پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منرشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته تکنولوژی پرتو درمانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته تکنولوژی پرتو درمانی یکی از رشته های مهم و پرطرفدار گروه تجربی است و با نام رشته رادیو تراپی نیز شناخته می شود. از کاربردهای اصلی این رشته کمک به بیمارانی است که درگیر سرطان هستند و غده های سرطانی در بدن آن ها دیده می شود. برای مطالعه رشته تکنولوژی پرتو درمانی در دانشگاه, تاثیر نمرات درس هایی مانند فیزیک و ریاضی بسیار زیاد است.

در رشته پرتو درمانی, دانشجویان کاربرد پرتوهایی مانند ایکس, گاما, موج بتا را آموزش می بینند. همچنین دستگاه هایی که این پرتوها را ساطع می کند که ممکن است آسیب هایی را به همراه داشته باشد, اما دانشجویان یاد می گیرند که این آسیب ها را به حداقل رسانده و پروسه درمان را تکمیل کنند. در ادامه با جزئیات بیش تری درباره رشته تکولوژی پرتو درمانی صحبت خواهیم کرد.

از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ می توانید با تیم مشاوره تحصیلی آکو در ارتباط بوده و سوالاتتان را بپرسید.

رشته تکنولوژی پرتو درمانی و تاریخچه آن

رشته تکنولوژی پرتو درمانی رشته ای بسیار جال و جذاب است, اما پیشینه و تاریخچه این رشته چیست؟ در ابتدا می خواهیم پاسخ این سوال را بررسی کنیم. تحقیقات و بررسی های زیادی انجام گرفته تا ریشه رشته پرتو درمانی را پیدا کنند. اما بطور دقیق اطلاعاتی از این که چه کسی برای اولین بار در این رشته شروع به انجام تحقیقات کرده هنوز مشخص نیست.

اما در سال ۱۸۹۶ ویکتور دسپن یکی از افرادی بود که تلاش کرد تا سرطان معده را با استفاده از پرتو ایکس درمان کند. البته این تلاش دسپن به سرانجامی نرسید و موفقیت آمیز نبود. زیرا این پرتوها قوی نبودند و فقط برای غده های سطحی جوابگو بودند.

پرتو درمانی

در سال ۱۹۲۲ یک جراحی اهل اتریش به نام لئوپولد فرویند توانست با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس که در آن زمان قوی تر شده بودند, یک خال گوشتی را درمان کند. اما در ایران در سال ۱۳۴۷ اولین دستگاه رادیو تراپی در بیمارستان امام خمینی که واقع در تهران است نصب شد. این دستگاه توسط چند تا از پزشکان هندی استفاده می شد تا آن که دو تا از متخصصان رادیولوژی ایرانی استفاده از دستگاه و درمان بیماران را شروع کردند.

در ابتدای استفاده از این دستگاه ها از روش دو بعدی استفاده می کردند. در این روش از یک شبیه ساز اشعه ایکس استفاده می شد که بعد از مدتی در سال ۱۹۹۰ روش سه بعدی جایگزین آن شد. روش سه بعدی یا D3 شبیه سازی مجازی برای به تصویر در آمدن حجم تومور و اعضایی که در معرض تومور هستند تمرکز دارد. در واقع دقت روش سه بعدی در مشخص کردن بخش های پر خطر دارد. حالا که با کاربرد پرتو درمانی آشنا شدید می توانیم درباره رشته تکنولوژی پرتو درمانی در دانشگاه و شرایط تحصیلی در این رشته آشنا شویم.

تحصیل در رشته تکنولوژی پرتو درمانی در دانشگاه

علم پرتو درمانی با استفاده از پرتوهایی مختلف سعی دارد تا از رشد و تقسیمم شدن سلول های سرطانی جلوگیری کرده و بافت سرطانی را کوچک کند. اما این پرتوها می توانند بر سلول های سالم هر اثر گذاشته و سلامت آن ها را به خطر بیاندازند. البته که معمولا این سلول ها دوباره به شرایط عادی خود باز می گردند اما بسیار مهم است که فارغ التحصیلان این رشته بتوانند بدون آسیب رساندن به شخص بیمار درمان را کامل کنند.

رشته تکنولوژی پرتو درمانی در مقطع کارشناسی گرایش ندارد. اما علاقه مندان می توانند در مقطع کارشناسی رشد رشته پرتو درمانی را ادامه تحصیل بدهند. در مقطع کارشناسی مجموعا ۱۳۰ واحد درسی وجود دارد. در جدول های زیر ابتدا واحدهای درسی هر بخش را بررسی کرده ایم و در ادامه دروس رشته تکنولوژی پرتو درمانی را معرفی می کنیم.

دروس عمومیدروس پایه و اختصاصیکارآموزیمجموع واحدها
۲۲ واحد۸۴ واحد۲۴ واحد۱۳۰ واحد

دروس رشته پرتو درمانی در مقطع کارشناسی

در جداول زیر دروس رشته تکنولوژی پرتو درمانی در مقطع کارشناسی را مشاهده می کنید. همانطور که در جدول می بینید درس هایی که برای دانشجویان در رشته پرتو درمانی ارائه می شود فقط به استفاده از دستگاه های دارای پرتوهای درمانی نمی پردازد.

دروس عمومی

تربیت بدنی ۱تربیت بدنی ۲جمعیت و تنظیم خانوادهادبیات فارسی
زبان انگلیسی عمومییک درس از دروس آشنایی با مبانی اسلامییک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامییک درس از دروس انقلاب اسلامی
یک درس از دروس اخلاق اسلامیدو درس از دروس مبانی نظری اسلام

دروس پایه

آناتومیفیزیولوژی انسانیآسیب شناسیاصطلاحات و کلیات پزشکی
فیزیک عمومیکمک های اولیه و مراقبت از بیماربافت شناسی

دروس اختصاصی

تکنیک‌های رادیوتراپیدستگاه‌های رادیوتراپیفیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیوکارورزی
اصول محاسبات و برنامه‌ریزی در رادیوتراپیآناتومی سطحی بدنرادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یونساز
تکنیک‌های رادیوگرافیتکنیک‌های پزشکی هسته‌ایکارآموزی بیمارستانی

دانشگاه های دارای رشته تکنولوژی پرتو درمانی

رشته تکنولوژی پرتو درمانی در دانشگاه های اکثر نقاط ایران ارائه بصورت روزانه و شهریه پرداز ارائه می شود. پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب رشته دانشگاه های دارای رشته پرتو درمانی را بررسی کرده و از ظرفیت و شرایط هریک مطلع شوید. به همین منظور مشخصات این رشته را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه علوم پزشکی تهرانروزانه۲۰تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیروزانه۲۰تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیشهریه پرداز۱۰تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی بابلروزانه۲۰بابلهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی اراکروزانه۱۵اراکهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپورروزانه۱۵اهوازهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی سبزوارروزانه۲۰سبزوارهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی کردستانروزانه۲۰سنندجهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی اراکشهریه پرداز۵اراکهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپورشهریه پرداز۵اهوازهردوبا آزمون
دانشگاه علوم پزشکی کردستانشهریه پرداز۵سنندجهردوبا آزمون

چه افرادی برای رشته تکنولوژی پرتو درمانی مناسبند؟

دقت و حساسیت بالا شرط اصلی در رشته پرتو درمانی است. زیرا موضوع سلامت و زندگی انسان هایی است که با بیماری دست و پنجه نرم می کنند. بنابر این باید به جزئیات توجه کافی داشته باشید و سعی کنید تا حد امکان هیچ خطایی رخ ندهد.

45 1

یکی دیگر از توانایی های مهم توانایی برقراری ارتباط صمیمانه و تاثیرگذاری بر بیماران است. درک و توجه شرایط روحی و جسمی بیمار باعث می شود که بتوانید روحیه بیمار مراجعه کننده را بالا نگه داشته و نگرانی او را به آرامش تبدیل کنید. سایر توانایی های لازم برای مطالعه رشته پرتو درمانی حس مسئولیت و داشتن روحیه قوی و بالا می باشد.

فارغ التحصیلان رشته پرتو درمانی چه وظایفی دارند؟

اصلی ترین وظیفه فارغ التحصیلان رشته پرتو درمانی انجام آزمایشات مربوط به سرطان و دیگر بیماری ها است. اما به غیر از این کار مسئولیت های دیگری هم دارند. برای مثال باید برنامه درمانی را به بیماران توضیح داده و سوالات و نگرانی هایی که دارند را برطرف کنند. اما سایر وظایفی که دارند بدین صورت است:

  • محل دقیق منطقه ای که به درمان نیاز دارد را تعیین کنند.
  • سوابق تفصیلی درمان را نگه دارند.
  • تحت نظر گرفتن بیمار تا از واکنش های غیر معمول مطلع شود.
  • کالیبره کردن دستگاه

لازم به ذکر است که رشته پرتو درمانی با رشته پرتو شناسی متفاوت است. برای آن که درباره رشته پرتو شناسی بیش تر بدانید, در سایت پرسا این مطلب را مطالعه کنید.

بازار کار رشته تکنولوژی پرتو درمانی

رشته پرتو درمانی از نظر شغلی شرایط خوبی دارد. زیرا هم رشته ای پر درآمد است و هم بازار کار خوبی دارد. برای مثال درمانگاه های پرتو درمانی, بیمارستان ها و یا مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند. این افراد با توانایی هایی که بدست آورده اند مانند تکنیک های مختلف پرتو درمانی و شیمی درمانی یا استفاده و تولید اشعه ایکس می توانند در مراکز خصوصی و عمومی کار کنند.

درآمد رشته پرتو درمانی

معمولا میزان درآمد بستگی به محل کار, میزان تحصیلات و تجربیاتی که فرد کسب کرده دارد. اما می توان گفت درآمد رشته پرتو درمانی خوب است و از رشته های پردرآمد می توان آن را دانست. در سال جدید طبق اطلاعیه درآمد رادیو تراپیست ها ماهانه از ۷ میلیون تا ۱۵ میلیون می تواند باشد.

رشته پرتو درمانی در خارج از ایران

رشته پرتو درمانی در برخی از کشورها نیز رشته ای با درآمد مناسب و بازار کار خوب محسوب می شود. برای مثال در آمریکا فارغ التحصیلان می توانند در مراکز مختلفی مانند بیمارستان ها, شرکت های دانش بنیان, مراکز فیزیک هسته ای, تولید رادیو ایزوتوپ, ارزیابی از دستگاه های پرتو نگاری, مشاوره و تحقیقات و … مشغول به کار شوند.

رشته پرتو درمانی

مشاوره تحصیلی آکو

با معرفی کامل رشته تکنولوژی پرتو درمانی امیدواریم تا به انتخاب رشته و کسب اطلاعات مفید کمک لازم را به شما کرده باشیم. رشته پرتو درمانی علاوه بر مزیت هایی که دارد شرایط محیط کاری خوبی نیز دارد که مورد توجه بسیاری از افراد هم قرار گرفته است.

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

آیا شیمی درمانی با پرتو درمانی تفاوتی دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله تفاوت دارد. شیمی درمانی نسبت به پرتو درمانی عوارض بیش تری دارد. در شیمی درمانی بخش های بیش تری از بدن در معرض خطر قرار دارند درحالیکه پرتو درمانی با ساطع کردن پرتو به همان قسمتی که نیاز به درمان دارد عوارش کم تری بجا می گذارد.

چرا از شیمی درمانی و پرتو درمانی همزمان استفاده می شود؟

گاها برای درمان برخی از سرطان ها از این دو روش بطور همزمان استفاده می شود. برای مثال اگر تومور سرطانی را نتوان با جراحی از بین برد یا بدن بیمار به یک روش تومور سرطانی به دیگر روش های درمانی جواب نمی دهد و یا بخش های بدن سرایت می کند.

پرتو درمانی به چند روش انجام می شود؟

۳ روش برای انجام پرتو درمانی وجود دارد. تابش پرتو خارجی, تششعات سیستمیک و تششعات داخلی.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا