پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

۷ نکته برای اینکه مدرسه و کنکور رو باهم مدیریت کنی!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

خیلی از بچه های کنکوری بعد از شروع مدارس برای بالا نگه داشتن ساعت مطالعه اشون به مشکل بر میخورن و کسی هم ندارن که درست و حسابی بهشون راهکار بده و باعث میشه برنامه ریزی برای مدرسه و کنکور باهم به مشکل بخوره. از طرفی تکالیف مدرسه هست که باید انجام بدی و از طرفی مدرسه و کلاس هایی که میری باعث میشه مقدار زیادی از تایم مفید مطالعه ات گرفته بشه.

ببین شما روزی حداقل ۵ ساعت مدرسه ای و خیلی طبیعیه که برنامه ریزی کنکور دوازدهمی ها در اوایل شروع به مشکل بخوره و ساعت مطالعه اتون بیاد پایین ولی مهم اینه که بتونی این کاهش ساعت مطالعه رو کنترل کنی از یه حدی بیشتر نشه و ضمنا از این بازه افت ساعت مطالعه زود عبور کنی و دوباره به حالت عادی برگردی.

البته که تو تنها کسی نیستی که در برنامه ریزی کنکور در مدرسه به مشکل خوردی و همه بچه های دوازدهمی هم همین شرایط رو تجربه کردن. البته میدونید که اکثر بچه هایی که رتبه برتر میشن، پشت کنکوری و سال دومی هستند اما به هرحال سال دوازدهم باید مدرسه و کنکور رو باهم هندل میکرد.

اگه با این چالش داری دست و پنجه میکنی، در ادامه هفت راهکار درباره برنامه ریزی کنکور و مدرسه برای دوازدهمی ها آورده ایم که میتواند در این بازه برای رسیدن به شرایط بهتر به شما کمک کند. با تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو همراه باشید.

برنامه ریزی ویژه دوازدهمی ها برای کنکور و مدرسه

۳راهکار اولیه برنامه ریزی هماهنگ مدرسه و کنکور

در اولین مرحله همونطور که بهتون گفتم باید بپذیرید که این شرایط فقط برای شما نیست و همه همکلاسی ها همه بچه ها دوازدهمی همین استرس و افت رو دارن تجربه میکنن. اما تو به عنوان یک دانش آموز آگاه که مشاور تحصیلی داره برای اینکه مدرسه و کنکورت هماهنگ باشه:

  • برنامه هفتگی رو قبل از شروع هفته آماده کن

یعنی بشین برنامه ریزی کن که باتوجه به درس هایی که توی مدرسه داری و تکالیفی که بهت دادن دقیقا چند ساعت نیاز به کار و درس خوندن برای مدرسه داری و اون رو در بین روز ها متناسب با کار هر روز همان روز پخش کن! برای کنکورت هم همینطور ببین چقدر باید پیش روی کنی و چقدر تست بزنی تا براش ساعت روزانه تعیین کنی. (اگه بر اساس آزمون های آزمایشی داری برنامه ریزی میکنی خیلی راحت تر میتونی این کار رو انجام بدی!)

ضمنا یادت نره که هرروز که بیدار میشی برنامه دقیقت رو یادداشت کنی تا بدونی در هر ساعتی از شبانه روز داری چیکار میکنی و این کار هایی که میکنی باید جزو باکس های سه گانه کنکوریت باشه حتما!

مثلا اگه ساعت ۱ از مدرسه میرسی خونه اینطور برنامه بریز که از ۱ تا ۲ استراحت کنم. ۲ تا ۴ ساعت مطالعه دارم و ۴ تا ۴.۴۵ دقیقه میتونم استراحت کنم و میان وعده ام رو بخورم. از ۴.۴۵ تا ۶.۳۰ پارت دوم درس خوندن من هست و تا اینجا تقریبا ۴ ساعت مطالعه ام تکمیل شده و مابقی ساعت های روز رو تا ۱۲ شب به همین منوال برنامه ریزی میکنم که ساعت های مطالعه و ساعت های استراحتم مشخص باشه.

تعهد داشتن به برنامه نتیجه عملی بودن و اصولی بودن اون برنامه است و مطمئن باش که اگه برنامه ای متناسب با توانایی هات بچینی عمل کردن بهش نه تنها سخت نیست بلکه لذت بخش هم هست.

البته اگه به افسردگی کنکور دچار شدی قضیه ات متفاوته و باید حتما با مشاور صحبت کنی تا بتونی از این مرحله و وسواس مطالعاتی که احتمالا داری عبور کنی.

مشاور رتبه های برتر 1402
  • سعی کن حتما قبل از مدرسه رفتن یا در طول زمان مدرسه یک وعده مطالعاتی داشته باشی

ببین وقتی تو تایم مطالعاتیت رو قبل از مدرسه شروع کردی یعنی انگیزه داری و وقتی انگیزه برای به پایان رسوندن این تایم مطالعاتی شروع شده داری راحت تر میتونی بعد از مدرسه درس خوندن رو شروع کنی. یعنی قبل از اینکه بری مدرسه( به شرطی که شب طبق برنامه ۱۰.۳۰ خوابیده باشی، زودتر بلند شو و یک وعده مطالعاتی رو از ساعت مثلا ۵ تا ۷ که میخوای بری مدرسه بچین.

اگر خیلی برات سخته حداقل یکی از روتین های درسی کنکور مثل ۱۰ تست استوکیومتری یا مطالعه حفظیات فیزیک یا اگه انسانی هستی تاریخ ادبیات رو بذار قبل از مدرسه رفتنت در حد نیم ساعت. اینطوری راحت تر میتونی کنکور و مدرسه رو باهم کنترل کنی.

با این کار نیم ساعت از تایمی که باید برای روتین درسی هر شب بذاری کم میشه و در عوض میتونی این نیم ساعت رو به ساعت مطالعاتی روزانه ات استفاده کنی. این درواقع یه جور پس انداز زمان هست که داریم باهم انجام میدیم.

همیشه یادت باشه که هیچکس نمیتونه ساعت مطالعه اش رو یکه و دو ساعت افزایش بده و همین نیم ساعت یا حتی یک ربع اضافه کردنه که میبینی یهو توی یک ماه به جای ۱۰ ساعت در روز داری دوازده ساعت درس میخونی و مدرسه و کنکور رو باهم پیش میبری!

  • وقت های تلف شده ات رو بشناس و براشون یک فکر درست و حسابی بکن!

خیلی از ماها این مدلی هستیم که درس میخونیم ها ولی مثلا از ساعت ۳ که شروع کردیم تا ساعت ۱۰ شب کلا ۳ ساعت درس خوندیم! یعنی ۴ ساعت وقت تلف شده داریم که نمیدونیم کجا رفته و چیکار کردیم! برای اینکه این زمان های اتلافی رو بشناسی کافیه یه کار کوچیک بکنی.

مشاوره تحصیلی کنکور

استراحتی که بعد از مدرسه نیاز داری رو در نظر بگیر و بعد ببین ساعت چند میخوابی. حالا فاصله بین این دوتا چند ساعته؟ و تو در روز چند ساعت درس میخونی؟ تفاوت ساعت مطالعه و ساعت آزادی که بعد از مدرسه تا خواب داری میشه وقت تلف شده درس خوندن تو. واقعا هم درسته که بگیم کل روز داشتم درس میخوندم اما ساعت مطالعه بالا نمیره چون:

یک نقطه ای از برنامه روزانه ات دچار مشکله و این نقطه ضعف داره برنامه درسیتو بهم میزنه.

برای اینکه این نقطه ضعف رو پیدا کنی یک هفته هر کاری که در طول روز میکنی رو با ساعتش ریزی بریز و با جزئیات توی یک برگه بنویس! آخر هفته که به این برگه نگاه کنی میبینی که ایراد کارت کجاست!

  • وسواس مطالعاتی داری و مثلا یک گفتار از زیست رو ۱ ساعت طول میکشه بخونی؟
  • با موبایل زیاد کار میکنی؟
  • کلاس ها بیشتر وقت و انرژیت رو میگیرن؟
  • خونوادت هی صدات میکنن یا کارایی برات میتراشن که زمان درس خوندنت رو هدر میده؟
  • زیاد استراحت میکنی و تموم کردن زمان استراحت برات سخته؟
  • نشخوار فکری درای و دائم داری به آینده و کنکور و مدرسه و … فکر میکنی به جای درس خوندن؟
  • هر دلیل دیگری که در برنامه شخصی تو دیده میشه…

برای اینکه راحت تر دلیل اتلاف وقت مطالعه ات رو بشناسی روزت رو به سه بازه صبح و ظهر و شب تقسیم کن(اگه مدرسه داری فقط ظهر و شب میمونه که باید بررسیشون کنی! و ببین توی این بازه های حدودا ۴ ساعته هرکدوم تو چند ساعت درس خوندی و اینطوری میفهمی که چکه برنامه از کجاست و همونجا رو به صورت بازه های ۱۵ دقیقه ای ترمیم میکنیم.

یعنی اول سعی میکنیم توی بازه ظهر به جای ۲ ساعت تایم تلف شده ۱.۴۵ دقیقه تایم تلف شده داشته باشیم و به جای آن ۱۵ دقیقه زمان مطالعاتیمون رو بیشتر کنیم! و به همین ترتیب یک ربع یک ربع نهایتا وقت تلف شده مون رو (درصورت امکان) به صفر میرسونیم.

اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور

۴ تکنیک تکمیلی برای کنترل کنکور و مدرسه به صورت همزمان

  1. ساعت مطالعه باید یک محدوده مشخص و ثابت داشته باشه. یعنی مثلا یک دانش آموزی برنامه اش روی روزانه ۵ ساعت فیکس شده و نباید یک روز ۱۰ ساعت درس بخونه و یک روز اصلا درس نخونی! چرا؟ چون ما باید دقیقا بدونیم که روزمون چقدر جا داره برای اضافه کردن زمان مطالعاتی و کجای برنامه جای خالی داره.

پس اگه ازین آدم هایی هستی که بعضی روز ها جو گیر میشن و عذاب وجدان میگیرن و کلی درس میخونن و روز بعد کلا بیخیال درس خوندن میشن، یا اگه بعضی روزا که بیکاری یهو میخوای دیروزی که درس نخوندی رو جبران کنی و به جای ۸ ساعت ۱۶ ساعت درس بخونی بدون که داری مسیر غلطی رو پیش میری و همین الان جلوشو بگیر!

۲. برای اینکه برنامه مدرسه و کنکورت هماهنگ بشه همین الان اقدام کن! پشت گوش ننداز و هی نگو یه ساعت دیگه پا میشم یا این فیلم تموم بشه یا این خوراکی رو بخورم میرم. ساعتی که باید شروع کنی مشخصه و تو موظفی دقیقا توی همون ساعت شروع کنی.

همیشه توی برنامه ریزی کنکور دوازدهمی ها این مشکل رو داریم که بچه ها فکر میکنن هنوز وقت دارن ولی خیلی زود میفهمن که این ۲۵۰ روز باقی مانده به سرعت برق و باد داره میگذره و تلاش کردنه که باعث پیشرفت میشه نه استرس!

اگه یک روز به هر دلیلی از برنامه ات عقب موندی، کمالگرا نباش و نگو از فردا سر ساعت شروع میکنم یا از ساعت ۵ که تایم عصرم شروع میشه میرم پای درس. تو باید همون لحظه ای که یادت میوفته درس خوندن رو شروع کنی و سعی کن از تایم های استراحتت کم کنی و اون ساعتی که شروع نکردی رو جبران کنی!

اگه انقدر زیاد جا موندی که نمیتونی توی یک روز جبرانش کنی میتونی به صورت یک ربع یک ربع زمان از دست رفته رو تقسیم کنی و در ساعت های استراحت چند روزت اون رو جبران کنی و از برنامه هفتگیت به خاطر یک روز دیر بیدار شدن یا حوصله نداشتن عقب نمونی.

با وجود کمالگرایی نمیتونی مدرسه و کنکور رو باهم هماهنگ کنی!

۳.همیشه برای شروع درس خوندن دنبال انگیزه نباش! اگه بخوای تو این بهبوهه مدرسه و کنکور هی به دنبال انگیزه و روز هایی که حالت خوبه و روز قشنگ و روز تعطیل برای ۱۲ ساعت درس خوندن بگردی که کلا باید بیخیال شی! پس بدون که تلاش کردن نباید به حالت بستگی داشته باشه. باید شرایط رو بپذیری و با هر حالی که داری شروع کنی و میبینی که حال خودش میاد به جمع تو و درسات اضافه میشه.

هر روزی که به کار های اون روزت برسی و طبق برنامه ات عمل کنی میبینی که روز بعدی انگیزه بیشتری برای بیدار شدن و تجربه حس خوبه به هدف رسیدن داری!

مثل کسی که باید بره سر کار! نمیتونه بگه امروز خوابم میاد نمیرم یا امروز چون حوصله ندارم دیرتر میرم چون اون شخص داره در ازای رعایت مقررات و انجام دادن کار مشخصی حقوق دریافت میکنه و تو هم در ازای اجرای برنامه درسی و هماهنگ کردن درس برای مدرسه و کنکور به مزدت (یعنی موفقیت در کنکور) میرسی! ا

اگه بخوای تنبل بازی در بیاری میبینی که کنکور هم موقع حقوق دادن تنبل بازی در میاره و یهو بجای رتبه ۱۰۰۰ بهت رتبه ۱۰.۰۰۰ داد!

۴. در برنامه ریزی کنکور دوازدهمی ها باید حداقل های منطقی داشته باشی برای ساعت مطالعه ات. یعنی باتوجه به ساعت های مدرسه و ساعت های بیکاریت یه تایمی رو برای خودت به عنوان حداقل ساعت مطالعه در نظر بگیری.

مثلا اگه شما کلا ۹ ساعت توی خونه هستید، باید از این ۹ ساعت ۶ ساعت رو درس بخونی و اگه کمتر از اون باشه باید تنبیه بشی و مثلا تا فردا گوشی نداشته باشی! و اگه بی برنامه بیشتر درس خوندی به خودت جایزه بده! میتونی یک خوراکی خوشمزه بخری یا یک بیرون و گردش حسابی با دوستات داشته باشی.

بعد از اینکه تونستی به حداقل منطقی خودت برسی، حالا نوبت هماهنگ کردن مدرسه و کنکور برای بالا بردن تایم مطالعه است. اول ۶ ساعت رو بکن ۶ ساعت و نیم، بعد ۷ ساعت و همینطور اضافه کن ساعت مطالعه ات رو تا به جایی برسی که علاوه بر هماهنگی مدرسه و کنکور ساعت مطالعه ات هم به ۸ ساعت برسونی.

که البته این اضافه کردن ساعت نه به صورت روزانه بلکه به صورت هفتگی یا گاهی مواقع حتی دو هفته ای یکبار انجام بشه!

برای برنامه ریزی کنکور دوازدهمی ها باید از حواشی کنکور فاصله گرفت

ببین یه چیزی بهت بگم، یک مشاور برنامه ریزی انتخاب کن و برای کل سال از اون آدم کمک بگیر! میدونم که هزار و یک کانال تلگرامی برای مشاوره کنکور وجود داره و همشون هم مشاور رتبه های برتر کنکور بودن و الان هی وسوسه میشی از این مشاور به اون مشاور بری و فکر میکنی یکی میتونه معجزه کنه و دیگری نمیتونه!

ولی بدون که همه مشاورا قراره درباره هماهنگی مدرسه و کنکور همین حرفا رو بهت بزنن و کسی قرار نیست معجزه کنه و ساعت های مدرسه رو کم کنه یا یک روز رو بیشتر از ۲۴ ساعت کنه برات!

پس نکات گفته شده درباره هماهنگ کردن برنامه مدرسه و کنکور که در همین مطلب با دقت و مثال گفتیم رو همین الان یادداشت کن و برنامه ات رو از همین الان بر اساس نظرات یک مشاور باتجربه بنویس!

لازم نیست حتما از شنبه برنامه بنویسی! تو یک آدم منحصر به فردی و میتونی اول هفته ات رو از پنجشنبه شروع کنی و برنامه ات رو از امروز عملی کنی! برای دریافت مشاوره بیشتر برای هماهنگی مدرسه و کنکور خودتون میتونید از طریق شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ با پشتیبانان ما در ارتباط باشید و یا کانال تلگرام تیم مشاوره آکو را دنبال کنید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا