پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منانتخاب رشته نهمکنکور سراسری

آیا امکان شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی وجود دارد؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.3/5 - (3 امتیاز)

انتخاب رشته در دوره دبیرستان از مهم‌ترین تصمیماتی است که دانش‌آموزان باید با آن روبرو شوند، به همین دلیل است که پیشنهاد میشود از مشاوره تخصصی تحصیلی و کنکور کمک گرفته شود. اما متاسفانه برخی افراد این مرحله از زندگی خود را به درستی سپری نمی‌کنند. بعضی از اشخاص ناراضی ممکن است که پس از مدتی به فکر تغییر رشته  تحصیلی خود بیفتند. عده‌ای دیگر از آن‌ها نیز تا زمان کنکور دست نگه می‌دارند و بدون تغییر رشته گروه آزمایشی دیگری را برمی‌گزینند. حال سوال بسیاری از دانش‌آموزان این است که آیا امکان شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی میسر است؟

به طور کلی آن‌ها چه مسائل و مشکلاتی را باید پشت سربگذارند؟ چه مواردی را باید در نظر داشته باشند؟ آیا تغییر رشته تحصیلی کار درستی است یا تغییر گروه آزمایشی در کنکور پیشروی آن‌ها؟ در مقاله پیشرو پاسخ این پرسش‌های مهم را بدست می‌آرید.

این مقاله بر اساس آخرین تغییرات کنکور 1403 بروز رسانی شده است ولی در صورت وجود هرگونه سوال میتوانید با شماره های موجود در تماس با ما ارتباط برقرار کنید و یک جلسه مشاوره تلفنی برای شروع مجدد کنکور داشته باشید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

شرایط شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی چیست؟

حتما برای بسیاری از شما این سوال مطرح است که آیا باید رشته تحصیلی دبیرستان و کنکور یکی باشد؟ برای مثال آیا امکان شرکت در کنکور گروه آزمایشی ریاضی با داشتن دیپلم تجربی وجود دارد؟ در این خصوص باید بدانید که رشته تحصیلی درج شده در مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ملاک شرکت در کنکور نیست. بنابراین شما با هر نوع مدرک دیپلمی قادر هستید که در تمام گروه‌های آزمایشی کنکور شرکت کنید.

شرایط شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی چگونه است؟
شرایط شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی چگونه است؟

برای شرکت در کنکور سراسری سه گروه آزمایشی اصلی و دو گروه فرعی تنها به پایان رساندن دوره متوسط کافی است. از نظر قانونی نیز رشته تحصیلی مدرک پایان دوره متوسطه برای شرکت در کنکور ملاک نیست. از این رو با داشتن دیپلم ریاضی، تجربی، انسانی و هنر شرکت در هر یک از گروه‌های آزمایشی امکانپذیر است. برای انجام اینکار فقط در زمان ثبت نام باید رشته دلخواه خود را انتخاب کنید.

مسئله‌ای که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید، تاثیر ضریب معدل و توانایی پاسخ به سوالات اختصاصی رشته ریاضی است. آیا شما توانایی پاسخ به پرسش‌های تخصصی را دارید؟ این سوالی است که باید از خود بپرسید و با برنامه‌ریزی سعی در پیشرفت خود کنید.

ضمن اینکه از سال 1402 تاثیر نمرات امتحانات نهایی بر تراز ملاک انتخاب رشته مستقیم شده است و 50 درصد از تراز کل کنکور شما را تشکیل میدهد.

آیا شرکت در کنکور سراسری ریاضی با دیپلم تجربی تصمیم درستی است؟

بنابر تحقیقات صورت گرفته در خصوص هدایت تحصیلی توصیه نمی‌شود که رشته تحصیلی دبیرستان و رشته انتخابی در کنکور متفاوت باشند. برای مثال شخصی را در نظر بگیرید که در رشته تجربی فارغ‌التحصیل می‌شود، سپس در کنکور ریاضی ثبت نام می‌کند. با وجود اینکه شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی امکانپذیر است، اما کاری دشوار و نیازمند تلاش و پشتکار بیشتر است.

در این شرایط باید بیشتر روی درس‌های تخصصی کنکور ریاضی تمرکز کنید. دروس تخصصی رشته ریاضی عبارتند از حسابان، جبر و احتمال، ریاضیات گسسته، شیمی، هندسه و فیزیک. در کنکور سراسری ریاضی نیز از همین دروس سه سال آخر متوسطه سوالاتی مطرح می‌شود. لازم به ذکر است که دروس عمومی رشته ریاضی و تجربی با یکدیگر یکسان است. نیازی به گذراندن درس‌های تخصصی ریاضی در دبیرستان نیست و شما فقط باید برای شرکت در کنکور خود را آماده کنید.

3 1
آیا شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی امکان دارد؟

بنابراین پیش از اقدام به ثبت نام در کنکوری متفاوت از رشته تحصیلی خود خوب فکر کنید و تصمیم نهایی خود را بگیرید. سپس کتاب‌های درسی و کمک آموزشی مناسب را بخرید و در کلاس‌های کنکور دروس ریاضی ثبت نام کنید. این کلاس‌ها به شما یاری می‌دهند که نکات مهم دروس مربوطه را در زمانی محدود و به طور موثر یاد بگیرید. در این بین کمک مشاوره هدایت تحصیلی نیز بسیار موثر و انگیزه‌دهنده است.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که کسب رتبه مطلوب برای این دسته از داوطلبان اصلا کار بعیدی نیست. بلکه تحقق این امر تنها به مطالعه و برنامه‌ریزی صحیح بستگی دارد. که با مشاوره تخصصی کنکور امکان پذیر خواهد بود.

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور غیرمرتبط با دیپلم چگونه است؟

همانطور که بیان شد، برخی از افراد در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی شرکت می‌کنند. این افراد رشته تحصیلی خود را تغییر نمی‌دهند، بلکه در زمان کنکور رشته دیگری را برمی‌گزینند.

البته عده‌ای نیز هستند که از اساس تغییر رشته می‌دهند و در امتحانات دروس تخصصی آن شرکت می‌کنند. سپس آن‌ها موفق به دریافت دیپلم رشته موردنظر خود می‌شوند.

نکته دیگری که اکثر دانش‌آموزان اشتباه تصور می‌کنند، در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی است. آن‌ها معمولا معدل کل را بر کنکور موثر می‌دانند، در حالی که این مطلب درست نیست. در حقیقت معدل دروس در سال کنکور تاثیرگذار نیست، بلکه سوابق تحصیلی در تک تک دروس مهم است. همچنین این امر به شرطی برقرار است که امتحانات به صورت نهایی و کشوری برگزار شود.

شاید دوست دارید رشته تحصیلی خود را در سال کنکور تغییر دهید. آیا شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی امکانپذیر است؟ مشاوره تخصصی کنکور آکو
شیوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی چگونه است؟

تاثیر سوابق تحصیلی برای دانش‌آموزانی که موفق به پایان دوره متوسط رشته تجربی شده‌اند و قصد شرکت در کنکور ریاضی را دارند، در جدول زیر ارائه شده است.

بعد از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و به نقل از بهترین مشاور کنکور در کرج از سال 1402 به بعد داوطلبین رشته های مختلف همانطور که گفته شد مشکلی در شرکت در آزمون های سراسری ندارند ولی باید سوابق تحصیلی برای خود ایجاد کنند.

در این موقعیت دروس موثر به شرح زیر است:

  • میانگین وزنی نمره آزمون نهایی درس ادبیات سال سوم و زبان فارسی سال سوم؛
  • نمره آزمون نهایی درس عربی سال سوم؛
  • آزمون نهایی درس تعلیمات دینی و قرآن سال سوم؛
  • نمره آزمون نهایی درس زبان خارجی 3؛
  • فیزیک 3 و آزمایشگاه؛
  • شیمی 3 و آزمایشگاه.

شرایط تغییر رشته در دبیرستان چگونه است؟

عده‌ای از دانش‌آموزان قبل از انتخاب رشته دبیرستان به درستی فکر نمی‌کنند. در نهایت آن‌ها وارد رشته‌ای می‌شوند که به آن علاقه‌ای ندارد. همچنین ممکن است که برخی افراد با تصورات کاذبی رشته‌ای را برگزینند و بعد از مدتی از انتخاب خود پشیمان شوند. این اشخاص احتمال دارد که پیش از رسیدن به مرحله کنکور به فکر تغییر رشته تحصیلی خود بیفتند.

برای مثال فردی را تصور کنید که قصد تغییر شاخه از تجربی به ریاضی را دارد. در این صورت نیازی به شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی نیست و از همان ابتدا رشته خود را به ریاضی تغییر می‌دهد. دانش‌آموزان در دبیرستان دو موقعیت زمانی امکان این تغییر را دارند:

  • تغییر رشته تحصیلی از پایه دهم به یازدهم؛
  • تغییر رشته تحصیلی از پایه یازدهم به دوازدهم.

در هر دو این حالات دانش‌آموز باید در آزمون تغییر رشته شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت کند. برای مثال اگر بخواهید در پایه یازدهم از رشته تجربی به ریاضی تغییر گرایش دهید، دروس امتحانی شما عبارتند از:

  • دروس ریاضی1؛
  • شیمی1؛
  • فیزیک1؛
  • هندسه1.

همینطور در صورتی که از پایه یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی تغییر رشته دهید، دروس آزمون عبارتند از:

  • حسابان1؛
  • شیمی2؛
  • فیزیک2؛
  • هندسه2.

برای آمادگی در این آزمون‌ها نیز از کتاب و منابع آموزشی درست کمک بگیرید. همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی موسسات مختلف در آمادگی برای شرکت در امتحانات تغییر رشته موثر خواهد بود. همچنین کمک گرفتن از یک مشاوره متخصص کنکور میتواند در این زمینه حیاتی باشد.

نظر مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی

عدم علاقه و رضایت از رشته تحصیلی معضلی است که بسیاری از دانش‌آموزان با آن روبرو هستند. بعضی از آن‌ها در همان دوران دبیرستان به فکر تغییر شاخه تحصیلی می‌افتند. برخی دیگر از آن‌ها نیز با شرکت در کنکور رشته تحصیلی دیگری سعی در برآورده ساختن آرزوهای خود می‌کنند.

لازم به یادآوری است که انجام هر کاری برای انسان میسر است. تغییر رشته تحصیلی کوچکترین کاری است که انسان قادر به انجام آن است. فقط به کمی تلاش بیشتر، مطالعه و برنامه‌ریزی درست نیاز است. همانطور که بیان شد، در این راه کمک گرفتن از کارشناسان مجرب و موسسات آموزشی معتبر بسیار موثر است. مرکز مشاوره تخصصی کنکور میتواند در این زمینه شما را یاری دهد.

اما سوال این است که رشته تحصیلی یک فرد باید با رشته انتخابی کنکور او یکسان باشد. برای مثال آیا شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی امکانپذیر است؟ درنهایت بعد از همه توضیحاتی که داده شد جواب این سوال بله است! بله شما میتوانید در سال کنکور رشته تحصیلی خود را تغییر دهید و مثلا با دیپلم تجربی در کنکور ریاضی شرکت کنید. پس برای برنامه ریزی در رسیدن به آرزوهایتان درنگ نکنید.

 

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    من دوازدهم تجربی هستم و می‌خوام کنکور ریاضی شرکت کنم تکلیف سوابق تحصیلی دروس مثل هندسه و حسابان و … چطوری هست ؟

  2. سلام من که فا دیپلم تجربی میخوام کنکور ریاضی بدم تاثیر معدل برام چجوری اعمال میشه من که هندسه خسابان ازمون نمیتونم بدم؟

  3. سلام نه نیازی نیست
    طبق واحد‌های درسی همون رشته باید بخونید مثل کسی که از رشته ریاضی اومده

  4. سلام، اگر با دیپلم تجربی دانشگاه روزانه مهندسی شیمی قبول شده باشم، توی دانشگاه باید پیش نیاز درسی رو بخوانم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا