پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

آموزشگاه کنکور

300 تست فیزیک 2 تجربی فصل 3

به این نوشته امتیاز دهید

300 فصل 3 فیزیک یازدهم تجربی دانش آموزان این رشته با زدن تست های فیزیک ، علاوه بر این که تسلط کافی روی درس پیدا میکنند یک گام خیلی بزرگ هم برای کنکور برداشته اند، همچنین زدن این تست ها (فصل 3 فیزیک یازدهم تجربی) باعث میشد که ایرادات خود را پیدا کنند. با دنبال کردن اینستاگرام تیم مشاوره ی اکو و تلگرام تیم اکو میتوانید تست ها بیشتری را در این درس (فصل 3 فیزیگ یازدهم تجربی ) و دروس دیگر داشته باشید.

فیزیک تجربی یازدهم فصل 3

در کنکور فیزیک تجربی 30 سوال با زمان 37 دقیقه ای دارد. شما میتوانید با زدن فصل 3 فیزیک یازدهم تجربی یک گام بزرگ برای کنکور خود بردارید. اگر شما تمایل دارید سوالات بیشتری را داشته باشید حتما با تیم مشاوره ی اکو در ارتباط باشید. کنکور تجربی از درس فیزیک یازدهم حدود 30 درصد از سوالات را به خود اختصاص داده است و تعداد سوالات از مبحث القا در کنکور حدود 2 الی 3 تست است.

2 2

لینک تست فیزیک یازدهم تجربی فصل سوم در پایین قسمت براتون بارگزاری شده

فصل 3 فیزیک یازدهم تجربی (مغناطیس)

  • آهنربا دو قطب دارد که خاصیت خاصیت مغناطیسی اطراف آهنربا را با خط هایی نشان میدهیم که از قطب N اهنربا خارج و به قطب S وارد می شود.
  • نکته اول ((در اطراف قطب های آهنربا که خاصیت مغناطیسی آن بسیار شدید است خط های میدان متراکم رسم می شود.))
  • نکته دوم ((جهت خط های میدان در داخل آهنربا از سمت S به سمت قطب N می باشد.))

عقربه مغناطیسی

  • وقتی یک آهنربا یا عقربه مغناطیسی در میدان مغناطیسی اطراف یک آهنربا قرار گیرد، طوری منحرف می شود که در هنگام تعادل قطب N آن در سوی میدان مغناطیسی باشد، در این حالت خط های میدان مغناطیسی از قطب S ان وارد و از قطب N آن خارج می شوند.
  • اندازه نیروی وارد بر سیم حامل جریان در میدان مغناطیسی : هرگاه سیمی راست حامل جریان الکتریکی در میدان مغناطیسی به گونه ای واقع شود که راستای جریان با میدان موازی نباشد، بر سیم حامل جریان نیروی F وارد خواهد شد.
  • (x) F = ILB Sin

در فرمول بالا به چند نکته باید توجه کرد

  1. نکته ی اول = اگر x ( الفا ) صفر باشد در نتیجه F هم مساوی صفر است.
  2. نکته ی دوم =اگر x (الفا) مساوی 90 باشد درنتیجه F (max) برابر ILB است.

در این فرمول

  • F=نیروی وارد بر سیم از طرف میدان مغناطیسی و واحد ان نیوتن است (N)
  • I= شدت جریان که واحد ان آمپر است(A)
  • B =طول سیم است و واحد ان متر است (m)
  • با اطلاعات بالا نتیجه میگیریم که یکای میدان مغناطیسی برابر است با( تسلا = نیوتن بر متر آمپر)

خاصیت مغناطیسی مواد

اتم و مولکول های ماده به تنهایی یک آهنربا می باشند که به دو قطبی مغناطیسی معروفند. بسته به نوع آرایش انها مواد از لحاظ مغناطیسی به سه دسته تقسیم میشوند : 1.فرومغناطیس 2.پارا مغناطیس 3.دیا مغناطیس

مواد فرومغناطیس

در این مواد در قسمت های مجزایی به نام حوزه مغناطیسی هم جهت می باشند . اما سمت گیری هر حوزه با حوزه های دیگر متفاوت است به گونه ای که در کل ممکن است اثر یک دیگر را خنثی کرده و ماده خاصیت اهنربایی نداشته باشد . مانند: 1. آهن 2.نیکل 3.کبالت 4.مواد فرومغناطیس در دو نوع فرومغناطیس نرم و فرومغناطیس سخت می باشند.

فرو مغناطیس نرم

موادی مثل اهن خالص و نیکل خالص به آسانی اهنربا میشوند و به آسانی این خاصیت را از دست میدهند . این مواد در آهنربا های الکتریکی یا همون موقتی کاربرد دارند مثل زنگ اخبار و….

فرومغناطیس سخت

موادی مانند فولاد و برخی آلیاژ های نیکل و کبالت که به سختی آهنربا میشوند و به سختی نیز خاصیت خود را از دست می دهند. این مواد در ساخت آهنربا دائمی کاربرد دارند.

اشیاع در القای مغناطیسی

خاصیت مغناطیسی است که میتوان در یک ماده ی فرو مغناطیس ایجاد نمود و هنگامی رخ میدهد که تمام دو قطب های ماده هم سو شوند. این لحظه به بعد اگر میدان مغناطیسی وارد بر آهن را افزایش دهیم . خاصیت میدان مغناطیسی در آن تغییر نمی کند.

مواد پارامغناطیس

در این مواد دوقطبی های مغناطیسی به طور کاتوره ای و نامنظم توزیع شده اند و فقط تحت اثر میدان های بسیار قوی مقداری خاصیت آهنربا به دست می آورند و به محض حذف میدان اعمالی ، مجددا دو قطب ها نامنظم می شوند . مانند: 1.آلومینیوم 2.پلاتین 3.فلزات قلیایی 4. قلیایی خاکی 5.اکسیژن و…..

ویژگی های خطوط میدان

  1. راستای میدان مغناطیسی در هر نقطه مماس بر خط میدان در ان نقطه است.
  2. خط میدان در هر نقطه هم سو با میدان در آن نقطه است.
  3. تراکم این خطوط در فضا نشانگر بزرگی میدان آن نقطه است.
  4. از هر نقطه از فضا فقط یک خط میدان می گذرد. به بیان دیگر خطوط میدان مغناطیسی هم دیگر را قطع نمی کنند.

آموزشگاه پرسا

آموزشگاه پرسا زیر نظر مهندس حاج کرم این سوالات (فصل 3 فیزیک یازدهم تجربی ) را برای دانش آموزان کنکوری در سایت قرار داده است تا بتوانند از ان استفاده کنند و از پس مبحث مغناطیس در کنکور بر بیایند. شما میتوانید با تیم قوی مشاوره اکو در ارتباط باشید و زیر نظر مشاوران اکو حساس ترین سال زندگی خود را سپری کنید.

مشاوره برنامه ریزی کنکور دی ماه و تیرماه
مشخصات
اطلاعات
نام درس:
فیزیک
پایه :
یازدهم
رشته:
تجربی
نوع سوالات:
تستی
تعداد سوالات :
300
مرجع سوالات:
اموزشگاه اکو
طراح:
اموزشگاه اکو
لینک های دانلود

برای نمایش لینک های دانلود لطفاً وارد شوید!

تلگرام
فیسبوک
واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا