پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

ممنوعیت تحصیل همزمان در دانشگاه سال 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

بسیاری از داوطلبان با هدف ایجاد بازار کار بهتر برای آینده و باتوجه به هدفی که در زندگی دنبال میکنند، تصمیم به تحصیل همزمان در دانشگاه میگیرند. شرایط تحصیل همزمان علاوه بر سختی هایی که برای داوطلب دارد، قوانین مخصوص به خود را خواهد داشت. اگر دانشجوی استعداد درخشان هستید و اجازه تحصیل دو رشته همزمان دارید با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

به عنوان اولین نکته درباره تحصیل همزمان در دانشگاه باید بدانید که در انتخاب رشته کنکور 1402 صراحتا اعلام شده است که تحصیل همزمان هرگونه دوره دولتی یا غیر دولتی برای داوطلبان(بجز داوطلبان استعداد های درخشان دانشگاه ها) ممنوع است و در صورت تخلف دانشگاه ها مجاز هستند مطابق آیین نامه های انضباطی دانشجویان با متخلفین برخورد کنند.

دانشجویان استعداد درخشان دانشجویانی هستند که معدل کل آنها در بیش از دو نیمسال تحصیلی بالاتر از میانگین دانشگاه مربوطه و در گروه الف باشد. این داوطلبان برای کنکور ارشد نیز سهمیه تحصیل بدون کنکور دارند.

پیش از انتخاب این مسیر به هر حال بهتر است قوانین مربوطه این تصمیم را بررسی کنیم و سپس با یک مشاوره تحصیلی خوب بهترین رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم.

انتخاب رشته کنکور برای تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه

شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه

برای تحصیل همزمان در دانشگاه داشتن شرایط عمومی و اختصاصی کنکور سراسری که در دفترچه ثبت نام کنکور 1402 آمده است الزامی است و در صورت تحصیل همزمان در رشته های دارای شرایط خاص باید شرایط رشته مورد نظر هم داشته باشند.

یعنی مثلا اگر در دانشگاه رشته زیست شناسی جانوری میخوانید و میخواهید کنکور مجدد بدهید و در رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان درس بخوانید، باید تمام موازین و شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه مبدا و شرایط ویژه دانشگاه فرهنگیان را داشته باشید و از آنجا که برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دانشجو نباید هیچگونه تعهدی به ارگان، سازمان یا دانشگاه خاصی داشته باشد، دانشجو حتی با استعداد درخشان هم نمیتواند در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه دولتی دیگری به صورت همزمان تحصیل کند.

به عنوان قانون دومی که دانشجویان برای تحصیل دو رشته همزمان باید رعایت کنند شرایط خدمت سربازی در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر شده است. داوطلبان مرد مجاز برای تحصیل همزمان در دانشگاه باید در هنگام ثبت نام قطعی حتما از نظر نظام وظیفه و خدمت سربازی شرایط خود را مشخص کنند.

یعنی اگر قرار است مثلا دوره کارشناسی دوم را شروع کنند، مشخص شود که آیا اتمام تحصیل آنان برای وی غیبت ایجاد میکند یا خیر و اگر تحصیل دو رشته در دانشگاه عامل غیبت سربازی آنها شود، ثبت نام آنها لغو خواهد شد.

اطلاع از شرایط خدمت سربازی برای کنکور و تحصیل مجدد

نکته مهمی که برای داوطلبان حتی در دفترچه انتخاب رشته هم ذکر شده است، دانشگاه یا دانشگاه های محل تحصیل داوطلب و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت و درمان هیچگونه تعهدی در خصوص تامین نیاز های مالی، تخصیص وام دانشجویی، هزینه یا شرایط رفت و آمد، مسکن و … دانشجو ندارند ولی به هرحال مسئولین باید برای تلاش در جهت تسهیل امر تحصیل دو رشته در دانشگاه تا حد امکان اقدام کنند.

شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه

چند نکته کوچک درباره تحصیل دور رشته همزمان در دانشگاه

قبل از شروع تحصیل دو رشته همزمان در دانشگاه باید درباره تمامی قوانین و شرایط آن اطلاعات کافی داشته باشید چون اگر بعد از ثبت نام (و در صورت پرداخت هزینه دوره های دانشگاه پردیس) متوجه شوید که به هر دلیلی ممنوعیت تحصیل همزمان در دانشگاه دارید، هیچ تعهدی برای بازگشت وجه یا تغییر شرایط و عدم برخورد با تخلف شما وجود ندارد.

همچنین توجه داشته باشید که اگر کارمند رسمی هستید یا در دانشگاه های دارای شرایط خاص مثل دانشگاه های فرهنگیان یا دانشگاه بقیه الله که تعهد خدمت دارند درس میخوانید و میخواهید در دو رشته به صورت همزمان ادامه تحصیل هید، باید از طرف ارگان محل خدمت برگه موافقت با تحصیل یا شرایط مامور به تحصیل داشته باشید.

تعهد دانشگاه های مختلف

البته شرایط مامور به تحصیل برای داوطلبانی است که یک مدرک دارند و درواقع باتوجه به تعهدشان در سازمان یا مرکز مورد نظر مشغول به کار شده اند اما به هر دلیلی(تغییر رشته یا پیشرفت شغلی) میخواهند مجددا در رشته دیگری درس بخوانند. در این صورت فرد کنکور میدهد و وارد دانشگاه میشود و مدت تحصیل خود را میگذراند اما فقط و فقط به شرطی که مرکز مربوطه موافقت کرده باشد و داوطلب تعهد بازگشت و خدمت در مجموعه را ارائه دهد.

درباره شرایط تحصیل مجدد در دانشگاه در مقطع یکسان در ادامه بیشتر بخوانید.

مدت زمان مجاز برای تحصیل در دوره های دانشگاهی همزمان و غیر همزمان

تحصیل مجدد در دانشگاه (کنکور مجدد)

شرایط تحصیل دو رشته همزمان در دانشگاه با شرایط تحصیل مجدد دانشجویان فارغ التحصیل کارشناسی در همین مقطع متفاوت است. اول از همه اینکه داوطلبانی که در دوره های بدون تعهد دانشگاه درس خوانده اند بجز رعایت شرایط تاثیر سوابق تحصیلی نیازی نیست به چیز دیگری فکر کنند و میتوانند برای کنکور مجدد برای هر رشته و دانشگاهی با پذیرش متمرکز یا متمرکز با شرایط خاص (در صورت داشتن مولفه های لازم) اقدام کند.

تغییرات کنکور 1403 برای ادامه تحصیل

این دانشجویان میتوانند واحد های پاس شده خود را معادل سازی کنند و در صورت داشتن دروس مشترک زودتر از داوطلبان دیگر مقطع لیسانس را بگذرانند.

دانشجویانی که در دانشگاه دولتی درس خوانده اند نیز چند سالی است که برای تحصیل مجدد در مقطع مورد نظر مجاز شده اند. یعنی اینکه اگر داوطلب از شرایط تحصیل رایگان و با هزینه دولت بهره مند شده باشد اما به هر دلیلی بخواهد مجددا در کنکور شرکت کند و در دوره های روزانه تحصیل کند هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اما این دانشجویان برای دریافت مدرک تحصیلی قبلی شان از دانشگاه سراسری(درصورت عدم اجرای تعهد خدمتشان به مدت دو برابر مدت تحصیل) میبایست هزینه مدت تحصیلشان را برابر با مقدار مشخص شده از طرف دانشگاه دریافت کنند. البته شرایط تحصیل مجدد داوطلبان غیر ایرانی متفاوت خواهد بود که در مقاله ای جداگانه درباره شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های سراسری و آزاد و … به تفصیل صحبت کرده ایم.

برای چه رشته هایی تحصیل همزمان داشته باشیم؟

به عنوان تیم مشاوره تحصیلی برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی کنکور تجربی نیازی به تحصیل دو رشته همزمان را نمیبینیم چرا که بازار کار رشته های تجربی قابل اعتماد است. حتی برای داوطلبانی که رشته های برتر کنکور های ریاضی یا انسانی را در دانشگاه های برتر ایران میخوانند نیز نیازی به تحصیل همزمان در دانشگاه نیست. این داوطلبان به شرطی که تعهد خدمت نداشته باشند، میتوانند به راحتی برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند.

اما رشته های درجه دوم علوم تجربی مثل رشته های علوم پایه(شیمی کاربردی و شیمی محض ، ریاضی کاربردی، و….) یا رشته های کم طرفدار کنکور انسانی مثل رشته زبان عربی، زبان ترکی استانبولی و امثالهم در کنکور ریاضی مثل رشته های مهندسی ایمنی یا مهندسی کامپیوتر میتوانند رشته های خوبی برای تحصیل همزمان در دانشگاه باشند.

بهتر است که برای تحصیل دو رشته همزمان رشته های مکمل را انتخاب کنید. یعنی مثلا اگر میخواهید در زمینه مدیریت مالی (تفاوت گرایش های مدیریت با یکدیگر) کار کنید، رشته حسابداری را در کنار آن بخوانید تا حرف بیشتری برای گفتن در بازار کار داشته باشید.

یا مثلا برای رشته زبان میتوانید یکی از رشته های مرتبط انسانی مثل اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی را به صورت همزمان بخوانید تا بتوانید در تحلیل های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور و باتوجه به دانش زبانی تان صاحب نظر باشید و در ارگان های خصوصی یا دولتی داخلی و خارجی کشور برای کشف راهکار مربوطه فعالیت حرفه ای داشته باشید.

برای رشته های علوم ریاضی و فنی تحصیل همزمان رشته هایی مثل عمران و معماری که مکمل یکدیگرند میتواند شما را در بازار کار فرد حرفه ای تری بکند یا مثلا اگر در کنکور تجربی شرکت کرده اید تحصیل در رشته های میکروبیولوژی و مهندسی شیمی میتواند بازار کار تخصصی ویژه ای را برای شما فراهم کند که درامد بیشتر و حتی شرایط کار آفرینی را برای شما فراهم کند.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

اینها مثال هایی از تحصیل دو رشته در دانشگاه است که میتواند شرایط مطلوبی را برای بازار کار تامین کند. به هرحال برای تصمیم گیری درباره انتخاب رشته تان باتوجه به هدف زندگی و بازار کار و شرایط کشور باید تصمیم گرفت پس از کمک یک مشاور انتخاب رشته کنکور در زمان تصمیم گیری غافل نشوید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا