انتخاب رشته کنکور سراسری

محرومیت های انتخاب رشته ۱۴۰۳

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در ادامه به بررسی شرایط انتخاب رشته 1403 و محرومیت های انتخاب رشته 1403 می‌پردازیم. داوطلبان در بازه زمانی ۱۴ شهریور تا ۱۸ شعریور مهلت دارند برای وارد کردن کدرشته‌های انتخابی خود و تا ۸ نوبت امکان ویرایش آن را دارند و پس از ۱۸ شهریور سازمان سجش مهلت وارد کردن کدرشته ها در فرم انتخاب رشته را تا بیستم شهریور ماه تمدید کرده‌است. همچنین نتایج نهایی انتخاب رشته ۱۴۰۳ در نیمه دوم مهرماه برای داوطلبین اعلام می‌شود.

محرومیت انتخاب رشته 
انتخاب رشته
محرومیت های انتخاب رشته ۱۴۰۳ 4

موارد محرومیت‌های جدید انتخاب رشته ۱۴۰۳

محرومیت های انتخاب رشته و شرکت در کنکور از موضوعات مهم در فرایند انتخاب رشته است. هر سال با انتشار دفترچه انتخاب رشته از سمت سازمان سنجش شما با مطالعه دفترچه می‌توانید موارد محرومیت های انتخاب رشته را مطالعه کنید و بر اساس این موارد انتخاب رشته خود را انجام دهید تا با اطلاع از این محرومیت ها در انتخاب رشته و دوباره شرکت کردن در کنکور به مشکل نخورید.

در ادامه به بررسی تمامی موارد محرومیت های انتخاب رشته می‌پردازیم. همچنین می‌توانید در سایت آکو از شرایط جدید کنکور برای سال آینده مطلع شوید. برای اقدام به رفع مورد محرومیت خود باید در سایت سازمان سنجش درخواست بدید و

شرکت دوباره کنکور برای دوره روزانه

اگر در دوره های رزانه، فرهنگیان و بورسیه قبول شده‌اید، تفاوتی ندارد در دوره قبولی خود ثبت نام می‌کنید یا خیر؛ برای سال آینده نمی‌توانید در همان کدرشته قبولی سال گذشته خود شرکت کنید و از انتخاب آن در انتخاب رشته محروم هستید.

  • طبق مصوبه ۲۰۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ از سال ۱۴۰۴ به بعد، پذیرفته شدگان تمام دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، اعم از رایگان و غیر رایگان و پذیرفته شدگان تمام دوره‌های آموزش رایگان(دوره های روزانه، محروم، فرهنگیان و بورسیه) در تمامی آزمون‌ها و رشته محل‌ها که پذیرش آن‌ها با آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال قبل صورت گرفته، چه در دانشگاه یا موسسه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در همان آزمونی که در آن پذیرفته شده‌اند را در سال بعد ندارند. در صورت تمایل شرکت مجدد در آزمون دو سال بعد از سال قبولی، باید قبل از شروع زمان ثبت نام آن آزمون، از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند. به عبارت دیگر چنانچه در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی اعم از رایگان و غیررایگان(تمامی دوره‌ها شامل روزانه، نوبت دوم، تعهدی، محروم، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و . . . ) یا در رشته‌های پذیرش با آزمون تمامی گروه‌های آزمایشی در دوره‌های آموزش رایگان(شامل دوره‌های روزانه، محروم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، بورسیه) پذیرفته شوید، چه در دانشگاه قبولی ثبت نام کرده یا ثبت نام نکنید، اجازه شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را ندارید و برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ باید قبل از شروع زمان ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ از دانشگاه یا موسسه قبولی، انصراف قطعی دهید.

‎قبولی‌های ۱۴۰۲ در انتخاب رشته ۱۴۰۳

اگر شما در کنکور و انتخاب رشته سال 1402 شرکت کرده‌اید و مجددا در آژمون سراسری انتخاب رشته سال 1403 هم شرکت کرده‌اید و در هر دو سال قبول شده‌اید، قبولی شما در سال 1402 لغو می‌شود و قبولی شما در سال 1403 لحاظ می‌شود.

  • داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پذیرفته شده و در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیز پذیرفته می‌شوند، قبولی سال ۱۴۰۲ آنان لغو شده و اجازه ادامه تحصیل در کدرشته محل قبولی سال قبل را ندارند.

استعدادهای درخشان

برخی از داوطلبین قصد شرکت و ادامه تحصیل در دو دانشگاه و یا دو رشته را دارند که تنها داوطلبان استعداد درخشان این امکان را دارند. همچنین دانشجویانی که در دسته بندی استعدادهای درخشان طبق آیین نامه استعدادهای درخشان وزارت علوم قرار دارند، می‌توانند در مقاطع بالاتر هم به صورت مستقیم و بدون نیاز به شرکت در آزمون، ادامه تحصیل دهند. شرایط این دانشجویان بسته به دانشگاه متفاوت است و نیاز است از زمان و نحوه ثبت نام آگاهی کامل داشته‌باشید.

‎محرومیت در انتقالی

نکته ای که برای انتخاب رشته امسال باید مد نظر داشته باشید و از موارد محرومیت است عدم امکان جا به جایی بین دوره های روزانه است به این معنا که شما نمی توانید از دوره قبول شده روزانه خود به رشته روزانه دیگری انتقالی بگیرید. همچنین انتقال در برخی موارد مانند انتقال از دوره نوبت دوم به دوره روزانه انتقالی بگیرید.

منع شرکت در کنکور

یکی از محرومیت های انتخاب رشته سال های گذشته منع شرکت در کنکور برای داوطلبانی بوده است که از سال تحصیلی ۶۳ به بعد دوبار در کنکور سراسری شرکت کرده و در دانشگاه روزانه قبول شده‌اند؛ اما از انتخاب رشته ۱۴۰۳ ممنوعیت ثبت نام کنکور افرادی که از سال ۶۴ دوبار در کنکور سراسری برای دوره روزانه مقطع کارشناسی برداشته شده است.

طرح‌های اجباری انسانی

فارغ‌التحصیلان رشته‌ای پزشکی که طرح‌های نیروی انسانی اجباری را شامل میشود ، این طرح ها را باید به صورت اجباری انجام دهند اما در رفع محرومیت امسال داوطلبانی که دارای طرح های اجباری هستند، در صورت قبولی در یکی از رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانزشکی می‌توانند به ادامه تحصیل خود بپردازند و خدمات قانون خدمت خود را بعد از به پایان رساندن تحصیل خود با تعهدات دوره خدمت جدید انجام دهند. اما اگر قبولی شما در سه رشته ذکر شده نیست، برای ادامه تحصیل خود باید ابتدا طرح خود را بگذرانید.

منع نظام وظیفه

داوطلبان آقا که در مقاطع کاردانی و یا کارشناسی فارغ التخصیل شدند و دارای منع نظام وضیفه هستند، در سال های گذشته نمی‌توانستند در کنکور سراسری شرکت کنند و تنها می‌توانستند در دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و یا کارشناسی ارشد ود ادامه تحصیل دهند. در رفع محرومیت امسال داوطلبان می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و اگر در یکی از رشته های دکتری عمومی( پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و یا کارشناسی ارشد پیوسته قبول شوند، می‌توانند برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند.

همچنین داوطلبانی که قبل از اعلام نتایج نهایی وارد مشمولیت نظام وظیفه می‌شوند، ممنوعیت تحصیل داشتند، برای رفع محرومیت کنکور باید در زمان تعیین شده دفترچه اعزام به خدمت را پر کنند و به صورت همزمان در کنکور سراسری و انتخاب رشته سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی در دانشگاه از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

مشاوره تحصیلی آکو

در ادامه بحث محرومیت های انتخاب رشته، برای اطلاع از تمامی نکات مهمی که در فرایند انتخاب رشته به شما کمک می‌کند و آگاهی از اطلاعات کلی و جامع مورد نیاز انتخاب رشته صحبت با مشاور تحصیلی با تجربه در این زمینه به شما کمک می‌کند. تیم مشاوره تحصیلی آکو با استفاده از بهترین نرم‌افزار انتخاب رشته به شما کمک می‌کند تا دقیق‌ترین نتیجه را زا انتخاب رشته کنکور خود در مهلت باقی مانده داشته‌باشید و با توجه به رتبه و ترازی که کسب کرده‌اید بهترین چینش و اولویت بندی را برای فرم خود داشته‌باشید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر از انتخاب رشته و دیگر اخبار کنکور و دسترسی به نمونه سوالات و جزوات مختلف می‌توانید کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو را دنبال کنید.

کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن