پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه و میزان تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

همانطور که همه ما میدانیم و از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1402(کنکور دی 1401 و تیر 1402) در وبسایت سازمان سنجش نیز منتشر شد، امسال قرار بر این است که معدل نهایی پایه دوازدهم تاثیر قطعی(چه مثبت و چه منفی) و 40درصدی بر نتیجه انتخاب رشته کنکور داشته باشد. با وجود اینکه به تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور 1402 اعتراضات زیادی شده است، اما این قانون تا اطلاع ثانوی تنها قانون پذیرفته و اجرا شده درباره میزان تاثیر معدل در کنکور است.

هرچند که زمزمه های لغو تاثیر مستقیم معدل در کنکور 1403 به علت تقلب و نا عدالتی های موجود در حوزه های برگزاری و حتی در روش تصحیح امتحانات نهایی در بین مجلسی ها وجود دارد!

اما اگر هنوز نمیدانید این تاثیر 40 درصدی مستقیم یعنی چه، بهتر است که با این مطلب همراه تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402 همراه باشی تا با دانستن جزئیات تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور، برای اولویت بندی هات بهتر تصمیم بگیری.

تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور 1402 برابر 40 درصد است یعنی چه؟

اول از همه بگوییم که بعضی از شرایط ویژه تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور امسال هنوز به طور کامل مشخص نشده است و داوطلبان و مشاوران کنکور باید منتظر اطلاعیه های تکمیلی برای اطمینان از نحوه تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور باشند.

تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور 1402

اما به طور کلی باید بدانید که امتحانات نهایی قرار است 40درصد از نمره کل داوطلب را شامل شوند. یعنی شما اگر فرض کنید که در درس ریاضی همه سوالات را درست جواب داده اید و 100درصد زده اید، اما به هر علتی در امتحانات نهایی شرکت نکرده اید و نمره 0 برای شما در سوابق تحصیلیتان لحاظ میشود، باید بنا را بر این بگذارید که این 100 درصد سوالات کنکور به اندازه 60 درصد از کل تراز لازم را به شما میدهد.

مثل دانش آموزی میماند که معلمش 5 نمره از امتحان پایان ترم مدرسه را به فعالیت های کلاسی اختصاص داده باشد و دانش آموز هیچوقت در کلاس حاضر نبوده است. حالا این دانش آموز هرکاری کند نمیتواند نمره بالاتر از 15 در امتان پایانی خود بگیرد! میتواند؟

با این تفاوت که معلم های مدرسه معمولا ارفاق میکردند و به دانش آموزانی که برای امتحان پایان ترم زحمت زیادی کشیده اند نمره کامل میدانند اما در کنکور و انتخاب رشته از این خبر ها نیست و همان نمره ای که گرفته اید در رتبه، تراز، درصد نهایی دروس و نهایتا انتخاب رشته کنکورتان تاثیر میگذارد.

پس اگر امتحانات نهایی را جدی نگرفته اید و تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور را از دست داده اید، میتوانید با کمک یک مشاور کاربلد دوباره برای موفقیت اقدام کنید!

یک توضیح کلی درباره تاثیر معدل کل نهایی در انتخاب رشته کنکور 1402

به طور کلی دو مولفه در میزان تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور مهم هستند. اولی ضریب تاثیر هر درس که توسط سازمان سنجش در دفترچه ثبت نام کنکور اعلام شده است و دومی میانگین نمره های کل داوطلبان شرکت کننده در امتحانات نهایی. در تصاویر زیر میتوانید ضرایب تاثیر نمره امتحانات نهایی در انتخاب رشته را به تفکیک رشته های مختلف مشاهده کنید.

ضرایب تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور ریاضی
ضرایب دروس برای تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور انسانی 1402
ضریب تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور تجربی

خب این از ضرایب تاثیر دروس عمومی و تخصصی برای انتخاب رشته اما این ضرایب چگونه استفاده میشود؟ این ضریب در نمره کسب شده در امتحان نهایی هر داوطلب ضرب میشود و سپس باتوجه به تراز میانگین کل هر درس محاسبه میشود.

بعد از اینکه ضریب تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور به صورت جداگانه به دست آمد، این تراز با تراز کل کسب شده در کنکور جمع میشود و با میانگین گرفتن از این دو تراز کل(تراز کل نمرات امتحانات نهایی و تراز کل کنکور) تراز موثر در انتخاب رشته کنکور 1402 به دست می آید.

یعنی برای اینکه ببینید تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور مثبت است یا منفی باید اول تراز میانگین هر درس را محاسبه کنید، سپس از تراز همه درس ها چه عمومی و چه تخصصی میانگین بگیرید، کنکور بدهید و تراز اولیه تان را هم داشته باشید، از تراز امتحانات نهایی تان با 40 درصد و تراز کنکورتان با 60 درصد میانگین بگیرید و نهایتا تراز بدست آمده ترازی است که قرار است برای انتخاب رشته کنکور 1402 تان تاثیر گذار باشد.

توجه: برای دروس عمومی که در کنکور 1402 از کنکور حذف شده اند تراز جداگانه و با 100درصد تاثیر بدست می آید و سپس با درصد بدست آمده از دروس تخصصی که تاثیر 40درصدی دارند جمع و میانگین آنها گرفته میشود و تراز کل امتحانات نهایی برای تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور بدست می آید.

میدانیم که کمی پیچیده شد چون این کار کار یک مشاور تحصیلی است و اگر قرار بود هر دانش آموزی خودش بتواند این کار را در خانه انجام دهد که دیگر اسمش آزمون سراسری نبود! اما به هرحال ما سعی میکنیم تا حد امکان در ادامه موضوع را برای شما روشن کنیم.

تراز میانگین چیست؟ تراز میانگین توسط خود وزارت آموزش و پرورش مشخص میشود و به معنی همان تراز گیری از نمره کل داوطلبانی است که در امتحان شرکت کرده اند. مثلا اگر بیشترین نمره داوطلبان در درس سلامت و بهداشت 16 باشد، تراز میانگین این درس حدود 5000 خواهد بود.

حالا اگر داوطلبی در درس سلامت و بهداشت نمره بهتر از 16 گرفته باشد، نمره امتحان نهایی وی تاثیر مثبت روی انتخاب رشته وی خواهد گذاشت اما اگر تراز نهایی مححاسبه شده برای درس سلامت و بهداشت دانش آموز زیر 5000 باشد، به صورت حدودی و باتوجه به ضریب اهمیت درس سلامت و بهداشت این نمره تاثیر منفی خواهد گذاشت.

یک سری سوالات متداول درباره نحوه تاثیر معدل وجود دارد که در ادامه سعی کرده ایم به آنها پاسخ دهیم. برای راهنمایی بیشتر و مشاوره تخصصی ویژه دیپلم های نظام قدیم، دیپلم های غیر همسان و تغییر رشته ای ها میتوانید با شماره 02633408944 تماس حاصل نمایید.

تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور داوطلبانی که غیبت داشته اند چطور میشود؟

این دقیقا یکی از همان زوایای تاریک در انتخاب رشته کنکور 1402 است. برای همه سوال است که برای داوطلب غایب در امتحان نهایی، چه در پایه دوازدهم و چه داوطلبان فارغ التحصیل چه تدبیری اندیشیده شده است؟ باتوجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم این دانش آموزان نمره امتحان نهایی مورد نظر را از دست میدهند و اگر درس ضریب بالایی در تاثیر امتحانات نهایی داشته باشد، میتواند تا حد زیادی

اولا وقتی یکی از امتحانات را نداده است و برفرض موجه هم بوده است و ضمنا دانش آموز میخواهد در شهریور ماه مجدد امتحان دهد و از نظر آموزش و پرورش مجاز به این کار هست(!) چطور معدل اصلی خود را در زمان ویرایش اطلاعات، نمره درست را وارد کند؟

ثانیا برای داوطلبان اورژانسی که با نامه پزشک در امتحان نهایی غیبت میکنند، چطور نمره امتحانات شهریور ماه در انتخاب رشته اعمال شود؟ یعنی این حقیقت دارد که اگر کسی به هر دلیلی نتوانست در امتحان خرداد شرکت کند، همه زحماتش برای کنکور از بین میرود؟ یعنی اگر مثلا امتحان نهایی زیست یا عربی را از دست دادیم کلا بیخیال انتخاب رشته کنکور 1402 بشیم و برای کنکوراردیبهشت 1403 تلاش کنیم؟

آیا این عادلانه است که بخاطر یک اتفاق غیر مترقبه یکسال از زندگی دانش آموز تباه شود؟ اگر خیر پس راهکار مورد نظر چیست؟

اگر نمره پایین گرفته باشیم تاثیر نمره در انتخاب رشته کنکور 1402 چطور خواهد بود؟

اول از همه اینکه بستگی دارد در چه درسی نمره پایین گرفته باشید و ضریب تاثیر نمره آن درس چقدر است. ثانیا بستگی دارد میانگین نمره دانش آموزان در این درس چقدر باشد. نمره ای که گرفته اید باتوجه به ضریبی که دارد تراز بندی میشود (یعنی مثلا اگر در درس ادبیات که ضریب 21.63 دارد نمره یازده گرفته باشید و با فرض اینکه نمره میانگین همه دانش آموزان 15 باشد و تراز میانگین 7000 باشد) تراز درس ادبیات شما با فورمول محاسبه تراز تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور حدود 4800 میشود.

در چنین شرایطی باتوجه به ضریب بالایی که درس ادبیات دارد، تراز کل امتحانات نهایی شما برای تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور کم میشود و اصطلاحا میگویند که نمره ادبیات شما در رتبه کنکور تاثیر منفی داشته است. ضمنا فراموش نکنید که نمرات امتحانات نهایی به علت حذف دروس عمومی از کنکور، به صورت صد درصدی تاثیر خواهند گذاشت. و در مرحله اعمال تراز تقسیم بر 40% نمیشوند.

نمره پایین یا مردود برای تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور چگونه است؟

چه نمره ای بگیریم که همه درس ها تاثیر مثبت در کنکور بگذارند؟

بازهم تاکید میکنیم که تاثیر مثبت نمره امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور وابسته به میانگین کلی نمرات دارد. بیایید گراف زیر را به عنوان یک نمودار از نمرات کل دانش آموزان دوازدهم تجربی در درس فیزیک در نظر بگیریم. اول اینکه توجه داشته باشید امتحان نهایی فیزیک دوازدهم در خرداد 1402 یکی از امتحانات سخت بود که هیچکس انتظار نمره بالایی از خود نداشته است پس به نمودار زیر توجه کنید:

نمودار نحوه تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور 1402

در نمودار بالا مشاهده میکنید که بیشترین تعداد دانش آموزان در امتحان نهایی فیزیک خرداد 1402 که امتحان سهتی بوده است نمره 10 گرفته اند. در نمودار بالا همچنین فرض بر این است که هیچکس 0 نگرفته و هیچکس در امتحان فیزیک خرداد 1402 نمره کامل یعنی 20 هم نشده.

خب حالا در این شرایط فرضی مثلا یک دانش آموز نمره 12 گرفته است. پس نمره او از میانگین همه دانش آموزان نمره بیشتری گرفته است و قطعا این نمره باتوجه به ضریب تاثیر فیزیک که در میان دروس تجربی ضریب حدود 7 دارد ، در تراز کل نمرات امتحانات نهایی تاثیر مثبت میگذراد و بعد از میانگین گیری از تراز کل هر درس(باتوجه به امتحان نهایی و درصد کنکور) نمره نهایتا تاثیر مثبت در انتخاب رشته این دانش آموز خواهد داشت.

برای توضیحات تکمیلی و جلسه مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو با ما در ارتباط باشید.

درس هایی که در کنکور نیستند چگونه تاثیر میگذارند؟

درس هایی مثل هویت، سلامت و بهداشت یا علوم اجتماعی هم به همان ترتیبی که گفتیم و باتوجه به ضرایب اعلام شده در تراز میانگین نمره امتحانات نهایی شما تاثیر میگذارد. این دروس در بدترین حالت نهایتا میتوانند تراز میانگین نهایی شما را 200 تا 300 عدد پایین بیاورند و تاثیر چشم گیری در کار نخواهد بود.

پس اگر امتحاناتی که در کنکور نمی آیند را خراب کرده اید خیلی نگران نباشید و به فکر درس هایی که ضریب زیادی دارند مثل درس های تخصصی و دروس عمومی که اعمال تراز آنها 100 درصدی است فکر کنید.

اگر اصلا سوابق تحصیلی نداشته تاثیر نمره هایمان در کنکور باشیم چه میشود؟

اگر سوابق تحصیلی ندارید، مطابق اعلامیه سازمان سنجش نمره امتحان نهایی همه دروس برای شما 0 درنظر گرفته میشود و نهایتا تراز کل امتحانات نهایی شما نیز صفر میشود و 40 درصد از تراز کنکور تان کم میشود. یعنی با فرض بر اینکه شما تراز 10.000 در کنکور گرفته باشید و همه درس ها را صد زده باشید، این تراز با تراز صفر جمع با تاثیر 40 به 60 تقسیم میشود و شما نهایتا باید با تراز حدود 6000 انتخاب رشته انجام دهید!

نمره میانگین امتحانات نهایی 1402 چند بوده است؟

هنوز کارنامه نهایی داوطلبان امتحانات نهایی منتشر نشده است و طبیعتا نمیتوان میانگین قطعی نمرات همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان را به طور دقیق به دست آورد. اما باتوجه به نظر سنجی ها و تحلیل جامعه های آماری دانش آموزان نمرات میانگین تقریبی برای هر درس طبق جدول زیر است:

ادبیات17
عربی18.5
دینی17
زبان18.5
سلامت16.5
هویت16.5
ریاضی18
زیست18.5
فیزیک18.5
شیمی18.5

خب میبینید که نمره میانگین امتحانات نهایی 1402 بالا است و این افزایش تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور موجب تلاش بیشتر داوطلبان برای کسب نمره بالا و تاثیر مثبت معدل شده است. با اتساب این نمرات میانگین داوطلبی که بخواهد با تاثیر سوابق و با کسب درصد های کنکور در رشته های برتر کنکور امسال مثل پزشکی و دندان پزشکی قبولی شود، باید در کنکور داقل درصد های زیر را برای هر درس داشته باشد.

  • ریاضی: ۳۵%
  • زیست: ۵۰%
  • فیزیک: ۴۰%
  • شیمی: ۴۵%
  • زمین :۵۰%

نمرات امتحان نهایی چطور در انتخاب رشته کنکور 1402 تاثیر میگذارند؟

به صورت خلاصه، میانگین همه دانش آموزان محاسبه میشود، تراز هر درس به دست می آید، از تراز همه نمرات یک دانش آموز میانگین گرفته میشود و با ضریب 0.4 با تراز کل کنکور میانگین گرفته میشود.

چه نمره ای بگیریم که تاثیر معدل در انتخاب رشته کنکور مثبت باشد؟

هرچه نمره ای که میگیرید به میانگین کل دانش آموزان نزدیک تر یا بالا تر از آن باشد، تاثیر مثبت نمره کسب شده بیشتر خواهد بود. برای هر درس جداگانه تحقیق کنید.

چطور تاثیر نمره امتحان نهایی را برای انتخاب رشته محاسبه کنم؟

به کمک یک مشاور کار بلد و آگاه با در دست داشتن سوابق تحصیلی میتوانید میزان تاثیر امتحانات نهایی در انتخاب رشته کنکور را تخمین بزنید.

برای گرفتن درصد کامل تاثیر مثبت امتحان نهایی نمره مان باید حدودا چند باشه؟

طبق آخرین آمار غیر رسمی که درباره میانگین نمره های دانش آموزان وجود دارد، نمره هر درس عمومی باید حداقل بالاتر از 16 باشد و برای دروس تخصصی نمره بالای 18 میتواند تاثیر مثبت کامل در تراز کنکور داشته باشد. به طور میانگین نمره 1705 برای همه دروس تاثیر مثبت خواهد داشت.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا