پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

تغییر رشته دانشگاه در بهمن یا مهر ماه 1402

چطور تغییر رشته دهیم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

انتخاب رشته صحیح و اصولی باعث می‌شود تا افراد به تحصیل در رشته موردعلاقه خود بپردازند و بتوانند در جهت علایق و توانمندی‌های خود در زندگی حرکت کنند و شغل خود را باتوجه‌به استعداد و مهارتی که دارند انتخاب کنند. اما متأسفانه برخی از افراد بدون درنظرگرفتن استعداد و علاقه شخصی خود رشته دانشگاهی خود را انتخاب می‌کنند. و همین انتخاب اشتباه نیاز به تغییر رشته دانشگاه را ایجاد میکند.

البته نکته قابل‌توجه این است که برخی از افراد باتوجه‌به علاقه شخصی رشته خود را انتخاب می‌کنند؛ اما به علت نبودن بازار کار کافی برای آن رشته تصمیم  به تغییر رشته در دانشگاه برای مقطع ارشد یا کارشناسی می‌گیرند. اما تغییر رشته در مقطع کارشناسی شامل قوانین می‌شود که در این مقاله به توضیح در مورد آنها می‌پردازیم. با مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو همراه باشید.

شرایط تغییر رشته در دانشگاه

شرایط و قوانین تغییر رشته دانشگاه برای مقطع کارشناسی 1402

شرایط و قوانین تغییر رشته در دانشگاه معمولا در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر میشود که در حال حاضر هنوز دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 منتشر نشده است. اما با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 تغییر رشته دانشگاه برای دانشگاه های سراسری و آزاد مجاز است. هرچند که روال قانونی و شرایط خاص خود را دارد و به راحتی هم قابل انجام نیست اما به هرحال دانشجویان میتوانند رشته دانشگاهی خود را تغییر دهند. در چند شرایط خاص شما نمیتوانید تغییر رشته دانشگاه داشته باشید:

  • اگر در دوره پردیس ، شبانه یا شهریه پرداز درس میخوانید و میخواهید به دوره های روزانه بروید ممنوعیت دارید
  • برای تغییر رشته از رشته های پیراپزشکی یا غیر پزشکی به پزشکی ممنوعیت دارید
  • نمیتوانید دانشگاهتان را تغییر دهید( برای تغییر محل تحصیل میتوانید مهمانی یا انتقالی دائم یا موقت بگیرید)
  • اگر دانشگاه مقصد موافقت نکند نمیتوانید تغییر رشته دهید
  • اگر دانشگاه مبدا موافقت نکند نمیتوانید رشته تان را عوض کنید

تغییر رشته دانشگاه آزاد البته شرایط بهتری دارد. یعنی مثلا داوطلبانی که در رشته مامایی قبول شده باشند میتوانند بعد از گذراندن تعداد واحد مشخص و البته با شرایط معدل و نمرات مشخص میتوانند رشته پرستاری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.این داوطلبان البته اگر روابط داخل دانشگاهی خوبی داشته باشند راحت تر میتوانند این کار را انجام دهند.

به هرحال آن دسته از افرادی که به علت نداشتن اطلاعات کافی در رابطه‌ با رشته انتخابی خود تصمیم به تغییر رشته دانشگاه در مقطع کارشناسی گرفتند با داشتن شرایطی می‌توانند این کار را انجام دهند. در ابتدا بهتر است دانشجو برای تغییر رشته دانشگاه آزاد به آموزش دانشگاه مراجعه کند و فرم مربوط به تغییر رشته را از امور آموزشی دانشگاه دریافت کنند. تغییر رشته دانشگاه های آزاد راحت تر از دانشگاه سراسری است.

توجه داشته باشید که معمولاً در دانشگاه‌ها تغییر رشته باید دو ماه(6هفته) قبل از شروع ترم جدید انجام شود. از طرفی اگر دانشجو بخواهد برای رشته دیگر در دانشگاه دیگر اقدام بکند باید شرایط دانشگاه مقصد را نیز بررسی کند. با استفاده از نرم افزار های انتخاب رشته میتوان انتخاب رشته بهتری داشت و درصورت نیاز به تغییر رشته، کد رشته محل های ممکن برای انتقالی را در میان رشته های باکنکور و بدون کنکور راحت تر پیدا کرد.

البته قوانین تغییر رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد متفاوت است. مثلا دانشگاه آزاد به صورت کاملا گسترده ای در انتخاب رشته بهمن اجازه تغییر رشته یا انتخاب رشته بدون کنکور را میدهد. این درحالی است که دانشگاه های سراسری در این زمینه خیلی منعطف عمل نمیکنند و داوطلبان ثبت نام ترم بهمن از همان زمان انتخاب رشته کنکور سراسری در مرداد ماه باید اقدام کنند.

مگر اینکه در زمان تکمیل ظرفیت یا با استفاده از کارنامه سبز برای تغییر رشته دانشگاه سراسری اقدام کنند و دارای رتبه و تراز قابل قبول برای رشته و دانشگاه جدید نیز باشند. یعنی مثلا داوطلبی که پرستاری دانشگاه بدرعباس میخواند به هیچ وجه نمیتواند برای رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام کند و اگر هم اقدامی انجام شود بدون رابطه موافقت نخواهد شد!

تغییر رشته در دانشگاه های آزاد و سراسری

تغییر رشته دانشگاه آزاد چگونه است؟

اگر از میان رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد انتخاب رشته کرده اید که تغییر رشته دانشگاه در بهمن ماه به راحتی امکان پذیر خواهد بود. کافی است از رشته اولیه انصراف داده و در رشته جدید ثبت نام انجام دهید. ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد در اواخر دی ماه هر سال برگزار میشود.

تغییر رشته برای رشته های با کنکور دانشگاه آزاد به ازای هر مقطع فقط یکبار انجام میشود مثلا در مقطع کاردانی فقط یک بار میتوانید تغییر رشته دهید که آن هم دارای شرایط ویژه است. این شرایط برای مقطع کارشناسی و کاردانی متفاوت است. برا تغییر محل دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی داشتن شرایط زیر و ثبت نام در سایت منادا دانشگاه آزاد ضروری است.

  • در هنگام اقدام به تغییر رشته (بدون انصراف و شروع مجدد) باید حداقل 24 واحد و حداکثر 70 واحد از واحد های درسی کد رشته مبدا را گذرانده باشد.(یعنی حداقل یک ششم و حداکثر نصف دروس)
  • معدل داوطلب تغییر رشته دانشگاه باید بالا تر از 12 باشد تا بتواند تغییر رشته درون دانشگاهی و یا میان دانشگاهی داشته باشد.
  • تغییر رشته میان دانشگاهی( یعنی تغییر همزمان رشته و دانشگاه) مستلزم داشتن شرایط نقل و انتقال و شرایط تغییر رشته دانشگاه است.
  • برای تغییر رشته در دانشگاه و کد رشته محل های با کنکور، رتبه قبولی باید از آخرین نفری که همان سال در کد رشته محل مقصد قبول شده است بالا تر باشد.

البته این شرایط برای داوطلبان تغییر رشته دانشگاه های سراسری و آزاد یکسان است اما دانشگاه های سراسری و به ویژه برای رشته های پر طرفداری مثل پرستاری یا فیزیوتراپی در دانشگاه های سراسری که اصلا ارائه بدون کنکور و با سوابق تحصیلی ندارند، شرایط تکمیلی نیز دارند.

تغییر رشته دانشگاه آزاد

تغییر رشته دانشگاه سراسری

برای تغییر رشته در دانشگاه های سراسری حتی درون دانشکده ای(مثلا از رشته مامایی به پرستاری که در یک دانشکده ارائه میشوند) نیاز به جلب رضایت مدیر گروه رشته مبدا و مقصد و موافقت آموزش دانشگاه است. برای دو دانشگاه متفاوت و دو رشته از گروه هایدرسی متفاوت مثلا از علوم پایه به پیرا پزشکی که قطعا شرایط سخت تری در نظر گرفته میشود.

این موافقت همانطور که گفته شد بر اساس رتبه کنکور، میزان واحد های گذرانده شده، معدل دانشجو و حتی خود رشته های مبدا و مقصد صورت میگیرد.

مثلا انتقال از رشته شنوایی شناسی به پرستاری از انتقال مامایی به پرستاری سخت تر است چون رتبه قبولی داوطلب و دروس گذرانده شده و حتی بازار کار آینده این دو رشته بسیار متفاوت است. به هرحال بعد از اطمینان از موافقت عوامل موثر در دانشگاه(آموزش و مدیران گروه های مربوطه) داوطلب باید حداقل شش هفته قبل از شروع ترم اول هر سال اقدام به ارائه مدارک و ثبت درخواست تغییر رشته دانشگاه کند. (یعنی تقریبا اواسط مرداد و همزمان با انتخاب رشته کنکور برای تغییر رشته دانشگاه در مهرماه و در اواخر آبان ماه برای تغییر رشته دانشگاه سراسری در بهمن ماه)

درهنگام اقدام باید به خاطر داشته باشید که عدم ثبت‌نام در نیمسال اول چه در دانشگاه آزاد و چه در تغییر رشته دانشگاه سراسری، به منزله انصراف او تلقی می‌شود و تا پایان دوره تحصیلی مجاز به تغییر رشته مجدد و تقاضای مجدد نخواهد بود.(مگر انصراف و شروع مجدد را انتخاب کند.)

بعد از تغییر رشته واحدهای گذرانده شده دانشجو توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس دروس مشترک معادل‌سازی می‌شود.

پس از تغییر رشته امکان بازگشت به رشته قبلی وجود ندارد و اگر میانگین نمره دانشجو بعد از تغییر رشته از 12 کمتر باشد در صورت‌پذیرش در رشته موردنظر یک ترم مشروطی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

چنانچه دانشجو نمره لازم به‌منظور تحصیل در رشته‌های دوره روزانه را نداشته باشد می‌تواند جهت تحصیل در رشته‌های نوبت دوم در همان دانشگاه اقدام کند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حین تغییر رشته دانشگاهی صورت می‌گیرد معادل‌سازی دروس است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تغییر رشته دانشگاه سراسری

معادل سازی دروس مشترک در هنگام تغییر رشته دانشگاه

پس از اینکه با تغییر رشته دانشجو موافقت حاصل شد قطعاً نیازی نیست که دانشجو دروس مشترکی را که قبلاً با موفقیت پشت سر گذاشته است را مجدداً بخواند؛ بنابراین درصورتی‌که شرایط لازم وجود داشته باشد نیازی نیست دانشجو مجدداً دوره این دروس را پشت سر بگذارد. این شرایط عبارت‌اند از:

  • تأیید این موضوع توسط گروه آموزشی (اشتراک محتوایی دروس)
  • اخذ نمره حداقل 12 از درس
  • ارائه درخواست معادل‌سازی به دانشگاه مقصد
  • با معادل‌سازی هر 12 تا 20 واحد، یک نیمسال تحصیلی از مدت مجاز تحصیل فرد کم می‌شود.
  • دانشگاه و همچنین مدارک قبلی دانشجو باید مورد تأیید قرار گیرد.

شرایط معادل سازی دروس مشترک برای داوطلبانی که میخواهند از رشته دانشگاه سراسری به دانشگاه آزاد یا پردیس های خودگردان بروند برقرار نیست و داوطلبانی که از دوره روزانه انصراف داده اند باید هزینه مربوط به دوره رایگانی که گذرانده اند را بپردازند تا بتوانند ریز نمرات خود را دریافت کنند. در غیر این صورت گواهی گذراندن واحد های مشترک به آنها داده نمیشود و باید دروس را مجددا پاس کنند.

تغییر رشته از دانشگاه های سراسری به دانشگاه های خاص

برای رشته های متمرکز با شرایط خاص و دانشگاه های شرایط خاص هم که اصلا امکان ورود به دانشگاه بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته وجود ندارد مگر اینکه با شرایط جدید کنکور 1402 مبنی بر ذخیره شدن نتایج کنکور تا دو سال بعد، بتوانید سال آینده در انتخاب رشته های خاص دانشگاه ها موفق شوید.

در غیر این صورت حتی اگر پزشکی دانشگاه تهران باشید و بخواهید وارد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله یا دانشگاه علوم پزشکی ارتش حتی در رشته های پایین تر مثل پرستاری باشید امکان پذیر نیست چون شما رد مصاحبه شرکت نکرده اید و شرایط خاص دانشگاه شما را ملزم به این گزینش میکند.

درباره دانشگاه های فرهنگیان و شرایط تغییر رشته در این دانشگاه ها اطلاعات کافی در دسترس نیست اما برای تغییر رشته دانشگاه فرهنگیان هم تا آنجا که اطلاعات در دسترس ماست امکان خاصی در نظر گرفته نشده است و داوطلب باتوجه به مصاحبه ای که در رشته مورد نظر انجام شده است میتواند به تحصیل ادامه دهد. مگر اینکه قصد تحصیل همزمان در دو دانشگاه داشته باشد و بخواهد زمینه کاری خود را به کلی تغییر دهدو

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه برای کنکور 1401

نکات و قوانین ارائه شده در این مقاله مربوط به تغییر گرایش در یک رشته و یا تغییر رشته کلی در مقطع کارشناسی می‌باشد. در انتها باید گفت که دانشجویانی که مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد هستند باید حداقل 6 هفته قبل از شروع ترم به آموزش دانشگاه خود مراجعه کنند و درخواست خود را عنوان کنند. به‌صورت کلی بهتر است این تغییر رشته بادقت حداکثری انجام شود تا پس از آن منجر به پشیمانی نشود!

تلگرام تیم مشاوره انتخاب رشته دانشگاه 

آیا میتوان در دانشگاه تغییر رشته داد؟

بله در دفترچه انتخاب رشته کنکور صراحتا ذکر شده است که داوطلبان میتوانند رشته تحصیلی خود را طبق آیین نامه آموزشی دانشگاه مورد نظر تغییر دهند.

آیا میتوان از رشته های علوم پایه به رشته های علوم پزشکی تغییر رشته داد؟

ظاهرا ممنوعیتی از نظر سازمان سنجش برای این کار وجود ندارد و شرایط و ضوابط تغییر رشته دانشجویان را خود دانشگاه تعیین میکند. هرچند در دفترچه انتخاب رشته سختی این کار مورد توجه قرار گرفته است.

برای تغییر رشته دانشگاه سراسری چه محدودیتی وجود دارد؟

در دفترچه انتخاب رشته نوشته شده است که “در برخی موارد” انتقال از دوره های شهریه پرداز (مثل دوره های شبانه، خودگردان، اتباع و … ) به دوره های روزانه ممنوع است.

آیا میتوان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر تغییر رشته داد؟

بهتر است برای تغییر رشته به صورت درون دانشگاهی اقدام کنید(درصورت وجود گروه آزمایشی مورد نظر) و سپس برای ورود به دانشگاه مقصد از قوانین انتقالی یا میهمانی دانشجویان به صورت دائم یا موقت(که راحت تر از تغییر رشته و دانشگاه است) استفاده کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا