پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

شرایط دانشگاه های خاص با کنکور و بدون کنکور در سال 1402!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (2 امتیاز)

در کنکور کلا چند مدل دانشگاه داریم. دانشگاه های سراسری که به دسته دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی تقسیم میشوند و سایر دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور که داوطلبان میتوانند باتوجه به شهریه هر دوره دانشگاهی، شرایط تخصیص خوابگاه و تعهدات و قوانین ویژه هر دانشگاه به انتخاب آنها در انتخاب رشته کنکور 1402 بپردازند.

فهرست مطالب

در میان این دانشگاه ها برخی از مراکزآموزش عالی به صورت ویژه ای برای داوطلبان خدمات آموزشی ارائه میدهند که معمولا هم دولتی هستند. این دانشگاه ها شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو دارند و برخی از این دانشگاه ها تعهد خدمت را نیز در شرایط قبولی دانشجویان خود قرار داده اند. طبیعتا مهم است که دانشجو شرایط دانشگاه

یکی از پر طرفدار ترین و خاص ترین شرایط پذیرش در دانشگاه ها برای دانشگاه فرهنگیان است که تقریبا همه ما درباره شرایط آن اطلاعات کافی داریم. اما در ادامه به جزئیات شرایط دانشگاه های خاص و رشته های خاص دانشگاه های ایران در انتخاب رشته کنکور 1402 صحبت خواهیم کرد و امیدواریم تاثیری هرچند کوچک اما تاثیر گذار در روز های انتخاب رشته کنکور گذاشته باشیم.

شرایط دانشگاه های خاص برای انتخاب رشته چگونه است؟

در دفترچه انتخاب رشته برخی از دانشگاه ها با یک علامت ستاره (*) از دیگر دانشگاه ها متمایز شده اند. در ابتدای دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است که شرایط پذیرش دانشگاه های خاص در پیوست دفترچه انتخاب رشته اعلام میشود.

شرایط پذیرش در دانشگاه های خاص درواقع همان نکاتی است که در پیوست دفترچه انتخاب رشته و با فاصله تقریبا دو روز از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور و از طریق وبسایت سازمان سنجش منتشر میشود و در آن علاوه بر اطلاعات تماس دانشگاه ها، در صورت وجود شرایط خاص حتی درباره عدم تعهد خوابگان هر دانشگاه نیز اطلاعات کافی در اختیار داوطلبان قرار میگیرد.

اگر مایلید میتوانید دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 را به همراه دفترچه پیوست دانشگاه های شرایط خاص در ادامه دانلود کنید. اما توجه داشته باشید که باتوجه به تغییرات کنکور 1402 تا قبل از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 نمیتوان تصمیم قطعی گرفت و عزیزان برای تصمیم گیری درست بهتر است در زمان انتخاب رشته (که براساس اعلام سازمان سنجش نیمه دوم مرداد است) برای رزرو وقت مشاوره انتخاب رشته کنکور با شماره 02633408944 یا 02691690517 تماس حاصل نمایند.

در ادامه براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور سال گذشته اطلاعاتی را درباره شرایط دانشگاه های خاص و رشته های خاص دانشگاه های سراسری در اختیار شما قرار میدهیم. رشته و دانشگاه های خاص عبارتند از:

  • دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی
  • رشته فوریت های پزشکی
  • دانشگاه غیرانتفاعی رفاه
  • دانشگاه امنیت ملی امام باقر
  • دانشگاه امام حسین
  • دانشكده آموزش عالی تربيت مربی عقيدتي سياسی سپاه – قم
  • دانشگاه علوم قضایی و خدمات سیاسی
  • دانشگاه علوم دریایی امام خمینی
  • دانشگاه شهید مطهری
  • دانشگاه شاهد تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی ارتش
  • دانشگاه صدا و سیما
  • دانشگاه امام صادق

رشته فوریت های پزشکی از جمله رشته های شرایط خاص در کنکور است!

برای قبولی در رشته فوریت های پزشکی علاوه بر تعهد خدمت برای دوره های روزانه، در پیوست انتخاب رشته کنکور 1401 ذکر شده است که قبولی صرف در اولویت بندی های انتخاب رشته برای قبولی کافی نیست و شرکت در مصاحبه و داشتن شرایط عمومی و اختصاصی بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور خواهد بود. شرایط عمومی و اختصاصی انتخاب رشته عبارتند از:

  • داشتن سلامت جسمانی و روانی کامل(نداشتن مشکلات روانشناختی، فیزیکی و عارضه هایی مانند فشار خون، دیابت، نارسایی قلبی و …)
  • عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  • داشتن قدرت تکلم طبیعی و نداشتن لکنت زبان و قدرت بینایی و شنوایی کامل
  • حداقل قد مردان برای رشته فوریت های پزشکی 170 و داقل قد برای زنان 165 است.
  • حداکثر سن 24 سال و با احتساب خدمت نظام وظیفه برای آقایان 26 سال

قبولی در رشته فوریت های پزشکی به منزله دعوت به مصاحبه خواهد بود و بعد از اطمینان از

شرایط و تعهدات خدمت پذیرش دانشگاه های فرهنگیان

همانطور که همه مامیدانیم شرایط پذیرش دانشگاه های فرهنگیان به صورت بومی است و داوطلبانی که خارج از شرایط بومی(استانی، شهرستانی یا بخشی) انتخاب رشته کنند، قبولی آنها لغو میشود. درصورتی که ظرفیت کد رشته محل مربوطه با داوطلبان بومی شهرستان یا بخش تکمیل نشود، با داوطلبان بومی درارای رتبه کافی همان استان رشته تکمیل ظرفیت خواهد شد.

داوطلبان قبول شده در کد رشته محل بومی، اولا تا دوبرابر مدت تحصیل رایگان در دوره های آموزش فرهنگیان تعهد خدمت در محل قبولی را دارند و امکان انتقال به منطقه دیگری، چه برای تحصیل و چه برای اجراب تعهد خدمت دیگری ، ندارند. ضمنا اگر منطقه قبولی جزو مناطق محروم باشد، در دفترچه ذکر شده است که حتی درخواست برای جابجایی به مناطق دیگر در طول خدمت به منزله پایان همکاری میباشد.

در شرایط و ضوابط قبولی دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است که داوطلبان معرفی شده برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان چند برابر ظرفیت بوده و صرف دعوات به مصاحبه به معنی قبولی صددرصد نیست. طبق قوانین کسی که در مصاحبه نمره بالاتری گرفته باشد، به شرط داشتن رتبه علمی بالاتر از سایرین برای ثبت نام نهایی دعوت میشود.

بعد از قبولی در دانشگاه، در ابتدا آموزش و پرورش از داوطلبان تعهد محضری خدمت حداقل به اندازه دو برابر مدت تحصیل(حداقل 10 سال) به آموزش و پرورش میدهند، ضمنا تعهد میدهند که در بوم محل قبولی شان خدمت کنند و فعلا به فکر جابجایی نباشند.

شرایط عمومی و تخصصی پذیرش در دانشگاه های فرهنگیان

شرایط عمومی پذیرش دانشگاه های فرهنگیان کنکور 1402 که مثل همه رشته های دارای شرایط خاص شامل تابعیت جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی و عدم اعتیارد و سوء پیشینه و … است. آنچه اهمیت دارد شرایط اختصاصی قبولی در دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی است که در ادامه مطالعه میکنید.

  • کسب حداقل تراز کنکور 6.500
  • نداشتن تعهد خدمت در هیچ ارگان دولتی یا خصوصی
  • حداکثر سن 24 سال تمام
  • بومی بودن داوطلب در کد رشته مل انتخابی ( کسب مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان، در صورت متفاوت بودن محل تحصیل باید محل تولد وی را در نظر بگیرید و داوطلبان خارج از کشور که حداقل سه سال از دبیرستان خود را خارج از کشور گذرانده باشند و در همانجا هم به دنیا آمده باشند، بومی شهر تهران در نظر گرفته خواهند شد.)
  • معدل کل سه سال دبیرستان بالاتر از 14

همانطور ک میدانید اشتغال به کار یا تدریس در هر زمینه دیگری، به صورت همزمان با قبولی دانشگاه فرهنگیان غیرمجاز میباشد و درصورت احراز قضیه فورا به وزارت آموزش و پرورش گذارش میشود. این درحالی است که دوره تحصیل دانشجویان جزو سنوات خدمت آنها محسوب شده و شامل بیمه، حقوق و مزایا میباشد.

مزایای دانشگاه فرهنگیان

تعهدات قبولی کنکور در رشته علوم ورزشی و تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان

اولا برای قبولی در رشته های علوم ورزشی و تربیت بدنی در دانشگاه های فرهنگیان، قبل از اعلام نتایج و بعد از شرکت در کنکور آزمون عملی برگزار میشود که متقاضیان میبایست در تاریخ مشخص برای شرکت در آزمون عملی اقدام کنند. آزمون عملی رشته های گروه تربیت بدنی به صورت 40درصدی در نتیجه کنکور تاثیر گذار است.

توجه داشته باشید که در سال گذشته اکثر کد رشته محل ها برای داوطلبان عادی تعهد خوابگاه نداشته اند و داوطلبان جدیدالورود اکثرا میبایست از خوابگاه های خودگردان برای اسکان در محل تحصیلشان استفاده کنند.

شرایط و تعهدات قبولی کنکور ویژه دانشگاه غیرانتفاعی رفاه تهران

یک از دانشگاه های غیرانتفاعی اما بسیار معتبر در تهران دانشگاه رفاه تهران است که شرایط التزام پوشیدن چادر برای خواهران و مسلمان بودن از شرایط عمومی آن است. این دانشگاه که جزو دانشگاه های تک جنسیتی(ویژه خواهران) است فقط داوطلبانی با شرایط سنی زیر 35 سال را پذیرش میکند و در طول مدت تحصیل داوطلبان موظف هستند دوره های فوق برنامه ای را در زمینه کامپیوتر، زبان و قرآن بگذرانند.

دانشگاه رفاه تهران در پیوست انتخاب رشته کنکور 1401 در شرایط دانشگاه های خاص اعلام کرده است که دانشجویان تهران و کرج مسمول 100درصدی اعطای خوابگان نخواهد بود و در صورت ظرفیت اضافی، خوابگاه به داوطلبان تعلق میگیرد. درباره سایر شرایط خاص دانشگاه رفاه تهران را در سایت رسمی این دانشگاه میتوانید مطالعه نمایید.

وبسایت رسمی دانشگاه غیرانتفاعی رفاه تهران

رشته های دانشگاه رفاه تهران و شرایط این دانشگاه خاص

شرایط رشته های خاص دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امام باقر

بجز شرایط عمومی تدین به دین اسلام، تابعیت ایرانی و اعتقاد علمی و عملی به ولایت فقیه برای ثبت نام نهایی در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امام باقر بعد از دعوت به مصاحبه از طریق نتایج نهایی انتخاب رشته کنکور سراسری، احراز صلاحیت استخدامی الزامی است.

پذیرش برای رشته های خاص دانشگاه امام باقر فقط برای آقایان است و پذیرش این دانشگاه  به صورت نیمه متمرکز انجام میشود که حداکثر سن داوطلبان برای شروع تحصیل در این دانشگاه با احتساب خدمت سربازی 23 سال تمام است.

یکی از مزیت های تحصیل در دانشگاه امنیت ملی امام باقر این است که داوطلبانی که خدمت سربازی را نگذرانده باشند میتوانند با دادن تعهد، خدمت سربازی را در وزارت اطلاعات سپری کنند. رشته های خاص دانشگاه امام باقر را میتوانید در جدول زیر مطالعه فرمایید.

رشته های خاص دانشگاه امام باقر تهران

شرایط ویژه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یک دانشگاه دولتی است که شرایط خاصی برای ثبت نام آن در دفترچه کنکور ذکر نشده است اما چند تا از رشته های شرایط خاص این دانشگاه دولتی که یکی از بهترین دانشگاه های سراسری ایران هستند، باعث شده اند که نام این دانشگاه را نیز در میان دانشگاه های شرایط خاص در پیوست انتخاب رشته کنکور 1402 ببینیم.

این رشته ها هر سه از رشته های کنکور زبان است. اولین رشته، رشته زبان آلمانی است که مشخص شده است باتوجه به انتخاب اولیه ای که در کنکور زبان دارید(یکی از رشته های زبان ایتالیایی، اسپانیایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه) باید اطلاعات اولیه ای درباره رشته داشته باشید. شرایط خاص دیگری که در پیوست دفترچه مشخص شده است، شامل دوره های مشترک زبان چینی با دانشگاه یوننام و دانشگاه پکن است.

در شرایط این رشته های خاص دانشگاه تهران مشخص شده است که برای تحصیل در دانشگاه یوننام هزینه تحصیل بر عهده دانشگاه مقصد است و متقاضی صرفا هزینه های رفت و آمد و اقامت را بر عهده خواهد داشت. اما برای دانشگاه پکن صفر تا صد هزینه های تحصیل، اقامت، رفت و آمد و … برعهده متقاضی رشته خواهد بود.

دانشگاه جامع امام حسین از دانشگاه های شرایط خاص کنکور 1402

خب دیگر تکراری است که بگوییم دانشگاه امام حسین هم یک لیست از شرایط دانشگاه های خاص دارد که شامل اعتقاد به دین اسلام، عدم اعتیاد به هیچگونه مواد مخدر و عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری است. داشتن مصاحبه عقیدتی سیاسی برای قبولی در این دانشگاه هم از دیگر شرایط خاص دانشگاه امام حسین تهران است.

باتوجه به اینکه دانشگاه جامع امام حسین وابسته به سپاه و نیروهای مسلح است، در شرایط دانشگاه ذکر شده است که قبولی در دانشگاه لزوما به معنای استخدام در ارگان های مربوطه نیست داوطلب باید حتما واجد شرایط استخدام باشد.

در شرایط دانشگاه امام حسین تهران شرایط سنی عجیبی در نظر گرفته شده است و در شرایط قبولی دانشگاه امام حسین ذکر شده است که داوطلبان باید زیر 20 سال تمام باشند. به گونه ای که برای انتخاب رشته کنکور 1401 آخرین سال مورد قبول داوطلبان متولد سال 1380 بوده اند.

دانشكده آموزش عالی تربيت مربی عقيدتي سياسی سپاه – قم

خب طبیعی است که در این دانشگاه به خط فکری دانشجویان اهمیت داده شود و به همین دلیل چند مورد طولانی به عدم عضویت یا طرفداری داوطلب با گروهک های تروریستی، معاند و سازمان های غیر اسلامی اختصاص یافته است که از گفتن آن خودداری میکنیم.

در ادامه شرایط دانشگاه آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه ذکر شده است که پذیرش در این دانشگاه با سقف سن مجاز 20 سال و 22 سال با احتساب خدمت سربازی است.این دانشگاه که صرفا پذیرش برادران دارد تعهد خدمت بدون تعهد استخدام در دانشگاه یا سازمان های وابسته خواهد داشت .

پذیرش آن فقط در استانهای البرز، آذربایجان شرقی، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، گلستان، مازندران، هرمزگان، مرکزی و یزد انجام میشود.

دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

حداكثر سن مجاز برای قبولی در دانشگاه صدا و سیما 25 سال سن برای بانوان و آقایان است که این سن با محاسبه خدمت سربازی برای برادران است. خب مثل هر مجموعه دیگری برای ثبت نام دانشجو عدم تعهد به خدمت داوطلب در ارگان های دیگر از شرایط اصلی آن است و قبولی در مصاحبه برای قطعی شدن ثبت نام الزامی است.

به علت استخدام داوطلبان واجد شرایط علمی و استخدامی در ارگان مربوطه داوطلبان دوره های روزانه بعد از احراز صلاحیت طی مصاحبه و قبل از ثبت نام قطعی در دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید متعهد شوند بعد از اتمام درس و فراغت از تحصیل به مدت دو برابر مدت تحصیل رایگانشان در مراکزی که سازمان  معین می کند مشغول به کار شوند.

برای داوطلبان مرد که بعد از فراغت از تحصیل مشمول اعزام به خدمت میشوند، دوران اشتغال اجباری به عنوان سرباز امریه محسوب میشود.

رشته مدیریت بیمه اکو از رشته های خاص دانشگاه علامه است

رشته مدیریت بیمه که یکی از پر درآمد ترین بازار کار ها را در میان تمام گرایش های رشته مدیریت دارد، تنها رشته ای است که در دانشگاه علامه طباطبایی تهران به عنوان قطب رشته های انسانی ایران با مصاحبه پساکنکوری پذیرش دارد و داوطلبان ورود به این رشته باید از نظر سطح زبان انگلیسی مورد سنجش قرار بگیرند.

در دانشگاه علامه طباطبایی تمام واحد های درسی رشته مدیریت بیمه اکو به زبان انگلیسی برگزار میشود بنابراین مطابق انتخاب رشته داوطلبان چند برابر ظرفیت از طریق سازمان سنجش معرفی میشوند و بعد از مصاحبه سنجش میزان توانایی زبان انگلیسی میتوانند وارد این رشته شوند.

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری

داشتن شرایط عمومی کنکور سراسری، تدین به دین اسلام، التزام به ولایت فقیه، پذیرفته شدن در گزینش عقیدتی سیاسی، برخورداری از سلامت کامل جسمانی، نداشتن سوء پیشینه یا سوء شهرت خانوادگی از شرایط اصلی ورود به دانشگاه علوم قضایی تهران است.

  • نکته دوم که در شرایط دانشگاه های خاص درباره دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری گفته شده است تعهد 10 ساله خدمت در قوه قضاییه است که در بدو ورود از داوطلبان گرفته میشود. ریز شرایط علمی و عملی ورود به دانشگاه علوم قضایی تهران را در ادامه میخوانید.
  • داشتن حداکثر 24 سال سن تا تارخ 31 شهریور سال کنکور(مدت زمان سربازی برای داوطلبان آقا به سن مجاز آنها افزوده میشود)
  • حداقل معدل کتبی دیپلم 16 (برای داوطلبان نظام قدیم کنکور سراسری حداقل معدل 16 برای مقطع پیش دانشگاهی نیز لازم است.)

یکی از شرایط خیلی خاصی که برای دنشجویان دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری تعیین شده است، گذراندن دوره پیش نیاز گروه معارف اسلامی برای همه رشته ها در زمان شروع دوره کارشناسی است که به منظور ارتقاء سط بینش اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی داوطلبان برگزار میشود.

مهمترین رشته ای که به صورت شناور برای همه گروه های ازمایشی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری ارائه میشود، رشته کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی است که جزو رشته های شرایط خاص در دانشگاه ها محسوب میشود. درباره شرایط اختصاصی این رشته در دانشگاه علوم قضایی تهران در ادامه بخوانید.

رشته های خاص دانگشاه علوم قضایی تهران

برای داوطلبان رشته کارشناسی ارشد پیوسته در دانشگاه علوم قضایی دو دوره در نظر گرفته شده است. یکی 4 ساله(کارشناسی) که بدون بورس تحصیلی و حقوق دریافتی است و دیگری 3 ساله (کارشناسی ارشد) است که در صورت استمرار شرایط خاص دانشگاه ادامه میایبد و شامل بورسیه تحصیلی، حقوق ماهیانه و مزایای کارآموزی قوه قضیه را دریافت میکنند.

ضمنا داوطلبان دوره کارشناسی نگران خدمت سربازی شان نباشند چون با استخدام در رشته های شرایط خاص دانشگاه دادگستری تهران، خدمت نظام وظیفه شان به صورت اشتغال در قوه قضاییه محسوب میشود.

گرایش ارشد برای دوره 3 ساله کارشناسی ارشد پیوسته داوطلبان توسط خود دانشگاه و براساس عملکرد و تشخیص هیئت علمی دانشگاه تعیین میشود و از بین گرایش های ارشد رشته حقوق انتخاب میشود. و در صورت نداشتن صلاحیت ادامه تحصیل مطابق استاندارد های علمی و عملی دانشگاه، موظف به پرداخت هزینه های دوره کارشناسی خود خواهند بود.

شرایط ویژه دانشگاه هوانوردی تهران

مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور یا همان دانشگاه هوانوردی تهران که پر طرفدار ترین و پر درآمد ترین رشته های کنکور ریاضی را ارائه میدهد، باتوجه به حساسیت رشته های مورد پذیرش، تلاش کرده است که اهمیت رشته های خاص دانشگاه خود را در دفترچه پیوست کنکور مشخص کند.

این دانشگاه در پیوست انتخاب رشته کنکور 1401 ذکر کرده است که داشتن سلامت کامل جسمی، حرکتی و روحی و روانی برای همه داوطلبان الزامی است و داوطلبان دارای معافیت پزشکی سربازی نیز قطعا جزو پذیرفته شدگان نخواهند بود. شرایط استاندارد سلامت داوطلبان باید حتما از طریق پزشکان سازمان هواپیمایی کشوری تایید شود.

برای رشته های مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز در دانشگاه هوانوردی تهران که به عنوان تنها دانشگاه دولتی خلبانی ایران شناخته میشود، داوطلبان باید سطح مناسبی از تسلط به زبان انگلیسی داشته باشند و مشکل تکلم یا لکنت زبان و حتی لهجه نیز نداشته باشند.

دانشگاه هوانوردی اعلام کرده است که قبولی در دانشگاه به منزله استخدام نیست و قبولی به صورت متمرکز در موسسه هوانوردی ایران انجام میشود.

رشته های خاص دانشگاه فردوسی مشهد چگونه برگزار میشود؟

شاید باورش برای شما سخت باشد اما در دانشگاه فردوسی مشهد دوره مشترک رشته حسابداری با همکاری کالج گریفیت ایرلند برگزار میکند که جزو خاص ترین رشته های دانشگاه های ایران است. داوطلبان پذیرفته شده در این رشته پس از فراغت از تحصیل بجز مدرک لیسانس حسابداری دانشگاه فردوسی و لیسانس مدیریت مالی را از این کالج دریافت میکنند. اما برخورداری از مزایای این رشته دانشگاهی منوط به شرایط زیر است:

  • کل دوره کارشناسی حسابداری تحت لیسانس کالج گریفیت ایرلند 4 سال(8 ترم) است
  • داوطلبان 6 ترم (3 سال) را در دانشگاه فردوسی میگذرانند
  • یک سال تحصیلی معادل 2 ترم را دانشجویان در کالج ایرلند برای تکمیل تحصیلاتشان میگذرانند
  • دانشجویانی که میخواهند برای تحصیل بورسیه دانشگاه شوند، باید در طول دوره تحصیل معدل بالای 14 و نمره آیلتس بالای 6 را تا ترم 6 دانشگاه حفظ کنند.

برای اعزام زودتر از موعد داوطلبان توانمند مالی برای تکمیل تحصیلات در دانشگاه گریفیت درخواست آنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در دفترچه پیوست انتخاب رشته کنکور 1402 درباره شرایط خوابگاه ها نیز ذکر شده است که اهمیت چندانی برای ذکر مطلب نداشتند.

دانشگاه شهید مطهری

در دانشگاه شهید مطهری رشته های شرایط خاص وجود دارد و درباره استاندارد های قبولی داوطلبان نیز همان شرایط همیشگی برای شرایط دانشگاه های خاص برقرار است. اما درباره رشته ها باید بدانید که داوطلبانی که متقاضی تحصیل در رشته فلسفه و كلام اسلامی هستند می بایست كلیه واحد های رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی را نیز بگذرانند. داوطلبان که متقاضی تحصیل در رشته روانشناسی می باشند عـلاوه بـر واحد های تخصصی باید 22 واحد حوزوی را نیز پاس کنند.

داوطلبان آقا که در این دانشگاه پذیرفته شده اند می توانند در صورت داشتن صلاحیت لازم به لباس مقدس روحانیت ملبس شوند.

دانشگاه شاهد تهران

حجاب برتر (چادر) برای خواهران از شرایط خاص پذیرش در انشگاه شاهد است. و برای احراز این شرایط بعد از قبولی و پذیرش در دانشگاه شاهد ، داوطلبان به مصاحبه دعوت می شوند و بعد از قبولی در مصاحبه و نتایج مثبت تحقیقات محلی واحد بررسی صلاحیت های عمومی قبولی و ثبت نام دانشگاه شاهد قطعی میشود.

شاید بتوان یکی از عجایب این دانشگاه را تخصیص دادن خوابگاه به همه دانشجویان روزانه، شبانه، مهمان، انتقالی و … در نظر گرفت که در دفترچه انتخاب رشته واقعا از بهترین دانشگاه ها هم دیده نشده بود! به هرحال میدانید که مهمترین شرایط دانشگاه های خاص مثل دانشگاه شاهد و دانشگاه الزهرا و …. پوشیدن چادر است!

دانشگاه علوم پزشکی و پیراپزشکی ارتش

خب مثل همه دانشگاه های شرایط خاص در دانشگاه علوم پزشکی ارتش نیز برای ثبت نام دانشجو به مقررات عمومی توجه میکند با این تفاوت که در مصاحبه قبولی دانشگاه علوم پزشکی ارتش یک نکته متفاوت وجود دارد. به صراحت در شرایط دانشگاه های خاص کنکور 1401 نوشته شده است که:

در مصاحبه قبولی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش برای تامین نیاز مالی دانشجویان اقدام نمیشود و قبولی بر اساس شرایط و نیاز های سازمان است و به روحیه ایثار و انگیزه خدمت در هنگام ثبت نام توجه میشود.

از دیگر شرایط فیزیکی برای پذیرش در دانشگاه ارتش نداشتن معافیت پزشکی و داشتن حداقل قد 165 سانتی متر است.ضمنا حداقل سن در زمان مراجعه برای مصاحبه داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه بقیه الله 16سال وحداكثر سن در زمان پذیرش داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه بقیه الله 22 سال کامل می باشد. با احتساب خدمت سربازی برای داوطلبان مشغول به خدمت در نیروی انتظامی حداکثر سن داوطلبان 22 به علاوه تعداد روز های خدمت تغییر میکند.

اما مهمترین قسمت برای قبولی در دانشکاه علوم پزشکی ارتش رتبه علمی است که به تفکیک رشته در شرایط دانشگاه های خاص ذکر شده است.

  • برای قبولی در رشته دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش معدل کل دیپلم بالاتر از 16 و تراز بالاتر از 9000 در کنکور مورد نیاز است.
  • برای رشته پرستاری و سایر رشته های مقطع کارشناسی پیراپزشکی داشتن معدل بالای 16 و تراز بالای 7000 برای داوطلبان الزامی است.
  • برای رشته فوریت های پزشکی داشتن معدل بالای 16 و تراز بالای 6900 در کنکور الزامی است.

سایر شرایط و مزایای دانشگاه علوم پزشکی ارتش مشابه دانشگاه علوم انتظامی امین و بقیه الله خواهد بود. که در ادامه نیز به اختصار در این باره صحبت خواهیم کرد.

مزایای دانشگاه علوم پزشکی و پیراپزشکی ارتش

تحصيل در دانشگاه علوم پز شكی ارتش شبانه روزي و رايگان است و نه تنها هزینه ای بابت تحصیلات از دانشجویان دریافت نخواهد شد بلکه هزینه های تحصیل و خوراک و پوشاک و مسکن و بهداشت داوطلبان پذیرفته شده به عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

البته دانشگاه خوابگاه متاهلین ندارد و از طریق شرایط دانشگاه های خاص اعلام داشته است که اسکان دانشجویان متاهل را به عهده نخواهد گرفت

داوطلبان رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه ارتش از بدو ورود و ثبت نام قطعی در دانشگاه استخدام رسمی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهند بود و حقوق یا همان کمک هزینه تحصیل دریافت خواهند کرد. دانشجویان پس از فراغت از تحصیل باتوجه به مدرک تحصیلی شان در ارتش درجه دریافت میکنند. ترتیب درجه های نظامی دانشجویان به شکل زیر خواهد بود.

  • پزشکی: ستوان یکم دوساله
  • دندانپزشکی: ستوان یکم
  • کارشناسی رشته های پیراپزشکی و پرستاری: ستوان دوم
  • کاردانی پیراپزشکی: ستوان سوم

از جمله مزایای استخدام در ارتش خدماتی از جمله مسكن ،حكمت كارت، دفترچه بيمه درماني و بيمه عمر براي خود و عائله تحت تكفل و وام هاي مصوب برخوردار خواهند شد که در شرایط دانشگاه های خاص ذکر شده است برای رتبه های ممتاز و نخبگان و استعداد های درخشان شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است. متن صریح دانشگاه ارتش را در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 در ادامه مشاهده میکنید.

دانشـجويان رتبه هاي ممتاز و نخبه كه برابر راي دانشـگاه محل تحصـيل خود مشـمول آيين نامه هاي مربوطه باشـند ضـمن برخورداري از جوايز نفيس و مسـاعدت هاي لازم ، مجاز به اسـتفاده از سـهميه استعدادهاي درخشان براي ادامه تحصيل در مقاطع تحصيلي بعدي بدون آزمون ورودي مي باشند .

دانشگاه علوم انتظامی امین

شرایط عمومی اعلام شده از طرف دانشگاه علوم انتظامی یا همان دانشگاه افسری امین مثل دانشگاه امنیت ملی امام باقر است که در بالا به تفضیل درباره شرایط عمومی اعم از نداشتن اعتیاد، مجدودیت عقاید مذهبی و سیاسی و عدم سوء پیشینه اخلاقی و قضایی و … توضیح دادیم.

دانشگاه امین تک جنسیتی و برای آقایان است و حداقل سن استخدام در دانشگاه علوم انتظامی امین از طریق کنکور سراسری 18 سال و حداکثر 25 سال میباشد. داوطلبانی که قد زیر 170 سانتی متر دارند بدانند که در این دانشگاه شرایط استخدام داشتن قد بالای 170 سانتی متر است.

برای رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی دانشگاه امین داشتن مدرک دیپلم تجربی، حداقل معدل کل دیپلم 16 و داشتن تراز کل کنکور بالاتر از 6900 اجباری است. و بعد از قبولی در دانشگاه علوم انتظامی امین امکان تغییر رشته یا انتقال دائم به سایر دانشگاه های انتظامی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

باتوجه به شرایط سخت گیرانه ای که برای داوطلبان در نظر گرفته شده است، مزایای زیادی هم در همین مجموعه در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.

مزایای قبولی در دانشگاه امین تهران

تعهد استخدام برای همه داوطلبان وجود دارد و از همان روز اول عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهید بود. برای رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه امین حتی شرایط ویژه تری نیز در نظر گرفته شده است.

  • درجه ستوان دومی برای فارغ التحصیلان رشته فوریت های پزشکی.
  • دوره های آموزشی داخل و خارج کشور برای تکمیل تحصیل به صورت رایگان و با هزینه دانشگاه علوم انتظامی امین میباشد.
  • در دوران تحصیل تمامی هزینه های دانشجو اعم از اسکان، خوراک، پوشاک، بیمه و سلامت پزشکی و … به عهده دانشگاه است.
  • دانشجویان همزمان با تحصیل حقوق کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت میکنند.
  • مدرک دریافتی مورد تایید وزارت بهداشت خواهد بود.
  • در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه امین امکانات مربوطه برای دانشجو فراهم میشود.

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

برای ورود به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران داشتن حسن شهرت اخلاقی و همه آن قوانین عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه و اعتقاد به دین مبین اسلام و … یکسان است. این دانشگاه مصاحبه علمی و عملی دارد و برای دااوطلبانی با حداکثر سن 20 سال است که برای هر داوطلب به ازای هر سال عضویت در بسیج 3 ماه به سقف سنی آنها اضافه میشود.

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میباشد و داوطلبان از روز ثبت نام قطعی در دانشگاه، استخدام رسمی سپاه خواهید بود و از حقوق و مزایای استخدام هم استفاده خواهید کرد. هرچند در پذیرش داوطلبان با شرایط علمی و مصاحبه ای یکسان، داوطلبان سهمیه دار و داوطلبان بسیجی برای پذیرش اولویت دارند.

همه داوطلبان بعد از پذیرش باید دوره عمومی پاسداری را در یکی از مراکز آموزشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بگذرانند و پس از فراغت از تحصیل در یکی از مراکز بهداشت و درمان سپاه بسته به نیاز سازمان مشغول به کار شوند.

برای داشتن شانس بالا در انتخاب رشته دانشگاه های خاص مثل دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله داشتن رتبه علمی لازم برای انتخاب رشته های شرایط خاص نیز ضروری است. برای دانشگاه علوم پزشکی سپاه، این شرایط علمی به شرح زیر است:

  • حداقل معدل كل دیپلم برای داوطلبان متقاضی پذیرش در رشته های پزشـكی و بورسـیه پزشـكی، دندانپزشكی و بورسیه داروسازی 16 می باشد. و حداقل تراز کل در کنکور سراسری در رشته های پزشـكی و بورسـیه پزشـكی، دندانپزشكی و بورسیه داروسازی 9000  می باشد.
  • حداقل معدل كل دیپلم برای داوطلبان متقاضی پذیرش در رشته های پرستاری و كارشناسی پیراپزشكی 16 می باشد. حداقل تراز کل در کنکور سراسری در رشته های پرستاری و كارشناسی پیراپزشكی 7000  می باشد.
  • حداقل معدل كل دیپلم برای داوطلبان متقاضی پذیرش در رشته های كاردانی فوریت های پزشكی و تكنسین سلامت دهان 16 می باشد و برای تراز داوطلبان سطح خاصی مشخص نشده است.

برای ورود به صفحه اصلی سایت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله روی لینک کلیک کنید.

دانشگاه هلال احمر تهران

دانشگاه هلال امر تهران جزو دانشگاه های شرایط خاص تهران نیست اما در پیوست انتخاب رشته کنکور 1401 یک نکته مهم و کلیدی را درباره شرایط پذیرش خود اعلام کرد و آن هم اینکه جمعیت هلال احمر هیچ مسئولیتی در قبال استخدام داوطلبان بعد از پایان تحصیل ندارد و حداکثر سن پذیرش برای رشته های این دانشگاه 35 سال است.

دانشگاه هلال احمر یا همان موسسه آموزش علمی کاربردی هلال تهران فقط یکی از رشته های علوم تجربی را در انتخاب رشته کنکور 1401 ارائه میداد که این رشته رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی(شهریه پرداز و روزانه 16 نفر)میباشد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا