پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته کارشناسی بهداشت و بازرسی گوشت

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

این مقاله را به معرفی رشته کارشناسی بهداشت و بازرسی گوشت اختصاص داده ایم. شاید اسم این رشته را کم تر شنیده و یا اصلا آشنایی با این رشته نداشته باشید. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا از شرایط تحصیلی و بازار کار بهداشت و بازرسی گوشت مطلع شده و در صورتی که برای انتخاب رشته به کمک نیاز داشتید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید.

رشته بهداشت و بازرسی گوشت

رشته بهداشت و بازرسی گوشت برای کنکوری های گروه تجربی است و یکی از رشته های جدید در رشته علوم پزشکی نیز می باشد. رشته بهداشت و بازرسی گوشت فقط در دانشگاه های روزانه, شبانه و یا دولتی ارائه می شود و پذیرش محدودی هم دارد. به همین دلیل رقابت در این رشته می تواند زیاد باشد.

با افزایش جمعیت و تولید و مصرف روز افزون انسان ها نیاز به مواد غذایی بخصوص گوشت ها و پروتئین ها بیش تر شد. اما برای آن که بتوان نیاز این حجم از جمعیت را برطرف کرد نیاز به افراد کارشناسی است که بتوانند سلامت مواد غذایی و گوشتی جامعه را تامین کنند. سلامت و بهداشت گوشت بسیار مهم است زیرا اگر در شرایط بد و نامناسب گوشت را نگه داریم, سریع شروع می کند به فاسد شدن. همچنین برخی از حیوانات ممکن است دارای برخی بیماری ها باشند که این موضوع را باید به سرعت تشخیص داد.

برای مشاهده بهترین رشته های علوم تجربی کلیک کنید.

چه مهارت هایی برای مطالعه رشته بهداشت و بازرسی گوشت لازم دارید؟

در هنگام انتخاب رشته فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می شود. و این یکی از کارهای مهم مشاوران تحصیلی است که به دانش آموز کمک می کند تا با در نظر گرفتن این فاکتورهای مهم انتخاب رشته کنند. برای مطالعه رشته بهداشت و بازرسی گوشت اما خوب است که به کار در محیط هایی که حیوانات در آن قرار دارند علاقه داشته باشید. این محیط ها می تواند بسیار خشونت آمیز و بی رحم باشد و متقاضیان باید بتوانند روحیات کار در چنین شرایطی را داشته باشند.

وظایف فارغ التحصیلان رشته بهداشت و بازرسی گوشت

از آنجایی که دانشجویان رشته بهداشت و بازرسی گوشت باید دوره کارآموزی را هم بگذرانند خیلی بهتر و با آگاهی بیش تری مشغول به کار می شوند.برای مثال برای دوره کارآموزی باید در سردخانه ها و یا کشتارگارها حضور داشته باشند. فارغ التحصیلان این رشته در حین کارآموزی و کار بصورت حرفه ای 3 وظیفه اصلی در هنگام بازرسی گوشت دارند که باید آن را رعایت کنند. این 3 وظیفه عبارتند از:

  • معاینه دام قبل از کشتن
  • بازرسی لاشه حیوان
  • انجام آزمایشات

تحصیل در رشته بهداشت و بازرسی گوشت

افرادی که می خواهند رشته بهداشت و بازرسی گوشت را مطالعه کنند لازم است که در کنکور تجربی شرکت کنند. داشتن سوابق تحصیلی خوب در دوران دبیرستان هم برای پذیرش در دانشگاه حائز اهمیت است. از آن جایی که این رشته مربوط به رشته تجربی لست, باید درس زیست شناسی با ضریب 4, درس شیمی با ضریب 3, درس زمین شناسی با ضریب 1 ودرس فیزیک و ریاضی با ضریب 2 را با موفقیت پاس کرده باشید.

در دانشگاه مواردی مانند بازرسی لاشه حیوانات بعد از کشتار, معاینه حیوانات قبل از کشتار و انجام آزمایشات و بررسی های مورد نیاز انجام می شود. دروسی که در این رشته مطالعه می کنید به 4 گروه : پایه, اصلی, تخصصی, کارآموزی تقسیم می شود که در ادامه مطلب درس های این 4 بخش را به طور مختصر بررسی می کنیم.

دروس پایهدروس اصلیدروس تخصصیدروس کارآموزی
شیمی آلیانگل شماسی و بیماری های انگلیعفونت ها و مسمومیت های غذاییکارآموزی مراکز بسته بندی گوشت و آبزیان
کالبد شناسی مقایسه ایبهداشت و پرورش طیوراصول نگهداری مواد غذاییکارآموزی آزمایشگاه های کنترل کیفیت مواد غذایی
بیوشیمیسم شناسی مواد غذاییکنترل شیمیایی مواد غذاییکارآموزی کشتارگاه های صنعتی دام
آمار حیاتیبهداشت و پرورش دامصنایع بسته بندیکارآموزی کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی
بافت شناسیایمنی شناسیبهداشت و بازرسی گوشت گاو و شتر کارآموزی سردخانه های نگهداری مواد غذایی
فیزیولوژیبیماری های مشترک انسان و حیواناتزبان تخصصیکارآموزی کشتارگاه های صنعتی طیور

دانشگاه های دارای رشته بهداشت و بازرسی گوشت

با توجه به این که رشته بهداشت و بازرسی گوشت از رشته های کم تر شناخته شده ای است مکن اس اطلاعات کمی درباره دانشگاه های دارای رشته بهداشت و بازرسی گوشت در دسترس باشد. به همین دلیل در این قسمت این دانشگاه ها را همراه با مشخصات مهمشان برای شما جمع آوری کرده ایم:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه شهید باهنرروزانه15کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید باهنرروزانه2کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آملروزانه24آملهردوبدون آزمون
دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آملشبانه8آملهردوبدون آزمون

بازار کار رشته بهداشت وسلامت گوشت

نسبت به سایر رشته های پرطرفدار می تواند بازار کار کم تری داشته باشد. و معمولا مردان به این رشته علاقه نشان داده و بازار کار برای آن ها وجود دارد. البته بسته به آن که چقدر در این رشته مهارت دارید و ارتباط اجتماعی خوبی می توانید با دیگران برقرار کنید, میزان کار و یا درآمد شما متغیر خواهد بود.

معمولا در مراکز و محیط هایی که گوشت مورد نیاز جامعه را تامین می کنند می توان دنبال شغل گشت. در ادامه مشاغلی را معرفی کرده ایم که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن مشغول به کار شوند.

  • مسئول انجام آزمایشات در حیطه کنترل کیفیت فرآورده های گوشتی در مراکز خصوصی یا دولتی
  • نظارت بسته بندی فرآورده های گوشتی
  • مدیریت فنی و اداری صنایع تولیدی شرکت ها
  • اشتغال در کشتارگاه ها و صنایع فرآورده های گوشتی, جهت نظارت سلامت گوشت

درآمد رشته بهداشت و سلامت گوشت

افرادی که بتوانند بیماری های حیوانات را درست تشخیص دهند و به نوعی مهارت خوبی در این کار داشته باشند, فرصت های شغلی بیش تری با درآمد بیش تر هم خواهند داشت. عوامل دیگری هم هستند که در تعیین درآمد فرد تاثیر می گذارند. برای مثال استخدام در مراکز دولتی یا خصوصی درآمد متفاوتی دارد. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که امروزه ارتباطات اجتماعی قوی و خوب می تواند در پیدا کردن شغل موثر واقع شود.

نکاتی درباره بهداشت و سلامت گوشت

افرادی که در این رشته مشغول به تحصیل یا کار شوند خیلی بهتر و دقیق تر اطلاعات و مهارت های لازم را یاد خواهند گرفت. برای آن که فرآورده های گوشتی وارد جامعه شوند باید از مراحلی خاصی بگذرند. این مراحل را می توان به 3 بخش: تولید, حمل و نقل و عرضه در مراکز فروش تقسیم کرد.

در مرحله تولید, حیواناتی که برای مصرف غذایی انسان ها استفاده خواهند شد را به کشتارگاه ها می برند. در کشتارگاه ها باید خیلی مراقب میکروب ها و بیماری های احتمالی که ممکن است بوجود بیایند بود. به همین منظور دام ها توسط پزشک مورد بررسی و معاینه قرار می گیرند و درصورتی که مشکلی وجود داشته باشد, کشتار دام مردود خواهد شد.

در مرحله بعدی یعنی حمل و نقل با توجه به کوتاه و یا طولانی بودن مسافت, از خودروهای ویژه ای استفاده می شود. اگر مسیر کوتاه باشد از خودروهای کانتینر دارد استفاده می شود و اگر مسافت طولانی باشد از خودورهای سردخانه دار استفاده می شود. در مرحله عرضه که مرحله نهایی است محصولات گوشتی در مراکز مختلفی که گوشت را ارائه میدهند می فروشند. در هنگام خرید یا مصرف محصولات گوشتی باید توجه داشته باشید که گوشت: بوی بدی ندهد و یا زیادی سفت یا زیادی کشسان نباشد, لزج نباشد و رنگ پریده و یا رنگی مشابه ارغوانی پر رنگ هم نداشته باشد.

مشاوره تحصیلی آکو

از آنجایی که انتخاب رشته یکی از مهم ترین انتخاب های هر فرد می باشد باید حتما با توجه به علایق و استعداد و توانایی هایتان انتخاب رشته کنید. در این مسیر حتما باید از مشاوران باتجربه کمک بگیرید چون آن ها نکته و مواردی را ممکن است در نظر بگیرند که برای شما پنهان بوده. برای انتخاب رشته سلامت و بهداشت گوشت نیز لازم است که به حیوانات و بررسی آن ها علاقه داشته و کار کردن در محیط کشتارگاه باعث آزار شما نشود. لازم به ذکر این نکته است که ورود به این رشته تنها با آزمون کنکور امکان پذیر است.

درصورتیکه می خواهید از رشته های جدید و اخبار تحصیلی مطلع بمانید در اینستاگرام آکو عضو شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا