پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

رشته پزشکی هسته ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در واقع رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در سال ۱۸۹۵ با کشف اشعه ایکس و در سال ۱۹۳۴ با کشف مواد رادیو اکتیو برای اولین بار در جهان قوت گرفت. این رشته یکی از راه‌های تشخیص و درمان در طب پزشکی می‌باشد که با تکیه بر تکنولوژی و انواع پرتو های هسته ای و رادیو اکتیو انجام میشود. هرچند از 1895 تا سال ۱۹۵۰ از مواد رادیو اکتیو استفادۀ کلینیکی و پزشکی نشد اما با گذشت زمان دانشمندان فهمیدند که با جمع کردن رادیو داروها در داخل ارگان هدف، تصاویری به دست می‌ آید که به تشخیص روش درمان بافت آسیب دیده کمک می کند.

 بعد از کشف و استفاده از این روش‌ها دانشمندان برای تشخیص بیماری های قلبی از رادیو داروها استفاده کردند. این امر موجب پیشرفت پزشکی هسته ای به عنوان راهکاری مناسب برای تشخیص و درمان بیماری ها گردید. در سال ۱۳۳۹ استفاده از مواد پرتوزا در پزشکی ایران با سنجش مقدار ید توسط یک شمارشگر گایگر در آزمایشگاه پیمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد.

مالکوم کاسبرت نوکز که یک کارشناس بریتانیایی بود سهم بزرگی در پیشرفت پزشکی هسته ای ایران داشته است. او با همکاری دکتر نظام مافی در سال ۱۳۴۰ تحقیقاتی انجام داد و پایه های پزشکی هسته ای را در ایران بنا کرد‌. در سال ۱۳۴۶ مرکز پزشکی هسته ای و تحقیقات غدد مترشحه داخلی دانشگاه تهران تاسیس گردید که نخستین و قدیمی ترین مرکز پزشکی هسته ای ایران محسوب می‌شود.

درباره شرایط تحصیل، دانشگاه های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای، بازار کار و درآمد این رشته در ادامه سایت تخصصی مشاوره کنکور آکو بخوانید و برای انتخاب رشته کنکور تخصصی براساس تست شخصیت شناسی خود با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

معرفی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

با توجه به اهمیت درمان و تشخیص بیماری ها برای درمان سریع‌تر آن‌ها به افراد متخصصی نیاز است که بتوانند باعث کاهش مرگ و میر در جامعه شوند. به همین دلیل رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در دانشگاه ها تدریس می‌شود. اما بخ طور کلی پزشکی هسته ای چیست؟

به اقدامات تشخیصی، تخصصی و درمانی که در ۲ حیطه بالینی و پاراکلینیکی از چشمه های باز رادیو اکتیو در آن ها بهره می‌گیرند تکنولوژی پزشکی هسته ای می‌گویند.

به زبان ساده تر رشته‌ پزشکی هسته ای شاخه ای از تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتو نگاری مولکولی می‌باشد که از خاصیت هسته ای مواد برای تشخیص و درمان بیماری ها بهره می‌گیرد. تصویر برداری هایی مانند MRI و CT-SCAN نیز می‌توانند اطلاعاتی درباره ساختار و آناتومی بدن انسان ارائه دهند که زیرشاخه رشته رادیولوژی در دانشگاه میباشند. در مقابل پزشکی هسته ای در به وجود آمدن تصویر فرآیند ها و عملکرد های متابولیکی اعضای مختلف بدن ایفای نقش می‌کند.

در این رشته افرادی تربیت می‌شوند که تحت نظارت پزشکان در مراکز تشخیص و درمان پزشکی هسته ای فعالیت کنند و نحوه صحیح استفاده از رادیو داروهایی که به وسیله پزشک تجویز شده است را به بیماران آموزش دهند و دربرابر اشعه یون ساز از آن‌ها محافظت کنند.

پزشکی هسته ای در دانشگاه

یک کارشناس پزشکی هسته ای باید به کار کردن در زمینه پزشکی و تشخیص بیماری ها علاقه داشته باشند و بتوانند شرایط سخت موجود در این رشته (سرو کار داشتن با بیمار های صعب العلاج و محیط آلوده به داروهای شیمی درمانی و صحنه های دردناک عاطفی) را بپذیرند.

باید از سلامت جسمانی برخور دار باشند و نظم و دقت بالایی داشته باشند چون با یک اشتباه کوچک در دوره درمان بیماران احتمالا پزشک هسته ای عامل مرگ یک فرد خواهد بود.

به دلیل کار با مواد پرتوزا و شرکت در فرآیند های تصویربرداری، پرتو درمانی و شیمی درمانی احتمال دریافت اشعه ها وجود دارد پس برای انتخاب این رشته باید به این نکته و تاثیری که احتمالا بر سلامتی میگذارند توجه کرد.

فارغ التحصیلان رشته پزشکی هسته ای در بازار کار عموما با بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج و نیازمند درمان هسته ای سر و کار دارند و به همین دلیل اگر میخواهید در انتخاب رشته کنکور تجربی رشته پزشکی هسته ای را نیز جزو اولویت های خود قرار دهید، بهتر است ابتدا ویژگی های بازار کار این رشته را بشناسید!

کارنامه و رتبه قبولی تکنولوژی پزشکی هسته ای

کارنامه قبولی رشته پزشکی هسته ای در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 1400 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید و یا برای انتخاب رشته دقیق تر میتوانید از نرم افزار های انتخاب رشته کنکور در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور آکو استفاده کنید.

سهمیه در منطقه

دانشگاه محل قبولی

سهمیه منطقه

رشته

11663

دانشگاه علوم پزشکی بابل

2

تکنولوژی پزشکی هسته ای

11258

دانشگاه علوم پزشکی بابل

3

رشته پزشکی هسته ای

10963

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

ایثار گران

کارشناسی پزشکی هسته ای

دروس پزشکی هسته ای در دانشگاه

دوره تحصیل رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد. دانشجویان باید ۱۳۰ واحد درسی را بگذرانند که به صورت زیر می باشد:

  • دروس عمومی: ۲۲ واحد
  • دروس پایه و تخصصی: ۸۸ واحد
  • کارآموزی در عرصه: ۲۰ واحد

 

دروس پایه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای: فیزیک عمومی، آمار و ریاضی، کلیات آناتومی، فیزیولوژی انسانی، اخلاق پزشکی کمک های اولیه ومراقبت از بیمار، اصطلاحات و کلیات پزشکی، بافت شناسی و آسیب شناسی، اصول کامپیوتر، فیزیوپاتولوژی و بیماری شناسی عمومی، زبان تخصصی، مدیریت بخش پزشکی هسته ای، روانشناسی.

 

دروس تخصصی رشته پزشکی هسته ای: فیزیک پرتوشناسی تشخیصی و رادیو اکتیویته، داروسازی هسته ای (رادیو فارماسی)، رادیو بیولوژی، دوزیمتری پرتوها، حفاظت در برابر پرتوها، شناخت دستگاه های پزشکی هسته ای، روش های اختصاصی پزشکی هسته ای ۱، روش های اختصاصی پزشکی هسته ای ۲، روش های اختصاصی پزشکی هسته ای ۳، روش های اختصاصی پزشکی هسته ای ۴، روش های اختصاصی پزشکی هسته ای ۵، اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی ۱،

اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی ۲، ارزیابی و کنترل کیفی تصاویر پزشکی هسته ای، کنترل کیفی دستگاه های پزشکی هسته ای، اصول و مبانی تصویربرداری مقطعی در پزشکی هسته ای (MRI,CT,PET-CT,SPECT-CT)، مبانی پردازش دیجیتالی تصاویر و ترکیب آن‌ها، تصویربرداری فراصوت و کاربرد آن‌ها در پزشکی هسته ای.

رشته پزشکی هسته ای در مقطع کارشناسی ارشد نیز امکان ادامه تحصیل دارد. ضریب دروس امتحانی و البته رتبه کسب شده برای قبولی در هر یک از این گرایش ها موثر است.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی هسته ای

در این قسمت با دانشگاه هایی که رشته پزشکی هسته ای را ارائه می دهند و ظرفیت و نوع رشته آشنا خواهید شد.

نام دانشگاه

نوع رشته

ظرفیت

شهر

جنسیت

نوع آزمون

دانشگاه علوم پزشکی بابل

روزانه

23

بابل

هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

روزانه

20

کرمانشاه

هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

شهریه پرداز

4

کرمانشاه

هردو

با آزمون

پزشکی هسته ای

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای تا مقطع کارشناسی در دانشگاه ها وجود دارد و به صورت مستقیم دارای گرایش ارشد نیست. اما فارغ التحصیلان می توانند در گرایش های زیر ادامه تحصیل دهند:

رشته علوم داروهای پرتوزا، فن‌آوری تصویربرداری پزشکی، رشته مهندسی پزشکی (بیو الکتریک)،شته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی و رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد) که جزو پر طرفدار ترین گرایش های کارشناسی ارشد پزشکی هسته ای هستند. بجز این گرایش ها که به صورت مستقیم با دستگاه های تصویر برداری و بیماران در ارتباط است، گرایش های زیر جزو رشته های مجاز برای ثبت نام کنکور ارشد میباشد.

رشته آمار زیستی، رشته اپیدمیولوژی، رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته ارزیابی فناوری سلامت، رشته اقتصاد بهداشت، رشته انفورماتیک پزشکی، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رشته نانوتکنولوژی پزشکی، رشته زیست فناوری پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، رشته تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، ژورنالیسم پزشکی.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد ولی مقطع دکتری پزشکی هسته ای نیاز به مصاحبه قبولی و البته رزومه های تحقیقاتی زیادی دارد. یک کارشناس پزشکی هسته ای میتوانید با رادیولوژیست ها، متخصصان خون و آنکولوژی و حتی فیزیکدانان و فارغ التحصیلان رشته بیوتکنولوژی همکاری تخصصی داشته باشند.

بازار کار رشته پزشکی هسته ای

فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی و پزشکی هسته ای به صورت تخصصی می‌توانند در مراکز پزشکی هسته ای در انجام فرایند های درمان پزشکی هسته ای به پزشک متخصص کمک کنند. آن‌ها تحت نظارت مستقیم پزشک می‌توانند به تهیه دارو و ارائه پرتو دارو مشغول شوند و یا این که با دستگاه های پزشکی هسته ای و تصویربرداری کار کنند.

متاسفانه به دلیل افزایش بیماری هایی مانند سرطان مراکز پزشکی هسته ای در کشور در حال رشد و توسعه هستند و نیاز به افراد متخصص در این مراکز ضروری است. افرادی که بتوانند مدرک دکتری این رشته را دریافت کنند می توانند به تعلیم دروس تخصصی پزشکی هسته ای در دانشگاه ها نیز مشغول شوند.

درآمد فارغ التحصیلان تکنولوژی پزشکی هسته ای به محل کار، مهارت و تخصص آن‌ها بستگی دارد. در بخش‌های دولتی حقوق افراد طبق قانون وزارت کار است و در بخش‌های خصوصی بر مبنای مهارت و تخصص افراد متفاوت خواهد بود اما به هرحال در ایران بازار کار اشباع نشده ای برای این رشته وجود دارد.

علاقه به درس زیست شناسی و درمانی در کنار توانایی بالا در دروس شیمی و فیزیک برای علم کافی و کار با مواد هسته ای از لازمه های موفقیت در این رشته است. بهرحال یک کارشناس پزشک هسته ای در بازار کار باید وظایف زیر را اجرا کند:

  • آن ها باید میزان بیماری و اختلال در عضو های بیماران را براساس مشاهدات خود در آزمایشات شناسایی کنند.
  • بیماری ها را سریع تشخیص دهند و آزمایشات و بررسی های لازم را انجام دهند.
  • گزارش های دقیق از نتایج‌ عمل های جراحی برای برخی از بیماری ها تهیه کنند.
  • مقدار تاثیر تشعشعات بر بیمار را در حین بررسی و آزمایش  نسبت به انواع اشعه های دیگر کم کنند.
  • توانایی لازم را در بررسی لحظه ای و دقیق حال بیمار را داشته باشند.

بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای خارج از کشور

به طور کلی رشته های پزشکی و پیراپزشکی در خارج از کشور بازار کار خوب و البته جذب زیادی هم دارند اما باید توجه داشته باشید که دانشگاهی که به شما مدرک کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای میدهد باید در حد متوسط دارای رتبه خوبی باشد. به علاوه ترجمه مدرک، مدرک زبان رسمی و مقالات دوزبانه نو و جدید از نکات دیگری هستند که برای دریافت ویزای مهاجرت تحصیلی لازم است.

علاوه بر آن ، درست است که اشتغال به کار داوطلبان در کشور های خارجی تقریبا تضمین شده است اما باتوجه به درآمد پایین تر، مالیات های بالا و هزینه های اضافه بر زندگی در ایران(محل زندگی و خورد و خوراک) بی شک یک کارشناس پزشکی هسته ای در ایران درآمد مالی بهتری دارد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی در کرج

شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران انتخاب رشته کنکور تجربی کشور از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما در خصوص انتخاب رشته و معرفی رشته های دانشگاهی تجربی و ریاضی باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در سایت پرسش و پاسخ کنکوری با ما در میان بگذارید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی هسته ای کدام اند؟

تعداد خیلی محدودی از دانشگاه های ایران این رشته ارائه می‌دهند. این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه علوم پزشکی بابل و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.

گرایش های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در مقطع کارشناسی کدام اند؟

این رشته در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا