پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری قبولی ۱۰۰ درصد تضمینی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۳/۵ - (۲ امتیاز)

اگر از هر فردی که تا کنون وارد دانشگاه شده است بپرسید! خواهید فهمید که انتخاب رشته کنکور سراسری یک تغییر جدی در زندگی وی ایجاد کرده است. در ایران انتخاب رشته یک تصمیم سرنوشت ساز می باشد که ممکن است یک داوطلب ورود به دانشگاه را با یک حسرت و یا یک دلخوشی ابدی مواجه کند. اینکه چه رشته ای را در کجا می خوانید قطعاً در میزان و کیفیت ورود شما به بازار کار تاثیر گذار خواهد بود و این مهم تقریبا زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر می خواهید آگاهانه تصمیم بگیرید ۲۰ دقیقه از وقت خود را صرف خواند اطلاعات این مقاله بکنید.

فهرست مطالب

انتخاب رشته کنکور سراسری

متاسفانه اینکه چه رشته ای را می خواهید بخوانید فقط دست شما نیست به رتبه شما که از تلاش شما بدست آمده نیز بستگی دارد. انتخاب رشته کنکور متاثر از نتیجه عملکرد تحصیلی شما در کنکور سراسری و سوابق تحصیلی شماست. اینکه چه رتبه ای می آورید و اگر تقلب نمی کنید فقط و فقط به میزان تلاشتان بستگی دارد. رقابت بر سر بسیاری از رشته ها به قدری بالاست که تنها خوب بودن کافی نیست و شما باید عالی باشید تا بتوانید در این رشته ها پذیرفته شوید.

کنکور و فرآیند انتخاب رشته را می توان به یک سالن با ظرفیت محدود مثلاً ۱۰۰ نفر تشبیه کرد که اگر به عنوان نفر اول برسید حق انتخاب شما ۱۰۰ گزینه است و اگر به عنوان نفر دوم برسید حق انتخاب شما ۹۹ گزینه است و به ترتیب قدرت انتخاب شما کمتر و کمتر خواهد شد. پس هرچه رتبه ی بهتری بدست آورید انتخاب های بهتری نیز خواهید داشت.

در کل دانش آموزان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و داوطلبین کنکورهای زبان و هنر درگیر فرآیند انتخاب رشته هستند. داوطلبین کنکورهای تجربی و انسانی با بیشترین تعداد شرکت کنندگان در کنکور دارای چالش های زیادی در مسیر انتخاب رشته مواجه هستند.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه شود این است که کنکور های دانشگاه های آزاد و سراسری دیگر مجزا نیستند و در یک آزمون ادغام شده اند. شما با نتیجه بدست آمده می توانید در انتخاب رشته کنکور آزاد و سراسری شرکت کنید.

ما در مشاوره تحصیلی آکو بهترین مرکز انتخاب رشته در کرج برآنیم تا در ابتدا بصورت رایگان تمام آموزه های مربوط به انتخاب رشته را به رایگان در اختیار داوطلبین قرار دهیم و پس از آن اگر داوطلبی نیاز کمک در این زمینه داشت می تواند با ما در تماس باشد. باید بدانید که مشاوره انتخاب رشته امری تخصصی و خارج از توان و پردازش انسان هاست و نیاز به انتخاب رشته کامپیوتری نیز می باشد.در این مقاله به حساسیت ها و موارد خاص در مورد انتخاب رشته صحبت خواهیم کرد.

اصلاً انتخاب رشته چیست؟

انتخاب رشته به فرآیند مطالعه وشناخت، بررسی و جستوجوی اطلاعات، ارزیابی گزینه ها و در نهایت انتخاب رشته و دانشگاه های مورد نظر می گویند. اینکه صرفاً شما تعدادی کد رشته محل را در فرم مورد نظر وارد کنید انتخاب رشته نیست. شما با یک دفترچه چند صد صفحه ای مواجه هستید که شامل هزار کد رشته محل از شهرها، دانشگاه ها و رشته های مختلف است که بررسی تمام آن ها بسیار طاقت فرساست. پس به ترتیب باید برای انتخاب رشته مراحل زیر را طی کنید:

  1. مطالعه و شناخت درست از رشته های مورد نظر
  2. بررسی و جستوجوی اطلاعات درباره ی رشته ها و شهرها و دانشگاه ها
  3. ارزیابی گزینه های نهایی با توحه به اولویت ها
  4. نهایی کردن انتخاب ها
  5. ارزیابی انتخاب ها

فرآیند انتخاب رشته در کشور ما معمولا یک ماه پس برگزاری کنکور سراسری یعنی با اعلام نتایج اولیه در مرداد ماه آغاز می شود. عمده ی این فرآیند در وبسایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس Sanjesh.org انجام می گردد. با توجه به آمار های سال های گذشته تقریبا ۵۰ درصد از داوطلبین در فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت نمی کنند و از طرق دیگر وارد دانشگاه ها می شوند و یا راه خود را خارج از دانشگاه ها دنبال می کنند.

انواع انتخاب رشته ی کنکور سراسری

با توجه تغییرات سال های اخیر و تحولات پذیرش دانشجو در کشور انتخاب رشته به دو روش:

  • با سوابق تحصیلی
  • از طریق آزمون سراسری

انجام می پذیرد.

صرفاً با سوابق تحصیلی: در روش اول رشته هایی که عموما مخاطب بالایی ندارند مشخص شده و داوطلب انتخاب رشته کنکور سراسری با استناد به سوابق تحصیلی خود یعنی معدل کتبی نهایی خود انتخاب رشته نماید. در این نوع انتخاب رشته خیلی رشته تحصیلی دبیرستان شما ملاک نیست و شما می توانید آزادانه از سایر رشته ها نیز انتخاب رشته نمایید و چنانچه با دیپلم متفاوت انتخاب رشته نمایید صرفاً میزان تاثیر سوابق تحصیلی متفاوت خواهد بود.

با آزمون سراسری: در روش دوم که شما در کنکور سراسری شرکت می کنید و یک رتبه و تراز کسب می کنید با توجه به رتبه تان در کنکور سراسری انتخاب رشته می کنید و کسی شانس بالاتری دارد که درصدهای بهتری کسب کرده باشد. همچنین در این روش سوابق تحصیلی که امتحانات آن ها بصورت نهایی برگزار شده است نیز موثر است.

انتخاب رشته صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی

انتخاب رشته با سوابق تحصیلی یعنی ملاک فقط نمرات کتبی نهایی دانش آموزان در پایه ی دوازدهم و معدل کل آن ها در برخی دانشگاه ها می باشد و نیازی نیست داوطلب در کنکور سراسری شرکت بکند. در دانشگاه های سراسری دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس یک انتخاب رشته با سوابق و در دانشگاه های آزاد یک انتخاب رشته مجزا وجود دارد.

انتخاب رشته با آزمون کنکور

داوطلبین در این نوع پذیرش باید در کنکور سراسری شرکت کنند. این نوع کد رشته محل ها هم در دانشگاه های سراسری وجود دارند و هم در دانشگاه های آزاد. در انتخاب رشته با آزمون نیز معدل کتبی دیپلم موثر است و طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد و مستقیم بر نتیجه تاثیر گذار است.

۱۰ نکته قبل از اینکه انتخاب رشته کنید!

مشاوره آکو به عنوان یکی از بهترین مراکز انتخاب رشته در کشور توصیه هایی قبل از شروع انتخاب رشته برای شما دارد باشد که قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری را آغاز کنید باید به نکات زیر توجه کنید:

انتخاب رشته کنکور سراسری
  1. هر چقدر که می توانید در آزمون های شخصیت شناسی و آینده پژوهی مانند انواع تست های هالند، MBTI MCMI، نئو، آیزنک و …. شرکت کنید. این تست ها می توانند شما را با ابعاد جدیدی از خودتان آشنا کنند. برخی از تست های ذکر شده حتی گروه شغلی نیز پیشنهاد می کنند و با توجه به علایق و استعدادهایتان شما را به سمت و سوی برخی از رشته ها سوق می دهند.
    یک رشته باید از نظر علایق، استعداد، عادت ها و … با شما سازگار باشد.
  2. از نظرات دیگران خصوصاً پدر و مادر و مشاور تحصیلی خود بهره ببرید. این افراد به درستی شما را می شناسند و می توانند به شما مشورت درست بدهند.
  3. به همان اندازه که باید از نظرات دیگران استفاده کنید و آن ها را بشنوید نباید نسبت نظرات آن ها جو زده عمل کنید و سعی کنید آن ها را بررسی کرده و سپس در تصمیم گیری خود لحاظ کنید به طور مثال اگر دوست شما با رتبه مشابه رشته و محل خاصی را انتخاب می کند نیازی نیست شما نیز از او پیروی کنید و تصمیم احساسی بگیرید.
  4. دفترچه انتخاب رشته کنکور را کامل کامل بخوانید. تاکید می کنیم اگر تمام صفحات توضیحات ابتدایی دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را بخوانید مطمئن باشید پاسخ بسیاری از سوالات خود را گرفته اید. اصلاحیه های دفترچه کنکور سراسری را مداوم پیگری و چک نمایید تا از فرصت های جدید بوجود آمده نیز بتوانید استفاده کنید.
  5. بازار کار رشته ها را در نظر بگیرید! یکی از موارد خاصی که بسیار اهمیت دارد این است که در انتخاب رشته کنکور سراسری صرفاً و صرفاً به سطح دانشگاه یا رشته مورد علاقه اتان نگاه نکنید شما باید یک رشته را از نظر آینده کاری نیز بررسی کنید. ممکن است برخی از رشته ها با رکود و برخی با ترقی مواجه شوند.
  6. شرایط مالی و خانوادگی خود را بررسی کنید! ما با دوره های متفاوتی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مواجه هستیم حتی دوره ی رایگان آن یعنی دوره ی روزانه شاید شهریه نداشته باشد ولی هر رشته ای هزینه های جانبی دارد و باید در نظر گرفته شود. ما دوره های مانند دوره های غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگران و دانشگاه آزاد را داریم که جزو دانشگاه های شهریه پرداز محسوب می شوند و در برخی از موارد شهریه های بسیار سنگینی را به دانشجویان متحمل می کنند. مراقب دوره های پردیس خودگردان در دانشگاه های سراسری و آزاد باشید. همچنین برخی از رشته های مطرح مانند پزشکی ، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و برخی از رشته های پیراپزشکی دارای شهریه های بسیار بالایی می باشند.
  7. یک محدوده ی جفرافیایی برای خود تعیین کنید! بدانید که قرار است تا کجا پیش بروید تحصیل در شهری خارج از محل زندگی ممکن است شرایط سختی را برای شما ایجاد کند. هزینه های رفت و آمد، خوابگاه، خورد و خوراک و سایر هزینه های زندگی دانشجویی معمولا در خارج از محیط بومی دوچندان می شوند.
    دانشجویان زیادی در شهرهای دور از خانه دچار لطمات جبران ناپذیری شده اند.
  8. امکان ادامه تحصیل، مهاجرت و شرایط یک رشته را در داخل و خارج بررسی کنید! یکی از مهم ترین نکات در سال های اخیر امکان ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور است. تحقیق کنید که تا چه مقطعی می توانید یک رشته را در ایران بخوانید و یا اینکه آیا با این رشته می توان مهاجرت کرد یا خیر! این موارد بسیار بستگی به شرایط خود شما و تصمیم هایتان دارد.
  9. مهلت انتخاب رشته محدود است ولی تمدید می شود! باید بدانید که انتخاب رشته و وارد کردن آن در سایت سازمان سنجش محدود است و برای یک الی دو بار نهایتا تمدید خواهد شد. برای اینکه خیالتان راحت باشد همه چیز را به روز پایانی واگذار نکنید.
  10. اعتبار دانشگاه یک از موارد بسیار مهم است گاهی اوقات دانشگاه های آزاد مراکز استان ها کیفیت بالاتری از هر نظر نسبت به دانشگاه های سراسری دارند. اگر دانشگاه برایتان مهم است سعی کنید از هر نظر دانشگاه ها را نیز دست بررسی کنید.
سوالت قبل ازانتخاب رشته کنکور

نکته دیگر مهم این است که در انتخاب رشته با سوابق تحصیلی چه در دانشگاه های سراسری و چه در دانشگاه های آزاد نیازی به سابقه تحصیلی مرتبط نیست یعنی شما می توانید با دیپلم ریاضی رشته های با سوابق تحصیلی سایر گروه های آزمایشی را نیز انتخاب کنید.

انتخاب رشته دانشگاه های سراسری

در انتخاب رشته آزمون سراسری داوطلبین در سایت سازمان سنجش برای دوره های روزانه و شبانه، دوره های دانشگاه های غیرانتفاعی، دوره های دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان انتخاب رشته می کنند. در انتخاب رشته ی دانشگاه های سراسری یک فرم با ۱۵۰ حق انتخاب وجود دارد که می تواند شامل رشته های با سوابق تحصیلی و با آزمون باشد. این بدین معنی است که فرم جدایی برای رشته محل های با سوابق تحصیلی وجود ندارد.

فرم 150 تایی انتخاب رشته سراسری

در انتخاب رشته دوره های سراسری برخی از رشته ها هستند که دارای مصاحبه و آزمون عملی یا شفاهی هستند، مانند رشته های دانشگاه امام صادق، رشته های دانشگاه امام حسین، دانشگاه فرهنگیان و غیره و رشته هایی مانند فوریت های پزشکی. شما در این جدول ممکن است جدای از یکی رشته اصلی در یکی از رشته های خاص نیز دعوت مصاحبه شوید و بین این دو یکی را انتخاب کنید.

مواردی که باید در انتخاب رشته کنکور سراسری بدانید

جدای از مواردی که در بالا ذکر شد باید به موارد مهم دیگر در انتخاب رشته نیز توجه داشته باشید. این موارد شامل آن دسته از مواردی است که رعایت آن ها بسیار ضروری است و یک داوطلب باید ریز به ریز آن ها را رعایت کند زیرا در انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد تاثیر بالقوه مهمی دارد. این موارد را در مجله مشاوره تحصیلی آکو در مقالات دیگر به تفصیل بیان کرده ایم و اینجا فقط به طور خلاصه به آن ها خواهیم پرداخت.

۱.شناخت اصطلاحات مهم دفترچه انتخاب رشته

شاید از خود بپرسید اصطلاحات دفترچه دیگر نیاز به تشریح ندارد ولی باید بگوییم که دفترچه انتخاب رشته مانند یک قرارداد رسمی است و هر کلمه در آن دارای بار معنایی است. از مهم ترین اصلاحات مهم دفترچه انتخاب رشته می توان به نظام آموزشی، کد دانش آموزی، انواع دوره ها، کد رشته و غیره اشاره کرد که یک داوطلب انتخاب رشته باید از آن ها آگاه باشد.

اصطلاحات انتخاب رشته

۲. میزان تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب رشته شما میزان تاثیر معدل بر انتخاب رشته با آزمون و با سوابق تحصیلی می باشد. در کنکور ۱۴۰۲ میزان تاثیر معدل یا همان سوابق تحصیلی بر قبولی دانشگاه ۴۰ درصد مستقیم می باشد که از این ۴۰ درصد ۲۶ درصد مربوط به دروس عمومی و ۱۴ درصد مربوط به دروس تخصصی است. سوابق تحصیل کنکور ۱۴۰۲ در نظام های قدیم نیز کاربرد دارد و شامل حال داوطلبینی که در نظام های آموزشی قبلی درس می خواندند نیز می گردد.

داوطلبینی که در گروه متفاوت از رشته ی اصلی خود کنکور می دهند. در دروس غیر مشترک میزان سابقه تحصیلی آن ها صفر در نظر گرفته می شود و در صورت نیاز به این سوابق باید در امتحانات ترمیم معدل نهایی شرکت کنند.

اما اگر به طور خلاصه بگوییم کنکور ۱۴۰۳ و تغییرات احتمالی آن با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی امکان تغییر شرایط وجود دارد که تا شهریور ۱۴۰۲ تعیین تکلیف خواهد شد.

نکته ی بسیار مهم برای داوطلبین از شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش که متقاضی شرکت در گروه های هنر و زبان هستند باید در ۵ درس ادبیات، عربی، زبان انگلیسی، دین و زندگی و سلامت و بهداشت سابقه تحصیلی ایجاد کنند و در امتحانات نهایی شرکت کنند.

میزان دقیق سوابق تحصیلی در نظام ای آموزشی مختلف در ابتدای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قرار می گیرد.

۳.مدارک تحصیلی ضروری برای انتخاب رشته کنکور

داوطلبان انتخاب رشته کنکور باید یکی از مدارک زیرا تا ۳۱ شهریور سالی که در کنکور سراسری شرکت می کنند اخذ نمایند:

  1. دیپلم نظام جدید ۳-۳-۶ آموزشی ( برای محصیلین دوازدهم)
  2. دیپلم متوسطه نظام قدیم (داوطلبینی که دیپلم خود را سال چهارم دبیرستان گرفتند)
  3. مدرک پیش دانشگاهی (سالی- واحدی و ترمی – واحدی)
  4. مدرک کاردانی (برای داوطلبین رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش) با دیپلم فنی نمی توانید در شاخه نظری انتخب رشته کنید.
  5. یا مدرک سطح یک حوزه برای طلاب متقاضی در کنکور رشته انسانی

اگر فردی هیچ کدام از مدارک فوق را تا تاریخ معین اخذ ننماید حتی اگر کد رشته محل پذیرفته شود باز هم اجازه ثبت نام در آن دانشگاه را ندارد. اگر پذیرش کد رشته محلی نیمسال دوم باشد تنها در صورتی می تواند در دانشگاه تحصیل کند که یکی از مدارک فوق را تا ۳۰ بهمن یعنی در پایان بهمن ماه سال جاری مدرک تحصیلی مورد نظر را اخد و ارائه کند.

پیشنهاد مرکز انتخا رشته آکو این است که اگر درسی را افتاده اید سعی کنی در امتحانات شهریور شرکت کرده و در آن درس نمره ی قبولی بگیرید و قبولی دانشگاه خود را وارد اما و اگرها نکنید. گزارشات میدانی مرکز انتخاب رشته آکو نشان می دهد که برخی از دانشگاه های آزاد و شهریه پرداز با اخذ تعهد برای اخذ مدرک تحصیلی داوطلب اقدام می کنند که این مورد از طرف این مرکز قابل تایید نیست.

داوطلبین رشته های صرفاً با سوابق تحصیلی بدانند که عدم ارائه ی مدرک تحصیلی و مغایرت معدل اعلامی با معدل واقعی موجب اخراج از دانشگاه پذیرفته شده خواهد شد.

۴.شرایط اتباع خارجی برای انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری اتباع

شرایط انتخاب رشته و پذیرش برای اتباع خارجی خاص می باشد و برای اتباع غیر ایرانی خصوصاً مهاجران عزیز افغانی رعایت موارد زیر اجباری است:

  1. قبل از هرچیزی باید اتباع مورد نظر از نظر شرایط قانونی و دفترچه ثبت نام آزمون سراسری را اخذ کرده باشند و از مهم ترین آن ها به می توان به مدارک هویتی زیر اشاره کرد:
    الف: گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت
    ب: دفترچه پناهندگی سیاسی از نیروی انتظامی
    ج: کارت هویت ویژه اتباع غیر ایرانی دارای اعتبار همان سال
    د: آخرین کارت آمایش معتبر بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
  2. فقط اتباع غیر ایرانی مقیم و آن دسته از اتباع که دارای اقامت قانونی هستند می توانند در آزمون سراسری و انتخاب رشته آن شرکت کنند.
  3. باید به خاطر بسپارید که باید تمام موارد فوق را از قبیل مدارک تحصیلی، شرایط سوابق تحصیلی و … را نیز داشته باشید و بدانید که این شرایط در تمامی دوره های تحصیلی یکسان است.
  4. اتباع غیر ایرانی باید بدانند که اقامت و انتخاب رشته کنکور و تحصیلی در برخی از استان ها و انتخاب رشته برخی رشته ها به کل ممنوع بوده و نمی توانند در این شهرها و رشته ها انتخاب رشته نمایند. برخی از رشته های ممنوعه مانند؛ فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک مولکولی (پلاسما)، فیزیک ذرات بنیادی، مهندسی پلاسما و غیره همچنین به برخی از شهرهای ممنوعه می توان به طور مثال به کل استان آذربایجان شرقی به جز تبریز، استان زنجان بجز شهر زنجان و همچنین بسیاری از استان ها بجز مراکز آن ها ممنوع می باشد.
  5. شرکت اتباع خارجی در رشته هایی که دارای تعهدات خدمت دولتی و استخدامی هستند نیز ممنوع است.
  6. اتباع خارجی طبق مصوبات وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای تحصیل در دوره های روزانه باید ۸۰ درصد شهریه دوره های شبانه را پرداخت کنند. رشته های مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای هر قسمت متفاوت و تابع قوانین این وزارتخانه می باشد.
  7. داوطلبین اتباع مشمول قوانین نظام وظیفه نمی باشند.
  8. حداکثر مدت سنوات در دانشگاه های پیام نور ۵ سال برای اتباع خارجی تعیین شده است.
انتخاب رشته اتباع خارجی در کنکور سراسری

در ابتدا باید داوطلبان غیر ایرانی که شرایط شرکت در آزمون سراسری را دارند وارد لینک سامانه اتباع غیر ایرانی سازمان سنجش شده شده و کد ۱۳ رقمی دریافت نمایند.

۵.تعیین وضعیت نظام وظیفه در انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبین مرد بر اساس اعلام سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی باید یکی از شرایط ذیل را انتخاب کنند:

کد مربوطه شرح وضعیت
کد ۱ دارای کارت پایان خدمت نظام وظیفه هوشمند
کد ۲ دارای کارت معافیت هوشمند دائم ( کفالت، پزشکی و …)
کد ۳دارای برگه ی معافیت موقت هولوگرام دار (پزشکی، کفالت و … )
کد ۴ مشمولان محصل حداکثر ۲۰ سال تمام که در سال جاری معافیت دانش آموزی اخذ نموده و در تا تاریخ ۳۱ شهریور همان سال فارغ التحصیل می شوند.
کد ۵دانش آموزانی که بدون داشتن غیبت تا قبل از ۱۸ سال تمام موفق به اخذ دیپلم شوند.
کد ۶کارکنان وظیفه شامل سربازان و افراد در حال خدمت که بدون غیبت اولیه و دارای مدارک دیپلم نظام جدید و پیش دانشگاهی هستند.
کد ۷کارکنان وظیفه ای که تا ۳۱ شهریور سال جاری دوره ی خدمت آن ها به پایان می رسد.
کد ۸کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی منابع انسانی سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل.
کد ۹دانشجویان انصرافی درصورتیکه در سنوات اولیه تحصیلی، انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده
باشد.
کد ۱۰فارغ التحصیلان مقطع کاردانی فقط میتوانند در رشته هایی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل نمایند که برابر اعلام وزارتخانه های علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصیلی مقطع کاردانی)، مقطع کارشناسی ناپیوسته بالاتر ندارد.

باید بدانیم که:

  • مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیلی نمی باشند
  • دانشجویان اخراجی مجاز به انتخاب رشته نیستند.
  • معافیت تحصیلی برای هر مقطع تنها یکبار صادر می گردد و هیچ داوطلبی مجاز به انتخاب رشته مجدد در هر مقطع فقط یکبار

۶. بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

بومی گزینی یعنی اینکه احتمال قبولی شما در رشته محل های بومی بیشتر است و شانس بیشتری در پذیرفته شدن در نواحی بومی خود دارند. در هر رشته محل در یک دانشگاه ظرفیتی ثابت وجود دارد که بخشی از این ظرفیت به داوطلبین بومی اختصاص می یابد. بنابرین احتمال قبولی داوطلبین بومی بیشتر از دیگران است. درباره ی بومی گزینی باید نکات زیر را بدانید:

  • منطقه بومی استان های بومی
  • رشته های بومی در منطقه خود
  • رشته های پر طرفدار
  • رشته محل هایی که پذیرش بومی دارند
بومی گزینی کنکور

رشته های دانشگاهی به دو دسته کشوری و بومی تقسیم می شوند. رشته های کشوری رشته هایی هستند در کل کشور فقط در برخی از دانشگاه ها ارائه می شوند مانند رشته های دکتری بیوتکنولوژی و باستان شناسی. رشته های بومی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • رشته های استانی : رشته های استانی رشته هایی هستند که در همه ی اتان ها دایر هستند.
  • رشته های ناحیه ای : رشته هایی که در همه استان ها دایر نیست ولی در چند استان کنار هم دایر است. (چند استان کنار هم تشکیل یک ناحیه را می دهند مانند: ناحیه ی ۹ گیلان، مازندران و گلستان)
  • رشته های قطبی : رشته هایی که در همه نواحی دایر نیست ولی در چند ناحیه ی همجوار دایر است. مانند قطب ۱ متشکل از : ناحیه ۱(البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی) و ناحیه ۹ گیلان، مازندران و گلستان)
نام دورهنوع گزینش
روزانهنوع گزینش در رشته های روزانه ثابت نیست و در جدول رشته های تحصیلی هر یک از گروه های آزمایشی، نوع گزینش هر رشته در مقابل آن نوشته شده است.
نوبت دوم (شبانه)بومی استانی
غیرانتفاعی و پیام نوربومی ناحیه ای
مجازی، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، شهریه پرداز (رشته های گروه علوم پزشکی)کشوری ( بدون گزینش بومی)
دانشگاه آزاد اسلامیکشوری ( بدون گزینش بومی) در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی

نحوه ی تعیین استان بومی

در انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از مهم ترین قسمت ها تعیین استان بومی است. در تعیین استان بومی به موارد زیر باید توجه کنیم:

  1. ملاک تعیین استان بومی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان است.
  2. در مواقعی که سه سال آخر دبیرستان در یک استان نباشد استان محل تولد به عنوان استان بومی شناخته می شود.
  3. در صورتی که محل تولد و سه سال آخر تحصیالت در خارج از کشور باشد، استان بومی فرد تهران خواهد بود.

پیشنهاد مرکز مشاوره انتخاب رشته آکو این است که بحث بومی گزینی را بسیار جدی بگیرید و سعی کنید در انتخاب رشته کنکور سراسری اولویت های بومی را درست بررسی کنید.

۷.سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور

یکی دیگر از مواردی که هر داوطلبی باید به آن آگاه باشد بحث سهیمه هاست. تمامی داوطلبین در کنکور سراسری دارای سهمیه هستند. سهمیه ها انواع مختلفی دارند، برخی از سهمیه به صورت ثابت و بدون تغییر در سال های اخیر در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قرار گرفته اند و برخی دیگر با توجه به میزان محرومیت، بلایای طبیعی و … ممکن است متغیر باشند از انواع سهمیه ها می توان به:

  1. سهمیه مناطق
  2. مناطق درگیر بلایای طبیعی زلزله، سیل، آتش سوزی و…
  3. سهمیه مناطق محروم
  4. سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

سهمیه مناطق

کشور با توجه به میزان امکانات رفاهی و آموزشی به سه منطقه ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می شود. بیشترین امکانات مربوط به منطقه ۱ و کمترین امکانات مربوط به منطقه ۳ می باشد.

برای داوطلبین نظام آموزشی ۳-۳-۶ سه سال آخر دبیرستان، برای نظام سالی واحدی دو سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی و برای نظام قدیم سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان به عنوان سهمیه ی مناطق داوطلبین در نظر گرفته می شود.

در صورتی که یک داوطلب در سال های آخر تحصیل در مناطق مختلفی تحصیل کرده باشد و حتی یک سال هم در یک منطقه مرفه تر تحصیل کرده باشد آن منطقه به عنوان منطقه آن داوطلب در نظر گرفته می شود. همچنین داوطلبانی که ۲ سال از ۳ سال تحصیل خود را در خارج از کشور تحصیلی کرده اند جزو منطقه ۳ محسوب می شوند.

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی

این سهمیه در واقع مربوط به برخی از استان ها می باشد. در این سهمیه حداکثر ۵ درصد از ظرفیت دوره های روزانه استان های درگیر بلایای طبیعی بصورت مازاد بر ظرفیت رشته های مورد نیاز به داوطلبانی که شهر یا بخش محل
اقامت
یا محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه یا محل اخذ مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر دوره متوسطه و یا محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر دوره متوسطه دریکی از شهرها یا بخشهای درگیر بلایای طبیعی مندرج در جدول مناطق مشمول اختصاص می یابد.

سهمیه مناطق محروم

این سهمیه شامل حداکثر ۴۰ درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره های روزانه و آموزش عالی استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استانها اختصاص می‌یابد.

برخی از استان ها دارای شرایط خاص دیگری نیز هستند که در دفترچه انتخاب رشته هر سال قرار می گیرند.

سهمیه بهیاران

به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت در تمامی دوره های روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و… به جز رشته محل های مخصوص مناطق محروم، بالیای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط به شرح ذیل اختصاص می یابد:

  • دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی
  • دارا بودن گواهی اشتغال به خدمت به عنوان بهیار در استان محل خدمت تاییدیه دفتر پرستاری
  • دارا بودن حداقل ۳ سال سابقه خدمت در استان محل خدمت با تاییدیه دفتر پرستاری
  • دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) و یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه ساله) به اضافه دریافت مدرک پیش دانشگاهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش
  • سهمیه بهیاری فقط در استان محل خدمت (استان) داوطلب بهیار قابل اجرا است و بهیار حق استفاده آن را در استان های دیگر ندارد.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران، خانواده شهدا

یکی از مهم ترین سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا است. اگر خودتان انتخاب رشته می کنید باید اطلاعات لازم را در این باره داشته باشید و اگر به مرکز مشاوره ی انتخاب رشته مراجعه می کنید باید توضیحات لازم را در مورد این سهمیه به مشاور بدهید. این نوع سهمیه به دو دسته ۵ درصد و ۲۵ درصد تقسیم می شود:

  • سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران: شامل: همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان با جانبازی ۲۵ درصد به بالا، همسر و فرزندان آنان می باشد.
  • سهمیه ۵ درصد ایثارگران: سهمیه ۵ درصد ایثارگران شامل: جانبازان با جانبازی کمتر از ۲۵ درصد، همسران و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه می باشد.

بر خلاف برخی از شایعات و باورهای غلط سهمیه ها درصدهای داوطلبین را افزایش نمی دهد و یا از رتبه ی داوطلبین صفر کم نمی کند. بلکه سهمیه های ۵ و ۲۵ درصدی هریک به میزان ۵ درصد و ۲۵ درصد از ظرفیت دانشگاه ها را شامل می شود.

مورد بعدی این است که داوطلب با سهمیه ایثارگری باید ۷۰ درصد از نمره آن رشته محل را در حالت آزاد را بدست آورد.

۸.تعهدات پذیرفته شدگان سهمیه های مختلف

تعهدات پذیرفته شدگان را به طور خلاصه در جدول زیر آورده ایم :

نوع دوره شرح تعهد
دوره های روزانه این افراد بابت تحصیل رایگان، تعهد دارند که حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، در هر منطقه ای از کشور که دولت در صورت نیاز برای آنها تعیین میکند، خدمت نمایند.
دوره های روزانه مناطق ۲ و ۳علاوه بر تعهدهای شرعی و اخلاقی که بر عهده دارند باید به مدت دو برابر زمان تحصیل در هر یک از نقاط ایران نسبت به ایفای تعهد خود اقدام نمایند.
سهمیه های منطقه یک ایثارگری علاوه بر تعهدهای شرعی و اخلاقی که بر عهده دارند به مدت یک برابر مدت زمان تحصیل خود، تعهد مربوط به استفاده از آموزش رایگان را در مناطقی که وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط تعیین میکنند، خدمت نمایند.
سهمیه های منطقه ۱ و ۲ و ۳ ایثارگری در صورتی که ظرف یک سال پس از پایان دوره تحصیل )بدون احتساب خدمت وظیفه عمومی برای برادران( از انجام خدمت به نحو فوق استنکاف نمایند، وزارت ذیربط مجاز و مختار است که علاوه بر استرداد دو برابر هزینه سرانه دانشجو در طول مدت تحصیل، از تحویل مدارک تحصیلی تا انجام خدمت یا استرداد مبلغ تعیین شده خودداری نماید.
بورسیه های نهادها و وزارتخانه هااین افراد موظفند بر طبق قرارداد منعقد شده از طرف سازمان یا وزارت متبوع عمل نمایند.
پذیرفته شدگان سهمیه ها و کدرشته محلهای خاصاین افراد که در رشته هایی مانند سهمیه مناطق زلزله زده، رشته های دارایتعهد وزارت بهداشت و … تحصیل می کنند باید تابع قوانین و مقررات مربوط به آن کدرشته محل در دفترچه کنکور سراسری عمل نمایند.
سهمیه بهیاران میزان تعهد دوبرابر طول مدت تحصیل و مطابق مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

۹. نحوه پذیرش دانشجو متمرکز و متمرکز با شرایط خاص

این نوع پذیرش صرفاً مختص رشته های محل های با آزمون سراسری و اعمال سوابق تحصیلی می باشد که به دو دسته تقسیم می گردد.

روش پذیرش متمرکز

در این روش مبنای پذیرش فقط بر اساس نمرات آزمون سراسری و سوابق تحصیلی موثر است و اسامی قبول شدگان به صورت یکجا پذیرش می شوند. در این روش داوطلب با توجه به موارد بالا سهمیه ها، بومی گزینی، نمره کنکور و غیره اولین کد رشته محلی که هر نظر نسبت به سایر داوطلبین برتری دارد در صورت وجود ظرفیت پذیرفته خواهد شد.

روش پذیرش متمرکز با شرایط خاص

رشته های دارای شرایط خاص رشته هایی هستند که در پذیرش آنها شرایط خاصی از قبیل مصاحبه، معاینه، آزمون عملی یا علمی جداگانه و …، اعمال می شود و اسامی پذیرفته شدگان نهایی این رشته ها با اعمال نتایج مراحل فوق، مطابق ظرفیت هر کد رشته مشخص می شود. نتایج پذیرفته شدگان این رشته ها به همراه سایر رشته های متمرکز اعلام می شود.

در انتخاب رشته کنکور هنر تقریباً بیشتر رشته های دارای آزمون عملی هستند و هر داوطلب می تواند در رشته آزمون را شرکت بکند. در مرکز مشاوره تحصیلی آکو ما با دانش آموزان درباره ی نحوه ی پذیرش و انتخاب رشته در حالت های مختلف و آمادگی در آزمون های عملی کمک می کنیم تا در بهترین مرکز انتخاب رشته کشور بار دیگر خیال شما را در حالتی راحت کنیم.

۱۰. تغییر رشته و دانشگاه و قوانین خاص، مدت زمان هر دوره و ممنوعیت تحصیل همزمان

تغییر رشته و دانشگاه پس قبولی امری کاملاً اختیاری و بر عهده ی دانشگاه ها می باشد. در انتقالی از دانشگاه ها صرفاً نظر دانشگاه مبداء و مقصد از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا با این پیشنهادات به راحتی موافقت نمی شود.

باید به قوانین زیر در انتقالی از یک دانشگاه توجه داشته باشید:

  1. انتقالی از دوره شبانه به روزانه ممنوع می باشد.
  2. در نوع انتقالی به صورت مهمان دانشجو باید حداقل یک ترم در دانشگاه مبداء تحصیل کند.
  3. در انتقالی به صورت مهمان مدرک تحصیلی در نهایت از دانشگاه مبدا صادر می گردد.
  4. قوانین دانشگاه ها در مورد انتقالی و میهمانی ممکن است بسیار متفاوت باشند.

یکسری موارد خاص نیز برای داوطلبین وجود دارد که ممکن است دانستن آن ها در تصمیماتشان موثر باشد این موارد را بصورت خلاصه بیان می کنیم:

  1. اولین و مهمترین مورد این است که هیچ دانشجویی نمی تواند در دو رشته و یا دو محل چه دولتی و چه غیر دولتی به صورت همزمان تحصیل کند.
  2. داوطلبین مرد باید وضعیت خود را از نظر نظام وظیفه چک کنند و طبق مواردی که در بالا اشاره کردیم وضعیت خود را به درستی انتخاب نمایند.
  3. تحصیل در آموزش عالی تمام وقت است. کارمندان دولت تنها با موافقت نامه رسمی و بدون قید و شرط محل اشتغال خود مبنی بر شرکت در تمام فعالیت های آموزشی میتوانند تحصیل نمایند.

مدت زمان تحصیل به صورت معمول و حداکثر زمان آن به شرح جدول زیر است؛ این جدول در واقع نشان دهنده ی همان سنوات مجاز برای ادامه تحصیلی می باشد:

مقطع تحصیلیکاردانیکارشناسی کارشناسی ارشد پیوستهدکتری حرفه ای
مدت معمول به سال۲۴۵۷
جداکثر سنوات به سال۳۵۷۹.۵

۱۱. معرفی انواع دوره ها در دانشگاه ها

انواع دوره ها را بصورت خلاصه در جدول زیر بررسی کرده ایم مطمئناً دوره های روزانه و شبانه مهمترین و پر مخاطب ترین رشته می باشند:

دوره / دانشگاهویژگی های دوره
دوره های روزانهتحصیل در دوره های روزانه رایگان بوده و دانشجویان روزانه از امکانات و امتیازات
وزارت علوم و وزارت بهداشت برخوردار خواهند شد.
داوطلبینی که صرفاً مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه هستند می توانند این
رشته ها را در سامانه انتخاب رشته کنکور انتخاب کنند.
نهایت تعداد انتخاب ها ۱۵۰ عدد می باشد.
دوره های شبانه دوره های شبانه در واقع همان دوره ی شهریه پرداز روزانه هستند با این تفاوت
که دانشجویان از خدمات خوابگاه، ایاب و ذهاب، وام تحصیلی و تسهیلات رفاهی
محروم
می باشند.
۱- برنامه ی درسی دوره های شبانه عیناً مشابه دوره های روزانه می باشد.
۲- انتقال دانشجویان از دوره ی شبانه به روزانه ممنوع می باشد.
۳- دوره ی شبانه شهریه مصوب دارد که با توجه به رتبه دانشگاه متفاوت است.
دوره های دانشگاه پیام نوردانشگاه های پیام نور نیز به عنوان مجموعه دانشگاه های غیر دولتی و شهریه پرداز
در انتخاب رشته کنکور سراسری قرار دارند:
۱- حداکثر سنوات تحصیلی در دانشگاه های پیام نور ۵ سال است.
۲- حضور دانشجو در کلاس های نظری دانشگاه پیام نور اختیاری می باشد.
۳- نظام ارزشیابی و امتحانات دانشگاه متمرکز بوده و اوراق امتحانی، عمدتاً توسط
دستگاه های قرائت گر نوری، تصحیح و ارزشیابی می شود.
۴- در دانشگاه پیام نور مطابق مقررات از دانشجویان شهریه اخذ می گردد.
۵- دروس عملی در دانشگاه های پیام نور به صورت حضوری برگزار می شود.
۶- آموزش در دانشگاه پیام نور مبتنی بر سیستم آموزش از راه دور می باشد
و این دانشگاه با استفاده از تجهیزات آموزشی نوین توانسته ساعات کلاس های
دروس را پایین تر بیاورد.
۷- کارکنان واحدهای دانشگاه پیام نور مجاز به انتخاب رشته در واحد خود نمی باشند.
دوره های دانشگاه فرهنگیانآموزش و پرورش برای تامین و تربیت نیروهای انسانی خود همه ساله برای
دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان از میان داوطلبین دانشجو
معلم می پذیرد. رشته های دانشگاه های فرهنگیان در انتخاب رشنه کنکور
بسیار محبوب هستند.
۱- پذیرش در این دانشگاه ها بصورت بومی استانی می باشد.
۲- ممکن است برخی از استان ها پذیرش از شهرستان خاص یا بخش خاص باشد
که در دفترچه ذکر می گردد. در نتیجه داوطلبین مربوط به همان بخش و
دهستان های اطراف آن مجاز به انتخاب آن رشته ها می باشند.
۳- کسب حداقل تراز ۶۵۰۰ برای واجد شرایط شدن برای انتخاب رشته.
۴- بر اساس ضوابط و مقررات تا حداکثر ۲ برابر ظرفیت پذیرش برای انجام
مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت های عمومی و تخصصی از سوی سازمان
سنجش به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.
۵- داشتن حداقل ۲۴ سال تمام
۶- داشتن حداقل معدل کل ۱۴ برای دوره ی متوسطه دوم
۷- انتقال دانشجو به سایر دانشگاه های دولتی و غیر دولتی عالی ممنوع می باشد.
۸-ادامه تحصیل متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، به استناد مفاد
با رعایت ضوابط و مقررات مربوط صرفا در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش
درصورت موافقت با ادامه تحصیل و صدور فرم مربوطه از سوی اداره کل آموزش
و پرورش محل خدمت،امکانپذیر خواهد بود.
دوره های دانشگاه آزاددانشگاه آزاد یک سیستم جداست و تا چند سال پیش آزمون ورودی مجزایی
داشت و داوطلبین باید در کنکور این دانشگاه ها شرکت می کردند اما در سال های
اخیر با ادغام شدن کنکور آزاد و سراسری این دانشگاه ها فقط دارای انتخاب رشته
کنکور مجزار هستند. درباره ی دانشگاه آزاد بد نیست بدانید:
۱- این دانشگاه ها دارای شهریه هستند و به دو نوع شهریه ثابت و متغیر تقسیم
می شوند.
۲- داوطلبین باید مانند سایر دوره ها از شرایط ادامه تحصیل بهره مند باشند
۳- دانشگاه آزاد تعهدی در قبال خوابگاه ندارد و در صورت وجود آن را به
دانشجویان معرفی می کند.
۴-دانشگاه آزاد دارای وام کمک هزینه تحصیلی(شهریه) می باشد.
۵- با توجه به مقررات دانشگاه آزاد امکان انتقالی بین دانشگاه ها وجود دارد.
۶- انتقالی از واحدهای برون مرزی ممنوع می باشد.
۷- کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب رشته در واحد خود نمی باشند.
۸- شهریه پردیس ها و واحدهای بین المللی دو برابر واحدهای دیگر می باشد.
دوره های دانشگاه های غیر انتفاعی دانشگاه های غیر انتفاعی زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هستند و
مدارک آنها نیز مورد تایید این وزارتخانه می باشد:
۱- موسسات غیر انتفاعی تعهدی بر خوابگاه و غذای دانشجویان ندارند.
۲- در این دانشگاه با توجه به میزان بودجه امکان دریافت وام دانشجویی وجود خواهد داشت.
۳- شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی توسط هیئت امنای دانشگاه ها تعیین و از
دانشجویان دریافت خواهد شد.
دوره های پردیس خودگردانپذیرش دانشجو به منظور جلوگیری از مهاجرت تحصیلی در دوره های پردیس
خودگردان آغاز شده است.
۱- تحصیل در دوره های پردیس خودگردان منوط به پرداخت شهریه می باشد.
۲- پذیرش در مقاطع مختلف بدون مصاحبه خواهد بود.
دوره های شهریه پردازپذیرش در دانشگاه های شهریه پرداز در دانشکده های پزشکی و علوم پزشکی
مشروط به پرداخت هزینه های تحصیلی و رفاهی می باشد.
۱- محل تحصیل دوره های شهریه پرداز در اختیار دانشگاه می باشد.
۲- پذیرش در مقاطع مختلف بدون مصاحبه خواهد بود.
۳- نقل و انتقال دانشجویان بین دانشگاه ها با ظرفیت شهریه پرداز با موافقت
دانشگاه مبدا و مقصد
بلامانع می باشد.

با انتخاب رشته کنکور اصولی از یک عمر حسرت جلوگیری کنید.

مرکز مشاوره آکو به عنوان یک مرکز انتخاب رشته تخصصی و سال ها تجربه در انتخاب رشته کنکور این توصیه را صمیمانه و از ته قلب به شما داوطلبین عزیز دارد.

انتخاب رشته مسئله بسیار مهمی است حتی برای شما که رتبه ی فوق العاده ای آورده اید و دستتان در انتخاب رشته باز است یا اگر سال دوم هستید، اگر رتبه ی خوبی نیاوردید و بین ماندن و نماندن پشت کنکور شک دارید سعی کنید در مرحله ی اول مسئولیت این تصمیم را بپذیرید، انتخاب رشته شوخی نیست و نباید بر اساس جو زدگی و تبعیت از افراد و تفکرها گرفته شود.
مثال های زیادی از رها کردن رشته های فوق العاده در دانشگاه های سطح یک کشور داریم افرادی که زحمات بسیاری برای قبولی در این رشته ها و دانشگاه ها کشیده بودند با یک تصمیم ناگهانی آن ها را رها کردند.

ماندن یا نماندن پشت کنکور

در انتخاب رشته کنکور موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که باید به یاد داشته باشید تا انتخاب شما یک انتخاب مناسب باشد.

مرکز انتخاب رشته در کرج و فردیس

مرکز مشاوره انتخاب رشته آکو بیش از ۱۰ سال است که در این زمینه فعالیت می کند. این موسسه در تهران، البرز، قزوین، اشتهارد و … در حال فعالیت می باشد و بیش از ۱۱ هزار انتخاب رشته بصورت حضوری و آنلاین انجام داده است. تیم مشاوره انتخاب رشته آکو از افراد تحصیل کرده، متخصص و متعهد تشکیل شده است که با صبوری و بردباری در کنار داوطلبین انتخاب رشته کنکور هستند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. مراحل انتخاب رشته در آکو بصورت زیر است.

مرکز تخصصی انتخاب رشته کنکور در کرج
  1. انتخاب نوع طرح انتخاب رشته کنکور (آنلاین، حضوری)
  2. بررسی کارنامه و شرایط داوطلب و معرفی به بهترین مشاور انتخاب رشته
  3. برگزاری جلسه صفر برای شناخت روحیات، توانایی ها و شرکت در آزمون های شخصیت شناسی
  4. انتخاب رشته کامپیوتری با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته
  5. اولویت بندی شهرها، رشته ها
  6. تصمیم گیری و بررسی رشته های انتخاب شده
  7. اولویت بندی هایی
  8. ورود اطلاعات و ثبت نام نهایی

خدمات انتخاب رشته مرکز مشاوره تحصیلی آکو

  • مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور نظری ریاضی، تجربی، انسانی
  • مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر
  • مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور زبان
  • مشاوره تخصصی انتخاب رشته فنی و حرفه ای
  • استعداد یابی و آینده پژوهی

کادر مشاورین تخصصی ما در انتخاب رشته

از آنجایی که مشاوره انتخاب رشته امری تخصصی است و نیازمند تجربه و دانش بسیار بالایی است تیم همه ی نیازمندی های یک انتخاب را دارد و جمعی از افراد حرفه ای را با افتخار در اختیار دارد.

  1. مهندس سهیل حاج کرم
  2. مهندس مجتبی سادات رسول
  3. دکتر ایمان برزی نژاد
  4. استاد نرگس لک
  5. دکتر امید حیدری
  6. استاد پارمیس مقدم
  7. استاد پریا واعظی
  8. مهندس کیمیا کبیریان
  9. استاد محمود حسین خانی
  10. استاد مهشید صالحی نژاد
  11. استاد ارشیا والی
  12. دکتر احمد بهزادی

و سایر اساتید و مشاورینی که در این جمع حضور ندارند. این افراد مشاورین تخصصی انتخاب رشته در شاخ ها و گروه های مختلف هستند. با سرچ نام هریک از این عزیزان به رزومه ی آن ها دسترسی خواهید داشت.

سخن آخر و حرف دل مشاور

در هفته ها و روزهای منتهی به انتخاب رشته بسیاری از موسسات و افراد سودجو با شعارهایی مانند قبولی با رتبه های بالا، پزشکی و پیراپزشکی با رتبه های بالا، رشته های مخفی و قبولی تضمینی سعی در گمراه کردن داوطلبین دارند و در حال کسب درآمد و سودجویی می باشند.

هیچ تضمینی برای قبولی در رشته ای نیست مگر اینکه رتبه ی خوبی برای آن رشته محل کسب کرده باشد!

مجتبی سادات رسول

انتخاب رشته کنکور خود به اندازه ی کافی استرس زا می باشد پیشنهاد ما به شما مطالعه ی دقیق دفترچه و سپس مراجعه به یک مشاور کاربلد انتخاب رشته است. امیدواریم مطالبی که با ظرافت گرداوری کرده ایم به دردتان بخورد و از آن استفاده کرده باشید. یا حق…

بهترین مرکز انتخاب رشته در کرج کجاست؟

بهترین مرکز انتخاب رشته در کرج مشاوره تحصیلی آکو با بیش از ۱۱۰۰۰ انتخاب رشته می باشد برای ارتباط با شماره تماس ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ و یا ارسال عدد ۱ به ۰۹۰۲۵۶۴۶۲۳۴ می باشد.

انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت دستی است یا کامپیوتری؟

با توجه به حجم بالای رشته محل ها پیشنهاد ما این است که انتخاب رشته را با استفاده از نرم افزارهای تخصصی این فرآیند انجام دهید.

مهمترین نکته درباره انتخاب رشته چیست؟

مهمترین نکته آگاهی کامل از شرایط خودتان، شرایط رشته ها و دانشگاه ها و نهایتا شرایط بازار کار رشته است که به کمک مشاور میتوانید یک دیدگاه تخصصی داشته باشید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا