پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

مصوبه کنکور پیوست عدالت ندارد

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

مصوبه کنکور پیوست عدالت ندارد. کنکور از ابتدای ورودش به کشور ما به عنوان ابزاری برای سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، همراه با استرس و اضطراب بوده است. علاوه بر این بسیاری از کارشناسان معتقدند اینکه سرنوشت افراد را در چند ساعت و با چند تست مشخص کنیم، روشی علمی و صحیح نیست.

شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی دید قوانین حذف کنکور و سنجش و پذیرش دانشجو مصوب مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۸۶ و ۹۲ عملاً از سوی نظام آموزشی کشور قابلیت اجرایی پیدا نکرده، این بار خود دست به کار شده و طرح هشت ماده‌ای «ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی» را تدوین کرد و در اواخر دولت دوازدهم یعنی تیرماه ۱۴۰۰ به تصویب ‌رساند. 
براساس مواد مختلف این مصوبه جدید که باید از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود، در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰درصد و سهم کنکور ۴۰درصد خواهد شد.
علاوه بر این، کنکور سراسری مختص دروس تخصصی خواهد بود و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.

همچنین کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود. ضمن اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند یک حدنصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

اما مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در همان آغاز راه با خود کلی پرسش و ابهام آفریده است. به‌گونه‌ای که انگار طلسم جادویی کنکور شکستنی نیست و خیلی نمی‌توان نقش آن را در سرنوشت جوانان این مرزو بوم کم کرد.

عدالت آموزشی

در ادامه خبر مصوبه کنکور پیوست عدالت ندارد، مهرداد ویس‌کرمی گفت: به عبارت دیگر وظیفه شورای عالی، سیاست‌گذاری است و مجلس هم وظیفه قانون‌گذاری را به عهده دارد. چون نهاد مجلس از قبل به موضوع ساماندهی کنکور ورود کرده بود و حق تقدم در قانون‌گذاری را هم دارد در نتیجه شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان ابتدا نباید وارد این موضوع می‌شد. البته این شورا هر از گاهی اقدام به قانون‌گذاری می‌کند که این نخستین اشکالی است که به لحاظ کبروی به آن داریم. 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه مصوبه یاد شده به لحاظ موضوعی هم ایراد دارد، می‌افزاید: به‌تازگی رئیس سازمان سنجش در جلسه «شورای سنجش و پذیرش» می‌گفت الان برای سنجش و پذیرش دانشجو دو قانون وجود دارد که یکی از آن‌ها مصوبه مجلس و دیگری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این سازمان نمی‌داند باید به کدام یک از آن‌ها عمل کند چون یکی از این قوانین می‌گوید معدل سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها تأثیر مثبت دارد و آن دیگری می‌گوید تأثیر قطعی دارد. ویس‌کرمی گفت: براساس قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند مصوبه‌ای داشته باشد که قوانین عادی مجلس را نقض کند. 

وی سپس از بُعد اجرایی به مصوبه جدید «نظام سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی» می‌پردازد و می‌گوید: به لحاظ اجرایی هم نخستین نکته‌ای که براساس این مصوبه ذبح می‌شود، عدالت آموزشی است. مثلاً فرض کنید دانش‌آموزان استان سیستان و بلوچستان که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند و حتی چندان از معلم با کیفیتی هم برخوردار نیستند و براساس ارزیابی‌های کارشناسی میانگین معدلشان در امتحانات نهایی بین ۱۳ تا ۱۵ است، باید با دانش‌آموزان تهرانی که بسیاری از آن‌ها فقط برای ورود به یک مدرسه ۵۰میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کنند و با معدل ۲۰ در امتحانات نهایی قبول می‌شوند، رقابت کنند. یعنی در اینجا ۵ نمره اختلاف در معدل با تأثیر قطعی داریم که این رقم حتی با لحاظ کردن سهمیه مناطق هم جبران‌پذیر نیست چه رسد به اینکه سهمیه مناطق هم لحاظ نشود که این موضوع با عدالت آموزشی سازگار نیست.

وی می‌گوید: نه تنها برای سال ۱۴۰۲ بلکه برای چندین سال بعد هم زیرساخت‌های لازم را برای پیاده کردن این مدل سنجش و پذیرش دانشجو و اجرای مصوبه شورای عالی نداریم. یعنی وزارت آموزش و پرورش باید برای سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون نهایی برگزار کند که توان چنین چیزی را ندارد. علاوه بر این با ورود وسایل جدید به بازار، کنترل آزمون به منظور جلوگیری از تقلب در یک روز از سوی مجریان سخت شده است؛ حال تصور کنید چند آزمون در کشور توسط آموزش و پرورشی برگزار شود که گاهی در زیرساخت‌های اولیه مثل میز و صندلی هم کمبود دارد. 

وی می‌افزاید: اگرچه ما هم معتقدیم تمام شایستگی‌های یک فرد با کنکور مشخص نمی‌شود، اما این موضوع تا حدی طبیعی است. ضمن اینکه کنترل استرس هم یک نوع علم و مهارت است و افرادی باید پذیرش شوند که مهارت کنترل استرس  را داشته باشند. 

وی همچنین می‌گوید: بنده چنین پیوستی در مصوبه شورا ندیدم و اگر هم باشد مجلس در جریان آن نیست و این یکی دیگر از ایرادهای مصوبه یاد شده است و باید از این شورا پرسید پیوست عدالت آموزشی‌شان کجاست، البته ما همان موقع این ایراد را با شورا مطرح کردیم. 

مصوبه ضد عدالت آموزشی

سید مجید حسینی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به قدس می‌گوید: مصوبه یاد شده به نفع مافیای کنکور و طبقات بالای جامعه و از سوی دیگر به‌شدت به ضرر طبقات پایین جامعه است. وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه جدید سهم سابقه تحصیلی دانش‌آموز در کنکور سراسری دست بالاتر را دارد، می‌گوید: این موضوع یکی از ایرادهای اساسی این مصوبه است؛ چون موجب تبعیض و نابرابری در نظام آموزشی کشور می‌شود. ضمن اینکه وقتی ۶۰درصد سنجش دانشجو سوابق تحصیلی شود دیگر عملاً سازمان کنکور از بین می‌رود و به نفع افرادی که روابط دارند و می‌توانند در سیستم کنکور نفوذ کنند تمام می‌شود. بنابراین، این مصوبه ضد عدالت آموزشی است.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در خبر مصوبه کنکور پیوست عدالت ندارد سعی کردیم دید جامع و کاملی از این خبر را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا