پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته آموزش فیزیک

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

این مقاله را به معرفی رشته پرطرفدار آموزش فیزیک اختصاص داده ایم. رشته آموزش فیزیک از زیر شاخه های کنکور ریاضی است و کسانی که علاقه دارند به مطالعه رشته آموزش فیزیک بپردازند, بعد از قبولی در کنکور ریاضی می توانند انتخاب رشته کنند. ارائه این رشته در دانشگاه ها به هدف تربیت نیرویی از معلمان با مهارت بالا در آموزش می باشد. در سایت آموزشگاه پرسا می توانید با مشاوران ما در ارتباط بوده و قبل از انتخاب رشته با آن ها مشورت کنید.

معرفی رشته آموزش فیزیک

همانطور که می دانید رشته فیزیک جزو علوم مهمی است که چه در مدارس و چه در دانشگاه ها ارائه می شود. رشته فیزیک به مطالعه ماده پرداخته و رفتار و حرکت ماده در فضا را نیز بررسی می کند. البته این توضیح بسیار مختصری است که همه جنبه های رشته فیزیک را در بر نمی گیرد. فیزیک رشته ای بسیار قدیمی است که از زمان قبل از میلاد هم وجود داشته و گستردگی زیادی دارد.

888

همچنین مفاهیمی مانند انرژی, بار الکتریکی, جرم, نیرو, اتم, نورشناسی, میدان الکتریکی و … که مفاهیم آشنایی هم هسنتد در این رشته بسیار مهم اند. جالب است بدانید که واژه فیزیک به زبان یونانی است و بعد از آن که به زبان رومی ترجمه شد معنای دانش طبیعت را به خود گرفت و همواره با پیشرفت علم, فیزیک فناوری نیز پیشرفت می کند.

دروس دانشگاهی رشته آموزش فیزیک

متقاضیان می توانند رشته فیزیک را تا مقطع کارشناسی که شامل 4 سال تحصیلی است مطالعه کنند و بعد از فارغ التحصیلی می توانند در گرایش آموزش فیزیک مجموعه فیزیک آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و به ادامه تحصیل بپردازند. لازم به ذکر است که رشه آموزش فیزیک در مقطع دکتری ارائه نمی شود. در مجموع 6 سال تحصیلی دانشجویان دروسی را مطالعه می کنند که در ادامه این دروس را بررسی می کنیم.

تعداد واحدهادروس مهم
86 واحد اختیاریمعادلات دیفرانسیل
19 وتحد تعلیم و تربیت اسلامیدروس علوم تربیتی
18 واحد تربیتیمکانیک تحلیلی
16 واحد معارف اسلامیمکانیک تحلیلی
8 واحد عمومی وزارت علومفیزیک پایه
3 واحد عمومی ویژه فرهنگیانفیزیک جدید
الکترومغناطیس
اختر فیزیک
کارورزی 1 تا 4

اگر به فیزیک علاقه دارید و برای کنکور در حال مطالعه هستید, مقاله تحلیل فیزیک کنکور دی 1401 را حتما مطالعه کنید تا با نوع سوالات و درجه سختی آن ها آشنا شویید.

گرایشات رشته آموزش فیزیک

دانشجویانی که فارغ التحصیل رشته آموزش فیزیک هستند می توانند در رشته هایی که متعلق به گروه فیزیک است ادامه تحصیل دهند. این رشته ها عبارتند از: مهندسی برق قدرت, استخراج فلزات, مهندسی مکانیک, کنترل, مخابرات, مهندسی شکل دهی و الکترونیک مهندسی. برای آن که با گرایشات رشته فیزیک آشنا شوید مقاله معرفی گرایش های ارشد رشته فیزیک را بخوانید.

چه توانایی هایی برای آموزش فیزیک لازم است؟

رشته فیزیک نیز مثل سایر رشته ها به توانایی هایی نیاز دارد. البته این توانایی ها لزوما ذاتی نیستند و می توان برخی از آن ها را در خود پرورش داد. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم. اولین و مهم ترین ویژگی علاقه به درس فیزیک و توانایی حل مسائل آن است.

توانایی های دیگری مثل سرعت عمل بالا, درک مفاهیم یا نظریه ها, استفاده از قواعد برای پیدا کردن جواب و …. با داشتن این توانایی ها راحت تر می توانید در این رشته تحصیل کنید و مشغول به کار شوید. اهمیت مطالعه کتاب های درسی و مربوط به رشته نیز بسیار زیاد است و اگر می خواهید در حیطه کاری خود روز به روز در حال پیشرفتت باشید باید منابع مختلف را مطالعه کرده و بشناسید.

تحصیل در رشته آموزش فیزیک چه مزایایی و معایبی دارد؟

در این بخش مزایایی که دانشجویان رشته آموزش فیزیک از آن بهره مند می شوند را بررسی خواهیم کرد. این مزایا بدلیل شرایط خاصی است که برای گروه آموزشی در نظر گرفته شده است. این مزایا و معایب بدین صورت هستند:

  • از آنجایی که فارغ التحصیلان رشته آموزش فیزیک در دانشگاه های تربیت معلمی تحصیل کرده اند, این دانشجویان همزمان با شروع تحصیل خود در آموزش و پرورش بصورت رسمی یا آزمایشی استخدام می شوند.
  • دریافت حقوق دانشجویی که طبق حداقل حقوق مصوب در هر سال است.
  • کسر حقوق از دانشجویان در حال تحصیل به علت هزینه های خوابگاه, غذا و …
  • دریافت دفترچه بیمه خدمات درمانی.
  • تعهد به خدمت در آموزش و پرورش محل بومی گزینی برای دو برابر زمان تحصیل.
  • مختلط نبودن دانشگاه.
  • واحدهای ارائه شده نسبت به دانشگاه های سراسری بیش تر است.
  • پذیرش دانشجویان به صورت بومی در هر استان انجام می شود و اولویت با دانشجویان همان منطقه می باشد.

در نهایت این نکته مهم را بگوییم که بدلیل تعهد خدمت به آموزش و پرورش امکان ادامه تحصیل رشته آموزش فیزیک در خارج از کشور وجود ندارد.

بازار کار رشته آموزش فیزیک

طبق توضیحاتی که در متن های بالاتر دادیم, متوجه شده اید که محصلان رشته آموزش فیزیک نباید دغدغه چندانی برای پیدا کردن کار داشته باشند. چون از همان ابتدا فرصت ها و امکانات زیادی برای اشتغال آنان وجود دارد. این افراد به عنوان معلم می توانند در آموزش و پرورش استخدام شوند.

البته در صورتی که مورد تایید قرار بگیرند. علاوه بر آن امکان تدریس خصوصی نیز برای معلم ها وجود دارد. اما درآمد معلمان بستگی زیادی به میزان تحصیلات و تجربه شان دارد. حداقل حقوق طبق حداقل حقوق ارگان های دولتی بوده و حداکثر آن تقریبا سه برابر آن می باشد. معلمانی که تدریس خصوصی دارند حقوق بیش تری می توانند داشته باشند ولی لازم است حتما تسلط کافی بر مسائل درسی هم داشته باشند.

مشاوره تحصیلی آکو

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هم به فیزیک و هم به آموزش علاقه دارید, رشته آموزش فیزیک می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در هر صورت پیشنهاد ما این است که باتوجه به شخصیت خود و علاقه تان انتخاب کنید و برای آن که انتخاب مطمئن تری داشته باشید حتما از کمک مشاوران استفاده کنید. برای شناخت شخصیت خود از تست های شخصیت شناسی که برایتان معرفی کرده ایم کمک بگیرید.

در صورتیکه می خواهید اخبار تحصیلی را دنبال کنید به اینستاگرام مجموعه آکو حتما سر بزنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا