پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعیدانشگاه های غیر انتفاعی

معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله با دانشگاه ادیان و مذاهب آشنا خواهید شد. دانشگاه ادیان و مذاهب جزو مراکز آموزشی است که فعالیت خودش را در سال 1387 شروع کرد. رشته های بسیار زیادی در این دانشگاه ارائه می شود که دانشجویان می توانند در هر یک از رشته های مورد نظر بطور حضوری یا غیر حضوری تحصیل کنند.

اگر سوالی دارید و یا به مشاوره نیاز دارید با شماره تلفن 02633408944 تماس گرفته و از خدمات مشاروه تحصیلی آکو مطلع شوپد.

معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب

از آنجایی که مذهب یکی از مسائلی است که همواره در طی سالیان طولانی وجود داشته و در تاریخ, تمدن و یا هنر کشورهای مختلف تاثیرات بزرگی گذاشته اهمیت مذهب را نمی توانیم نادیده بگیریم. در سال 1376 شمسی تعدادی از دانش آموختگان حوزه علمیه قم جمع شده و به مطالعات تخصصی بر سه رشته: ادیان ابراهیمی, ادیان شرق و مذاهب اسلامی پرداختند.

2 1

این افراد در طی مطالعات و تحقیق خود با زبان های عبری, سنسکریت, لاتین و .. آشنا شدند و تا سال 1383 به مطالعات خود بر ادیان و مذاهب ادامه دادند. به مرور و با تلاش های این گروه یک مرکز آموزشی عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب تاسیس شد که در سال 1387 به عنوان دانشگاه ادیان و مذاهب شناخته شده و پیشرفت کرد.

در این رشته دانشجویان به مطالعه و تحقیق می پردازند و به طور دقیق تر در سه حوزه شیعه شناسی, مطالعات تطبیقی و ادیان و مذاهب به بررسی می پردازند. یکی از نکات مهم ردباره این رشته آن است که بدلیل کم بودن منابع فارسی زبان, دانشجویان باید بتوانند منابع انگلیسی, عبری, لاتین, عربی و سنسکریت را مطالعه و بررسی نمایند.

برای آشنایی با رشته فلسفه و حکمت بر روی لینک کلیک کنید.

تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب

افرادی که به رشته ادیان و مذاهب علاقمند هستند می توانند در آزمون های کارشناسی, کارشاسی ارشد و دکتری سازمان سنجش شرکت کنند و مطالعه در این دانشگاه هم بطور حضوری و هم بطور غیر حضوری امکان پذیر است.

ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

تدریس بصورت غیر حضوری با استفاده از کتابخانه دیجیتال, پورتال آموزش الکتریکی و … بوده و تلاش بر آن است که تمامی امکاناتی که در تدریس حضوری استفاده می وشد در تدریس و اراده غیرحضوری نیز استفاده شود. محوطه اصلی این دانشگاه نیز در شهرک پردیسان قم بوده و جزو دانشگاه های غیر انتفاعی بشمار می رود.

چه توانایی هایی را در این دانشگاه بدست می آورید؟

دانشگاه ادیان و مذاهب اولین دانشگاهی است که بصورت تخصصی در این حیطه کار می کند. دانشجویان در طی تحصیل خود در این دانشگاه و در رشته های مختلف آن توانایی هایی را بدست می آورند که در این قسمت بطور خلاصه تعدادی از این توانایی ها را بررسی می کنیم.

  • توانایی انجام پژوهش و مطالعات بنیادی, کاربردی و تطبیقی در حیطه ادیان و مذاهب
  • توانایی صحبت درباره ادیان و مذاهب و نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر
  • برقراری ارتباط با دین پژوهان
  • تخصص در ادیان و مذاهب
  • چاپ و نشر, اطلاع رسانی درباره ادیان و مذاهب

دانشکده و رشته های دانشگاه ادیان و مذاهب

در حال حاضر این دانشگاه 11 دانشکده دارد که بطور کلی 40 رشته در دانشگاه ارائه می شود. رشته های این دانشگاه به سه زبان انگلیسی, فارسی و عربی تدریس می شود که علاوه بر آن آشنایی با زبان های دیگر نکته مثبتی است. در ادامه دانشکده های این دانشگاه را معرفی می کنیم:

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مذاهب
دانشکده زن و خانواده
دانشکده دین و هنر
دانشکده ادیان
دانشکده حقوق
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده عرفان
دانشکده فلسفه
دانشکده و ارتباطات

نکته قابل توجه درباره سه دانشکده شیعه شناسی, زن و خانواده و عرفان منحصر به فرد بودن آن است. و با وجود آن که 19 رشته این دانشگاه در سایر دانشگاه های کشور ارائه می شود اما همچنان هیچ دانشگاهی غیر از دانشگاه ادیان و مذاهب همه این رشته ها را در کار هم ارائه نمی دهد.

فعالیت های دانشگاه ادیان و مذاهب

در این قسمت دستاوردها و فعالیت هایی را که دانشگاه ادیان و مذاهب بدست آورده را بررسی می کنیم. فعالیت های دانشگاه شامل:

  • برگزاری نشست های مشترک
  • حضور هیئت های خارجی
  • دیدار با شخصیت های فرهنگی, سیاسی و علمی
  • امضای تفاهم نامه با مراکز آموزشی و فرهنگی
  • تبادل بین اساتید و دانشجوها
  • نشست و دوره های بین المللی

امکانات دانشگاه ادیان و مذاهب

با توجه به گستردگی این دانشگاه امکانات آموزشی و فرهنگی بالایی هم در آن وجود دارد. برای مثال کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب بیش از 100 هزار عنوان کتاب و 160 هزار مقاله دارد. به این ترتیب افرادی که در زمینه های اسلام شناسی, ایران شناسی و علوم انسانی به منابع نیاز دارند می توانند منابع مورد نیاز خود را در زبان های فارسی, انگلیسی, عربی, پهلوی, روسی, آلمانی و … بیابند.

همچنین این دانشگاه برای پرداختن به مسائل دین و حقوق بشر, در سال 1387 دفتر مطالعات ادیان و حقوق بشر را تاسیس کرد. که این دفاتر به کارهایی نظیر: حمایت از آثار پژوهی, تهیه و انتشار محتواهای مکتوب و تکمیل اسناد تخصصی دین و حقوق بشر می پردازد.

در نهایت نیز مایلیم تا استادان سرشناس دانشگاه ادیان و مذاهب را معرفی کنیم و لازم به ذکر است که سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه بوده و جزو استادان خوب دانشگاه هم می باشد:

  • سید حسن اسلامی اردکانی
  • مهدی فرمانیان
  • ابوالقاسم فنائی
  • علی آقانوری
  • محمد ملکی
  • نعیمه پورمحمدی

دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد

در سال 1397 با حوزه علمیه خراسان تفاهم نامه ای منعقد شد که طبق آن دانشگاه ادیان و مذاهب واحد مشهد شروع به فعالیت خود کرد. طیق این تفاهم نامه چهار دوره دکتری در رشته های دین پژوهی, مذاهب کلامی, شیعه شناسی و وهابیت شناسی و یک دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه ارائه می شود.

علاقمندان می توانند معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی را هم مطالعه کنند.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا