پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه تقسيم ظرفيت رشته ها در کنکور 1401

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در نحوه تقسيم ظرفيت رشته ها در کنکور سراسری باید قبل از آن از قوانین بومی گزینی و اصلاحات مهم دفترچه کنکور سراسری مطلع باشید. در ادامه ی مقالات مربوط به انتخاب رشته کنکور در این مطلب نحوه ی تقسیم ظرفیت را بطور کامل شرح خواهیم داد. اطلاعات مقاله ی حاضر از سایت سازمان سنجش آموزش کشور گرفته شده است.

تقسيم ظرفيت رشته ها در کنکور 1

همانطور که می دانید رشته ها در به دو دسته ی کشوری و بومی تقسیم شده است. که رشته های بومی خود به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می شود:

  1. رشته های قطبی
  2. رشته های ناحیه ای
  3. رشته های استانی

در تغیین و تقسیم ظرفیت رشته ها در دانشگاه ها علاوه بر گزینش بوم متاثر از انواع سهمیه ها نیز می باشد که این سهمیه ها در طول سالیان مختلف ممکن است متفاوت باشند. مثلا در برخی از مناطق در یک سری از سال ها داوطلبین کنکور سراسری مناطق زلزله زده دارای سهمیه هستند.

تقسيم ظرفيت رشته ها در کنکور پذیرش کشوری

ظرفیت هر رشته محل از نوع رشته های کشوری، بعد از کسر سهمیه ایثارگران ( 25 و 5 درصد) به نسبت شرکت کنندگان هر یک از سهمیه ها مناطق سه گانه و خانواده شهدا به کل شرکت کنندگان در گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان تقسیم می شود.

نحوه تقسيم ظرفيت رشته ها در کنکور پذیرش بومی

رشته هایی با پذیرش بومی دارای شرایط خاص تری نسبت به رشته های کشوری هستند. یعنی علاوه بر اینکه این رشته ها متاثر از سهمیه ها 5 درصد و 25 درصدی هستند از شرایط بومی داوطلب نیز تاثیر می پذیرند.

هر کد رشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیتی است. توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متاثر از سهمیه ها و گزینش بومی می باشد. یعنی برای هر کد رشته محل ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته می شود و متقاضیان واجد شرایط در آن پذیرش می شوند. البته این موضوع رشته هایی که به صورت خاص از متقاضیان برخی استان ها و شهرستان پذیرش می نمایند را شامل نمی شود.

ظرفیت سهمیه ها

ظرفیت هر کد رشته محل پس از کسر 25 درصدی و 5 درصدی سهیمه ایثارگران، با توجه به نوع گزینش رشته مطابق جدول زیر توزیع می شوند.

نام دورهنوع گزینش
روزانهنوع گزینش در رشته هاي روزانه ثابت نيست و در جدول رشته هاي تحصيلي هر يك از گروه هاي آزمايشي، نوع گزینش هر رشته در مقابل آن نوشته شده است.
نوبت دوم (شبانه)بومی استانی
غیرانتفاعی و پیام نوربومی ناحیه ای
مجازی، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، شهریه پرداز (رشته های گروه علوم پزشکی)کشوری ( بدون گزینش بومی)
دانشگاه آزاد اسلامیکشوری ( بدون گزینش بومی) در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی

در رشته محل هایی که نوع پذیرش آن ها به صورت قطبی، ناحیه ای و استانی است حدود 20 درصد ظرفیت به متقاضیان آزاد ( از داوطلبین خارج از بوم قطب، ناحیه و استان) و باقی سهمیه به داوطلبین هر یک از سهمیه های مناطق یک، دو، سه و خانواده های شهدا در بوم مربوطه یعنی قطب یا ناحیه یا استان بومی به تعداد شرکت کنندگان بوم در هر گروه آزمایشی اختصاص می یابد. حتما پیشنهاد می کنیم که جهت اطلاع دقیق مقاله بومی گزینی کنکور را بخوانید.

پس اگر شما می خواهید یک رشته محل بومی را خارج از بوم خود انتخاب کنید باید بدانید که تنها 20 درصد از ظرفیت به داوطلبان خارج از بوم اختصاص داده شده است.

شرایط پذیرش رشته های پر متقاضی در کنکور

شرایط اما در رشته های پرمتقاضی متفاوت است. بنا به نظر سازمان سنجش آموزش کشور در رشته محل های بومی ( قطبی، ناحیه ای و استانی) که پر متقاضی شناخته می شوند میزان درصد پذیرش داوطلبین آزاد حدود 40 درصد است. رشته های پر متقاضی بومی در هر گروه آزمایشی به شرح ذیل می باشد.

گروه آزمایشیعناوین رشته ها
علوم ریاضی و فنیمهندسی برق، مهندسی مكانيك، مهندسی كامپيوتر، مهندسی عمران،
مهندسي معماري و مهندسی صنايع
علوم تجربیپزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي
علوم انسانیحقوق، روانشناسي و حسابداري

سرنوشت سهمیه های خالی مانده ایثارگران چه می شود؟

سهمیه های 25 درصدی

ظرفيت خالي مانده سهميه 25 درصدی ایثارگران، به متقاضيان دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران )جانبازان با جانبازی کمتر از 25 درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه( تعلق م یگیرد و درصورتیکه بازهم این ظرفیت خالی بماند، در مابقی آن متقاضيان بصورت آزاد (بدون توجه به سهميه و بومي گزيني) و تنها بر اساس ملاك نمره کل نهايي بالاتر در زیرگروه مربوط پذيرش می شوند.

سهمیه های 5 درصدی

اگر سهميه 5 درصد ايثارگران خالي بماند، خالي مانده اين ظرفيت به تمام متقاضيان به صورت آزاد (بدون توجه به سهميه) اختصاص مي يابد.

انواع ظرفیت پذیرش ها در دانشگاه ها به چه صورت است؟

نحوه ی پذیرش در دانشگاه ها به سهمیه ها، بوم و نوع پذیرش رشته بستگی دارد.

سرنوشت سهمیه های خالی مانده ایثارگران چه می شود؟

سهیمه های خالی مانده 25 درصدی به سهمیه های 5 درصدی انتقال می یابد و سهمیه های خالی 5 درصدی به داوطلبین آزاد انتقال خواهد یافت

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا