پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته تولید برنامه تلویزیونی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.8/5 - (14 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته تولید برنامه تلویزیونی در هنرستان های فنی حرفه ای می پردازیم. در ابتدا رشته تولید برنامه را معرفی می کنیم و از ویژگی های لازم برای تحصیل در آن تا شرایط تحصیل و بازار کار صحبت می کنیم.

رشته تولید برنامه تلویزیونی در سال 1385 به رشته های هنرستان های فنی حرفه ای اضافه شد. و جزو یکی از رشته های بخش هنر می باشد. با گذشت زمان طرفداران این رشته بیش تر شده و افراد زیادی برای تحصیل در رشته تولید برنامه مشتاق و علاقه مند شده اند. همانطور که می دانید در صنعت تلویزیون صدا, تصویر, نور و … خیلی مهم است. بنابراین هنرجویان در این رشته با مهارت هایی مثل تصویربرداری, خبرنگاری, گزارشگری, نویسندگی, نورپردازی و فیلم نامه نویسی آشنا می شوند.

tv pic

چه توانایی هایی را برای تحصیل در این رشته نیاز دارید؟

رشته تولید برنامه تلویزیونی نیز مانند بقیه رشته ها نیاز به علاقه و پشتکار دارد. همچنین بهتر است در هنگام انتخاب رشته به شرایط و توانایی هایی که لازم است داشته باشید هم توجه کنید. برای مثال مهم ترین فاکتور برای انتخاب رشته تولید برنامه تلویزیونی, روابط عمومی بالا و گسترده است. در ادامه سایر ویژگی های مورد نیاز را بررسی می کنیم:

  • علاقه به کارهای گروهی داشته باشید و بتوانید با ایده های متفاوت و جدید ارتباط برقرار کنید.
  • مسولیت پذیر باشید.
  • دقت و حوصله کافی برای انجام کارها داشته باشید.
  • منعطف در ساعات کاری باشید. چون شغل های مربوط به این رشته می توانند ساعت کاری متفاوتی با بقیه مشاغل داشته باشند.

در این رشته چه چیزهایی یاد می گیرید؟

رشته های فنی حرفه ای به 4 بخش : هنر, صنعت, مدیریت و خدمات, کشاورزی تقسیم می شوند. رشته تولید برنامه تلویزیونی از زیر شاخه های بخش هنر است که مهارت های عملی زیادی را به هنرجویان یاد می دهد. اگر بخواهیم بطور دقیق تر مهارت هایی را که با مطالعه این رشته در طول سه سال یاد می گیرید بررسی کنیم به این صورت است:

  • گویندگی
  • بازیگری
  • نوشتن متن های تلویزیونی
  • طراحی و اجرای دکور
  • گریم
  • صدا گذاری
  • تولید تیزر
  • دستیار کارگردان
  • دستیار تدوین و نورپردازی
  • عروسک گردانی
  • دستیار فنی
maharat

درس های رشته تولید برنامه تلویزیونی در هنرستان چیست؟

دوره تحصیل در هنرستان های فنی حرفه ای سه سال است که هنرجویان بعد از اتمام دوره کاردانی خود می توانند در مقاطع بالاتر کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل بدهند. در ادامه در جدول زیر درس های تخصصی مربوط به هر پایه تحصیلی در هنرستان فنی حرفه ای را ذکر کرده ایم.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
*طراحی و عناصر بصری
*ساخت و بازی دهندگی عروسک های نمایشی
*دانش فنی پایه
*تصویربرداری و صدابرداری
*گویندگی, اجرا و بازیگری
*ساخت و اجرای دکور, لباس, ماسک و گریم
*تدوین و صداگزاری برنامه های تلویزیونی
*دانش فنی پایه
*نگارش متن برنامه های تلویزیونی

ادامه تحصیل در رشته تولید برنامه تلویزیونی

همانطور که گفتیم افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند می توانند در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری ادامه بدهند. برای ادامه تحصیل باید به ترتیب مراحلی را طی کنید. این مراحل به ترتیب بدین صورت است:

  • صدابردار برنامه تلویزیونی, تدوینگر برنامه های تلویزیونی, تولید کننده برنامه های تلویزیونی, تولید کننده ارشد برنامه تلویزیونی و کارگردان برنامه های تلویزیونی

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد, باید در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد شرکت کنید. همچنین خوب است بدانید با هر لیسانسی که دارید می توانید برای کنکور کارشناسی ارشد اقدام کنید.

گسترش رشته تولید برنامه تلویزیونی

بطور کلی صنعت تولید برنامه تلویزیونی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا رو به توسعه و رشد است و هر ساله خواهان بیش تری را جذب می کند. در گذشته دسترسی مردم به فضای دیجیتال خیلی کم تر و محدود تر بوده اما الان نه نتها تلویزیون بلکه فضاهای دیجیتالی بیش تری نیز وجود دارند. همزمان با رشد و توسعه این صنعت, تکنولوژی و فناوری آن نیز رو به رشد است.

بننابراین لازم است که هنرجویان بتوانند در محیطی درس بخوانند که با نرم افزارها و دوربین های جدید آشنا شوند و کار با نرم افزارهای تدوین فیلم برداری دیجیتال را یاد بگیرند. در کنار یادگیری مهارت های جدید و بروز هنرجویان باید همزمان دانش زبان انگلیسی خود را هم تقویت کنند. بخصوص برای این که بعضی از مشاغل این رشته به گونه ای است که لازم است به خارج از کشور بروید یا با افراد کشورهای دیگر در ارتباط باشید.

بازار کار در رشته تولید برنامه تلویزیونی

صدا و سیما یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراکزی است که نیروی کار و افرادی که دانش خوبی را در این رشته کسب کرده و در آن متخصص شده اند می توانند برای کار در صدا و سیما اقدام کنند. علاوه بر آن همانطور که اشاره کردیم صنعت تولید برنامه تلویزیونی رو به رشد بوده و به نیروی های جوان و پرشور نیاز دارد. برای مثال مراکز آموزشی, تفریحی, خدماتی, تبلیغاتی و … مراکزی هستند که در زمینه هایی مثل ساخت تیزر تبلیغاتی یا تصویربرداری و یا ارتباطات به نیروی کار نیاز دارند.

مشاوره برای انتخاب رشته تولید برنامه تلویزیونی

رشته تولید برنامه تلویزیونی یکی از رشته های جذابی است که طرفداران زیادی دارد اما هرچه بیش تر توانایی و ویژگی های مناسب آن را داشته باشید به همان میزان کار در این زمینه برایتان راحت تر خواهد بود. از طرفی می توان گفت یکی از رشته هایی است که علاقه و پیگیری فرد خیلی تاثیر زیای در موفقیت آن خواهد داشت. چون مهارت و توانایی های که به صورت عملی کسب کرده اید به کمکتان میاید و باید نمونه کارهای جذابی بسازید. همچنین هرچقدر به زبان انگلیسی مسلط تر باشید امکان پبدا کردن فرصت های شغلی بهتر نیز بیش تر می شود.

برای مشورت در انتخاب رشته و گرفتن تصمیم با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید. و از طریق اینستاگرام آکو اخبار تحصیلی و درسی را دنبال کنید.

شماره تلفن گویای مشاوره تحصیلی آکو: 02691690517

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. پسر من دوست داره تولید محتوا کار کنه. در شاخه فنی و حرفه ایی اگر هنرستان رشته تولید برنامه های تلویزیونی رو بره میتونه وارد این رشته بشه؟
    در ضمن نمیخواد کار و دانش بره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا