پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

نحوه استراحت کردن در زمان مطالعه

4.8/5 - (23 امتیاز)

نحوه استراحت کردن در زمان مطالعه مدیریت و زمانبندی مطالعه و استراحت بین آنهاست. قبلا راجع به عادات بد کنکوری ها صحبت کردیم که شاید به این موضوع ربط داشته باشه! خیلی از دانش آموزان لم خودشون رو پیدا کردند و باید روند خاصی بین زمان مطالعه و استراحتشون تعادل برقرار کردند. خیلی از بچه ها به این افتخار می کنند که تو زنگ های تفریح، توی راه اتوبوس و ماشین دارن درس می خونن! و حتی از یک لحظه از فرصتشون به راحتی نمی گذرن! ما هم به همتشون آفرین می گیم!

در این مقاله قرار درباره نحوه استراحت در بین مطالعه درس صحبت کنیم. چون خیلی از دانش آموزان و محصلان بر خلاف برنامه ریزی های زیادی که می کنند نمی توانند زمانشان را به درستی مدیریت کنند. بعضی ها ممکن است مدت زمان استراحت طولانی داشته و زمانشان را هدر بدهند, برخی هم ممکن است اصلا استراحت بین مطالعه را جدی نگیرند.

بدن ما و بالاخص مغز ما برای بازیابی انرژی موردنیاز و ریکاوری نیاز به استراحت دارد! یه قانون نانوشته وجود دارد که میگوید اگر ما به صورت مداوم و بی وقفه یک کار ثابت رو انجام بدیم، ذهن ما از انجام اون کار زودتر از بدنمان خسته خواهد شد! و هرچه از زمان شروع کار می گذرد کیفیت کارمان پایین تر میاید.

استراحت در زمان مطالعه

یک دانش آموز را تصور کنید که به طور متداوم یک درس می خواند و مثلا سه الی چهار ساعت از مطالعه این درس می گذرد. اتفاقی که می افتد بسیار واضح و شفاف است. ذهن و بدن دچار خستگی می شود و چون مطالعه یک درس بوده این خستگی چند برابر می شود و تمرکز این دانش آموز از بین می رود و بعد از کم شدن تمرکز، به مراتب کیفیت مطالعه پایین تر می آید و بازدهی آن کم می شود. و اگر زمانبندی بین مطالعه و استراحت رعایت نشود یادگیری درست محقق نشده و این دانش آموز صرفا پای کتاب نشسته است و زمان پر می کند و نیاز به تنوع در انتخاب درس در اینجا آشکارتر می گردد.

کنکور هنر

به طور کلی پیشنهاد ما این است که دانش آموزانی که پرش فکری بالایی دارند تعداد دروس انتخابی خود را افزایش داده و زمان آن ها را کمتر درنظر بگیرند تا بازدهی بالاتری داشته باشند. پیشنهاد می کنیم برای مطالعه و برنامه ریزی درسی با بازدهی بیش تر با یک مشاوره تحصیلی کاربلد نیز در ازتباط باشید تا روند مطالعه تان مورد بررسی قرار گرفته و دائما خودتان را به سمت پیشرفت سوق بدهید.

برای گرفتن وقت مشاوره می توانید از طریق شماره تماس 02633408944 با ما در ارتباط باشید.

تعریف درست استراحت و نحوه استراحت کردن در زمان مطالعه

نیاز به استراحت در انجام هر کاری بدون شک صد در صدی و لاجرم می باشد. همانطور که اشاره کردیم هر دانش آموزی به تناسب توانایی هایش نسخه خاص به خودش را داراست. و طبق توصیه روانشناسان ما انسان ها در بسیاری از موارد مشترک هستیم.

به همین دلیل توصیه متحصصین برای کسانی که برای یک آزمون رقابتی بزرگ تلاش می کنند این است که بعد از 60 الی 70 دقیقه مطالعه باید 15  دقیقه استراحت کنند. البته برای دانش آموزان و داوطلبینی که تازه شروع به درس خواند کرده اند پیشنهاد ما 40 تا 50 دقیقه مطالعه و 10 الی 15 دقیقه استراحت می باشد. که همه این ها بستگی به حساسیت درس، علاقه شما به آن درس و شرایط زمانی و همچنین انتظارات شما دارد. به طور کلی بعد از یک ساعت مطالعه با کیفیت 15 دقیقه استراحت معجزه می کند.

remote working 11

استراحتمان در زمان مطالعه چگونه باشد؟

اندازه ی درست وعده های مطالعاتی دروس تخصصی معمولا بین 90 الی 150 دقیقه تعیین می گردد و دانش آموزان عادت دارند تا بعد از وعده های مطالعاتی به استراحت بپردازند. که خود یک نقطه ضعف است. علاوه بر این مشکل که هر 70 دقیقه استراحت نکرده اند مشکل دیپری نیز به وجود می آید و آن این است که وقتی یک درس تمام می شود و می خواهیم به سراغ درس دیگری برویم شروع آن بسیار دشوار می گردد و اگر منظور را تا کنون کتوجه نشده اید به طور خلاصه بین یک وعده استراحت کنید و نه پایان هر وعده درسی! چرا ؟

به این دلیل که وقتی شما بین یک درس استراحت می کنید فکر و ذهنتان درگیر برگشت به آن درس است و باید وعده ناتمام خود را به پایان برسانید.

چرا بعد از استراحت باز هم خسته ام؟

این موضوع ناشی از این است که شما در یک ربع یا بیست دقیقه هایی که استراحت می کنید واقعا استراحت نمی کنید بلکه سراغ چیزهایی می روید که ذهن شما را بیشتر درگیر می کنند مانند؛ تلوزیون، شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام، تلگرام و واتساپ، تلفن و …. که درگیری بیشتری برای ذهنتون داره! زمان استراحت اسمش روشه! باید صرفا استراحت کنید یه ریلکسیشن به تمام معنا و نه چیز دیگهای! فقط و فقط استراحت کامل تمام بدنمون!

چرا باید در زمان استراحت در محل مطالعه بمانم؟

در پایان مقاله نحوه استراحت کردن در زمان مطالعه همیشه در وعده های استراحتتون سعی کنید از محل مطالعه خارج نشید! چون با خارج شدن از محیط مطالعه یه دفعه تمام افراد و قسمت های خونه براتون جذابیت های چند برابری پیدا می کنند! پس خواهشمون اینه که در محل مطالعه بمونین! و یه استراحت 15 دقیقه ای شیک رو به 4 ساعت تبدیل نکنید!

انواع روش های مطالعه

بطور مفصل درباره نحوه استراحت در زمان مطالعه صحبت کردیم. اما حالا می خواهیم تعدادی از روش ها و تکنیک های استراحت کردن در بین مطالعه را بررسی کنیم. هر یک از این روش ها لزوما به این معنا نیست که صد در صد جواب بگیرند. باید در نظر داشته باشید که ره روش مکن است برای برخی تجربه خوب و برای برخی هم تجربه بدی باشد.

در روش نوع اول, باید برای تمرکز بیش تر و رفع خستگی, بعد از 90 الی 120 دقیقه مطالعه به مدت 15 الی 20 دقیقه استراحت کنید. استراحت و وقفه بین مطالعه باعث می شود تا بازدهی بیش تری برای ادامه مطالعه داشته باشید. اما خب می توانید در این روش تغییرات کوچکی بدهید.

برای مثال اگر درسی که می خوانید برایتان راحت است و خیلی ذهنتان را خسته نمی کند, تا 90 دقیقه مطالعه کنید. اما اگر درسی که می خوانید باعث خستگی می شود و یا درس مورد علاقه تان نیست, بین 30 تا 45 دقیقه استراحت بگذارید. مدت استراحت می تواند بین 5 تا 8 دقیقه باشد. سعی کنید اصلا در زمان استراحت از تلفن همراه, تلویزیون و … استفاده نکنید. در قسمت های قبلی اشاره کردیم که استفاده از این ابزارها درگیری ذهنی بیش تری ایجاد می کنند.

1

لازم است بگوییم که تقریبا در همه روش های مطالعه به ورزش کردن و انجام حرکات کشی اشاره می شود. تاثیر ورزش و حرکات کوتاه کششی باعث رفع خستگی تاشیی از یکجا نشینی شما خواهد شد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که خیلی سریع خسته می شوند, حتما بعد از نیم ساعت استراحت کوتاهی کنید.

برای بازه های طولانی تر در مطالعه یعنی مطالعه بین 3 الی 4 ساعت 30 الی 40 دقیقه زمان را به استراحت و انجام کارهای ضروری خود اختصاص دهید. در واقع خیلی راحت می توانید این بازه های زمانی ار متناسب با شرایط مختلف خودتان تنظیم کرده و تغییر ایجاد کنید.

مشاوره تحصیلی آکو

در این مقاله با سعی کردیم تا برای افرادی که در مدیریت زمان مطالعه و استراحت به مشکل بر می خورند, نکات کوچک اما مهم را یاد آوری کرده و بازه زمانی درس خواندن و استراحت کردن را به روش اصولی توضیح دهیم. در سایت پرسا می توانید مقاله های بیش تری درباره روش برنامه ریزی و یا انواع روش های مطالعه را مطالعه کنید.

به اینستاگرام آکو هم سر بزنید تا اخبار و نکات مهم درسی را از آن جا دنبال کنید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا