پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته مهندسی مخابرات

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2/5 - (2 امتیاز)

مهندسی مخابرات از جمله رشته های مربوط به مهندسی است  که به دانشجویان آموزش هایی در خصوص کار با مدارهای مخابرات هواپیمایی برای ایجاد پرواز ایمن داده می شود. این رشته در بین رشته های مهندسی در میان عموم کمتر شناخته شده است و ممکن است دانش آموزان در حین انتخاب رشته حتی از وجود همچین رشته ای آگاهی نداشته باشند. باتوجه به اینکه ممکن است به آن علاقه مند باشند. پیشنهاد می کنیم به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید تا با رشته های بیش تری که در دانشگاه ها ارائه می شوند آشنا شوید.

رشته مهندسی مخابرات

یکی از گرایش های مهندسی برق, رشته مهندسی مخابرات است. اگر شما قصد تحصیل در این رشته را داشته باشید باید بدانید دروس ریاضی و فیزیک باید از جمله نقاط قوت شما باشد تا بتوانید دوره تحصیلی خود را با موفقیت به اتمام برسانید. یکی از اقداماتی که قبل از انتخاب این رشته باید انجام دهید این است که حتما دروس اختصاصی و عمومی رشته مهندسی مخابرات را بررسی کرده و تحلیل کنید که آیا به خواندن این دروس در بازه زمانی ۴ ساله علاقه دارید. 

زیرا بسیاری از دانشجویان به خود رشته علاقه دارند اما به خواندن درسی های تخصصی خیر و این امر حتی گاهی سبب انصراف دانشجو شده است. برای اینکه این مشکل برای شما پیش نیاید ما نمونه هایی از دروس تخصصی این رشته را در این مقاله ذکر می کنیم. مدارهای الکتریکی، الکترونیک، مدارهای منطقی، عوامل انسانی، سیستم عامل، اصول مخابرات، مقررات مخابرات، حقوق هواپیمایی، زبان تخصصی مخابرات هواپیمایی، مخابرات ماهواره ATM/CNS ، هواشناسی و کد ها، روبکس، داکیومنت های ایکائو، برنامه نویسی C، سرویس اطلاعات پرواز، سیستم های سوئیچینگ پیام، سیستم های کمک ناوبری.

technology background texture 2

البته رشته های زیادی هستند که در برخی نقاط وجه مشترک زیادی با رشته مهندسی برق و گرایشات آن دارند. برای مثال رشته مهندسی راه آهن, مهندسی نفت و مهندسی عمران رشته هایی هستند که اشتراکات زیادی با هم می توانند داشته باشند.

مطالعه رشته مهندسی مخابرات در دانشگاه

حالا که شما از دروس اصلی این رشته آگاهی دارید می توانید از انتخاب خود برای تحصیل در این رشته مطمئن شوید. رشته مهندسی مخابرات در دانشگاه های آزاد و دولتی و غیر انتقاعی ارائه می شود و شما می توانید با شرکت در آزمون سراسری  وارد دانشگاه های دولتی شوید و در صورتی که تمایل به شرکت در آزمون سراسری ندارید می توانید با سوابق تحصیلی خود در دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور تحصیل کنید.

در هر صورت شما در هر دانشگاهی که باشید دروس تخصصی یکسانی را در دوره تحصیلی خود باید مطالعه کنید پس از این بابت تفاوتی ندارد. حتی می توانید تحصیل در این رشته را در مقطع کاردانی نیز بگذرانید  باتوجه به اینکه چند سال را می خواهید به دوره تحصیلی خود اختصاص دهید به سلیقه شخصیتان و اینکه چه جایگاه شغلی مورد نظرتان است بستگی دارد. تحصیل در دوران کاردانی ۲سال و تحصیل در دوره کارشناسی ۴ سال می باشد.

بازار کار رشته مهندسی مخابرات

موقعیت شغلی در دوره کاردانی مهندسی مخابرات, اپراتوری هواپیما است و افرادی که مدرک کاردانی دارند باید توانایی لازم را در مبادله پیام و اطلاعات هوانوردی استفاده از سیستم های سوئیچینگ، مدارهای رادیوتله تاپ، B.S.S، میکروویو و ماهواره بین دو مرکز هواپیمایی یا بین مرکز سوئیچینگ داشته باشند. مهندس مخابرات در مقطع کارشناسی ارشد هم دو گرایش دارد. مهندسی مخابرات میدان و موج و سیستم و یا سیستم های مخابراتی است 

لازم به ذکر است فضای بازار کار این رشته در حال بهبودی است و نکته ای که قابل ذکر است این است که برای فرد متخصص همیشه بازار کار خوبی وجود دارد. پس بازار کار همیشه بستگی به مهارت های شما دارد. عده زیادی که فارغ التحصیل این رشته هستند ادعا دارند که بازار کار این رشته اشتباع شده است و با توجه به این موضوع کم شدن متقاضی را در پی دارد.

high voltage towers

البته اگر به این رشته علاقه دارید نگران نباشید زیرا با کم شدن متفاضی برای تحصیل در سال های آینده بازار کار بهبود می یابد و حالا بسیار ریز بینانه تر بررسی می کنیم و ممکن است این سوال برای متقاضی پیش بیاید که محدودیتی در این رشته برای خانم ها وجود ندارد؟ باید بگوییم خیر شرایط برای خانم ها و آقایان کاملا یکسان است . 

اما ممکن است خانم ها تمایل زیادی به گذراندن این رشته نداشته باشند زیرا ساعات کاری این رشته زیاد است و ممکن است باتوجه به شرایط کاری سبب دوری از مکان زندگی و خانواده شود که باتوجه به این شرایط ممکن است با محدودیتی که خانم ها برای کار کردن داشته باشند کارفرمایان بیشتر تمایل داشته باشند آقایان را استخدام کنند. اما به صورتی قانونی هیچ محدودیت برای خانم ها وجود ندارد.

مراکزی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند مشغول به کار شوند 

استخدام سپاه، استخدام مهندس مخابرات در عسلویه، استخدام مهندس برق در بانک و استخدام مهندس برق در بیمارستان جز فرصت‌های شغلی در مراکز و نهادهای دولتی محسوب می‌شوند. البته از آنجا که بانک‌ها و بیمارستان‌ها در ایران به صورت خصوصی نیز فعالیت دارند؛ استخدام در این مراکز را می‌توان جز استخدام در نهادهای خصوصی نیز دانست. مراکز مخابراتی، شرکت‌های هواپیمایی و مخابراتی می باشد و درآمد تمامی مهندسان مخابرات یکسان نیست وبه عوامل زیادی همچون محل فعالیت، میزان وظایف، میزان تجربه و مهارت، مدرک تحصیلی ،گرایش   و سازمان دولتی و یا خصوصی بستگی دارد.

شرایط مهاجرتی رشته مهندسی مخابرات

کشور هایی همچون استرالیا ، سوئد ، کانادا ، المان شرایط خوبی را برای افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند را دارند. به این نکته توجه داشته باشید که برای مهاجرت شما باید فرد متخصصی باشید و صرفا مدرک تحصیلی نمی تواند کمک چندانی به شما کند.

مشاوره تحصیلی آکو

انتخاب رشته دانشگاهی یکی از انتخاب های مهمی است که باید با مطالعه و بررسی جنبه های مختلفی از جمله علاقه, توانایی ها, شرایط دانشگاه ها, بازار کار رشته مورد نظر و نوع ارائه رشته انجام گیرد. ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا این جنبه ها را دقیق تر بررسی کرده و به انتخاب شما کمک کنیم. اگر می خواهید نحوه انتخاب رشته کنکور را بدانید با مشاوران تلفنی آموزشگاه پرسا در ارتباط باشید.

همچنین می توانید رشته های جدید دانشگاهی و ظرفیت پذیرش آن ها را در اینستاگرام آکو مشاهده کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا