پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

گزینش کنکور در رشته های متمرکز و نیمه متمرکز و متمرکز با شرایط خاص سال 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اولین نکته درباره گزینش کنکور برای رشته های متمرکز و متمرکز با شرایط خاص این است که همه این رشته ها با آزمون هستند یعنی هم کنکور سراسری و هم سوابق تحصیلی با تاثیر 40 درصدی قرار است باعث پذیرش در کنکور شود. نکته بعدی اینکه در انتخاب رشته کنکور 1402 خبری از رشته های نیمه متمرکز و غیر متمرکز نیست و همه رشته ها گزینش متمرکز یا متمرکز با شرایط خاص دارند. بیایید یکبار باهم معنی رشته های متمرکز و نیمه متمرکز و … را باهم مرور کنیم.

  • متمرکز: رشته هایی که بدون شرایط خاصی پذیرش دارند.
  • متمرکز با شرایط خاص: دانشگاه هایی که پذیرش آنها بر اساس یک سری شرایط خاص علمی یا ویژگی های فیزیکی داوطلب و همراه با مصاحبه انجام میشود.
  • نیمه متمرکز: دانشگاه هایی که صرفا شرایط علمی یا فیزیکی برای پذیرش دارند ولی در صورت داشتن شرایط مذکور نیازی به انجام مصاحبه نیست.
  • غیر متمرکز: رشته هایی که هم مصاحبه و هم شرایط خاص برای پذیرش دارند

توضیحاتی درباره گزینش کنکور در رشته های متمرکز و متمرکز با شرایط خاص

قبلا در انتخاب رشته کنکور رشته ها به چند دسته متمرکز، نیمه متمرکز و غیر متمرکز وجود داشتند که داوطلبان میتوانستند باتوجه به شرایط مشخص شده اولویت بندی خود را انجام دهند. این روز ها اما با تغییرات کنکور و شرایط جدید انتخاب رشته، تمامی رشته های دانشگاهی به دو روش متمرکز و متمرکز با شرایط خاص پذیرش دارند.

طبق آنچه در دفترچه انتخاب رشته کنکور آمده است، رشته های متمرکز رشته هایی هستند که پذیرش آنها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و کنکور داوطلب و نتایج قبولی به صورت یکجا و در یک مرحله اعلام میشود. این در حالی است که رشته های متمرکز با شرایط خاص در مرحله اول اسامی پذیرفته شدگان بیشتر از ظرفیت اعلام میشود و سپس بر اساس آزمون علمی یا عملی جداگانه و مصاحبه تخصصی شرایط داوطلب برای ادامه تحصیل سنجیده میشود.

نتایج انتخاب رشته دانشگاه های خاص و رشته های متمرکز با شرایط خاص نیز همزمان با اعلام نتایج رشته های متمرکز خواهد بود.

معرفی رشته های متمرکز در کنکور 1402

به طور کلی هر دانشگاهی که در انتخاب رشته مشاهده میکنید رشته های متمرکز دارد مگر اینکه در دفترچه انتخاب رشته نوشته باشد شرایط خاص رشته را در پیوست انتخاب رشته مشاهده کنید. البته گاها حتی برای رشته های متمرکز نیز تذکر مشاهده شرایط خاص در پیوست انتخاب رشته نوشته میشود که معمولا برای این رشته ها شرایط خاص شامل عدم تخصیص خوابگاه یا لزوم پوشیدن چادر در محوطه دانشگاه برای دانشگاه هایی مثل الزهرا تهران یا حضرت معصومه قم میشود. در ادامه متن دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 را درباره رشته های متمرکز ارائه داده ایم.

رشته های متمرکز و رشته های نیمه متمرکز و متمرکز با شرایط خاص چه تفاوت هایی باهم دارند؟

مخلص کلام اینکه در رشته های متمرکز بر اساس علم دانشجو انتخاب صورت میگیرد و هیچ شرایط ویژه ای برای ورود به دانشگاه وجود ندارد و انتخاب رشته برای اعلام علاقه مندی به ورود به این رشته ها کافی خواهد بود. به منظور اعلام اسامی پذيرفته شدگان نهايی به اين روش، اقدامات زير انجام میگردد:

  • بررسی كدرشته های متمركز داوطلبان و ذخيره كردن آنها به همراه ساير اطلاعات آنان.
  • تعيين نقطه يا اولويت قبولی هر داوطلب با توجه به شرايط و وضعيت وی (از هر لحاظ) و مقايسهای كه بين هر داوطلب با ديگر داوطلبان با وضعيت مشابه وی انجام میگيرد.
  • اعلام اسامی پذيرفته شدگان نهايی.

به هرحال اگر به دنبال بررسی اصطلاحات مهم انتخاب رشته هستید یا قصد دارید انتخاب رشته تان را با کمک یک مشاور و نرم افزار انتخاب رشته و با آگاهی نحوه بالا بردن احتمال قبولی انجام دهید، در زمان انتخاب رشته( که توسط سازمان سنجش اعلام میشود) با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا با ادمین کانال تلگرام تیم مشاوره آکو در ارتباط باشید.

بررسی رشته های متمرکز با شرایط خاص( رشته های نیمه متمرکز و غیر متمرکز سابق)

همانطور که گفته شد رشته های متمرکز با شرایط خاص همان رشته های نیمه متمرکز و غیر متمرکز هستند که در سال های گذشته با آنها مواجه بودیم. به طور کلی هر رشته ای که قبل از پذیرش قطعی آزمون علمی یا عملی جداگانه ای داشته باشد و یا شرط پذیرش آن کسب نمره قابل قبول در مصاحبه دانشگاه باشد، رشته متمرکز با شرایط خاص نامیده میشود.

از معروف ترین دانشگاه هایی که به صورت اختصاصی رشته های متمرکز با شرایط خاص ارائه میدهند میتوان دانشگاه امام حسین، دانشگاه ارتش، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و حتی دانشگاه فرهنگیان را نام برد.

رشته های متمرکز با شرایط خاص معمولا در پذیرش اتباع نیز با سایر دانشگاه ها متفاوت اند و برای داوطلبان غیر ایرانی شرایط پذیرش ندارند. البته این شرایط خاص لزوما به دلیل اتباع بودن نیست و برخی از رشته های متمرکز حتی محدودیت پذیرش ایرانی های معتقد به دین غیر از اسلام را نیز دارند.

برخی دانشگاه ها نیز مانند دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش دانشجو هم آزمون عملی میگیرند و هم شرایط خاصی از نظر مصاحبه های عقیدتی سیاسی و حتی شکل و ظاهر دانشجو را در نظر میگیرند.

داشتن محدودیت سنی ثبت نام و در برخی رشته های نیمه متمرکز (مثل رشته فوریت های پزشکی) حتی بررسی اوضاع سلامت بدنی و داخلی فرد (مثل قند و فشار خون و ضعیفی چشم و … ) نیز مساله است.

هرچند که پیش از این درباره رشته های شرایط خاص و دانشگاه های شرایط خاص کنکور به تفصیل صحبت کرده ایم اما در ادامه میخواهیم چند نمونه از شرایط رشته های متمرکز با شرایط خاص کنکور را بررسی کنیم.

مصاحبه کنکور برای رشته های متمرکز با شرایط خاص چگونه است؟

اولا دانشگاه های با شرایط خاص معمولا درباره اعتقاد به دین اسلام و عدم عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران حساس هستند. شاید به همین علت باشد که بسیاری از داوطلبان خانم هنگام دعوت به مصاحبه برای دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه بقیه الله با چادر و داوطلبان آقا هم با ظاهر آراسته و ساده ظاهر میشوند.

در قدم دوم که حتی اهمیت بیشتری نیز دارد، مصاحبه ای است که درباره مسائل دینی و سیاسی و مذهبی سوال میشود و البته برای دانشگاه های فرهنگیان اهمیت کمتری دارد اما برای دانشگاه های وابسته به سپاه و دانشگاه های ارتش اهمیت بیشتری دارد.

به هر حال شرایط دانشگاه ها متفاوت اند و شرایط خاص دانشگاه ها برای پذیرش در رشته های غیر متمرکز متفاوت است. مثلا برخی از دانشگاه ها مححدودیت سن دارند و در دفترچه ذکر کرده اند که حداکثر سن داوطلبان باید 20،22،24 یا 26 سال باشد. سقف سنی پذیرش رشته های متمرکز با شرایط خاص معمولا زیر 24 سال است. بجز دانشگاه هلال احمر تهران (که البته تعهد خدمت ندارد) و سقف سنی را برای رشته اعضای مصنوعی در انتخاب رشته کنکور 1402 33 سال تمام در نظر گرفته است.

رشته متمرکز و نیمه متمرکز چه تفاوت هایی باهم دارند؟

رشته های نیمه متمرکز دیگر در انتخاب رشته و کنکور به رسمیت شناخته نمیشوند و بهتر است به جای نیمه متمرکز رشته های متمرکز و متمرکز با شرایط خاص را نام ببرید.

رشته های متمرکز و متمرکز با شرایط خاص چه تفاوت هایی باهم دارند؟

رشته های متمرکز با شرایط خاص برای قبولی دارای همه یا یکی از شرایط مصاحبه علمی یا عملی، شرایط ویژه قبولی مثل قد، وزن یا مسائل اعتقادی هستند و در زمان اعلام نهایی نتایج به صورت چند برابر ظرفیت اقدام به مصاحبه میکنند و از میان واجدین شرایط بعد از مصاحبه انتخاب به عمل می آید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا