به عنوان مثال این موسسات یا افراد سوالات و کلید سوالات آزمون که در روز جمعه برگزار می‌شود را روز پنجشنبه در کانال مورد نظر خود بارگذاری میکند این موضوع منجر می‌شود تا داوطلبان به این موسسات اعتماد پیدا کنند و فریب به این موسسات را بخورند. در بسیاری از موارد دیده شده است که این افراد با دریافت هزینه های هنگفت که به عنوان بیعانه از داوطلبان آنها را فریب می دهند و در انتها هیچ سوالی را در اختیار داوطلبان قرار نمی دهد..

در نتیجه تنها منجر می‌شود که داوطلب ضرر مالی بسیار زیادی را ببیند و از طرفی برخی از موسسات و افراد مدعی هستند که میتوانند پس از برگزاری کنکور داوطلبان را در یکی از دانشگاه‌های برتر ثبت نام کنند و صندلی دانشگاه را به داوطلب بفروشند. برای مثال یکی از مواردی که در سال‌های اخیر با آن مواجه شدیم فروش صندلی دانشگاه های برتری همچون دانشگاه تهران است.

به عنوان مثال یک موسسه بیان می کند که صندلی دانشگاه شهید بهشتی را در رشته دندانپزشکی یا پزشکی به قیمت به فروش می رساند. پس از جلب اعتماد داوطلب به این موسسات روند کار این گونه طی می شود که در ابتدا برای مثال مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عنوان بیعانه آن گرفته می‌شود و مابقی آن پس از پذیرش داوطلب در دانشگاه دریافت میشود.

این افراد و موسسات پس از دریافت ۲۰ میلیون تومان بدون گرفتن هیچ صندلی برای آن داوطلب از او کلاهبرداری می‌کنند در واقع آن موسسه تنها به دنبال همان ۲۰ میلیون تومان از تعدادی از افراد میباشد. تاکنون بسیاری از این موسسات تنها به دنبال کلاهبرداری و دریافت مبالغ زیادی از داوطلبان بودند اما در سال های اخیر متاسفانه شاهد لو رفتن سوالات کنکور پیش از برگزاری آزمون هم بوده ایم.

اما به گفته سازمان سنجش هیچ یک از سوالات کنکور تاکنون لو نرفته است و داوطلبان نتوانستند پیش از برگزاری آزمون به آنها دسترسی داشته باشد. اما متاسفانه اخبار حاکی از لو رفتن این سوالات دقیقاً پیش از برگزاری کنکور ۱۴۰۱ است که متاسفانه سوالات کنکور با کیفیت بسیار بالایی در فضای مجازی منتشر شد. به گفته رئیس سازمان سنجش تاکنون ۱۲ شبکه بزرگ تقلب به کنکور با امکانات بسیار بالا  دستگیر شدند تا امنیت برگزاری کنکور بالا برود.

سوالات کنکور 1401 را در این لینک مطالعه کنید.

از طرفی در کنکور دی ماه ۱۴۰۱ با قطع اینترنت در مناطق برگزاری کنکور از تقلبات و لو رفتن سوالات جلوگیری شد. تنها چیزی که باعث لو رفتن سوالات کنکور و یا فروش آنها میشود مبالغ بسیار زیادی است که از فروش سوالات به دست می آید طبق خبرهایی که هم اکنون در دسترس داریم بتازگی افراد سوالات کنکور را در ازای دریافت ارز دیجیتال به فروش می رسانند.

این موضوع باعث دریافت مبلغ بسیار بسیار زیادی برای این افراد و موسسات می شود اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا هیچ گونه مجازات برای افرادی که سوالات را می خرند و به فروش می رسانند وجود ندارد در قسمت بعدی به مجازات فروش سوالات کنکور می پردازیم.

آیا فروش سوالات کنکور جرم است؟

باید بدانید که فروش سوالات کنکور جرم است و در میان همه جرایمی که هر روز در کشور اتفاق می‌افتد بعضی از افراد و موسسات با فروش و خرید و سوالات کنکور و یا سوالات امتحانی مرتکب جرمی شود در نتیجه این افراد شامل مجازات میشوند.

از طرفی همانطور که فروشنده سوالات کنکور و یا سوالات امتحانی به علت برهم زدن آرامش داوطلبان شامل مجازات می‌شوند خریدار سوالات نیز مرتکب جرم شده و او نیز شامل مجازاتی میشود. افرادی که سوالات را خریداری می کنند ممکن است به جزای نقدی یا حبس محکوم شوند.

برای مطالعه بیش تر درباره فروش سوالات کنکور 1401 بر روی لینک کلیک کنید.

مجازات خرید و فروش سوالات کنکور

ماده ۵۴ قانون اعلام میکند که هرکس سوالات امتحانات نهایی و یا سوالات امتحانات مسابقه ورودی موسسات آموزشی را افشا کند اعم از این که مورد استفاده قرار گرفته یا نگرفته باشد به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محکوم می شود و در صورتی که مرتکب از کارکنان دولت باشد علاوه بر مجازات مذکور به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم میشود.

بنابراین ماده قانونی متوجه می‌شویم که مجازات افشای سوالات امتحانی برای افراد عادی تعقیبی از شش ماه تا سه سال است و برای افرادی که کارکنان دولت هستند تعطیلی از شش ماه تا سه سال به علاوه انفصال دائم از خدمات دولتی میباشد. 

همچنین یکی دیگر از مواردی که به عنوان موارد ممنوعه و تخلف محسوب می شود عضویت داوطلبان در گروه ها و کانال های مجازی مدعی تقلب می باشد و و منجر به محرومیت آنان از آزمون می شود از طرفی اگر فردی در این گروه ها اقدام به ارسال مدارک و یا هرگونه پرداخت وجه نماید علاوه بر محرومیت از آزمون مشمول مجازات‌های بیشتر قانونی خواهد شد.

کنکوری های عزیز برای اطلاع از جدیدترین اخبار تحصیلی و کنکوری در اینستاگرام آکو عضو شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا