کارشناسی ارشد علوم تربیتی
معرفی گرایش های کارشناسی ارشد علوم تربیتی
رشته علوم تربیتی یکی از رشته های علوم انسانی می باشد که به انسان و حوزه دانش او می پردازد، اینم رشته در آموزش و پرورش افراد بسیار پرکاربرد می باشد و با بسیاری از رشته های حوزه خود مانند جامعه شناسی، فلسفه، روانشناسی، اقتصاد و … عجین شده است، این رشته در ایران تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارد علاقمندان می توانند با اتمام یک مقطع در مقاطع بالاتر به تحصیل بپردازند، در ادامه این مقاله با مشاوران آکو همراه باشید.
فهرست مطالب
حال در این رشته منظور از آموزش و پرورش تنها مدرسه و آموزش دروس نیست بلکه تمامی مراحل برای تمامی افراد، آموزش های عمومی و خصوصی، آموزش کارکنان، خودآموزی، آموزش های الکترونیکی … تماما زیر نظر آموزش و پرورش به حساب می آید.
رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی نیز دارای گرایش های مختلفی می باشد و علاقمندان در زمان انتخاب رشته، گرایشی را که مد نظر آن هاست انتخاب می کنند.
- تکنولوژی آموزشی
- راهنمایی و مشاوره
- آموزش پیش دبستانی و دبستانی
- مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- آموزش و پرورش کودکان استثنایی
گرایش های ارشد علوم تربیتی
رشته علوم تربیتی نزدیکی بسیار زیادی با رشته روانشناسی دارد اما بیشتر در حوزه آموزش و پروئرش فعالیت می کنند و افرادی که در این رشته تربیت می شوند می توانند افرادی را پرورش دهند که با آن ها بتوان جامعه ای ایده آل ساخت، رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد دارای 10 گرایش مختلف می باشد که برای هر کدام از ان ها باید در دروس مختلفی آمادگی پیدا نمود.
- برنامهریزی درسی
- تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی)
- مدیریت آموزشی
- آموزش و بهسازی منابع انسانی
- آموزش بزرگسالان
- تحقیقات آموزشی
- ارزشیابی آموزشی
- تکنولوژی آموزشی
- مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
- علوم تربیتی (آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش و پرورش پیش دبستانی)
گرایش برنامه ریزی درسی
هدف این گرایش از نام آن پیداست، هدف از ایجاد این گرایش تربیت متخصصانی می باشد که توانایی تولید، نیاز سنجش آموزشی در مقاطع مختلف را داشته باشند، این گرایش یکی از مهم ترین گرایش های این رشته می باشد زیرا این افراد می توانند به جایگاه موارد مختلف در آموزش، لزوم برنامه ریزی، مهارت های تشخیصی و … بپردازند.
نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد رشته مجموعه علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
2 |
روان شناسی تربیتی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
3 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
2 |
مدیریت آموزشی |
2 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
1 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
3 |
گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی)
این رشته میان فلسفه و آموزش و پرورش قرار دارد، افرادی که می خواهند در این رشته مشغول به تحصیل شوند از یک سو باید آموزش و پرورش بداند و از یک طرف فلسفه، این رشته تا سال 1340 یک رشته مستقل نبود و پس از گذشت چند سال کم کم به صورت مستقل ارائه شد، در این رشته افراد با نظریات تربیتی نیز اشنا خواهند شد.
نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد رشته مجموعه علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی)
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
1 |
روان شناسی تربیتی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
2 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
4 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
1 |
تعلیم و تربیت اسلامی |
3 |
گرایش مدیریت آموزشی
گرایش مدیریت آموزشی یکی از گرایش های بسیار مهم در رشته علوم تربیتی می باشد، هدف از ایجاد این رشته تربیت نیروهای انسانی متعهدی می باشد که می توانند در زمینه های مختلف آموزشی فعالیت های کستره ای داشته باشند، یک مدیر اموزشی باید در روابط انسانی خود دقت بسیار بالایی داشته باشد، بتواند خوب برنامه ریزی کند، در مورد مسائل آموزشی بتوانند به خوبی مشکلات را حل و فصل نمایند.
نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد رشته مجموعه علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
2 |
مدیریت آموزشی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
2 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
3 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
2 |
نظارت و راهنمایی |
3 |
گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی
گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی در رشته علوم تربیتی به منابع انسانی هر ارگانی مرتبط می باشد، این حوزه در هر شرکت و سازمانی مهم تر از منابع مالی، مادی و … می باشد، این موضوع برای ورود نیروهای جدید به یک بازار کار مورد استفاده قرار می گیرد.
نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد رشته مجموعه علوم تربیتی گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
2 |
مدیریت آموزشی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
2 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
3 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
2 |
نظارت و راهنمایی |
2 |
گرایش آموزش بزرگسالان
افرادی که در این رشته تحصیل می کنند آموزش را می شناسد و نیازمندی های سازمان را می شناسد، این افراد به نیازمندی های یک سازمان، نوع آزمون، نوع و شیوه یادگیری، مشکلات آموزشی و … می پردازند، این گرایش یکی از گرایش های بسیار مجبوب در بین فارغ التحصیلان این رشته می باشد.
نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد رشته مجموعه علوم تربیتی گرایش آموزش بزرگسالان
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
مدیریت آموزشی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
2 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
2 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
2 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
2 |
تکنولوژی آموزشی |
1 |
گرایش تحقیقات آموزشی
همان طور که از اسم این رشته پیداست افرادی که در این رشته به تحصیل می پردازند به تحقیقات درباره نظانم آموزشی می پردازند، این تحقیقات در تمامی سطوح آموزش و پرورش انجام می شود، این تحقیقات می تواند به تغییرات خوبی در نظام آموزشی منجر شود.
نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد رشته مجموعه علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
3 |
روانشناسی تربیتی |
2 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
2 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
2 |
گرایش ارزشیابی آموزشی
گرایش ارزیابی آموزشی یی دیگر از گرایش هایی می باشد که داوطلبان با شرکت در ازمون کارشناسی ارشد علوم تربیتی می توانند آن را انتخاب کنند به تحصیل در آن بپردازند، این گرایش به ارزیابی برنامه ها و شرایط اموزشی می پردازد.
نام دروس امتحانی و ضرایب گرایش ارزشیابی آموزشی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
3 |
روانشناسی تربیتی |
2 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
2 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
2 |
گرایش تکنولوژی آموزشی
این گرای یک گرایش جذاب برای داوطلبانی می باشد که به تکولوژی های نو علاقه زیادی دارند، این گرایش تنها به ابزارهای جدید نو نیز مرتبط نمی شود و شیوه های جدید آموزشی را نیز در بر می گیرد، این افراد باید در علوم روانشناسی نیز توانایی زیادی داشته باشند و خوب بشناسند تا بتوانند روشهای نویی را به کار ببندند که واقعا کارایی بالایی داشته باشد.
نام دروس امتحانی و ضرایب گرایش تکنولوژی آموزشی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
3 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
2 |
روان شناسی تربیتی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
3 |
تکنولوژی آموزشی |
4 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
2 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
2 |
گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
این گرایش نیز مرتبط با کارایی و استفاده جدید از تکنولوژی های نو می باشد، دانشگاه مجازی یکی از دستاوردهای بزرگ این گرایش می باشد، عموما افرادی این گرایش را انتخاب می کنند که ترجیح می دهند به فعالیت های آموزشی در مقاطع دانشگاهی برسند.
نام دروس امتحانی و ضرایب گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
3 |
روان شناسی تربیتی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
1 |
مدیریت آموزشی |
3 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
2 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
3 |
نظارت و راهنمایی |
2 |
علوم تربیتی (آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش و پرورش پیش دبستانی)
نقش اموزش و پرورش برای کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد، این موضوع در کشور ما یک موضوع بسیار جدید می باشد، بسیاری از افرادی که این گرایش را انتخاب می کنند ارتباط خوبی با کودکان دارند و در مورد اموزش و تربیت این کودکان تا حد زیادی اطلاعات کسب می نمایند.
نام دروس امتحانی و ضرایب گرایش های (آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی،آموزش و پرورش پیش دبستانی )
نام درس |
ضریب |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
2 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
2 |
روش ها و فنون تدریس |
3 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
3 |
آموزش و پرورش تطبیقی |
2 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
2 |
روانشناسی رشد |
2 |
دروس کنکور ارشد علوم تربیتی
رشته علوم تربیتی دارای 13 درس می باشد که داوطلبان باید با توجه به گرایشی که می خواهند خود را در برای از آن ها آماده سازند، این دروس اغلب دروسی هستند که داوطلبان در دوران کارشناسی خود آن ها را مطالعه نموده اند و حال باید به خوبی به مطالعه آن ها بپردازند و در تست زنی نیز خود را تقویت نمایند.
- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه)
- آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی
- روان شناسی تربیتی
- روش ها و فنون تدریس
- مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
- مدیریت آموزشی
- تکنولوژی آموزشی
- سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت
- مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی
- نظارت و راهنمایی
- تعلیم و تربیت اسلامی
- آموزش و پرورش تطبیقی
- روانشناسی رشد
منابع ارشد علوم تربیتی
هر یک از دروسی که در بالا معرفی شد از سوی وزارت علوم منابعی برای آن ها معرفی خواهد شد که داوطلبان با توجه به این منابع خود را برای آزمون آماده می کنند، بنابراین داوطلبان باید در زمان ثبت نام به خوبی از منابعی که از ان ها سوال طراحی خواهد شد اطلاع یابند، در ادامه منابع آزمون کارشناسی ارشد را آورده ایم.
نام درس | منابع |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) | 1 – زبان تخصصی علوم تربیتی، دکتر طالب زاده
2 – (SAMT English for students of Educational) administration DR. Mansur kosha 3 – (Technology D.R Mansur kosha (SAMT English for students of Educational منابع تکمیلی زبان : فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، محسن فر مهینی فراهانی |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
1 – احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی دکتر علی دلاور 2 – روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دکتر اسماعیل بیابانگرد 3 – تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه ی دکتر علی دلاور و دکتر سیامک نقشبندی 4 – روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دکتر علی دلاور 5 – روش تحقیق در علوم رفتاری، سرمد بازرگان حجاری 6 – روش های آماری در علوم رفتاری، حسن پاشا شریفی، جعفر نجفی زند و نسرین شریفی |
روان شناسی تربیتی |
1 – روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش)، دکتر علی اکبر سیف 2 – ر وانشناسی تربیتی (روان شناسی آموزش و یادگیری) دکتر اسماعیل بیابانگرد 3 – روانشناسی تربیتی پروین کدیور 4 – کتاب نظریه ها ویلیام سیکرین |
روش ها و فنون تدریس |
1 – کلیات روش ها و فنون تدریس، امان الله صفوی 2 – رو ش ها و فنون تدریس، حسن شعبانی 3 – الگوهای جدید تدریس ( 2000 )، بوروس جویس ترجمه محمدرضا بهرنگی |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
1 – اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، دکتر علی شریعتمداری 2 – فلسفه آ.پ تعلیم و تربیت، دکتر علی اکبر شعاری نژاد 3 – مکاتب فلسفی و آراء تربیتی جرالد گوتک ترجمه محمد پاک سرشت، انتشارات سمت، 4 – نگاهی به فلسفه آ.پ دکتر نقیب زاده 5 – آشنایی با فلسفه آ.پ ترجمه فریدون بازرگان، مؤلف نلر 6 – اصو ل آموزش و پرورش دکتر غلامحسین شکوهی انتشارات به نشر |
مدیریت آموزشی | 1 – مقدمات مدیریت آموزشی، دکتر علاقه بند 2 – مدیریت آموزشی، ترجمه دکتر بهرنگی 3 – مدیریت آموزشی، دکتر علی شیرازی 4 – مبانی و اصول مدیریت آموزشی علی علاقه بند 5 – مدیریت عمومی علی علاقه بند 6 – رهبری و مدیریت آموزشی سید محمد میرکمالی |
تکنولوژی آموزشی |
1 – مقدمات تکنولوژی آموزشی دکتر محمد احدیان 2 – مبانی نظری تکنولوژی آموزشی دکتر هاشم فردانش 3 – مقدمات تکنولوژی آموزشی، خدیجه علی آبادی 4 – اصول طراحی و تولید فیلم آموزشی سید عباس رضوی |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
1 – سنجش و روش های اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی در تعلیم و تربیت، دکتر سیف 2 – اصول روان سنجی و روان آزمایی دکتر حسن پاشا شریفی |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
1 – برنامه ریزی درسی مدارس، الف. لوی ترجمه فریده مشایخ 2 – دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی، فریده مشایخ 3 – مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، علی تقی پور ظهیر 4 – مبانی برنامه ریزی آموزشی، یحیی فیوضات 5 – فر آیند برنامه ریزی آموزشی، مشاوران یونسکو ترجمه فریده مشایخ 6 – اصول برنامه ریزی درسی کوروش فتحی واجارگاه 7 – برنامه ریزی آموزشی بهرام حسن پور (انتشارات سمت) |
نظارت و راهنمایی |
1 – نظارت و راهنمایی آموزشی، دکتر نیک نامی 2 – نظارت و راهنمایی تعلیماتی، کیت اچسون و دامین گال ترجمه محمدرضا بهرنگی 3 – نظارت در مدیریت ترجمه محمدرضا بهرنگی مؤلف جان ویلز، جوزف باندی 4 – مدیریت و رهبری آموزشی نوشته کمپل وایلز انتشارات مرکزی آموزش مدیریت دولتی ترجمه محمدعلی طوسی |
تعلیم و تربیت اسلامی |
1 – نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، دکتر خسرو باقری 2 – تعلیم و تربیت اسلامی ، دکتر علی شریعتمداری 3 – مبانی تعلیم و تربیت اسلامی دکتر سید علی اکبر حسینی نشر فرهنگ اسلامی |
آموزش و پرورش تطبیقی |
1 – آموزش و پرورش تطبیقی، دکتر آقازاده 2 – آموزش و پرورش تطبیقی، دکتر الماسی 3 – آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته صنعتی (آلمان و انگلستان)، دکتر آقازاده 4 – آموزش و پرورش تطبیقی (رویکردها، روش ها و اصول )، دکتر بهرام محسن پور |
روانشناسی رشد |
1 – روانشناسی ژنتیک 1و 2، دکتر منصور 2 – روانشناسی رشد جلد 1و 2، لورا ای برک 3 – روانشناسی رشد دکتر حسن احدی |
تعداد سوالات ازمون کارشناسی ارشد علوم تربیتی
طراحان سوالات آزمون کارشناسی ارشد در مجموع 280 سوال طراحی می کنند و داوطلبان برای پاسخگویی به ان ها 180 دقیقه فرصت دارند، البته که داوطلبان نیاز نیست به تمامی این سوالات پاسخ دهند و با توجه به گرایشی که می خواهند باید برخی دروس را مطالعه کنند و پاسخگوی این سوالات خواهند بود.
نام درس |
تعداد سوالات |
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی، فرانسه) |
30 |
آمار و روش های تحقیق در علوم تربیتی |
20 |
روان شناسی تربیتی |
20 |
روش ها و فنون تدریس |
20 |
مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت |
30 |
مدیریت آموزشی |
20 |
تکنولوژی آموزشی |
20 |
سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت |
20 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
20 |
نظارت و راهنمایی |
20 |
تعلیم و تربیت اسلامی |
20 |
آموزش و پرورش تطبیقی |
20 |
روانشناسی رشد |
20 |
انتخاب رشته کارشناسی ارشد با مرکز مشاوره آکو در کرج
انتخاب رشته کنکور ارشد مانند انتخاب رشته دانشگاه سراسری می باشد، داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه می توانند نسبت به انتخاب رشته در سازمان سنجش اقدام کنند، داوطلبان برای اینکه یک انتخاب رشته درست و دقیق داشته باشند باید گرایش ها و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته را به خوبی بشناسند، برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید.