پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

آشنایی با رشته فلسفه و حکمت

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته فلسفه و حکمت اسلامی می پردازیم. رشته فلسفه و حکمت جزو زیر شاخه های رشته علوم انسانی است و متقاضیان کنکور انسانی می توانند برای انتخاب این رشته اقدام کنند. در ادامه مطلب بیش تر با شرایط تحصیلی, بازار کار, دروس رشته فلسفه و حکمت و …آشنا خواهید شد. در صورتی که می خواهید برای کنکور انتخاب رشته کنید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید. مشاوران آکو با توجه به شرایط تحصیلی و توانایی شما برنامه ریزی درسی مشخصی را تهیه کرده و به روند مطالعه و یادگیریتان کمک می کنند.

رشته فلسفه و حکمت اسلامی

همانطور که گفتیم رشته فلسفه و حکمت برای گروه انسانی می باشد. اما گاهی با رشته فلسفه و یا فلسفه و کلام اسلامی اشتباه گرفته می شود. لازم به ذکر است که این سه رشته با هم متفاوت هستند و در این مقاله درباره رشته فلسفه و حکمت اسلامی صحبت خواهیم کرد. هدف از ارائه این رشته تربیت افرادی است که بتوانند در فلسفه و حکمت اسلامی به تحقیق و بررسی پرداخته و تفکر اسلامی را عرضه کنند.

برای دیدن بهترین رشته های علوم انسانی بر روی لینک کلیک کنید.

داوطلبان و علاقه مندان به این رشته می توانند در دانشگاه های دولتی و آزاد تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند. دوره کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت تقریبا دو سال و نیم است که در نهایت دانشجویان با ارائه پایان نامه و گذراندن 32 واحد درسی فارغ التحصیل می شوند. افرادی که فارغ التحصیل رشته فلسفه وحکمت اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد هستند, می توانند با توجه به علاقه ای که دارند در رشته فلسفه و کلام یا فلسفه و یا الاهیات به تحصیل بپردازند. افرادی هم که می خواهند در حوزه علمیه تحصیل کنند می توانند در مقطع های سطح 3 و 4 این رشته را مطالعه کنند.

رشته فقه و حقوق اسلامی از رشته های مشابه به رشته فلسفه و حکمت اسلامی است که می توانید مقاله مربوط به آن را بخوانید.

تحصیل در رشته فلسفه و حکمت اسلامی

رشته فلسفه برای اولین بار در یونان باستان شناخته شد و در کشور هایی مانند ایران، مصر، هند، چین و یونان با بررسی و تحقیقات فراوان گسترش یافت. در حال حاضر رشته فلسفه و حکمت اسلامی در گرایشات زیادی در دانشگاه ها ارائه می شود. تعدادی از این گرایشات را در جدول زیر بررسی کرده ایم :

فلسفه و کلام اسلامیفلسفه و حکمت اسلامیحکمت هنر های دینی
فلسفه علوم اجتماعیفلسفه اقتصاد اسلامیمنطق با رویکرد فلسفی
فلسفه علم و فناوریفلسفه تعلیم و تربیتفلسفه علوم اجتماعی
فلسفه تحلیلیفلسفه دینفلسفه اخلاق
فلسفه اخلاق تطبیقیفلسفه تطبیقیفلسفه حقوق
فلسفه هنرفلسفه فیزیکمنطق فهم دین
اخلاقفلسفه دینفلسفه علم
88

در ادامه دروس رشته فلسفه و حکمت را در مقطع کارشناسی بررسی می کنیم. تعداد کل واحد های این رشته در مقطع کارشناسی ۱۳۵ واحد است که تعداد دروس عمومی این رشته ۱۰ واحد ، تعداد دروس پایه این رشته ۴۵ واحد و تعداد دروس تخصصی این رشته ۸۰ واحد است.

دروس تخصصیدروس پایهدروس عمومی
فلسفه اسلامی – کلامادبیات عربادبیات فارسی ۱
منطق – حکمت مشاءمنطق ۱زبان انگلیسی ۱
حکمت اشراق – حکمت عملیتفسیر قرآنتربیت بدنی ۱
عرفان نظری – حکمت فلسفه اسلامیفقهتعلیم و تربیت اسلامی
تاریخ فلسفه غرب – فلسفه معاصراصول فقهادبیات فارسی ۲
کلام جدید -فلسفه تطبیقی تاریخ تحلیلی اسلام ۱زبان انگلیسی ۲
فلسفه اخلاق – فلسفه تاریخفلسفه اسلامی ۱تربیت بدنی ۲
فلسفه علم – منطق ریاضیعلوم قرآن
تاریخ ادیانمتون فلسفی عربی جدید
زبان تخصصیتاریخ تحلیلی اسلام ۲

شرایط تحصیل در رشته فلسفه و حکمت اسلامی

هر رشته ای شرایط تحصیلی متفاوتی دارد. برای تحصیل در رشته فلسفه و حکمت اسلامی نیز لازم است تا دانشنامه کارشناسی موسسات آموزشی که مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری است داشته باشید. مجاز به انتخاب رشته آزمون سراسری و اعلام اسامی از طرف سازمان سنجش باشید و در آزمون و مصاحبه قبول شده باشید. در ادامه تعدادی از دانشگاه هایی را که رشته فلسفه و حکمت را ارائه می دهند معرفی کرده ایم.

دانشگاه غیر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ره – قزویندانشگاه علامه طباطبایی – تهران
دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیلدانشگاه شهید بهشتی تهراندانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید مطهریدانشگاه شهید چمراندانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه شهید مدنیدانشگاه یاسوجدانشگاه خوارزمی
دانشگاه تهراندانشگاه اصفهاندانشگاه رازی

برای دیدن شرایط مدرک تحصیلی برای انتخاب رشته کنکور 1402 روی لینک کلیلک کنید.

برای اطلاع از ظرفیت دانشگاه ها می توانید به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کنید و از ظرفیت و نحوه پذیرش هر دانشگاه مطلع شوید. در جدول زیر ظرفیت و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته را آورده ایم:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیت
دانشگاه غیر دولتی شهید مطهریروزانه2تهرانزن

تحصیل رشته فلسفه و حکمت اسلامی در خارج از کشور

رشته فلسفه در بهترین و مشهور ترین دانشگاه های جهان ارائه می شود و تحصیل در این دانشگاه ها کمک زیادی به آینده شغلی این رشته در ایران و کشور های دیگر می کند. تعدادی از این دانشگاه ها بدین صورت می باشد:

  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه پرینسون
  • دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا
  • دانشگاه میشیگان آن آربور
  • دانشگاه ییل
  • دانشگاه هاروارد

اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید مقاله مهاجرت دانش آموزان نخبه ایران را مطالعه کنید.

آینده و بازار کار

دانشجویان فارغ‌التحصیل شده در این رشته بازار کار و آینده شغلی خوبی دارند. این افراد می‌توانند بسته به توانایی های خود به طور مستقیم در مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی پژوهشی مختلف مشغول به کار شوند. همچنین این افراد می توانند به طور غیر مستقیم در نهاد ها و سازمان هایی مانند صدا و سیما ، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و غیره استخدام شوند.

77 1

مشاوره تحصیلی آکو

همانطور که می دانید انتخاب رشته و دانشگاه تصمیم مهمی است که هر فرد باید با توجه به شرایط و علاقه مندی هایش تصمیم گیری کند. به همین منظور مشاورین تحصیلی آکو با تجربه ای که دارند می توانند در انتخاب های شما نقش مهمی داشته باشند. همچنین در سایت پرسا می توانید مطالب زیادی را در ارتباط با انتخاب رشته در دانشگاه آزاد, سوابق تحصیلی کنکور 1402 و … را مطالعه کننید.

برای دیدن اخبار تحصیلی بیشتر به اینستاگرام آکو بپیوندید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا